handdator

Visa fullständig version : träna vid förkylning?


skyler
2006-10-10, 08:55
Hej!
Hur gör ni när ni är förkylda? Springer ni till gymmet eller stannar ni hemma och kurerar er? Jag blir snuvig stup i kvarten och stannar vanligtvis hemma om jag har ont i halsen eller feber men just idag känner jag mig bara allmänt täppt i näsan och lite trött. Jag hinner bara träna ca 2 veckor innan jag blir förkyld igen och därför har jag haft svårt att komma igång och se resultat.
Nu har jag packat min träningsbag och sitter och velar....Vad skulle ni ha gjort?

ps. Har kollat sökfunktionen men hittade inte svaret på min fråga trots att jag vet att det har diskuterats förrut...

Richard85
2006-10-10, 08:59
Halsont = INTE träna
Lätt förkylning = Upp till dig själv..

L-Sami
2006-10-10, 09:07
Om motivationen hade varit nere och förkylningen så pass dålig så skulle jag ha stannat hemma.

Yip_man
2006-10-10, 09:42
Hej!


ps. Har kollat sökfunktionen men hittade inte svaret på min fråga trots att jag vet att det har diskuterats förrut...

Är du säker?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=330429

blekfet2
2006-10-10, 10:01
täppt i näsan, tränar då (utan tvekan). Har jag halsont så tar jag det lugnt, kanske en promenad bara.

FreCKo
2006-10-10, 10:09
täppt i näsan, tränar då (utan tvekan). Har jag halsont så tar jag det lugnt, kanske en promenad bara.

+1, snorig kan vem som helst bli, får man ont i halsen kan man dock bli rejält sjuk...

cammen
2006-10-10, 11:16
Japp. Jag gick och tränade med lite ont i halsen, mådde bra för övrigt. Sedan kom jag hem, började må dåligt och sedan var jag kass i 1 vecka med snuva, halsen o allt möjligt skit

Dreaz
2006-10-10, 12:31
Jag tränar som vanligt så länge det inte sitter i halsen eller bröstet. Sen är det väl rätt smart att vila om man känner sej trött å sliten, bygger knappast nåt om kroppen är upptagen med att försöka hålla en inkommande förkylning/infektion stången.

rhotkiw
2006-10-10, 13:08
Här märker man vilka träningsfreak folk är.. Skulle aldrig falla mig in att ens promenera mer än 1 timme om jag är kraftigt förskyld.. Är jag lättförskyld så håller jag mig till vardagsmotion.

Melker
2006-10-10, 14:44
Hej!
Hur gör ni när ni är förkylda? Springer ni till gymmet eller stannar ni hemma och kurerar er? Jag blir snuvig stup i kvarten och stannar vanligtvis hemma om jag har ont i halsen eller feber men just idag känner jag mig bara allmänt täppt i näsan och lite trött. Jag hinner bara träna ca 2 veckor innan jag blir förkyld igen och därför har jag haft svårt att komma igång och se resultat.
Nu har jag packat min träningsbag och sitter och velar....Vad skulle ni ha gjort?

ps. Har kollat sökfunktionen men hittade inte svaret på min fråga trots att jag vet att det har diskuterats förrut...

Mitt råd skulle vara att stanna hemma och vila. Träningen ger förmodligen ingenting och risken är stor att du förlänger sjukdomsförloppet. Jag vet att det är svårt att låta bli.
Jag gjorde nyligen misstaget att köra ett pass i tron att förkylningen var på övergående. Nu har jag en streptokockinfektion och en 10-dagars penicillinkur framför mig. Ångrar mig som f-n *cry*

MrBoris
2006-10-10, 14:58
Mitt råd skulle vara att stanna hemma och vila. Träningen ger förmodligen ingenting och risken är stor att du förlänger sjukdomsförloppet. Jag vet att det är svårt att låta bli.
Jag gjorde nyligen misstaget att köra ett pass i tron att förkylningen var på övergående. Nu har jag en streptokockinfektion och en 10-dagars penicillinkur framför mig. Ångrar mig som f-n *cry*

och vid värsta fall drar man på sig en hjärthinneinflammation...vilket kan innebära döden*screwy*

killan86
2006-10-10, 15:53
hmm jag kör på 100% oavsett.. över 39 graders feber är gränsen.. halsen är skit samma, den klarar man sig utan typ.. spy är jobbigt så då kan man ju stanna hemma i hopp om att slippa spy dagen efter så man kan träna..

Brinken
2006-10-10, 16:28
prova käka L-glutamin, det är skitbra ifall man lätt blir förkyld i samband med att man tränar. jag har blivit mycket friskare sen jag började käka det. daniel

He-man
2006-10-10, 22:19
hmm jag kör på 100% oavsett.. över 39 graders feber är gränsen.. halsen är skit samma, den klarar man sig utan typ.. spy är jobbigt så då kan man ju stanna hemma i hopp om att slippa spy dagen efter så man kan träna..
Då kanske du bör tänka om, perikardit (hjärtmuskelinflammation) är något som man kan dra på sig om man tränar vid förkylning och är som sagt var ett livshotande tillstånd som inte alls är så ovanligt förekommande som man kan tro, vanligast är det bland ungdommar och kan ju bero på att yngre har mindre respekt för- och inte lyssnar till kroppens signaler lika bra som äldre människor (känner du dig träffad ;) ).

killan86
2006-10-10, 23:06
ärlig talat anser jag att man inte har nån nytta av sitt hjärta om man inte kan träna.. alltså om man inte kan träna kan man lika gärna dö, TY träna = livet.

Rellos_87
2006-10-10, 23:34
Sitter själv här med en förkylning som tack och lov är på väg att gå över (peppar peppar ta i trä...), men enligt egna erfarenheter ska man inte ha för bråttom tillbaka till träningen.
Vänta ett par dagar efter att förkylningen har gått över för att vara på den säkra sidan, du tar snabbt igen förlorad tid. Hellre prestera bra pch vara frisk än att vara seg som ett as med rinnande näsa.

killan86 - Kamma dig.

knazcandy
2006-10-11, 07:12
Hej!
Hur gör ni när ni är förkylda? Springer ni till gymmet eller stannar ni hemma och kurerar er? Jag blir snuvig stup i kvarten och stannar vanligtvis hemma om jag har ont i halsen eller feber men just idag känner jag mig bara allmänt täppt i näsan och lite trött. Jag hinner bara träna ca 2 veckor innan jag blir förkyld igen och därför har jag haft svårt att komma igång och se resultat.
Nu har jag packat min träningsbag och sitter och velar....Vad skulle ni ha gjort?

ps. Har kollat sökfunktionen men hittade inte svaret på min fråga trots att jag vet att det har diskuterats förrut...

Det är nog mycket individuellt detta. De flesta ha rmåttstocken att man hoppar träningen vid halsont.
Man får helt enkelt lyssna på kroppen.
Jag hade för ett tag sedan en jätteförkyldning, stannade hemma då men gick tillbaka till min hårda träning lite för snabbt kanske.
Nu har snuvan suttit i snart 3 v. (jag är aldrig förkyld i vanliga fall) och jag antar att det beror på att kroppen inte får återhämta sig. Så nu tar jag en vilovecka från min träning med endast lite promenader.

Honn
2006-10-11, 08:34
ärlig talat anser jag att man inte har nån nytta av sitt hjärta om man inte kan träna.. alltså om man inte kan träna kan man lika gärna dö, TY träna = livet.
Om träning är livet så kan det absolut vara värt att stanna hemma ibland. Dör du så missar du betydligt fler träningspass än de du skippar pga förkylning.

BigSam
2006-10-11, 10:00
Brukar Aldrig träna om jag är sjuk.
Men om man bara är lätt förkyld så är det nog rätt lungt....

Gpajpen
2006-10-11, 10:05
förkyld brukar jag träna. men hostar jag får träningen vänta.

BigSam
2006-10-11, 10:26
har hört att träning vid förkyling kan leda till hjärnhinneinflammation...därför brukar ja fega när det gäller sånnt

Hades
2006-10-11, 10:27
Om träning är livet så kan det absolut vara värt att stanna hemma ibland. Dör du så missar du betydligt fler träningspass än de du skippar pga förkylning.
Haha, logik är underbart! :D

Mattiazz
2006-10-11, 10:40
Stack till gymmet igår med en huvudvärk som hette duga, första halvan av passet va så segt att jag funderarde på att dra ett streck och gå hem, men efter en til övning gick det över och ja slängde mig på benen. Va även täppt i näsan, men även de hade gått över när ja kom hem.

Börjar man skita i träningen så fort man känner minsta lilla grej så blir de lätt att man börjar bete sig som en hypokondriker :) Meen endå att tralla iväg till gymmet med feber och snorig snok hade inte vart nått jag hade velat göra

BigSam
2006-10-11, 10:42
Börjar man skita i träningen så fort man känner minsta lilla grej så blir de lätt att man börjar bete sig som en hypokondriker
håller med, det ska man nog akta sig för

GLC
2006-10-11, 10:45
Jag brukar träna i de flesta lägen och precis som vanligt så gjorde jag det förra veckan fastän jag inte kände mig på topp i hals och kropp. Har nu legat hela helgen med 40 graders feber och har fått halsfluss. Käkar nu penicillin pga detta.

Slutsats: Alltid värt att träna om det inte slutar med att man blir borta fler dagar pga det träningstillfället.

King Grub
2006-10-11, 10:49
har hört att träning vid förkyling kan leda till hjärnhinneinflammation...därför brukar ja fega när det gäller sånnt

Hjärtmuskelinflammation.

BigSam
2006-10-11, 10:56
aa just det!

BigSam
2006-10-11, 10:58
så visst kan det vara värt att köra nått sköt pass ibland även om man är lite småkrasslig så länge man kommer undan med det.
Men som sagt så kan det nog gå dåligt om man har otur...