handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om alla nya mörka choklader?


shut teh face
2006-10-10, 12:24
Kexchoklad, Daim, Bounty finns i mörk choklad. Säkert någon mer som jag glömt! Daim och Twix finns även med vit choklad.

Själver så tycker jag det är väldigt gott med mörk choklad men vit choklad gillar jag ikke!

Har även hört rykten på att toblerone finns med mörk choklad.

sammy1
2006-10-10, 12:30
De mörka innehåller ju nästan lika mkt kolhydrater som de ljusa ;)

shut teh face
2006-10-10, 12:32
De mörka innehåller ju nästan lika mkt kolhydrater som de ljusa ;)
De gör de säkert! Men äter man godis så ska man inte leta efter nyttiga alternativ, antingen äter man eller så äter man inte, bara att reglera mängden. :)

Frågan var om ni gillade de nya mumsbitarna *popcorn*

Runda Grodan
2006-10-10, 12:39
Jag älskar mörk choklad men gillar inte vit choklad. Jag tycker om mörk choklad med kakaohalt upp till 70-80% men inte mer än så.

Center har ju också kommit med en mörk variant även om det var ett tag sedan. Den är jättegod.

Jag provade Marabou-choklad med Dajm och en annan med Digestive-kex i för första gången i helgen. Den med Dajm var underbar men den med Digestive i var bara sådär...

shut teh face
2006-10-10, 12:47
Just ja Center har ju kommit med mörk choklad.

shamanen
2006-10-10, 12:48
Håller fullständigt med föregående talare

Gabbe
2006-10-10, 12:51
Försöker håla mig ifrån choklad nu p.g.a. att jag vet hur jävla många finnar jag får där efter. ;)

Sir Anselm
2006-10-10, 12:54
Riesen är ju chokladgodisets gud! Godare godis finns inte!! tycker jag... Sen tänker inte jag på de här avarterna som mörk choklad direkt...

rhotkiw
2006-10-10, 13:03
Riesen, men den är så dyr. Den nya center är skön.

Diana
2006-10-10, 15:46
Älskar vit choklad!! när paradis asken öppnas kan folk räkna med avsaknad av fingrar om de försöker hinna före mej till den vita :naughty: :D dock inte provat nån av de här nya sorterna... skulle va kul me utförliga betygsättningar på samtliga från nån som händelsevis länsat en godishylla på sistens *popcorn* själv lever man i celibat på den fronten for the moment.

sammy1
2006-10-10, 15:50
De gör de säkert! Men äter man godis så ska man inte leta efter nyttiga alternativ, antingen äter man eller så äter man inte, bara att reglera mängden. :)

Frågan var om ni gillade de nya mumsbitarna *popcorn*

Jahaa, ok förlåt :)

Jag tycker inte om mörk choklad ;D

Zakath
2006-10-10, 17:23
Jag gillar nästan all "riktig" mörk choklad, även 99%. Men de billiga sorterna med 10 olika ingredienser och socker som andra största ingrediensen tycker jag inte är några höjdare, men jag äter dem ändå p.g.a priset :D Men för att något ska räknas som mörk choklad tycker jag att det minst ska vara 50-60% kakaohalt i. Fast jag föredrar 70%+.

dynamo
2006-10-10, 17:28
Mörk choklad är god och jag nöjer mig med att äta mindre av den, så oavsett om det skulle vara lika onyttigt innehåll blir det nyttigare för mig. Brukar ofta vara mindre socker i de riktigt mörka (iaf den typen jag oftast köper). Köper sällan choklad.

Har inte smakat nån vit choklad som är god ännu.

mirrranda
2006-10-10, 18:00
Jag tycker man blir mycket mer mätt av mörk choklad - därför är de bättre:)

machine gun
2006-10-10, 18:34
Rittersport vit choklad med hela hasselnötter och riscrisp är ju bara godast! *popcorn* Den är iofs inte ny, men ändå. Allt naturgodis med yoghurtöverdrag går också hem närsomhelst. Hmm.. mörk choklad är gott nån ruta emellanåt, men det är ju inget man goffar i sig 100 g av direkt.

FreCKo
2006-10-10, 18:46
Älskar vit choklad!! när paradis asken öppnas kan folk räkna med avsaknad av fingrar om de försöker hinna före mej till den vita :naughty: :D dock inte provat nån av de här nya sorterna... skulle va kul me utförliga betygsättningar på samtliga från nån som händelsevis länsat en godishylla på sistens *popcorn* själv lever man i celibat på den fronten for the moment.

min flickvän älskar vit choklad, så jag har väl smakat de flesta sorter som finns ;) Bit blockchoklad = :thumbup:

dynamo
2006-10-10, 18:50
Vi kan alltså konstatera att vit choklad är tjej-choklad.

Cykelmannen
2006-10-10, 20:40
Vi kan alltså konstatera att vit choklad är tjej-choklad.

Baserat på ett underlag på tre personer eller? :p Jag är kille och jag älskar vit choklad vilket jag äter några gånger per år. Innan jag blev nyttig för 15 månader sen så åt jag vit choklad varje dag i stort sett.

Mörk choklad är också gott, men inte lika gott. Godast är den sorten som heter "Amazonas" och "Madagaskar" och säljs på Lidl. Äter nästan aldrig dessa dock, däremot 0,5-1 dl kakao om dagen.

Tolkia
2006-10-10, 20:56
Vi kan alltså konstatera att vit choklad är tjej-choklad.
Och jag är en man. *spy*

Zakath
2006-10-10, 22:55
[QUOTE=Cykelmannen]

Godast är den sorten som heter "Amazonas" och "Madagaskar"/QUOTE]

Tyckte den sorten var riktigt god förut, för ca. 1 år sedan, min favoritsort faktiskt. Men sedan sänkte de kakaohalten med 5% enheter på den och sen dess tycker jag mest att den smakar av fett och alldeles för lite kakao. En väldigt fruktig och mjuk choklad i övrigt.

Cinna
2006-10-11, 06:31
Vi kan alltså konstatera att vit choklad är tjej-choklad.

Nu blir jag nyfiken, vad kännetecknar "tjej-choklad"?

dynamo
2006-10-11, 06:34
Baserat på ett underlag på tre personer eller? :p Jag är kille och jag älskar vit choklad vilket jag äter några gånger per år. Innan jag blev nyttig för 15 månader sen så åt jag vit choklad varje dag i stort sett.

Även tidigare erfarenheter. Jag menar inte att enbart tjejer föredrar vit choklad över annan choklad, men jag tror att tjejer är en stor majoritet bland de som gör det.

Och jag är en man. *spy*

Menar inte heller att alla tjejer gillar vit choklad eller inte gillar andra sorters choklad.

Anser ni att jag tror fel?

dynamo
2006-10-11, 06:35
Nu blir jag nyfiken, vad kännetecknar "tjej-choklad"?

You're in luck. Skrev just det. Stilla du din nyfikenhet så du slipper grubbla på det på jobbet. :)

Cinna
2006-10-11, 06:44
You're in luck. Skrev just det. Stilla du din nyfikenhet så du slipper grubbla på det på jobbet. :)

Å tack, såg hur hela min förmiddag höll på att förstöras :D


OT: Mörk choklad är smidigt då man kan äta mindre och känna tillfredställelse. Alltid roligt med nyheter - piggar upp vardagen lite *S*

BjarkaUlldotter
2006-10-11, 06:58
Jag har hittat en mörk choklad smaksatt med chili, otroligt god! Den mättar särskilt bra eftersom den smakar så mycket. *njam njam*

Slimfit
2006-10-11, 07:59
Älskar mörk choklad men jag har inte hunnit med att prova alla nya sorter som räknas upp i den första posten men jag är säker på att de är godare än originalet. Äter främst Lindt & Sprungli samt Anthon Bergs mörka choklader då de smakar mest "äkta" (subjektiv känsla) av de jag provat.

thebandit
2006-10-11, 09:44
Vit choklad är inte riktig choklad! Mörk choklad med ca 70% kakao är favoriten... :thumbup:

Stör mig otroligt på alla nya sorter med mörk choklad som får Svenne Svensson att tro att det han trycker i sig är "nyttigt"...

Off topic: Cinna, DAAMN! vem är det på din avatar, var har du hittat den bilden?

Papi
2006-10-11, 09:45
Mörk choklad, 70% eller mer är grymt god! Är inte speciellt förtjust i mörk Center eller annan "godis-choklad" med lite mörk choklad i.
Annars är en favoriterna vit Toblerone! :bow: :eating:

Cinna
2006-10-11, 09:47
Off topic: Cinna, DAAMN! vem är det på din avatar, var har du hittat den bilden?

Hittat å hittat, bilder tar man :cool:

thebandit
2006-10-11, 10:26
Hittat å hittat, bilder tar man :cool:

Ehum... oj då. :em:

rhotkiw
2006-10-11, 12:11
Jag får spy känslor när jag äter mörk choklad *flex* kan nog bero på att den har sån enformig smak och sätter jag i mig för mkt choklad så blir den enformiga smaken lite jobbig..

Föredrar vanlig choklad om jag får välja.

vega
2006-10-11, 12:20
Kan bidra med min smakrecension på kexchokad mörk: Nja, vanliga är bättre, tycker den smakade vattningt jämfört med den ljusa. Annars är mörk choklad så mycket bättre är vit...


Tänkte på en sak, många som nu säger att de gillar mörk choklad bättre än ljus, gör de det för att de nu vet att den är nyttigare och därmed intalar sig själv att de gillar den mer än ljus? Undermedvetet gör jag det och kommer ej på mig själv förrän jag tänker på om jag gillar det bättre för att jag vet att det är nyttigare haha...

rhotkiw
2006-10-11, 13:01
Godis/ choklad är onyttigt.. Det kvittar hur du vänder och vrider på det så är det aldrig bra. Därför tycker jag att ska man äta godis så ska man välja det som hjärnan tilltalar dig. Välj det du EGENTLIGEN vill ha. Visst vill du ha mörk choklad ta det då liksom.

rbn
2006-10-11, 13:45
Godis/ choklad är onyttigt.. Det kvittar hur du vänder och vrider på det så är det aldrig bra. Därför tycker jag att ska man äta godis så ska man välja det som hjärnan tilltalar dig. Välj det du EGENTLIGEN vill ha. Visst vill du ha mörk choklad ta det då liksom.

Choklad behöver inte alls vara onyttigt.

rhotkiw
2006-10-11, 19:41
Okej ge mig en sort som är sockerfri, utan tillsatser, mindre än 30 gram fett ( härdat fett ) .
Sen en bonus om du lyckas hitta en laktosfri choklad :cool:

Nithian
2006-10-11, 19:44
Okej ge mig en sort som är sockerfri, utan tillsatser, mindre än 30 gram fett ( härdat fett ) .
Sen en bonus om du lyckas hitta en laktosfri choklad :cool:


99% kakao = nyttigt.

rhotkiw
2006-10-11, 19:48
För mig är nyttigt sådan mat man kan äta, oavsett hur din livstil ser ut.. Jag anser att man ej kan "leva" på choklad..Nyttigt att den innehåller "en del viktiga ämnen " gör den inte nyttig i mina ögon.

rbn
2006-10-11, 20:09
Okej ge mig en sort som är sockerfri, utan tillsatser, mindre än 30 gram fett ( härdat fett ) .
Sen en bonus om du lyckas hitta en laktosfri choklad :cool:

Ta vilken som helst med hög kakaohalt, kakao och dess fett är inte onyttigt. Inte ens Marabou's egna tycker jag är helt värdelösa. Visst, det är mycket socker, men fortfarande minst 30% kakao, och absolut något man kan käka då och då om man inte gillar de mörkaste varianterna.

Choklad > Godis

:)

Max
2006-10-11, 21:02
Någon mer än min mamma som tycker aladin är mörk choklad? Hon påstår varje gång dom bjuder på det. "Aladin är mörk och Paradis ljus choklad...." :)

rbn
2006-10-11, 21:14
Någon mer än min mamma som tycker aladin är mörk choklad? Hon påstår varje gång dom bjuder på det. "Aladin är mörk och Paradis ljus choklad...." :)

Jag håller med din mamma :D

Det är ett faktum att Paradis är ljus choklad och Aladdin mörk, även om det finns mörkare och att jag personligen föredrar Paradis :)

Zakath
2006-10-11, 22:05
Jag brukar räkna med att choklad ska ha en kakaohalt på 70%+ för att vara "nyttig", det är också en stor fördel om socker ligger som endast tredje eller mindre bland ingredienserna. Billig choklad av sämre kvalitet brukar oftast ha socker som andra ingrediens.

skratt
2006-10-12, 09:30
en finare mörk choklad (ok, man får betala en slant mer, men så god!) är ju fri från härdade fetter, och kakao-fett är nyttigt. nyttigt mättat, men ej härdat :). minre socker, och den mängden som finns i dör man ju inte av om man inte trycker i sig varje dag.
och mööe antioxidanter!! och superhögt orac-värde :). icke onyttigt i mina öron, men kanske inte hälsokost.

Action
2006-10-12, 09:43
Det finns ju bara en choklad som med rätt kan kallas choklad. Och det är den mörka, vet inte var gränsen går % mässigt, men säkert en bit över 50%, kanske även över 60%. Godast är mellan 65-75%.

Den ljusa chokladen som är så vanlig här i Sverige är mjölkchoklad och utblandad med massa mjölk så den borde egentligen inte kallas choklad.

Den vita är ju bara fake.. *spy*

rhotkiw
2006-10-12, 10:25
Jag äter choklad varje dag och jag dör inte..:D

skaparn
2006-10-12, 11:00
Dags att styra upp den här tråden.

_Allt_ som nämnts i den här tråden är gott. Jättegott till och med. Det var till att vara kräsna finsmakare...

Niclaaas
2006-10-12, 11:12
Dags att styra upp den här tråden.

_Allt_ som nämnts i den här tråden är gott. Jättegott till och med. Det var till att vara kräsna finsmakare...

jag måste hålla med här. mjölkchoklad, mörk choklad, vit choklad... it´s all good. det finns dock ett undantag och det är den apäckliga 99%-iga chokladen *spy*

rhotkiw
2006-10-12, 12:53
Äter en bounty mörk choklad nu.. Den var faktist godare än originalet..

Pepparkakssmurfen
2006-10-12, 13:27
...Har även hört rykten på att toblerone finns med mörk choklad.

Den har ju funnits jetelenge!

regus
2006-10-12, 16:02
Riesen är ju chokladgodisets gud! ...

Jag får kramp i käken när jag äter risen..*grr*
Men det är det värt! :)

machine gun
2006-10-12, 16:32
Mörk choklad är också gott, men inte lika gott. Godast är den sorten som heter "Amazonas" och "Madagaskar" och säljs på Lidl. Äter nästan aldrig dessa dock, däremot 0,5-1 dl kakao om dagen.

Vad gör du med all kakao? Det är ju inte direkt supersmaskigt att äta det som det är direkt ur burken..