handdator

Visa fullständig version : Win 2k vs. XP


Baan
2006-10-09, 18:39
Jag och en polare brukar tjafsa lite då och då om vilket OS som är bättre, 2000 eller XP. Eftersom vi båda inte har någon större koll så blir det mest skitsnack ;)

Så ni som är lite mer insatta vad säger ni?

Anledningen till att jag frågar är att han köpt ny laptop och ska köra 2000 på den istället för XP. Behöver bra argument om det nu finns några ;)

Yankeee
2006-10-09, 18:40
XP är ju sjukt mycket stabilare om inte annat. Har säkert också bättre funktioner för bärbara datorer.

Baan
2006-10-09, 18:42
Jo, det har jag diskuterat med honom. Han anser att hans 2000 aldrig kraschar så jag vet inte om det håller. Sen kanske du har helt rätt annars.

Kwon
2006-10-09, 18:42
XP är mkt bättre.

Har aldrig kraschat för moi

Arf Pingvin
2006-10-09, 18:43
Det är samma OS i grunden fast XP är nyare. You do the math.

Yankeee
2006-10-09, 18:44
Jo, det har jag diskuterat med honom. Han anser att hans 2000 aldrig kraschar så jag vet inte om det håller. Sen kanske du har helt rätt annars.

Ja men vissa personers os kraschar aldrig. Teh leet som körde win98 när win2k kom sa samma sak. Det enda som möjligtvis talar för win2k är att det använder mindre resurser, men köper han en ny dator är det knappast ett problem.

Yankeee
2006-10-09, 18:45
Det är samma OS i grunden fast XP är nyare. You do the math.

NT 4.0 och Win2k är samma i grunden. Då borde han köra NT isåfall.

Baan
2006-10-09, 18:47
Det är samma OS i grunden fast XP är nyare. You do the math.

Ja förutom det där med att XP har 3x så många rader kod så har du säkert rätt. Vet inte om det är 3x eller mer men bra mycket mer är det. Att man tagit en del från 2000 är ju iofs rätt.

jwzrd
2006-10-09, 18:50
XPs sätt att bitblt:a alla texturer gör att skiten går så segt på min sura 600. W2k ftw, XP är VM i Bloat.

Baan
2006-10-09, 18:52
Vi förutsätter datorer som kom efter franska.

Yankeee
2006-10-09, 18:53
Vi förutsätter datorer som kom efter franska.

Hahaha :D

aliquis
2006-10-09, 18:55
XP är bättre, bl.a. är TCP/IP-stacken densamma som i Win2k3 och den är mycket snabbare än den i 2k.

Win2k3 borde väl gå rätt bra att köra också om du installerar directx i det.

Zakath
2006-10-09, 19:00
Jag kör med windows 2k pro på en ny och bra dator. Fungerar utmärkt och känns mycket stabilare än mitt gamla xp pro som bara krånglade och drog minne m.m. Plus att man slipper all onödig designskit, 2k är stilrenare och fyller samma funktioner av de jag använder.

Man slipper också registrering och sånt där jobbigt ;)

Yankeee
2006-10-09, 19:01
Jag kör med windows 2k pro på en ny och bra dator. Fungerar utmärkt och känns mycket stabilare än mitt gamla xp pro som bara krånglade och drog minne m.m. Plus att man slipper all onödig designskit, 2k är stilrenare och fyller samma funktioner av de jag använder.

Man slipper också registrering och sånt där jobbigt ;)

Det du tar upp är inget man måste dras med.

Baan
2006-10-09, 19:05
Det drar väl inte så mycket minne att det är relevant för en ny dator? Sen kan man väl skära ner på det ganska duktig också. Har för mig att 2000 ändå drar mindre man man kanske kan leva med några meg mer.

Zakath
2006-10-09, 19:23
Det drar väl inte så mycket minne att det är relevant för en ny dator? Sen kan man väl skära ner på det ganska duktig också. Har för mig att 2000 ändå drar mindre man man kanske kan leva med några meg mer.

Det hade mer med specifika buggar att göra när jag startade många program och inte startade om datorn och liknande, kommer inte ihåg exakt. Men jag har aldrig upplevt att datorn har blivit slö som den blev ibland när jag hade xp.

Jag gillar iaf win 2k pro mer, som sagt stilrent och funktionellt.

blekfet2
2006-10-09, 19:27
Enligt egna erfarenheter så så tycker jag xp är bättre.
2k småbuggade hela tiden, xp buggar inte alls, när det dock händer något med xp så totaldör det *popcorn*

skaparn
2006-10-09, 19:38
XP bootar och stänger ned snabbare. Tror och tycker jag.

Baan
2006-10-09, 19:40
XP bootar och stänger ned snabbare. Tror och tycker jag.

Tror jag med, har tävlat med kompisen som nämns tidigare i tråden, tror jag vann med någon minut eller liknande :)

LarsK
2006-10-10, 04:52
MS lovade ett nytt OS efter NT 4.0. Eftersom XP drog ut på tiden, släppte de Win2k så länge. Så Win2k är en nerbantad version av XP.
Kör XP, win2k supporten försvinner snart från MS.

Noodles
2006-10-10, 07:37
Plus att man slipper all onödig designskit, 2k är stilrenare och fyller samma funktioner av de jag använder.


Jag körde W2k på min förra dator och hade aldrig problem. Föredrar ändå XP Pro idag. Gör som jag och välj klassiskt utseende så slipper du flashig layout.

Scratch89
2006-10-10, 08:00
Hur ändrar man så man kan ta bort massor av funktioner? Man kanske dras med massor av shit i startup?

Pata
2006-10-10, 08:29
Hur ändrar man så man kan ta bort massor av funktioner? Man kanske dras med massor av shit i startup?

Start->kör->msconfig

plocka undan vad du vill i autostart.... easy as pie. Sedan kan du ändra vad du vill som ska läsas in i startupen (typ frequently used programs)....

döda lite tjänster som skrivar pool å sånt om du inte använder skrivare. man kan lätt halvera startup tiden.

rememberence
2006-10-10, 11:39
såg en bantad version av win xp, drog bara runt 64 mb ram :) men så var den nästan anorektiskt nerbantad

Dumleman
2006-10-10, 11:44
På min pentium 200 mmx fungerar windows 2000 men det går segt. Windows98 däremot, det flyyyter som vinden på vattnet. För att inte tala om windows95, shit så fort det går. windows95 är alltså klart överlägset windows2000.

blekfet2
2006-10-10, 12:18
På min pentium 200 mmx fungerar windows 2000 men det går segt. Windows98 däremot, det flyyyter som vinden på vattnet. För att inte tala om windows95, shit så fort det går. windows95 är alltså klart överlägset windows2000.

hoho :thumbup:

aliquis
2006-10-10, 13:23
Ja men vissa personers os kraschar aldrig. Teh leet som körde win98 när win2k kom sa samma sak. Det enda som möjligtvis talar för win2k är att det använder mindre resurser, men köper han en ny dator är det knappast ett problem.Tvivlar på att det är sant om man slår av fluffet i Win XP, och det finns ju 2k3 som sagt...

Jag hade en Win98-install på mors dator i massa år utan att den började strula/gå sönder som alla andras. Min XP brukar inte hänga sig, men vems brukar det? XP är ju riktigt stabilt.

aliquis
2006-10-10, 13:26
Enligt egna erfarenheter så så tycker jag xp är bättre.
2k småbuggade hela tiden, xp buggar inte alls, när det dock händer något med xp så totaldör det *popcorn*Beror inte det på att du har nyare uppgraderingar i XP än vad du hade i 2k då?

Men hur som helst, XP är modernare, XP har fler saker ifrån win2k3, XP är bättre än 2k. Vill man strippa det finns det ju flera guider över vad man kan ta bort, jag fick ner min minnesanvändning till 50MB en gång genom att göra det, så bloatargumentet håller inte.

En kille jag snackade med förr menade dock att win2k3 drog ännu mindre resurser, jag vet inte om han har rätt men det är ju iaf nyast. Och med DirectX installerat borde man väl kunna spela lika mycket i det som i XP? Jag vet inte vilka saker man förlorar på med 2k3.

aliquis
2006-10-10, 13:27
såg en bantad version av win xp, drog bara runt 64 mb ram :) men så var den nästan anorektiskt nerbantadJag hade inte tagit bort något jag saknade på min som drog 50..

dynamo
2006-10-10, 17:51
Fattar inte varför folk tjafsar med tidigare operativsystem, förutom när deras hårdvara inte duger eller för att de inte har råd att köpa nytt OS. Mycket klåpare som sitter och tycker till hemma, efter att nån gång ha hört att det ena är bättre än det andra.

Win2k och WinXP är ju inte jämförbara. WinXP tog det bästa från Win9x-serien och det bästa från NT/Win2k-serien och smällde ihop det i ett mycket bättre operativsystem än något av de tidigare.

Det är väl rätt självklart att ett superstort företag som jobbar flera år på att utveckla ett operativsystem för att sälja det, gör det bättre än det tidigare? Visst att det i vissa fall är sämre första månaderna det är ute. När de första/största buggarna och säkerhetshålen som inte märktes i beta/rc-testningen har täppts igen så är det klart som fan att det är bättre för de allra flesta. I stort sett alla som inte har inkompatibel hårdvara eller inkompatibla program (typ drivrutiner/programvara till en svarv från början/mitten av 90-talet som inte klarar senare OS än NT3.51 eftersom tillverkarn gick i konkurs och slutade uppdatera drivrutiner/program).

Baan
2006-10-10, 18:36
Han bytte till XP pro nu, han insåg att ingenting som han fick med datorn supportades i 2000 (dvs det gick inte ens att "tvinga fram" det) så han ska testa xp nu.

Skadar ju inte heller att man får gratis microsoftprogramvara via skolan ;)

Yankeee
2006-10-10, 18:41
Haha retard. Säg åt honom att lyssna för helvete nästa gång.