handdator

Visa fullständig version : "Bantning hjälper inte feta människor"


SPACEJAM
2006-10-09, 12:10
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,781413,00.html

Hahaha *bs*, eller vad tror ni?:sleep:

"Bantning hjälper inte feta människor
Ny studie visar att det är generna som styr
Feta människor blir inte smalare av bantning och motion.
Istället är det generna som styr vår vikt.
Det visar en ny amerikansk studie.
– Överviktiga måste lära sig att leva med extra sug och hunger, säger Claude Marcus vid Rikscentrum för överviktiga barn vid Karolinska sjukhuset."*popcorn*

King Grub
2006-10-09, 12:15
Stämmer utmärkt. Men det handlar ju inte om att ett energiunderskott inte fungerar för viktminskning. Det handlar om att vissa känner mer hunger och sug än andra och har svårare att kontrollera detta. Vissa tvingas gå hungriga i princip konstant för att hålla vikten, och det är sällan en hållbar situation i längden = överätning och övervikt.

krilleh
2006-10-09, 12:40
haha alltid lika kul när random personer kommer med aftonbladslänkar och ska reta dem för sina bs texter sen blir de själv ägda av Grub :D I love it!

Guddi
2006-10-09, 13:09
Det du King Grub skriver ovan stämmer, men de tre översta raderna i fettext i artikeln stämmer verkligen inte. Att feta människor inte skulle bli smalare av bantning och motion är ren lögn och det är energi in energi ut som styr vår vikt, INTE våra gener.

Ville bara förtydliga lite :D

King Grub
2006-10-09, 13:16
Fettexten stämmer också - med lite säljande journalistik. Bantning och motion hjälper inte dom feta personerna... eftersom dom ger upp, låter hungern ta över och återgår till sina gamla vanor. En bra löpsedel kan säga sanningen på fler sätt än ett. :D

FreCKo
2006-10-09, 13:21
Fettexten stämmer också - med lite säljande journalistik. Bantning och motion hjälper inte dom feta personerna... eftersom dom ger upp, låter hungern ta över och återgår till sina gamla vanor. En bra löpsedel kan säga sanningen på fler sätt än ett. :D

Tror han mer menade så att feta personer visst går ner i vikt av diet och att träna... Dock så ger dom ofta upp som du sa.

(mitt hundrade inlägg!)

Nina L
2006-10-09, 13:22
Ditt hundrade inlägg var meningslöst. :(

FreCKo
2006-10-09, 13:41
Ditt hundrade inlägg var meningslöst. :(

Förlåt *cry*

Exhale_
2006-10-09, 14:22
haha alltid lika kul när random personer kommer med aftonbladslänkar och ska reta dem för sina bs texter sen blir de själv ägda av Grub :D I love it!

Det är kul, men medge att det likaväl kunde ha varit du som postat denna tråd? *slap*

hultman
2006-10-09, 20:59
Stämmer utmärkt. Men det handlar ju inte om att ett energiunderskott inte fungerar för viktminskning. Det handlar om att vissa känner mer hunger och sug än andra och har svårare att kontrollera detta. Vissa tvingas gå hungriga i princip konstant för att hålla vikten, och det är sällan en hållbar situation i längden = överätning och övervikt.

Sedan beror väl antagligen deras sötsug och hunger säkerligen en hel del på att de äter mat som inte är bra. Skulle man proppa i en överviktig en massa kött och proteintillskott per dag, enbart, skulle den nog knappast känna något stort sug för onyttigheter, samtidigt som personen i fråga inte får i sig speciellt mycket kalorier.

Exhale_
2006-10-10, 11:14
Sedan beror väl antagligen deras sötsug och hunger säkerligen en hel del på att de äter mat som inte är bra. Skulle man proppa i en överviktig en massa kött och proteintillskott per dag, enbart, skulle den nog knappast känna något stort sug för onyttigheter, samtidigt som personen i fråga inte får i sig speciellt mycket kalorier.

Tror du har fel där, har själv varit överviktig men käkar bara nyttig mat nu och jag kan säga som så att jag sällan är mätt..

Detta trots att jag äter mycket potatis, havregrynsgröt och annan mat med högt mättnadsindex.

Tror helt enkelt många får gå igenom hela livet med det där suget, oavsett hur dem ser ut/hur mycket dem väger...

hultman
2006-10-10, 11:17
Tror du har fel där, har själv varit överviktig men käkar bara nyttig mat nu och jag kan säga som så att jag sällan är mätt..

Detta trots att jag äter mycket potatis, havregrynsgröt och annan mat med högt mättnadsindex.

Tror helt enkelt många får gå igenom hela livet med det där suget, oavsett hur dem ser ut/hur mycket dem väger...

Det är väl till viss del magsäcken (om inte enbart) som avgör hur hungrig man är? Om det vore så är det ju logiskt att man blir mindre hungrig ju mindre man äter. Jag tycker det är en grov generalisering att påstå att vissa människor livet igenom kommer att vara hungrigare än genomsnittet, utan att de ens kan påverka det.

Trance
2006-10-10, 11:40
Det är väl till viss del magsäcken (om inte enbart) som avgör hur hungrig man är? Om det vore så är det ju logiskt att man blir mindre hungrig ju mindre man äter. Jag tycker det är en grov generalisering att påstå att vissa människor livet igenom kommer att vara hungrigare än genomsnittet, utan att de ens kan påverka det.

Nej, det är inte magsäcken som spelar störst roll. Om man ätit medicin som kraftigt ökar hungern någon gång så vet man det.

jwzrd
2006-10-10, 11:49
Nej, det är inte magsäcken som spelar störst roll. Om man ätit medicin som kraftigt ökar hungern någon gång så vet man det.

Exakt.

Jag kan vara vrålhungrig trots att magen är full. Det händer ofta om jag t ex inte tränat på ett tag och samtidigt inte ätit mer än vad som behövs då. När träningen drar igång så ökar matbehovet mycket mer än vad jag klarar av att tillfredsställa. => hungerkänslor med magen proppad med mat.

Kurash
2006-10-10, 12:17
Nej, det är inte magsäcken som spelar störst roll. Om man ätit medicin som kraftigt ökar hungern någon gång så vet man det.

Fick också den känslar när jag åt kortisontabletter för min ögoninflammation. Blev aldrig mätt.

hultman
2006-10-10, 13:19
Nej, det är inte magsäcken som spelar störst roll. Om man ätit medicin som kraftigt ökar hungern någon gång så vet man det.

Okej :) Jag brukar inte känna mig mer mätt fast jag smällt i mig en gainer med 70 gram kolisar och 70 gram protein.

Fredrik_
2006-10-10, 19:56
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,781413,00.html

Hahaha *bs*, eller vad tror ni?:sleep:

"Bantning hjälper inte feta människor
Ny studie visar att det är generna som styr
Feta människor blir inte smalare av bantning och motion.
Istället är det generna som styr vår vikt.
Det visar en ny amerikansk studie.
– Överviktiga måste lära sig att leva med extra sug och hunger, säger Claude Marcus vid Rikscentrum för överviktiga barn vid Karolinska sjukhuset."*popcorn*

Stackars feta människor. Födda med fel genetik, så de är dömda för livet. Det enda som återstår är en magsäcksoperation.

Jag tror inte att generna är viktigast. Att äta mycket skitmat är ett inlärt beteende för många. Kan handla om dåliga vanor, dålig kunskap, eller kanske ännu vanligare att man använder maten som t.ex. tröst eller belöning för något. Kognitiv beteendeterapi skulle antagligen ha bättre effekt på fetma än dietisthjälp. Om det nu är generna som styr allt så borde dessutom antalet feta människor vara tämligen konstant och inte öka hela tiden, då förändringar där inte sker speciellt snabbt.

Finns gott om människor till och med på Kolo som motbevisar teorin ;)

Doctor Snuggles
2006-10-10, 20:03
Fan, evolutionen har lagt på ett riktigt kol om det föds så många mer individer med genetiska förutsättningar att lägga på sig fetma nuförtiden jämfört med t.ex hundra år sedan...
*bs*

Snarare handlar det om en epidemi av tv, datorspel, stillasittande jobb o dyl.

jewzie
2006-10-10, 20:41
Fan, evolutionen har lagt på ett riktigt kol om det föds så många mer individer med genetiska förutsättningar att lägga på sig fetma nuförtiden jämfört med t.ex hundra år sedan...
*bs*

Snarare handlar det om en epidemi av tv, datorspel, stillasittande jobb o dyl.
mat är GOTT ska du ha smisk eller? :booty: :whipped:

Trance
2006-10-10, 20:41
Det handlar inte om att vissa personer föds feta, det handlar om att vissa lägger lättare på sig fett, känner mycket starkare hungerkänslor etc.

Däremot så kan så gott som alla få en bra kropp, men det är verkligen inte lika lätt för alla som en del verkar tro.

Tolkia
2006-10-10, 21:01
Det handlar inte om att vissa personer föds feta, det handlar om att vissa lägger lättare på sig fett, känner mycket starkare hungerkänslor etc.

Däremot så kan så gott som alla få en bra kropp, men det är verkligen inte lika lätt för alla som en del verkar tro.
Det där tål att upprepas.

Doctor Snuggles
2006-10-10, 21:36
Det handlar inte om att vissa personer föds feta, det handlar om att vissa lägger lättare på sig fett, känner mycket starkare hungerkänslor etc.


Så varför har överviktsproblemet blossat upp de senaste 50 åren i västvärlden? Rimligtvist är andelen av de människor som då lättare lägger på sig fett osv lika stor som den varit förut. Vi har väl knappast lyckats avla fram en majoritet av människor med fetmagener på 100 eller dyl.
Nej, det beror snarast på vår alltmer försoffade kultur, samt enormt ökad tillgänglighet av ohälsosamma födoalternativ.

Trance
2006-10-10, 21:48
Så varför har överviktsproblemet blossat upp de senaste 50 åren i västvärlden? Rimligtvist är andelen av de människor som då lättare lägger på sig fett osv lika stor som den varit förut. Vi har väl knappast lyckats avla fram en majoritet av människor med fetmagener på 100 eller dyl.
Nej, det beror snarast på vår alltmer försoffade kultur, samt enormt ökad tillgänglighet av ohälsosamma födoalternativ.

Eftersom hela befolkningen inte har haft tillgång till obegränsat med mat innan? Jag säger inte att våran kultur och arbeten etc inte spelar roll, jag säger bara att alla inte har samma utgångspunkt. Jag förstår inte riktigt hur du kan missa det.

Tolkia
2006-10-10, 21:50
Så varför har överviktsproblemet blossat upp de senaste 50 åren i västvärlden? Rimligtvist är andelen av de människor som då lättare lägger på sig fett osv lika stor som den varit förut. Vi har väl knappast lyckats avla fram en majoritet av människor med fetmagener på 100 eller dyl.
Nej, det beror snarast på vår alltmer försoffade kultur, samt enormt ökad tillgänglighet av ohälsosamma födoalternativ.
Det ena utesluter ju inte det andra. Att säga att det finns folk som har svårare att gå ned i vikt än andra, t.ex. p.g.a. att de är hungrigare, har sämre impulskontroll, använder mat som annat än mat (tröst, belöning, stresslindring etc.) är ju inte att säga att man oförskyllt blir tjock utan att äta mer än man gör av med. Ingen blir tjock på svältkost (annat än av ödem p.g.a. proteinbrist även känt som "biaframage", då), så att det inte fanns så många feta under hungeråren på 1800-talet ("Utvandrarna") är kanske inte så konstigt?

Edit: Hmm ... två själar samma tanke. :D

hasse36
2006-10-10, 22:25
Det finns nog många förklaringar till fetma. De flesta blir trots allt inte tjocka förrän de har kommit en bit i livet. Jag vet många som föraktade tjockisar när de var i 20-årsåldern men som 10 - 20 år senare tappar kontrollen under några år och helt plötsligt har de lagt på sig 15 kg.

Stress i form av jobb och barn under en tid då utseendet inte spelar någon som helst roll och man gör helt andra prioriteringar.

Vad gäller barnfetma blir jag lätt gubbgnällig. Jag och min syster fick dela på en 33cl-flaska läsk. Idag skall ungarna ha var sin flaska - som rymmer 1,5 liter. Tjejer med moped var mycket ovanliga, de flesta cyklade.

Yankeee
2006-10-11, 04:51
Vad gäller barnfetma blir jag lätt gubbgnällig. Jag och min syster fick dela på en 33cl-flaska läsk. Idag skall ungarna ha var sin flaska - som rymmer 1,5 liter. Tjejer med moped var mycket ovanliga, de flesta cyklade.

Föräldrar idag är idioter.

"Barnen, inklusive fyraåringarna, drack i snitt två deciliter läsk om dagen, och åt godis tre till fem dagar i veckan. 13 procent av barnen åt godis varje dag.
Till det kom snacks och bakverk och en vardagsmat präglad av ännu mer sötsaker som saft, sylt och marmelad."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13666956.asp

Gammal artikel, men den kan gott visas igen.

pragmatist
2006-10-11, 07:49
Barn kan vara in i h-e jobbiga när det gäller mat och många hårt arbetande föräldrar orkar helt enkelt inte tjafsa om mat en timme om dagen. De är väl glada att barnen äter något över huvud taget.

Men visst, många föräldrar kunde säkert göra mer för att försäkra sig om att deras barn får i sig ordentligt med näring. Man kan ju ge dem goda proteinshakes till exempel.

Guddi
2006-10-11, 07:54
In a series of elegantly designed study, Oh et al. (1991)
induced mild hyperglycemia in pregnant rats and observed the
perpetuation of obesity and glucose intolerance across three
generations, suggesting again that postnatal obesity and the
metabolic syndrome have a common biological origin in fetal
life that persists across generations and mirrors the recent
human pediatric epidemic.Joey C. Eisenmann, Insight into the causes of the recent secular trend in pediatric obesity: Common sense does not always prevail for complex, multi-factorial phenotypes, Preventive Medicine 42 (2006) 329–335

abstract till artikeln som refereras till
The cross-generation effect of neonatal macrosomia in rat pups of streptozotocin-induced diabetes
kan finnas här
http://www.pedresearch.org/cgi/content/abstract/29/6/606

Det handlar förstås om råttor men det visar ganska klart att man inte ska underskatta arv och gener. Det ovan säger ju att om din mormor var tjock när hon födde din mamma så kommer du att ha lättare för att lägga på dig vikt. Förutsatt att det gäller för människor med då dvs.

Det finns även länkar mellan födelsevikt och vikt senare i livet, väger man lite eller för mycket så ökar risken för fetma. Tjocka personer föder ofta barn som tillhör båda dem kategorierna.

Jag rekommenderar alla att läsa artikeln ovan. Den ger en lite nya perspektiv.

Personligen så är jag också inne på spåret att den otroliga ökningen i fetma beror på att folk rör sig för lite och äter fel. Men jag dömer inte ut alla direkt.

Milia
2006-10-11, 07:58
Men om man som överviktig lyckas gå ner i vikt och sedan fortsätter äta sunt, borde väl hungern ge med sig efter en period eller?
Är det antalet fettceller som spelar in där, att så länge de inte är fyllda så kommer man att vara hungrig?
I så fall är ju alla överviktiga dömda till antingen ett liv med ständig hunger, eller övervikt?

King Grub
2006-10-11, 08:01
I så fall är ju alla överviktiga dömda till antingen ett liv med ständig hunger, eller övervikt?

Det är just det som är den tråkiga poängen. :( Inte alla - många har bara ätit för mycket/rört sig för lite - men samtidigt finns det dom som verkligen har gener som gör att dom lättare att både gå upp i vikt och att känna större sug/hunger vid likvärdig energibalans som en person med "bättre" gener.

En lösning är aktivitet - att röra på sig mer. Sedan finns det förstås dom som inte kan det heller, av olika medicinska skäl, och då är det verkligen problem.

Milia
2006-10-11, 08:39
Men oavsett orsaken till övervikten, om det då beror på dåliga gener eller enbart en felaktig livsstil, så ökar ju antalet fettceller när man är överviktig väl? Och går man då ner i vikt är ju antalet fettceller ändå konstant, vilket gör att hungern kvarstår?
Är det inte så att om ens fettceller inte är fyllda så är man hungrigare?

Fredrik_
2006-10-11, 09:27
Självklart är det så att alla har olika utgångspunkter, och kroppar som reagerar på olika sätt. Då måste man väl också anpassa sitt eget intag efter förutsättningarna. Har man lätt för att lägga på sig så kanske man inte kan äta som "medel-Svensson" gör idag. Du gör ett aktivt val vad du väljer att stoppa i dig. Ibland är det det medvetna som styr, ibland kan det vara det undermedvetna (tröstätning/belöningsätning/prägling från barndomen m.m.).

För några år sen skulle jag antagligen ha varit tacksam för Aftonbladet-artikeln - perfekt rationalisering. Det är inte mitt fel att jag är fet, jag är bara född med fel gener.

Undrar också hur många som verkligen skulle vara feta om allt som fanns att tillgå i matväg skulle vara kycklingfilé, fisk, en stor mängd blandade grönsaker och en begränsad mängd frukt, tillsammans med lagstadgad minimum fysisk aktivitet på 3.5 timmar i veckan ;)

King Grub
2006-10-11, 09:56
Men oavsett orsaken till övervikten, om det då beror på dåliga gener eller enbart en felaktig livsstil, så ökar ju antalet fettceller när man är överviktig väl? Och går man då ner i vikt är ju antalet fettceller ändå konstant, vilket gör att hungern kvarstår?

Normalt ökar fettcellerna i storlek, inte antal. Det krävs kraftig fetma eller långvarigt/kraftigt överätande för hyperplasisk adiposiet.

Antalet fettceller är inte direkt korrelerat med hunger.

thebandit
2006-10-11, 10:22
Det är nästan omöjligt för mig att bli riktigt mätt, det krävs 3 pizzor eller 3 menyer på hamburgerrestaurang för att det ska sluta knorra i magen. Jag är fan alltid hungrig och kan äta hur mycket som helst - men lösningen stavas självdisciplin! *flex*

Yes
2006-10-11, 10:39
Kan inte dessa feta människor vänja sig vid mindre mat och på så sätt slippa känna sig hungriga?

Jag funkar iaf så att efter en tid med mindre mat blir jag inte lika lätt hungrig längre. Det motsatta gäller också, vräker jag i mig mat kan jag tillslut känna mig konstant småhungrig; vilket även leder till typiskt irrationellt tjockisbetéende - jag går ständigt och letar i kylskåp och skafferi och småäter planlöst.

För mig är det alltså mycket en vanesak. Fast det kanske inte funkar så för alla?

jwzrd
2006-10-11, 10:51
Barn kan vara in i h-e jobbiga när det gäller mat och många hårt arbetande föräldrar orkar helt enkelt inte tjafsa om mat en timme om dagen. De är väl glada att barnen äter något över huvud taget.

Men visst, många föräldrar kunde säkert göra mer för att försäkra sig om att deras barn får i sig ordentligt med näring. Man kan ju ge dem goda proteinshakes till exempel.

Varför finns det fullt av den typen av skitmat i hemmet och hur känner fyraåringar till att sådant finns om inte du som förälder lärt dem att bajs är en del av en bra kost?

zirak
2006-10-11, 11:37
Varför finns det fullt av den typen av skitmat i hemmet och hur känner fyraåringar till att sådant finns om inte du som förälder lärt dem att bajs är en del av en bra kost?

Och hur många barn har du? Jag gissar hejvilt på... NOLL

Fredrik_
2006-10-11, 12:46
Och hur många barn har du? Jag gissar hejvilt på... NOLL

Jag har barn och håller med i alla fall Jwzrd i alla fall. Föräldrarna har ett extremt stort ansvar om ett barn blir överviktigt.

zirak
2006-10-11, 18:04
Jag har barn och håller med i alla fall Jwzrd i alla fall. Föräldrarna har ett extremt stort ansvar om ett barn blir överviktigt.

Skulle du förbjuda dina barn att äta varmkorv på ett födelsedagskalas?
Hur lätt är det att säga att ens barn inte ska få smaka godis och skräpmat och sen hålla det? Jag är själv paleolit med 2 barn och jag kan inte hålla sådana löften, hur ska en som tycker att all mat är ok kunna fixa det???

Visst är det föräldrarnas ansvar helt och hållet, men det har inte så mycket att göra med vad kosten består av vid något enstaka tillfälle. JWZRDS sanning ligger nog mer i vad man väljer att ha hemma, finns det alltid godis hemma så är det nog lätt att det blir godis för ofta.:D

Sniggel
2006-10-11, 20:15
Vad har hänt med lördagsgodiset? Tillåta godis enbart en dag i veckan. Den regeln verkar inte existera i nån större utsträckning i familjer idag.

Fredrik_
2006-10-11, 21:21
Hur lätt är det att säga att ens barn inte ska få smaka godis och skräpmat och sen hålla det? Jag är själv paleolit med 2 barn och jag kan inte hålla sådana löften, hur ska en som tycker att all mat är ok kunna fixa det???

Visst är det föräldrarnas ansvar helt och hållet, men det har inte så mycket att göra med vad kosten består av vid något enstaka tillfälle. JWZRDS sanning ligger nog mer i vad man väljer att ha hemma, finns det alltid godis hemma så är det nog lätt att det blir godis för ofta.:D

Håller fullständigt med - menade inte att man ska rensa bort allt. Det är stor skillnad på vad som bjuds vid enstaka tillfällen (lördagsgodis som vi kör med t.ex.), och föräldrar som häller i barnen läsk 7 dagar i veckan för att det är enklast så.

Scratch89
2006-10-11, 21:41
Jag hoppas att jag inte blir lika dålig förälder som vissa i den här tråden verkar vara. Varför ger man sina barn godis mitt i veckan? Varför lagar man inte god och bra mat om man kan?

goggen
2006-10-12, 12:07
jeg veide 137 kilo for 10 år siden, men klarte å gå ned til 95, og har holdt noenlunde vekten nede med unntak av at jeg la på meg noen kilo da jeg sluttet å røyke, men gikk ned igjen. trening, selvdisiplin og at man ikke vil bli tjukk igjen har vært nøkkelen for meg.:cool:

Gpajpen
2006-10-12, 17:21
går man runt hungrig jämt äre väl bara äta grönsaker tills du spyr

Pata
2006-10-12, 18:36
Föräldrar som är orsaken till sina barns fetma ska tvingas gå med dumstrut på stan där det står i stora svarta bokstäver:

"Jag misshandlar mina barn!"

Det finns ingen ursäkt för att lära ett barn till dålig kost i Sverige. Även om man går på socialbidrag och är arbetslös har man råd med nyttig mat. Kan man inte sätta gränser för sina barn kanske man ska ringa socialen och be om en dumstrut så alla kan se hur lite man engerarar sig i sina barns hälsa.

SPACEJAM
2006-10-18, 19:09
haha alltid lika kul när random personer kommer med aftonbladslänkar och ska reta dem för sina bs texter sen blir de själv ägda av Grub :D I love it!
Men du... Finns en hel del olika påståenden i artikeln.

Bland annat stod det att gener påverkar om man är fet eller inte... Det är inte sant. Man behöver inte äta tills man är mätt varje gång. Speciellt inte om man vill gå ner i vikt...

krilleh, vad vill du?!