handdator

Visa fullständig version : Övningar utan tunga vikter!


bazze
2006-10-10, 12:14
Hejsan!

Tränar kampsport 4 gånger i veckan, och känner att jag skulle behöva få lite mer muskler på kroppen! Problemet är bara att det kostar en hel del pengar att gå på gym samtidigt som man betalar för kampsports träningen!

Skulle veta bra övningar som man kan träna hela kroppen med! Har iofs en hantel på 16 kilo och den funkar för armarna!

Men skulle vara väldigt tacksam om någon kunde nämna lite övningar för hela kroppen, typ ryg, axlar, ben, mage m.m.! utan vikter eller med en 16 kilos hantel.. tror ni förstår :)!

Även explosivitets övningar, hur man blir explosiv ??

väldigt tacksam för svar!!

Sunesha
2006-10-10, 12:45
Jag minns jag tränade i billigt kommunalt gym när jag tränade. Jag körde dock bara en gång i veckan. Jag körde mycket fria vikter med basövningar som, bänkpress, miltärpress, bicepscurls (skivstång upp o ner), körde också knäböj/squats. Jag körde runt 12-14 reps tyckte det passade bäst och översattes fint i kampsports träningen. Jag skaffade dock en billig begnad bänk med skivstång som var rejäl och hade hemma. För att slippa ha en till träning, var en del trängsel och bara 2 bänkar på de gymmet.

Dock hade jag priotet på kampsport. Men det hjälpte en del. Dock inga bodybuilding resultat. Ökade ifrån 66 kg till 72.5 med enormt lite fet på kroppen under 5-6 år. Kändes att träning hjälpte till lite med explosivtet och styrka

Men för explosivtet tycker jag nog pylo övningar med kroppstyngd är bäst.

Armhävningar med klapp, gör en utmaning att klara 2 klapp, sedan 3 klapp mellan lyften.

Något som funkade bra var att jag tog innebandy klubba la den bakom nacken och satt ner, roterar överkroppen snabbt fram och tillbaka. Skön övning som får det enklare att rotera in hårda slag. Börja långsamt till gradvis öka till ditt snabbaste.

Hoppade jämfota dra upp knäna mot bröstet, när du landar hoppa med raka ben så högt du kan, sedan hoppa så högt du kan med hjälp att svinga armarna mot taket. Utförts i rad med 2 sekunder paus när sekvens är avslutad. Försök att göra det så snabbt du kan mellan de olika hoppen.

Hoppa i trappor, hoppa uppför trappor som inte är för branta så snabbt du kan utan att paus. Dock är de för branta körde jag oftast hopp upp första steget sedan en snabbt tillbaka upp o ner. Hoppas så lågt du kan för snabbast möliga.

Sido hoppningar upp på platform med så låga hopp som möligt funkar också bra.

Sunesha
2006-10-10, 12:49
Tillägg, kom för all del ihåg att strectha överkroppen ordentligt. Lätt man blir stel om man börjar med mycket vikter. Benen brukar man ju hålla viga. Men särskilt viktigt att stretcha ut hela bålen, nackor, skuldror, armar ordentligt. Gör mer skillnad än man tror på snabbhet och teknik i slagserier. Man känner inte direkt när musklerna är stela o korta. Men jag lovar efter rejäl utsträckning av överkroppen så känns det nästan rinnade vatten då rörlighet ökar.

Sunesha
2006-10-10, 12:49
dubbel post

sulo
2006-10-10, 13:00
Om du inte redan har kikat på denna sida så gör de http://www.combatfitness.co.uk :thumbup:

Finns många tips på övningar med enbart kroppen som vikt för alla muskelgrupper där bl.a

Sunesha
2006-10-10, 13:18
Om du inte redan har kikat på denna sida så gör de http://www.combatfitness.co.uk :thumbup:

Finns många tips på övningar med enbart kroppen som vikt för alla muskelgrupper där bl.a
Sweet, skitbra sida:bow:

bazze
2006-10-10, 13:22
grymt!
synd bara att det kräver en del grejer ändå som en stång får väll leta upp en sådan någon stans!!