handdator

Visa fullständig version : Vad är hungerskänslor?


baldrick
2006-10-10, 00:30
Vad är hungerskänslor?
Varför uppstår de?
Hur uppstår de?
Vad har de för fysisk effekt på kroppen - om någon?
Finns det någon negativ fysisk effekt av att vara hungrig?

Vad är mättnadskänsla?
Hur uppstår den?
Varför uppstår de?

Har de gjorts några studier på dessa saker?
Finns det något att säga om det? Hög variation?
Hur mycket kcal varierar de på?

Bolio
2006-10-10, 00:34
När skall arbetet lämnas in?

alexsingh
2006-10-10, 00:48
När skall arbetet lämnas in?

08.00 tisdag morgon verkar det som;)

PowPow
2006-10-10, 00:51
Vad är hungerskänslor?
KÄnsla av att vara hungrig

Varför uppstår de?
Man är hungrig

Hur uppstår de?
Man blir hungrig

Vad har de för fysisk effekt på kroppen - om någon?
Man känner sig hungrig

Finns det någon negativ fysisk effekt av att vara hungrig?
Man känner sig hungrig

Vad är mättnadskänsla?
När man känner sig mätt

Hur uppstår den?
När man blir mätt

Varför uppstår de?
För att man är mätt

Har de gjorts några studier på dessa saker?
Vet tji

Finns det något att säga om det? Hög variation?
Ibland är man mycket hungrig, ibland är man mätt.

Hur mycket kcal varierar de på?
What?

Tabbe
2006-10-10, 03:30
Skolarbete eller inte, jag blev valdigt intresserad av fragarna.

Nagon som kan komma med seriosa svar?

Sverker
2006-10-10, 06:32
Hade det funnits ETT och ett ENKELT svar så hade vetenskapen letat reda på just den molekylen som skickar signalen: Jag är mätt !
Tänk er själva vad patentet på den produkten är värt. Sveriges BNP, minst.


Ett antal hormon och signalsubstasanser som frisätts när det finns mat i tarmarna som ska bearbetas, blodsockernivån, uttänjningen av magsäcken, skillnad i blodsockerkoncentration i artäriellt och venöst blod etc, etc.
Troligen är det hormonerna och nervsignalerna från tarmarna som står för 95 % av mättnadskänslan.

Pox
2006-10-10, 07:38
Hungercentrat i hjärnan sitter i hypotalamus och därifrån styrs vår upplevelse av hunger/mättnad. Många olika faktorer påverkar detta centrum, exvis: glukagon, insulin, leptin, protein, fett, glukos, syn-/lukt-/smakintryck.
Titta i en fysiologibok för högskolan för utförligare information.

baldrick
2006-10-15, 02:41
Nope... inget skolarbete. Intresse.

baldrick
2006-10-15, 02:55
Ett antal hormon och signalsubstasanser som frisätts när det finns mat i tarmarna som ska bearbetas, blodsockernivån, uttänjningen av magsäcken, skillnad i blodsockerkoncentration i artäriellt och venöst blod etc, etc.
Troligen är det hormonerna och nervsignalerna från tarmarna som står för 95 % av mättnadskänslan.


Detta är intressant. Eftersom vi har olika bakteriekultur i tarmen och olika bra tarmfunktion så skulle detta kunna påverka mättnadskänslan?
Mycket spännande. Jag läste någon artikel om att bakteriefloran i tarmen kunde skilja sig rätt mycket på individ basis. Jag läste också en artikel om gluten och hur det pajar slemhinnorna i tarmen och försämrar upptagningsförmågan.

Skulle det då rent teoretiskt innebära att människor med sämre tarmfunktion t ex skulle kunna bli fetare eller magrare.

Jag inser att det inte finns något entydigt svar på mina tidigare frågor, men det står blir mer och mer tydligt för mig att kanske inte problemet för överviktiga ligger i hur mycket de äter, utan snarare att de inte blir mätta.

Visst de (jag också när jag inte disciplinerar mig) äter för mycket - men hur troligt är det att få en människa att gå omkring och vara hungrig resten av sitt liv. Jag har snusat under många år, och det var enkelt att sluta med i jämförelse med att vara hungrig > 3 veckor.

Intressant är om olika människor bryter ner olika sorts mat olika bra - och därigenom för olika mättnadskänsla. Jag vet att många människor i min närhet, precis som jag, upplever att de har betydligt mycket svårare att reglera sin vikt och sitt ätande med vissa livsmedel, som t ex pasta, smörgåsar på fint bröd, ris.

För min del har jag upptäckt att jag gör mina dieter mycket mycket enklare om jag utesluter pasta helt och hållet, för jag överäter ALLTID av pasta. Blir bara inte mätt förrän jag är tokmätt och knappt kan röra mig. :-)

baldrick
2006-10-15, 02:56
Vad är hungerskänslor?
KÄnsla av att vara hungrig

Varför uppstår de?
Man är hungrig

Hur uppstår de?
Man blir hungrig

Vad har de för fysisk effekt på kroppen - om någon?
Man känner sig hungrig

Finns det någon negativ fysisk effekt av att vara hungrig?
Man känner sig hungrig

Vad är mättnadskänsla?
När man känner sig mätt

Hur uppstår den?
När man blir mätt

Varför uppstår de?
För att man är mätt

Har de gjorts några studier på dessa saker?
Vet tji

Finns det något att säga om det? Hög variation?
Ibland är man mycket hungrig, ibland är man mätt.

Hur mycket kcal varierar de på?
What?

Jag gissar att du tyckte att du var både rolig och fyndig och att du uppfattade frågorna som dumma och självklara.

baldrick
2006-10-15, 03:01
Hur är korellationen mellan hungerskänslor och energibehov?

Kan man gå omkring och vara hungrig utan det finns en reell energibrist i kroppen (om vi bortser från lagrat fett och idiotiska experiment som att trycka 20 negerbullar innan frukost för sedan inte äta något på hela dagen).

Jag hungerskänslor negativt - triggar det något negativt fysiskt i kroppen?
Jag vet att svält triggar diverse dåliga saker, men det är ju en annan femma.

Finns det någon mening med att äta innan man blir hungrig? Eller finns det någon mening med att vänta med att äta tills man är hungrig?

Jag vet i alla fall att man skall inte handla när man är hungrig. :-)

baldrick
2006-10-15, 03:04
Hungercentrat i hjärnan sitter i hypotalamus och därifrån styrs vår upplevelse av hunger/mättnad. Många olika faktorer påverkar detta centrum, exvis: glukagon, insulin, leptin, protein, fett, glukos, syn-/lukt-/smakintryck.
Titta i en fysiologibok för högskolan för utförligare information.

Ja, jag visste att det styrdes från hypotalamus, men jag var/är fortfarande oklar över vad som är signifikanta indata till hypotalamus.

Tror ditt tips nog egentligen är bra. Kan ju läsa... har ju ögon... är nog lite för lat ibland.

Milia
2006-10-15, 08:00
Intressanta frågor tycker jag i alla fall:) synd att en del måste larva bort tråden bara:(

PowPow
2006-10-15, 10:25
Jag gissar att du tyckte att du var både rolig och fyndig och att du uppfattade frågorna som dumma och självklara.

Njao, det sistnämnda iaf. Eller åtmininstonde väldigt konstigt formulerade.

kollebolle
2006-10-15, 10:59
Hade det funnits ETT och ett ENKELT svar så hade vetenskapen letat reda på just den molekylen som skickar signalen: Jag är mätt!

Precis, men man vet nästan säkert vad det beror på. Problemet är att det är flera faktorer som spelar in och aktiverar/inhiberar varandra vilket gör det oerhört komplicerat att bara stilla hungern med ett piller. En del forskningsresultat visar på att fettmolekyler i sig startar en utsöndring av hormoner som påverkar mättnaden. Som du säger är insulin och glukagon centralt i mättnad/hunger-processen. Men det finns även rent mekaniska aspekter som sträckreceptorer (eg. baroreceptorer) som skickar signaler till högre nervcentra till följd av sträckning i magen. Som alla vet kan man äta sig mätt på bara vitt bröd om man så vill, även om det blir en "skum" mättnad som inte heller varar länge. Men det näringsfysiologerna försöker få fram resultat på är vad som är den perfekta kombinationen av olika näringsämnen för att påverka alla dessa faktorer. Läste nyligen det här i plugget nämligen, det är därför jag framstår som mer kunnig än vad jag är ;) Det finns hela böcker om det här området så om du (trådskaparen) är verkligt intresserad av det - så sök i google! Även om det säkert finns folk på Kolo som kan det här mycket bra så skulle det ta flera timmar att skriva ner ett ordentligt svar!

LadyG
2006-10-15, 18:24
Hur är korellationen mellan hungerskänslor och energibehov?

Kan man gå omkring och vara hungrig utan det finns en reell energibrist i kroppen (om vi bortser från lagrat fett och idiotiska experiment som att trycka 20 negerbullar innan frukost för sedan inte äta något på hela dagen).

Jag hungerskänslor negativt - triggar det något negativt fysiskt i kroppen?
Jag vet att svält triggar diverse dåliga saker, men det är ju en annan femma.

Finns det någon mening med att äta innan man blir hungrig? Eller finns det någon mening med att vänta med att äta tills man är hungrig?

Jag vet i alla fall att man skall inte handla när man är hungrig. :-)
Jag misstänker att fördelen med att äta innan man bli hungrig är att hjärnan snabbare får signalen att magen är full, eftersom behovet av nytillförd energi är lågt och då krävs det mindre mängd föda för att fylla behovet.

Jämför det med om du äter när du är hungrig: Du lägger upp mer mat, fel mat och framför allt äter man för fort när man är hungrig. Du hinner trycka i dig mer mat (överäter) lättare om du äter när du är hungrig.

Handlar aldrig hungrig heller, allt ser så gott ut då och då blir det både dyrt och tungt! :) Dessutom köper man en massa onödiga, onyttiga saker som man annars inte skulle intressera sig för.