handdator

Visa fullständig version : Saker som förbättrar testosteronhalterna i kroppen


Halldin
2006-10-09, 20:34
Det behöver inte enbart ha med kost att göra, men jag tänkte att man kunde plita ner några saker som skall ha en negativ inverkan på testosteronhalterna i kroppen. :)

Lakrits
Dålig sömn
Soja (östrogen)
Orgasmer


Mer?

Halldin
2006-10-09, 20:45
Jag inser nu i efterhand att rubriken kan vara lite missvisande, får ursäkta med trötthet. :em:

King Grub
2006-10-09, 20:48
Orgasmer sänker inte testosteronnivåerna.

paddanboy
2006-10-09, 20:52
Ister(fett) har jag läst?
ZMA tillskott på kvällen?
Äta längre emellan måltiderna? (negativt också)

King Grub
2006-10-09, 20:54
Äta för lite fett/för mycket fiber

Kraftig övervikt

LadyG
2006-10-09, 21:07
Dum fråga kanske, men gäller samma saker för kvinnor?

Halldin
2006-10-09, 21:08
Orgasmer sänker inte testosteronnivåerna.
Helt rätt, menade att avhållsamhet höjer dom.

King Grub
2006-10-09, 21:10
Dum fråga kanske, men gäller samma saker för kvinnor?

Ja, men vissa modifikationer. Testosteronnivåerna nedregleras mer av lakrits hos kvinnor än män. Sexuell upphetsning hos kvinnor ökar testonivåerna:

"Orgasm induced elevations in cardiovascular parameters and levels of plasma adrenaline and noradrenaline. Plasma prolactin substantially increased after orgasm, remained elevated over the remainder of the session, and was still raised 60 minutes after sexual arousal. In addition, sexual arousal also produced small increases in plasma LH and testosterone concentrations. In contrast, plasma concentrations of cortisol, FSH, beta-endorphin, progesterone, and estradiol were unaffected by orgasm."

Psychosom Med. 1999 May-Jun;61(3):280-9, Cardiovascular and endocrine alterations after masturbation-induced orgasm in women.

Halldin
2006-10-09, 21:10
Kraftig övervikt
Vart går gränsen för att det ska klassas som kraftig övervikt?

Halldin
2006-10-09, 21:16
En annan sak, hur mycket är för mycket fibrer?

LadyG
2006-10-09, 21:20
Ja, men vissa modifikationer. Testosteronnivåerna nedregleras mer av lakrits hos kvinnor än män. Sexuell upphetsning hos kvinnor ökar testonivåerna:

"Orgasm induced elevations in cardiovascular parameters and levels of plasma adrenaline and noradrenaline. Plasma prolactin substantially increased after orgasm, remained elevated over the remainder of the session, and was still raised 60 minutes after sexual arousal. In addition, sexual arousal also produced small increases in plasma LH and testosterone concentrations. In contrast, plasma concentrations of cortisol, FSH, beta-endorphin, progesterone, and estradiol were unaffected by orgasm."

Psychosom Med. 1999 May-Jun;61(3):280-9, Cardiovascular and endocrine alterations after masturbation-induced orgasm in women.

Trodde det var precis tvärt om... Där ser man. Tack.

King Grub
2006-10-09, 21:24
En annan sak, hur mycket är för mycket fibrer?

Antagligen fettmängden mer än fibermängden som påverkar i studierna.

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/90/6/3550

King Grub
2006-10-09, 21:26
Vart går gränsen för att det ska klassas som kraftig övervikt?

Svårt att säga någon exakt siffra som stämmer in på alla, men testonivåerna sjunker i takt med att BMI ökar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16873135&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

oggen
2006-10-09, 23:34
Hur kommer det sig då att man ofta ökar i styrka när man ökar vikt. Då pratar jag om lite större viktökningar.
T.ex. mig själv har ökat 14 kilo på 6 månader och jag har ökat mycket i styrka men har min testosteron nivå sjunkit? :confused:

Rune_Raptor
2006-10-10, 03:11
För att man inte kan sätta ett "=" mellan testosteron och styrka.

paddanboy
2006-10-10, 09:17
King Grub menar du rätt nu?

Tråden handlar ju om det som höjer, inte sänker.

Halldin
2006-10-10, 09:18
King Grub menar du rätt nu?

Tråden handlar ju om det som höjer, inte sänker.
Vi kan säga att det handlar om både och, för vad som står i rubriken stämmer inte med vad som står i mitt första inlägg, vilket framgår av mitt andra inlägg. :)

King Grub
2006-10-10, 09:18
King Grub menar du rätt nu?

Tråden handlar ju om det som höjer, inte sänker.

Läs om första och andra inlägget. http://www.cheesebuerger.de/images/midi/konfus/c050.gif

paddanboy
2006-10-10, 09:35
Right buddies...

Men dessa jag angav att höja då? Stämmer dessa...

Ister(fett) har jag läst?
ZMA tillskott på kvällen?
Äta längre emellan måltiderna? (negativt också)

pragmatist
2006-10-10, 09:53
Träna på ett gym med många snygga tjejer omkring dig = utmärkt för testosteronnivån. Det kan låta som ett skämt men är faktiskt sant.

jwzrd
2006-10-10, 10:08
OggeP har en del bra tips också.

Halldin
2006-10-10, 10:39
En till kom jag på nu; Tung styrketräning (inklusive benträning) är positivt för testosteronet. :)

paddanboy
2006-10-10, 10:59
En till kom jag på nu; Tung styrketräning (inklusive benträning) är positivt för testosteronet. :)

MAX OVERLOAD TRAINING *flex*

jwzrd
2006-10-10, 11:03
Satsa på att ha en frisk och sund kropp och skalle och lägg inte energi på att optimera små utstickande detaljer. Om du är intresserad av resultat då alltså, inget fel i optimeringsonani - blanda bara inte ihop det med vad som egentligen är optimalt.

Halldin
2006-10-10, 11:08
Orsaken till att tråden skapades var mestadels i rent lärosyfte, inte nödvändigtvis att man ska leva efter det. Däremot har jag helt och hållet slutat äta lakrits sen jag hörde vad det gör för testosteronet, och det är inget jag på något sätt saknar. :)

Men annars är det redan glasklart för mig det du skriver.

Sorabo
2006-10-10, 13:30
Sökte lite och detta är vad jag hittade..

I kroppen ombildas en del av testosteronet till östrogen, men med en zinkrik mat förhindras detta en del.. Zink finns i ägg, pumpakärnor, skaldjur och vete.

Testosteronhalten kan ökas med intag av grundämnet Bor (B) på män. Grapefrukt, speciellt i juiceform ("Tropicana"), har en fördröjande effekt på utflöde ur kroppen/levern av östrogen på kvinnan, och testosteron på mannen.

Bor finns i: nötter, frukt, päron, avokado, blåbär, rotselleri, öl och vin.

Växttestosteroner finns i tallbarr, pumpakärnor, kummin, pors, kyndel, sarsaparilla, pinjenötter m fl. Testosteronhalten kan ökas med intag av grundämnet Bor (B).

http://www.phbalans.com/print.asp?sid=31


Har även nu hört att växttestosteronerna kan "ersätta" kroppens egna testosteron på en del saker och är inte så bra då:S Vet fan aldrig vad man ska lita på :p

Östrogen då..

Östrogen: Öl är östrogent liksom whisky, kaffe och te. Ölmage och bröst hos män som dricker mycket öl kan alltså komma sig av växtsterolernas östrogena effekter.
"Östrogentäta" växter i mängdordning:
• Råg (kliet). Blanda med t ex Dinkelkli och ät två msk/dag mot tumörer/tarmfickor.
• Vinruta (blad, stam). Blanda i maten eller gör te. Munkarnas "avtändningsört".
• Soja (bönor). I alla former. Tex Tofu.
• Luzern - "Alfalfa" (frön, blad). Groddar eller "Luzernpulver" till mat.
• Humle (kottar). I de flesta ölsorter (därav svullna män "Öl(munk)gubbar").
• Salvia (bladen). Som te eller i fullvärdesproteinrätter (mixa i t ex sojabiffar).
• Lin (fröna). Mals alldeles innan intag eller tuggas upp. Använd i t ex müsli.
• Lakritsrot (roten). Tugga på stänger (vid t ex rökavvänjning) eller gör te.
• Gröna ärtor. I sallad eller som grönärtssoppa. Blanda lite anis i soppan.
• Anis. Som tilltugg till mat (bitterämnen för levern) eller som te.
Kött, öl, alfagroddar, ärtor, bönor, sallad och kål är rika på östrogen,
liksom asiatisk mat innehållande sojaprodukter.

http://www.phbalans.com/sid.asp?m=4&sid=32

jwzrd
2006-10-10, 13:33
Orsaken till att tråden skapades var mestadels i rent lärosyfte, inte nödvändigtvis att man ska leva efter det. Däremot har jag helt och hållet slutat äta lakrits sen jag hörde vad det gör för testosteronet, och det är inget jag på något sätt saknar. :)

Men annars är det redan glasklart för mig det du skriver.

Tricket är att testosteron i de doser vi pratar om här, alltså skillnader på några procent i genomsnitt inte ger någon som helst skillnad. Däremot kan förändringar du tar dig för i sig orsaka negativa förändringar på ditt totalresultat. Att gå och oroa sig och spilla en massa tid på skitdetaljer är ett utmärkt sätt att slänga en bra träningsupplevelse och bra förbättringar i soptunnan.

sammy1
2006-10-10, 14:19
En till kom jag på nu; Tung styrketräning (inklusive benträning) är positivt för testosteronet. :)

Jag kan berätta att ända sedan jag började köra tungt för 2 ngt år sen så har jag blivit MYCKET hårigare! Kan det bero på testosteronet? :D

gladiatorerna1
2006-10-10, 15:51
Det behöver inte enbart ha med kost att göra, men jag tänkte att man kunde plita ner några saker som skall ha en negativ inverkan på testosteronhalterna i kroppen. :)

Lakrits
Dålig sömn
Soja (östrogen)
Orgasmer


Mer?

Fetma ökar östrogenhalten och sänker testosteronhalten.

L-Sami
2006-10-10, 16:02
Jag kan berätta att ända sedan jag började köra tungt för 2 ngt år sen så har jag blivit MYCKET hårigare! Kan det bero på testosteronet? :D

eller på dina gener...

Krampus
2006-10-10, 16:46
Tricket är att testosteron i de doser vi pratar om här, alltså skillnader på några procent i genomsnitt inte ger någon som helst skillnad. Däremot kan förändringar du tar dig för i sig orsaka negativa förändringar på ditt totalresultat. Att gå och oroa sig och spilla en massa tid på skitdetaljer är ett utmärkt sätt att slänga en bra träningsupplevelse och bra förbättringar i soptunnan.

Yes sir, bra skrivit.
Det får vara någon måtta på optimerandet. Ibland stjälper det nog mer än hjälper.
Sedan är östrogen på intet sätt negativt för styka och muskelbygge heller.

sammy1
2006-10-10, 17:24
eller på dina gener...

Jag ökade lika mkt i muskler som hår under den perioden bör väl nämnas =) nu har det liksom planat av!

Sorabo
2006-10-10, 19:00
Är du säker på att du inte snackar om puberteten Sammy?

OggeP
2006-10-11, 19:35
OggeP har en del bra tips också.

Zink! :hbang: