handdator

Visa fullständig version : Luktar illa - brist på något?


Scratch89
2006-10-09, 21:13
Jag har under någon dag börjar lukta surt från hela kroppen, inte bara där svett normalt samlas. Tröjor som jag bara haft i skolan har jag fått slänga i tvätten efter en dag bara för att det luktar en blandning mellan gammal svett och ... ammoniak? Jag vet inte hur det luktar.

Vad kan det bero på? Salt? Vatten? Jag dietar inte, dricker en hel del vatten anser jag själv, samt styrketränar och konditionstränar fyra till fem gånger i veckan vardera.

eleni
2006-10-09, 21:17
Dragit ner på kolhydraterna? Jag har råkat ut för liknande sak innan.

Halldin
2006-10-09, 21:18
Gissar vilt nu, men får du i dig mycket mjölkprodukter?

Har fått för mig att det kan ha med det att göra, till viss del i alla fall.

MrBulk
2006-10-09, 21:18
Det kan bli så när man ätit förlite, kroppen bildar ketoner, då brukar man lukta amoniak.

Zakath
2006-10-09, 22:11
Det kan bli så när man ätit förlite, kroppen bildar ketoner, då brukar man lukta amoniak.

Det tar väl flera veckor har jag för mig, på en diet utan kolhydrater. Korrekt?

Gpajpen
2006-10-09, 22:15
du får i dig för mkt zink. eller om det var selen. fan läste det i förra veckan nånstanns.
stod att man började lukta ammoniak om man fick för mkt av nån av dom.

Scratch89
2006-10-09, 22:18
Jag har inte dragit ner på maten överhuvudtaget. Äter massor. :eating:
Vet ej om det är ammoniak jag luktar. Det luktar som gammal svett, även fast jag är nyduschad, i princip.

blekfet2
2006-10-09, 22:20
Det tar väl flera veckor har jag för mig, på en diet utan kolhydrater. Korrekt?

Vad jag då läst i alla tider så är det pga för lite kolhydrater, därför det kallas ketodiet?

jwzrd
2006-10-09, 22:24
Äter mycket protein och tränar väldigt hårt. Det bildas en massa kvävebiprodukter. Det händer alla - särskillt när man ligger i som en hund på gymmet (min erfarenhet).

Sverker
2006-10-10, 06:18
Det tar väl flera veckor har jag för mig, på en diet utan kolhydrater. Korrekt?

Du går in i ketios så fort du tömt förrådet av glykogen i levern. Helt beroende på hur hårt du arbetar och hur lite kolhydrater du äter.

Kör du Vasaloppet kan du komma in i ketios på 8 - 9 timmar, trots att kroppen är sprängfylld med glykogen. Stillasittande framför datorn tar det två kanske t o m tre dygn.

Ola Wallengren
2006-10-10, 07:27
Äter mycket protein och tränar väldigt hårt. Det bildas en massa kvävebiprodukter. Det händer alla - särskillt när man ligger i som en hund på gymmet (min erfarenhet).

Detta är också min gissning, fast hygien kan det delvis också vara.

Kan du uppskatta ungeför hur mycket protein du äter för tillfället och hur länge du gjort det?

jwzrd
2006-10-10, 07:32
Detta är också min gissning, fast hygien kan det delvis också vara.

Kan du uppskatta ungeför hur mycket protein du äter för tillfället och hur länge du gjort det?

Jag ligger runt 300g och har typ alltid gjort det. Amoniaken kommer oftast av att ligga i som faen på gymmet för mig.

Scratch89
2006-10-10, 07:52
Jag väger inte upp min mat och jag äter inte samma hela tiden heller. Men en normal dag ser väl ut som såhär:

Frukost: 200 gram bröd, skinka/ost/leverpastej, 2 glas mjölk, kreatin

Lunch: Skolmat; Massor av kött, sallad, kolhydratskälla

Innan träning: 30 gram vassle, 30 gram malto, kreatin

Middag: Vad som erbjuds, massor av kött, två glas mjölk, kreatin.

Kvällsmat: Kvarg, bröd, mjölk.


Svårt att uppskatta och sådär. Kanske 150 gram protein, det är inte för mycket.


Det är inte ett hygieniskt problem.

z_bumbi
2006-10-10, 08:13
Det är mer än 150 g protein i alla fall.

nemd
2006-10-10, 08:44
Jobbigt för dig jag vet hur det är, jag har också börjat få detta problem på senare tid. Ibland känner jag tom lukter ca 3 timmar efter jag är helt nyduschad och tom har en helt NY tröja på mig.

Jag skulle nog nästa tro att jwzrd är på rätt spår för jag har faktist börjat dunka på ganska hårt på gymmet.

Har du kanske ochså börjat träna hårdare Scratch?

Scratch89
2006-10-10, 08:55
Har du kanske ochså börjat träna hårdare Scratch?
Om inte annat så har jag iallafall börjat träna mer frekvent. 2 dagar on 1 dag off på både styrka och kondition.

Det känns så knepigt att lukta lite illa även fast man är nyduschad. *screwy*


z-bumbi: Är det? Det känns som det är rätt så lite.

King Grub
2006-10-10, 09:12
z-bumbi: Är det? Det känns som det är rätt så lite.

Det ser ut som mycket mer, onödigt mycket.

Scratch89
2006-10-10, 10:07
"Massor av kött" är i min värld ungefär 200 gram lövbiff, dvs runt 40 gram protein. Så måltiderna blir ungefär 30+50+20+50+30 gram protein, eller nåt liknande.

pragmatist
2006-10-10, 10:10
Med stor sannolikhet är det restprodukter av nedbrutna amminosyror som luktar. Vanligen kissar man ut dessa i form av urea men om det blir för mycket för njurarna att hantera så kan man svettas ut dem också. Detta innebär inte nödvändigtvis att kroppen bryter ned aminosyror i den egna muskelvävnaden, men det är i alla fall en indikator på att ganska mycket protein används som bränsle (vilket förstås är både onödigt och kontraproduktivt om vi vill bli större och starkare). Lösningen är i så fall att äta mer kolhydrater, framför allt i anslutning till träning.

Testa att öka intaget av malto innan träningen och se vad som händer. Ett mellanmål mellan lunchen och träningen skulle säkert inte skada, inte heller att du får i dig kolisar ganska snabbt efter träningen.

Scratch89
2006-10-10, 10:14
Med stor sannolikhet är det restprodukter av nedbrutna amminosyror som luktar. Vanligen kissar man ut dessa i form av urea men om det blir för mycket för njurarna att hantera så kan man svettas ut dem också. Detta innebär inte nödvändigtvis att kroppen bryter ned aminosyror i den egna muskelvävnaden, men det är i alla fall en indikator på att ganska mycket protein används som bränsle (vilket förstås är både onödigt och kontraproduktivt om vi vill bli större och starkare). Lösningen är i så fall att äta mer kolhydrater, framför allt i anslutning till träning.

Testa att öka intaget av malto innan träningen och se vad som händer. Ett mellanmål mellan lunchen och träningen skulle säkert inte skada, inte heller att du får i dig kolisar ganska snabbt efter träningen.
Ok. En grej som jag inte vet om det påverkar eller ej är att jag har börjat äta färre, större måltider, istället för en jädra massa små. Sen får jag i mig kolhydrater direkt efter träningen, middag kanske 10 minuter efter avslutad träning borde väl räcka?
Sänka proteinintaget? Eller kanske höja allt annat? Minska konditionsträningen?

FreCKo
2006-10-10, 10:14
Med stor sannolikhet är det restprodukter av nedbrutna amminosyror som luktar. Vanligen kissar man ut dessa i form av urea men om det blir för mycket för njurarna att hantera så kan man svettas ut dem också. Detta innebär inte nödvändigtvis att kroppen bryter ned aminosyror i den egna muskelvävnaden, men det är i alla fall en indikator på att ganska mycket protein används som bränsle (vilket förstås är både onödigt och kontraproduktivt om vi vill bli större och starkare). Lösningen är i så fall att äta mer kolhydrater, framför allt i anslutning till träning.

Testa att öka intaget av malto innan träningen och se vad som händer. Ett mellanmål mellan lunchen och träningen skulle säkert inte skada, inte heller att du får i dig kolisar ganska snabbt efter träningen.

Åh fan, känner igen vad Scratch snackar om, borde prova det också...

DavidN
2006-10-10, 10:27
Jag råkar också ut för detta till och från
Jag dricker egenblandad malto-vassle-kasein gainermix 50-19-6 gram plus cirka 4dl vatten innan (ett svep), under (klunkvis var 5:e minut eller vad det blir) samt efter (ett svep).
Ändå så kan jag stinka ammoniak så in i baljan.

Kuriosa är att jag tränar helkroppspass på ca 90minuter. *Kanske* så är det beroende på vilken rep-set dag jag tränar? Vet ej...

Skulle jag öka mitt maltodextrinintag känns det som det vore knasigt

pragmatist
2006-10-10, 12:11
Mysko... ammoniaklukten är i alla fall med stor säkerhet rester av oxiderat protein och en indikator på att kroppen använder protein som bränsle för att tillgodose sitt glukosbehov. Lösningen borde då vara att förse kroppen med alternativa bränslen, först och främst kolisar men eventuellt också fett (under resten av dygnet). Att äta mer protein i det läget är snarare kontraproduktivt.

DavidN
2006-10-10, 12:45
kanske inte laddar tillräckligt med kolhydrater under resten av dagen?

svårt att säga men jag ska hålla lite koll på när ammoniakdoften uppstår, det är knappast diskret när t-shirten är dyblöt och verkligen grovosar ammoniak.

150gram maltodextrin borde i mina öron vara en bra topp på hur mycket jag ska stoppa i mig kring träning i form av gainer.

pragmatist
2006-10-10, 13:52
Mer malto än så är säkert inte rimligt, det blir ju 600 ganska tomma kcal som dessutom inte är så himla bra för tänderna.

Hur brukar resten av kosten se ut då? Fördelning fett-protein-kolhydrater, timing etc?

Apos78
2006-10-10, 14:08
Har upplevt samma sak med den lukten. Var dock utomlands med noll träning. Mycket protein och lite kolhydrater i måltiderna var orsaken till detta. Försvann helt och hållet när jag kom hem och började äta normalt igen.

DavidN
2006-10-10, 15:30
Mer malto än så är säkert inte rimligt, det blir ju 600 ganska tomma kcal som dessutom inte är så himla bra för tänderna.

Hur brukar resten av kosten se ut då? Fördelning fett-protein-kolhydrater, timing etc?

frukost:
fiberhavregryn
mellanmål:
mackor och frukt t.ex.
middag:
lagad mat
mellanmål:
mackor och frukt t.ex.
träning:

före: (~15minuter)
gainer([1]50-19-6)
under:
gainer([1]50-19-6)
efter: (~15minuter)
gainer([1]50-19-6)

middag: (~1h efter träning)
lagad mat
sängfösare:
gainer([1]50-19-6) + mjölk, fett, vitamintabletter och omega-3
[1] 50gram maltodextrin, 19gram (15gram netto) vassle samt 6gram (5gram netto) kasein

Det är vanlig husmanskost med viss modifikation. Jag pysslar inte med slavisk kosthållning utan så proper som möjligt.

hultman
2006-10-10, 16:27
Tröjor som jag bara haft i skolan har jag fått slänga i tvätten efter en dag bara för att det luktar en blandning mellan gammal svett och ... ammoniak? .

Vem fan har en tröja i mer än en dag?! :D

nutz
2006-10-10, 16:49
Asså.. fan va äckligt :D

DavidN
2006-10-10, 19:36
tränade precis och noterade svag ammoniakdoft idag, mkt mkt lite.
Det kom efter cirka 60minuters hård 10x4 träning (bänk, knäböj, chins, militärpress, vadpress samt bicepcurl).
Jag antar att det inte hör till vanligheterna, men kanske inträffar de dagar jag antingen ploppat i mig extra mkt protein eller för lite kolhydrater, jag får pinpointa :)

jewzie
2006-10-10, 20:39
jag brukar lukta fis efter jag har kört knäböj och mark.. någon som vet vad det kan vara?

pragmatist
2006-10-11, 13:09
frukost:
fiberhavregryn
mellanmål:
mackor och frukt t.ex.
middag:
lagad mat
mellanmål:
mackor och frukt t.ex.
träning:

före: (~15minuter)
gainer([1]50-19-6)
under:
gainer([1]50-19-6)
efter: (~15minuter)
gainer([1]50-19-6)

middag: (~1h efter träning)
lagad mat
sängfösare:
gainer([1]50-19-6) + mjölk, fett, vitamintabletter och omega-3
[1] 50gram maltodextrin, 19gram (15gram netto) vassle samt 6gram (5gram netto) kasein

Det är vanlig husmanskost med viss modifikation. Jag pysslar inte med slavisk kosthållning utan så proper som möjligt.

Ok, då kan vi ju skrota kolhydratteorin i ditt fall. :D

Hur har du det med fettintaget?

DavidN
2006-10-11, 13:44
Ok, då kan vi ju skrota kolhydratteorin i ditt fall. :D

Hur har du det med fettintaget?

Jag skulle tro en 60-80gram på en normal dag varav 3gram är fiskolja (standard).

Hades
2006-10-11, 13:58
jag brukar lukta fis efter jag har kört knäböj och mark.. någon som vet vad det kan vara?
Hm... fis, kanske?

ManuelIT
2006-10-11, 14:03
men man känner väl av lukten tydligt av amoniak eller? för jag käkar mkt protein och slarvar gärna med kollisarna. så man inte går runt hela dagarna och tror att man luktar blomma när man egentligen luktar kiss

DavidN
2006-10-11, 14:55
men man känner väl av lukten tydligt av amoniak eller? för jag käkar mkt protein och slarvar gärna med kollisarna. så man inte går runt hela dagarna och tror att man luktar blomma när man egentligen luktar kiss

Haha.. nä, ammoniak är lika påtagligt och unmistakeable som alltid.

Crocker
2011-05-01, 00:43
Jag känner samam sak, luktar skumt. Och inte gott, min fördelning är 40% P 30% F 30% KH

Spridis
2011-05-01, 07:26
Byt tvättmedel till kläderna och häng ut tvätten på tork...

Angel
2011-05-01, 11:55
Skrubba dig ordentligt emellanåt, gymhud luktar blä.

hejhopp79
2011-05-01, 12:00
Jag känner samam sak, luktar skumt. Och inte gott, min fördelning är 40% P 30% F 30% KH

Kanske käkar för mycket protein, så det blir någon giftighet. Ingen aning faktiskt, bara spekulationer

Birkharju
2011-05-01, 13:09
Har samma problem :s
Har inte haft någon aning om att det kan vara kostvanorna men jag tror det ligger mycket i det ni säger. Absolut Torr är det enda som hjälper och lukten kommer bara från vänstra armhålan(wtf?) Sjukt störande hur som helst och man kanske ska pröva dra ned på proteinet lite grann :)

stridis
2011-05-01, 13:27
Skrubba dig ordentligt emellanåt, gymhud luktar blä.

Där har en mycket bra poäng.:thumbup:

mattilainen
2011-05-01, 13:27
mycket protein bidrar till att jag luktar ammoniak iaf :) Nästan lite smyggott sådär :=))

EDIT
Nice att bumpa en tråd från 2006 ;)

Crocker
2011-05-01, 13:42
Btw. kag brukade ligga på säkert 10-15% mer protein, men luktade ingenting. Känner det speciellt direkt efter dushen.

Ristretto
2011-05-01, 14:04
Är det eran svett som börjar stinka när ni äter mycket protein? Tur att man knappt svettas isf.

Pretorian
2011-05-02, 06:53
Jag blev "anklagad" för att lukta lök för någon vecka sen! Jag kände inget själv men flera påpekade det.

Langster
2011-05-02, 08:43
Jag kommer ihåg att jag luktade ammoniak när jag svettades när jag tränade kampsport och alltså tränade mycket "hårdare", mer kalorikrävande iaf än vad jag gör nu med bara styrketräning. På den tiden hade jag noll koll på kost och åt antagligen alldeles för lite överlag. Åt inte mycket protein på den tiden. Nu när jag äter väldigt mycket protein brukar jag inte lukta ammoniak när jag svettas oavsett hur lågt jag går på övriga makronutrienter.

Dreas
2011-05-02, 12:12
Luktade curry en period, var i den vevan jag låg på 300g protein per dag på mina 75-85kg.

zeusden1
2011-08-25, 17:34
Ytterligare en bump här!
Så svett som luktar ammoniak beror på att man äter mycket protein eller är det att man äter lite kolhydrater?
Då jag svettas mycket när jag tränar luktar mina kläder satan, riktigt surt. Äter mycket protein runt 2g/kg men äter som vanligt med kolhydrater; brukar landa på runt 200 g - 250 g per dag...

Dreas
2011-08-25, 18:01
Ytterligare en bump här!
Så svett som luktar ammoniak beror på att man äter mycket protein eller är det att man äter lite kolhydrater?
Då jag svettas mycket när jag tränar luktar mina kläder satan, riktigt surt. Äter mycket protein runt 2g/kg men äter som vanligt med kolhydrater; brukar landa på runt 200 g - 250 g per dag...Det där klassar nog få här inne som mycket.

Vid ett intag på 2g/kg så märkte jag inte av något. Jag var tvungen upp på 4-5g per kg kroppsvikt. Över 300g per dag iaf. Nu ligger jag på 3g/kg och har inga problem med ammoniaklukt.

qaws
2011-08-25, 20:10
Jag har aldrig luktat så illa som när jag käkade kreatin för 10 år sen, stod knappt ut att vara i samma rum som mig själv.

Degpekka
2011-08-26, 04:23
Jag har aldrig luktat så illa som när jag käkade kreatin för 10 år sen, stod knappt ut att vara i samma rum som mig själv.

Du har nog aldrig vatt så fattig heller, hemska priser förut.

Sverker
2011-08-26, 05:47
Jag har aldrig luktat så illa som när jag käkade kreatin för 10 år sen, stod knappt ut att vara i samma rum som mig själv.


Det där berodde säkert på att du läckte gaser.
Hade du gått ned i mängden kreatin eller skippat uppladdningsfasen hade du säkert inte fått samma doft.

qaws
2011-08-27, 21:55
Du har nog aldrig vatt så fattig heller, hemska priser förut.
Har kvar faktiskt kvar burken (halvfull), Twinlab 260 kr för 227gr, rena fyndet.;)

Det där berodde säkert på att du läckte gaser.
Hade du gått ned i mängden kreatin eller skippat uppladdningsfasen hade du säkert inte fått samma doft.
Möjligt, en kompis sa att jag skulle dricka mycket vatten så jag kissade ut odören istället för att svettas ut den.

Hmm, bäst före 05/2006, kanske skulle testa en omgång...

mattilainen
2011-08-27, 21:57
mycket protein gör så jag luktar ammoniak :=)

Angel
2011-08-28, 08:49
Man luktar rätt illa av kvarg om inte annat :)