handdator

Visa fullständig version : Elräkning


aitamaa
2006-10-09, 14:49
Såhär ligger det till..

Har nyligt fått en elräkning på 7300:- för 72dygn.

Till saken hör att värmen varit helt avslagen ingen kyl/frys varit igång.. NADA. Dessutom stämmer mätaren någorlunda överens med vattenfalls "beräknade" förbrukning.. Har ingen som helst lust casha ut 7300:- på el jag inte användt..

Ringde nyss vattenfall och tjejen jag fick tala med var inte det minsta sammarbetsvillig. Hon verkade inte förstå att det är omöjligt att det verkligen dragit så mycket el på denna period.

Vad ska man ta sig till?!

Henke
2006-10-09, 15:06
Skriv upp vad mätaren står på och ange det till vattenfall, då kan de korrigera beloppet, vet iof inte om du måste betala in den angivna summan först och får avdrag på kommande räkningar eller om de korrigerar denna räkning.
Har själv haft samma problem flera ggr med vattenfall.

MVH

aitamaa
2006-10-09, 15:10
Skriv upp vad mätaren står på och ange det till vattenfall, då kan de korrigera beloppet, vet iof inte om du måste betala in den angivna summan först och får avdrag på kommande räkningar eller om de korrigerar denna räkning.
Har själv haft samma problem flera ggr med vattenfall.

MVH


Jo men nu är ju saken att imellan mätaren och räkningen skiljer det bara 1000kwh och det är ändå långt ifrån vad den verkliga förbrukningen borde ligga på. Så jag lurar på att det är fel på mätaren alt. nån kortis som ligger och suger el.

rjih
2006-10-09, 15:18
Jo men nu är ju saken att imellan mätaren och räkningen skiljer det bara 1000kwh och det är ändå långt ifrån vad den verkliga förbrukningen borde ligga på. Så jag lurar på att det är fel på mätaren alt. nån kortis som ligger och suger el.

Så länge som felet är efter mätstationen så torde du väl bli betalningsskyldig oavsett? Spontan tanke är ju att en försäkring skulle kunna täcka något sådant istället.

B-jay
2006-10-09, 15:22
Så länge som felet är efter mätstationen så torde du väl bli betalningsskyldig oavsett? Spontan tanke är ju att en försäkring skulle kunna täcka något sådant istället.

Stämmer!
Elleverantörerna debiterar bara ut vad som är förbrukat.
Uttaget står konsumenten själv ansvarig för.

Det ska också tilläggas att det är väldigt sällan mätarna går sönder och visar fel

Det ska och tilläggas att jag INTE jobbar på Vattenfall! :cool:

aitamaa
2006-10-09, 15:23
Så länge som felet är efter mätstationen så torde du väl bli betalningsskyldig oavsett? Spontan tanke är ju att en försäkring skulle kunna täcka något sådant istället.

Okey, ska kolla angående försäkringen.. för om det inte är mätarn som rullar för fort så är det ju nått som ligger och tjuv drar..

B-jay
2006-10-09, 15:26
Okey, ska kolla angående försäkringen.. för om det inte är mätarn som rullar för fort så är det ju nått som ligger och tjuv drar..

Ett tips är att kolla din kyl och frys.
Är dom äldre kan dom dra en hel del mer än vad dom bör!

blekfet2
2006-10-09, 15:28
det är hus du bor i va?

För i lägenhet så räknar dom väl ut ett ungefär vad man förbrukar? eller har jag helt fel?

aitamaa
2006-10-09, 15:29
Ett tips är att kolla din kyl och frys.
Är dom äldre kan dom dra en hel del mer än vad dom bör!

Dom har inte varit ikopplade under tiden räkningen gäller.. det är ju därför jag är så vredes.. ingen värme ingenting har varit ikopplat.. borde inte fått en nånräkning på mer än nån hundring...

B-jay
2006-10-09, 15:31
Dom har inte varit ikopplade under tiden räkningen gäller.. det är ju därför jag är så vredes.. ingen värme ingenting har varit ikopplat.. borde inte fått en nånräkning på mer än nån hundring...

Aha, det är ingen avläsningsräkning då som räknar tillbaka tex ett år i tiden till föregående avläsning?

aitamaa
2006-10-09, 15:31
det är hus du bor i va?

För i lägenhet så räknar dom väl ut ett ungefär vad man förbrukar? eller har jag helt fel?

jo jag bor i hus, fast nu undertiden räkningen gäller har huset stått tomt.

Groggen
2006-10-09, 15:34
Med risk för att säga fel eller att upprepa det ngn har sagt, men kan det inte vara en "uppskattad" förbrukning? Som de sen drar av. Så kan det iaf vara när man bor i betonglya :)

Sir Anselm
2006-10-09, 21:37
Testa att skruva ur alla säkringar, kolla om mätaren står still. Om den gör det, skruva i säkringarna en och en och kolla när den börjar snurra. Då har du iallafall lokaliserat vilken/vilka säkringsgrupp/er förbrukningen ligger på... Om du har något inkopplat i väggurtagen drar du ut allting. Snurrar mätaren ändå är det felkopplat/kortslutning, i annat fall kan det vara någon av appareterna som drar trots att den är avstängd. Snurrar mätaren trots att du skruvat ur alla säkringar blir det ju mer troligt att det är fel på mätaren, även om det som någon sagt innan är väldigt ovanligt att mätare visar fel... Ett alternativ kan vara att köpa en effektmätare, då kan du mäta förbrukningen i väggurtagen. Det är väl det jag kommer på nu... Förresten, kolla elskåpet så inte grannen har kopplat in sig och snor ström ;)

hasse36
2006-10-09, 22:15
Har nyligt fått en elräkning på 7300:- för 72dygn.
Med normala elpriser så snackar vi om kanske 6500 kWh.

Fördelat på 72 dagar blir det 6500/(72*24) = 3,76 kWh/h dvs 3,76 kW.

Du skulle alltså snitta 3,76 kW = 3760 W. *screwy*

Det motsvarar en vanlig ugn och en mikrovågsugn påslagna dygnet runt. Det är inget du har glömt på som drar så mycket.

Lillgrabben
2006-10-09, 22:31
Det är inte så enkelt att du har fått en sluträkning?

Dvs räkningen som kommer en gång / år efter att elbolaget läst av mätaren & justerar sin debitering. Ifall det är en sluträkning måste du betänka att hela årets förbrukning, sedan förra årsavläsningen kan räknas med. Då blir inte summan lika "tokstor" utslaget på 12 månader.

Piranha
2006-10-09, 22:34
Det är inte så enkelt att du har fått en sluträkning?

Dvs räkningen som kommer en gång / år efter att elbolaget läst av mätaren & justerar sin debitering. Ifall det är en sluträkning måste du betänka att hela årets förbrukning, sedan förra årsavläsningen kan räknas med. Då blir inte summan lika "tokstor" utslaget på 12 månader.


Exakt, den där servern du haft på i 1 års kontinuelig drift tar nu ut sin rätt.

Been there done that... det suger likvärdigt, elbolagen brukar ifs vara käcka nog och låta dig delbetala en sådan räkning.

Lillgrabben
2006-10-09, 22:37
Exakt, den där servern du haft på i 1 års kontinuelig drift tar nu ut sin rätt.

Been there done that... det suger likvärdigt, elbolagen brukar ifs vara käcka nog och låta dig delbetala en sådan räkning.


Mmm & ännu värre blir det ifall man inte har låst sitt elpris. Då blir det fan inte muntert om man förbrukat mer än beräknat.*grr*

shadowfire
2006-10-09, 23:02
Du kan också ta hjälp av elbolagen om du inte löser gåtan själv.
Du får då ut en driftstekniker som går igenom och mäter elförbrukningen i lägenheten, kollar mätaren etc. Detta om du märker något uppenbart fel. Det går också alldeles utmärkt att överklaga en elräkning och lägga den för utredning - däremot kan du få betala avgift om det sedan visar sig att det var du som glömt ugnen på dygn ut och dygn in.

Har själv arbetat för Sydkraft och de brukar lösa sådant, det händer titt som tätt att det är något som drar okynnesström. Däremot slutar det i många fall med att användaren får betala räkningen då det varit något denne inte tänkt på. Det klassiska exemplet är luftavfuktare och värmeelement vid fuktskador - där försäkringsbolaget inte täckt elen. ;)