handdator

Visa fullständig version : Laktosintolerant


Jacke
2003-01-28, 22:54
Hej!

Är ny på det här, så hoppas på hjälp...

Är laktosintolerant (fixar dock låglaktosmjölk) samt att jag ej kan dricka sojamjölk, kliar i mun och halsen "sväller" igen. Samma sak med sojaglass. Har inte testat större mängder soja man har i käket, verkar inte så gott att stjälpa i sig...

Någon som vet vad som finns på marknaden för mig när det gäller proteintillskott (eller vad ni kallar det :-)

Tacksam för svar

/Jacke

EiseltUK
2003-01-28, 23:07
Jag kan rekommendera Protec eller Hi-Whey från EISELT. Både innehåller väldigt lite laktos, speciellt Protec.

Läs mer på --> www.eiselt.se (http://www.eiselt.se)

Mvh
Henrik

emmzan
2003-01-28, 23:38
Faring har protein (Complete tror jag) som är väldigt lågt i laktoshalt! Whey-100 från Star är också lågt har jag för mig...

Bollar frågan vidare till z_bumbi som också har lite för lågt med laktosenzymer...

Pez
2003-01-28, 23:49
Originally posted by emmzan
Faring har protein (Complete tror jag) som är väldigt lågt i laktoshalt! Whey-100 från Star är också lågt har jag för mig...

Bollar frågan vidare till z_bumbi som också har lite för lågt med laktosenzymer...

Problemet med Complete kan vara att det innehåller Soja om man nu, som Jacke, har problem med det.

Testa är väl enda sättet.

/pez

muskelbyggarn
2003-01-28, 23:58
Håller med, Hi-Whey bör vara ett bra val. Kanske bäst att prova den naturella varianten.

Sedan finns det en annan produkt som kan vara intressant, men det törs man inte skriva ut :naughty:

Vänl,,,
Tobbe

EiseltUK
2003-01-29, 00:01
Originally posted by muskelbyggarn
Sedan finns det en annan produkt som kan vara intressant, men det törs man inte skriva ut :naughty:

Vänl,,,
Tobbe

Ja, 98 %igt gelatin. ;)

muskelbyggarn
2003-01-29, 00:03
Du hade den i lager för snabb beställning va?
:naughty:

Vänl,,,
Tobbe

Grahn
2003-01-29, 07:35
Låter som om ett äggprotein vore att föredra....

Jacke
2003-01-29, 20:49
Tack för svaren! :thumbup:

Trodde inte på så här många svar, så här snabbt! Ni kan ju banne mig era grejer!
Nu ska jag experimentera och få bukt med min tjackiga ämnesomsättning!

Mvh

Jacke

z_bumbi
2003-01-29, 21:56
Jacke: Beror på hur laktosintolerant du är.
Det finns ett antal proteinprodukter som innehåller 0,3 % laktos och det är ju mindre än låglaktosmjölken i alla fall. (Mycket mindre om man räknar på enbart proteinmängden.)
Själv har jag lyckats få tag på ett protein med ännu lägre halt men det ska tydligen sluta säljas i den form jag köpte det så just nu vet jag inte var du skulle kunna få tag på en liknande produkt.

Mitt tips är att baserar maten på proteinkällor som inte härstammar från mjölk/innehåller laktos för att sen kompletera med ett låglaktos proteinpulver och testar dig fram till en mängd som du klarar av, det går ju utmärkt att äta en bra kost utan pulver men det är mycket bekvämare med pulvret.

Completen som nämdes har ju tyvärr för din del soja så det skulle jag inte testa.

Vet inte om du vet detta men vällagrad ost innnehåller inget eller extremt lite laktos, om den är lagrad lång tid så försvinner laktosen i lagringen så all ost som är lagrad runt ett år klarar jag av utan större problem.
Det samma gäller vanlig mjukost men tyvärr inte lättvarianterna som innehåller mjölkpulver.
(Tack återigen Sverker för tipset !)

Sverker
2003-01-30, 07:08
Kul att kunna hjälpa.
:)

Jacke
2003-01-30, 22:00
z_bumbi: Eftersom jag fixar låglaktosmjölk, borde jag fixa 0.3% pulver. Som du säger, det är ju bekvämare!

Apropå det där med osten; jag fick reda på det där med lagrad ost för bara någon månad sen. Snacka om LYCKA, när jag för första gången på över 10 år kunde börja ha ost på mackan!!!

Nu väntar jag bara på alternativ till piggelinglassarna...:)