handdator

Visa fullständig version : boxning


Starfighter
2006-10-09, 07:04
Nu är det så att jag har en rätt konstig fråga, men är det så att man tränar att slår hårdare om man slår med en t.ex 3kgs hantel i handen?

endast seriösa svar och erfarenhet behöver svara =)

Dav0d
2006-10-09, 07:10
Skulle jag inte tro.

Ett hårt slag är grymt mycket teknik, med kroppsmassan bakom. Men att lägga mer massa i slutet på armen borde försämra teknik och sving.

farre
2006-10-09, 07:12
Jag håller med DavOd där, det är nog bättre att träna upp tekniken istället.

bengdoktor
2006-10-09, 07:13
Jag gissar också på att den inte hjälper så mycket, dock kan man ju ev. träna upp en viss explosivitet i slaget eftersom hanteln ger ett högra motstånd än ingen vikt alls. Det går ju åt mer energi åt att försätta handen med hanteln i rörelse än att bara försätta handens tyngd i rörelse.. Logiskt? =)

Dav0d
2006-10-09, 07:16
Jag gissar också på att den inte hjälper så mycket, dock kan man ju ev. träna upp en viss explosivitet i slaget eftersom hanteln ger ett högra motstånd än ingen vikt alls. Det går ju åt mer energi åt att försätta handen med hanteln i rörelse än att bara försätta handens tyngd i rörelse.. Logiskt? =)

Då är det bäst att använda handledsvikter. Köra på pads någon timme varje dag och därefter lär kraften i slaget succesivt öka. Men då pratar vi inte hålla hantel utan ren boxningsträning som sker överallt.

Bronkitkorv
2006-10-09, 09:44
Prova och se vet jag !

Sunesha
2006-10-09, 09:53
Jag prövade sådan typ av träning. Dock ligger det mesta av hårt slag av vridning av överkroppen. I utförande bör ju bara slaget var spänt vid träff för att lägga mesta av kroppstyngden bakåt.

För när jag testade så gav det för mycket kraft att hålla armen i uträtt läge. Samt det gjorde att min kroppstyngd bakom slaget blev lidande.

Jag vill krasst påstå att skuggboxning, säckträning. Korrekt utförda tekniker ökar slagstyrkan mer än själva styrkan.

Dock skadar inte alls att träna över kropp. Men enormt lite av normal krok eller rakt slag sitter i armarna. Uppercuts dock kan ta fördel av av en del träning av armarna.

Jag kunde sparka o slå hårdare än många av våra nytränade biffar. Allt handlar om teknik och att utnyttja sin kroppstyngd.

Vid slagets träff bör hela kroppen vara spänd. För att få med sin kroppstyngd i slaget är ett gammalt nybörjare trick att slå 20 cm bakom det man vill träffa.

Vanligt är att folk jabbar mer än de slår när de försöker slå hårt. Låt dig följa med slaget när du vill slå hårt. Dra inte tillbaka armen eller kroppen före miss eller träff.

Dock kan expolsiv träning ge den styrkan man behöver.

delta_mats
2006-10-09, 10:33
Nej gör inte så. I värsta fall kan du översträcka armen och göra dig riktigt illa. Bättre att träna bänkpressliknande moment för att på så sätt bli starkare. Det mesta av kraften kommer dock från benen och midjan i rotationen, lägg mycket träning på att bli snabb och explosiv där också.

blekfet2
2006-10-09, 11:08
Nej!

Kraften i slagen kommer till störst del av vridningen i höften. Träna upp teknik först.

delta_mats
2006-10-09, 15:36
Nej!

Kraften i slagen kommer till störst del av vridningen i höften. Träna upp teknik först.

Varför teknik först? Han kan lika gärna träna teknik och styrka under samma period. Du kan vara teknisk men klen och då får du ändå inget tryck bakom slaget, det liksom dör vid träffögonblicket, och det vill man ju inte.

Whistler
2006-10-09, 15:47
Nu är det så att jag har en rätt konstig fråga, men är det så att man tränar att slår hårdare om man slår med en t.ex 3kgs hantel i handen?

endast seriösa svar och erfarenhet behöver svara =)

Köp senaste numret av Fighter Magazine. De har en guide/artikel på just slagträning med hantel i senaste utgåvan.

Henke83
2006-10-09, 15:47
Slår du nån på truten med en 3kilos hantel så gör det ju betydligt mer skada än utan :)

sammy1
2006-10-09, 16:17
Självklart är det inte bra att stå och svinga med en 3 kilos hantel! Men förr i tiden så laddade man boxningshandskar med kvicksilver så att den blev tyngre och gjorde mer skada :) Som de andra har sagt så ligger ett hårt slag i hur man använder kroppen i relation till the punch!

Blaine
2006-10-09, 16:36
Bolo Yeung tränade faktiskt så, vad jag sett lite av. Han "skuggboxade" (vänster, höger, vänster, höger…) med hantlar i båda händerna.

blekfet2
2006-10-09, 19:16
Varför teknik först? Han kan lika gärna träna teknik och styrka under samma period. Du kan vara teknisk men klen och då får du ändå inget tryck bakom slaget, det liksom dör vid träffögonblicket, och det vill man ju inte.

Men bara för att styrkan finns så behöver det inte bli kraft i slaget, men med rätt teknink så kommer kraft.

Har tränat boxning själv och vet då att så räkor på 55kg kan få till hyfsat bra kraft i slaget när dom har bra teknik.

Men självklart så är väl det optimala att träna båda delarna.

delta_mats
2006-10-09, 20:09
Men bara för att styrkan finns så behöver det inte bli kraft i slaget, men med rätt teknink så kommer kraft.

Har tränat boxning själv och vet då att så räkor på 55kg kan få till hyfsat bra kraft i slaget när dom har bra teknik.

Men självklart så är väl det optimala att träna båda delarna.


Har också tränat boxning och har aldrig träffat på en klen 55 kg kille som haft klipp i näven. Teknik är viktigt men utan styrka blir det ändå dåligt och vise versa.

Offtopic så har du och jag förmodligen tränat för samma klubb då jag ser att du bor i Boden. Har tränat ca: 5 år där.

blekfet2
2006-10-09, 21:01
Har också tränat boxning och har aldrig träffat på en klen 55 kg kille som haft klipp i näven. Teknik är viktigt men utan styrka blir det ändå dåligt och vise versa.

Offtopic så har du och jag förmodligen tränat för samma klubb då jag ser att du bor i Boden. Har tränat ca: 5 år där.


Jo jag tror du tränade första året jag tränande, länge länge sedan ;)

Lizard
2006-10-09, 22:49
Som redan påpektas så har andra faktorer betydligt större del i om slaget utvecklar mycket energi eller ej. Att hålla en hantel i handen ger en hel serie utförandefel och mycket ringa utveckling av styrkan i själva slaget.

1: Hantel utgör en trögflyttad massa och intuitiv logik säger att den som kan flytta mer massa är starkare än den som inte kan det. Nu handlar det inte om att framtvinga en rörelse i boxning utan om att rekrytera maximal hastighet (accelleration) på kortast möjliga tid. Kroppen får alltså ett articifiellt motstånd som motverkar accelleratationen vilket tränar den i kraft och inte hastighetsutveckling. Hanteln gör dig starkare i att knuffa med andra ord.

2: Det som gjorde Newton berömd gäller oss alla, därav hans storhet. Att gravitationen hela tiden vill tvinga oss och alla tyngder vi lyfter genom golvet gör att den största delen av själva styrkemomentet omfattar att hindra armen från att ramla nedåt (och därmed att hanteln träffar dig på pungen). Med en hög hastighet upplever du inte detta, men likväl är det den egenskapen du tränar mest.

3: I ändläget av slaget väger handen flera tiotals kilo och har du dessutom en mångdubbelt tyngre (än handens vikt) hantel i den kommer den att väga ett par hundra kilo vid hög fart. Vad som stoppar den från att flyga hela vägen till Värnamo är små skitmuskler och leder i armbågen och axeln. Risk för avancerad ortopedisk trauma med andra ord. Gör dig beredd på operation.

4: I ändläget av slaget finns det två tekniker med samma utgångspunkt. Leif Carlsson demonstrerade för mig en gång och nu ska jag förklara för dig. I träffen (förutsatt att du träffar) så vill kroppen helst ramla framåt med slaget. Leifs idé är att man trampar ifrån med bakre stödbenet för att få stöd i träffen. Många andra boxare snärtar bara med foten men Leif vill att man trycker på med vadmuskeln med. Oaktat om du trampar med vaden eller vrider foten så kommer hanteln att hamna utanför din naturliga balanspunkt vilket ger att du antingen ramlar ( i alla fall en gång) pladask på magen (humor!). Eller, så tvingas du luta kroppsvikten bakåt för att motverka kraften i hanteln. Bakåtlutande tekniker är no-no om du inte visste det och med, eller utan, hantel kommer du att befinna dig på hälarna med hakan högt uppe i Luftfartsverkets ansvarsområde. Detta är inte no-no - det är godnatt.

Sensmoral; Glöm det.


Lizard