handdator

Visa fullständig version : Namn på 2 övningar? (knäböj)


Damien Thorne
2006-10-09, 07:54
Jag söker namnen på 2st knäböjsövningar.

1. När man lyfter ut stången och bara böjer de översta 10cm. Man kör i ett powerrack. (är det ca 10 cm man ska böja?)

2. När man lyfter ut stången och bara står still i toppläget utan att böja. (Hur länge ska man stå?)


Kom på 2 frågor till.
Är det skadligt för knäna att köra negativa i powerrack på 10-20kg mer än man maxar. Man ska då gå ner så djupt man kan.

Hur länge ska man hålla stången när man kör "barhold" med samma grepp som marklyft? (Är det så länge man orkar hålla stången?)



Om någon undrar varför jag ställer dessa frågor, så är det för att för att jag söker ersättningsövningar för bänkpressens negativa (från MM2K fast för knäböj och marklyft). Alltså någon övning där man kör på tyngre vikter än man maxar. På marklyften blir det kronlyft eller barhold och på knäböj blir det någon av de 2 alternativen ovan.

polaren
2006-10-09, 08:47
1. Partiella böj? Har sett börje h göra det i någon av hans filmer tror jag. Och Paul Anderson brukade köra det också. Det är väl mest för viktvanan.

2. Utgångar? Det brukar man väl köra för att bli van lite mer vikt innan man börjar köra med / ska tävla med utrustning. Det är väl bara att gå ut som man brukar när man ska böja, stå still några sek, sen gå in.

Damien Thorne
2006-10-09, 10:07
Tack Polaren :bow:

Utgångar är det ord jag sökte.


Kanske:

Partiella böj, 10cm

polaren
2006-10-09, 10:14
Tack Polaren :bow:

Utgångar är det ord jag sökte.


Kanske:

Partiella böj, 10cm

Varsågod :)

10cm låter som lite tycker jag, men då har jag aldrig provat övningen heller.

Damien Thorne
2006-10-09, 10:16
Varsågod :)

10cm låter som lite tycker jag, men då har jag aldrig provat övningen heller.

Jag har inte heller provat övningen. Jag har sett några på gymmet köra den någon gång. Tyckte att det såg ut som de bara lyfte 10cm.

bubbe
2006-10-09, 10:22
10 cm blir nog väldigt lite, övningen kommer att likna utgångarna eftersom själva lyftet blir så kort. Kvartsböjar kring 30-40cm skulle jag tycka vara lagom, men det beror ju på i vilket syfte man gör lyften så klart.

Sen undrar jag om det funkar bra att översätta specifikt mm2k bänkprogram rätt av till böjprogram med negativa, partiellt, utlyft mm. Då lyften är rätt olika varandra.

Fetknoppen
2006-10-09, 20:58
Jag söker namnen på 2st knäböjsövningar.

1. När man lyfter ut stången och bara böjer de översta 10cm. Man kör i ett powerrack. (är det ca 10 cm man ska böja?)

2. När man lyfter ut stången och bara står still i toppläget utan att böja. (Hur länge ska man stå?)


Kom på 2 frågor till.
Är det skadligt för knäna att köra negativa i powerrack på 10-20kg mer än man maxar. Man ska då gå ner så djupt man kan.

Hur länge ska man hålla stången när man kör "barhold" med samma grepp som marklyft? (Är det så länge man orkar hålla stången?)



Om någon undrar varför jag ställer dessa frågor, så är det för att för att jag söker ersättningsövningar för bänkpressens negativa (från MM2K fast för knäböj och marklyft). Alltså någon övning där man kör på tyngre vikter än man maxar. På marklyften blir det kronlyft eller barhold och på knäböj blir det någon av de 2 alternativen ovan.


Jag har lite vana av att träna negativ knäböj. Mina personliga erfarenheter säger mig att du inte ska gå så djupt du kan eftersom det då finns risk för flektion av ländryggen (krum rygg) i bottenläget. Försök istället att avsluta den negativa fasen precis när du kommer ner till godkänt djup.

När det gäller partiella knäböjar har jag också lite erfarenhet. Övningen har dels till syfte att höja viktvanan så att allt börjar kännas lätt på axlarna, men syftet är också att omvandla muskelfibrer. Alltså precis som explosiv knäböj.

Genom att ta i maximalt i ett partiellt lyft får kroppen signal att omvandla uthålligare fibrer till explosiva, samtidigt som lyftet tar så pass kort tid i anspråk att de redan explosiva fibrerna inte omvandlas till uthålligare pga näringsbrist.

Damien Thorne
2006-10-10, 05:56
Bubbe...

Syftet är viktvana. Om jag kör utgångar eller partiella lyft på 10-20kg mer än jag maxar så kommer 5kg mer att kännas som luft.

Jag tycker tvärtom, att lyften är rätt så lika varandra. I alla lyft ska man ta i utav helvette för att få upp vikten en repetition. Och jag kommer bara att köra lågrepparna 1-5 reps. Det är endast det sista settet, reppet som kommer att vara en "mer än man maxar vikt". Jag kommer att köra ett sånt pass en gång i veckan (på varje delgren), och jag har för mig att det bara är 4-5 sånna pass på hela 7 veckorsprogrammet.

Damien Thorne
2006-10-10, 05:59
Fetknoppen...

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :bow: