handdator

Visa fullständig version : Memma


Nate
2003-01-28, 21:48
Fazer bröd har en finsk påskdesert som heter memma. Gul kartong med kycklingar på om jag itne minns helt fel. Ser ut som geggig kladdkaka men smakar snarare bröd och plommon än choklad. Ruskigt gott iaf!

Någon som har koll på vad det är egentligen? Och hur ser det ut näringsmässigt sett?

Lellan
2003-01-28, 21:59
Inte den blekaste, men jag vill minnas att Emmzan gillar det.. (shit, man får en väldans koll på folks matvanor här på forumet.. spooky..:D ).

Ser hon inte detta så skicka ett pm, hon vet säkert! Förresten, be henne skriva det här för det låter ju gott! Nåt man kan svänga ihop själv kanske?:eating:

Nate
2003-01-28, 22:05
Originally posted by Lellan
Inte den blekaste, men jag vill minnas att Emmzan gillar det.. (shit, man får en väldans koll på folks matvanor här på forumet.. spooky..:D ).

Ser hon inte detta så skicka ett pm, hon vet säkert! Förresten, be henne skriva det här för det låter ju gott! Nåt man kan svänga ihop själv kanske?:eating:

Tror att jag sett ett recept på det för länge sedan... innan man började fundera över vad saker innehöll och glatt slängde i sig 2 påsar chips och ett paket glass på en kväll:D

Har dock inget minne över vad det stog i receptet. Men att det finns recept på saken är ju ett bevis för att det borde gå att slänga ihop lite klegg själv!

Nate
2003-01-28, 22:14
Aha! Lyckades lurka upp ett recept... verkar himla krångligt... nästan så att det är värt att köpa det istället... hmmm

Här är receptet iaf:


MEMMA

Memma är en finsk påskefterrätt, som görs efter samma principer som när man brygger öl. Detta recept räcker till 4 rejäla portioner Memma. Memma är mineral och fiberrikt, samtidigt som det innehåller minimalt med fett. Du behöver en ugnsform, som har ett vattendjup på ca 3,5 cm om man häller i 2,5 l vatten + att man bör ha lite marginal ovanför ytan, så det inte skvimpar över. 2 dl (90g) orökt pilsnermalt, vilket kan köpas i 1 kg´s förpackning,från www.humle.se kostar ca 20 kr + frakt. I övrigt görs memma på 8 dl (knappt 1/2 kg) fint rågmjöl, 1 dl mörk sirap, 1/2 msk malda pomeransskal och 1/2 tsk salt.

Sätt ugnen så att temperaturen håller sig på ca 65 grader. Värm upp 2 l vatten i en 3 l gryta, till 65 grader och lyft av den från plattan. Vispa ner 2 dl pilsnermalt och 8 dl fint rågmjöl. Lägg på locket och ställ in grytan på ett galler i ugnen. Om du har en elektronisk temperatur mätare, så stoppa ner givaren i memmablandningen. Låt stå i ugnen under 12 timmar, temperaturen får inte sjunka under 60 grader och har den en gång gått över 65 grader får den inte sjunka under 65 grader eller överstiga 70 grader. Detta är mycket viktigt, för följer man inte detta, blir det ingen memma.

Efter 12 timmar tar man ut memman, som skall ha gått från gröt till välling med söt smak. Höj värmen på ugnen till 175 grader. Nu kokar man upp memmablandningen på spisen och låter sjuda mellan 5 och 10 minuter. Under tiden skummar man av, för att därefter röra ner salt, sirap och malda pomeransskal. Häll därefter ner memman i en ugnsform, som är dimensionerad som tidigare beskrivits. Grädda ca 3,5 timmar och rör om var 15:e minut tills memmasmeten blivit lagom geléaktig efter ca 2 timmar. Grädda färdigt tills memmasmeten blivit grötliknande. Ta ut ur ugnen och täck med aluminium folie och låt svalna.

Serveras med mellan eller standardmjölk. De få skalbitar som finns i memman kommer från malten och spottas lämpligen ut. Memman går bra att frysa.

Priset för memman, är ca 10 kr för 4 portioner.
Tillbaka till startsidan

Nate
2003-01-28, 22:16
såhär ser det ut ungefär när man köper det på affären... fast jag har bara smakat fazers.

Frågan kvarstår dock. Nån som har koll på Gi-värden och näringsinnehåll?

ivandrago
2003-01-28, 22:21
Yngve hade koll på det där.. han gjorde egen memma! Var är karln???:confused:

emmzan
2003-01-28, 23:22
Memma? sa nån memma? GOTT GOTT GOTT GOTT
Åt senaste paketet i helgen. Äter man helt paket nästan på en gång mår man tokilla *upplysa*

Memma är gott gott gott!

Ska försöka samla mig imorgon och skriva ner näringsinnehålelt :D

Jorma
2003-01-28, 23:37
Tycker det smakar tjära, fyfan....

:hbang:

Nate
2003-01-29, 07:21
Originally posted by emmzan
Memma? sa nån memma? GOTT GOTT GOTT GOTT
Åt senaste paketet i helgen. Äter man helt paket nästan på en gång mår man tokilla *upplysa*

Memma är gott gott gott!

Ska försöka samla mig imorgon och skriva ner näringsinnehålelt :D


JA! Hurra! :bow:

Give me all the information!

Mallan
2003-01-29, 11:26
I Finland äts memman med kaffegrädde (finns säkert fler varianter), men ack sa gott, sa gott *slickar mig om munnen*

En riktig kaloribomb!!

:hbang:
:eating:

emmzan
2003-01-29, 11:31
Jag har testat den naturell, med kaffegrädde, med minimjölk och med vispgrädde... Spelar ingen större roll...

Inget fett är det iallafall i princip. Bara kolisar.

Ska försöka släpa mig till frysen och leta upp en innehållsförteckning *slöhög*

z_bumbi
2003-01-29, 11:49
Originally posted by Jorma
Tycker det smakar tjära, fyfan....

:hbang:


Ja eller nått i den stilen. :thumbup:

Det måste vara något finskt att äta sånt som andra använder för att täta båtar. :D

Mallan
2003-01-29, 11:52
Originally posted by z_bumbi


Det måste vara något finskt att äta sånt som andra använder för att täta båtar. :D

Näe, det har de gjort till sma lakritsliknande kulor som finns att köpa som stora tablett askar pa Finlandsbatarna.
De heter just "tjärtabletter" ;)

Hittade en innehallsförteckning, pa finska. Är dock inte sa svart att första...
http://www.ktl.fi/fineli/c1023.html

Kalorimässigt var det mkt lägre än vad jag trott :eek:
Utan grädde är den ju nästintill fettfri.

emmzan
2003-01-29, 14:49
Har ätit en hel förpackning. Hunden har gnagt ur det sista ur förpackningen. Mår bara lite illa :D

177kcal/100g
4.5g protein
36,5g kolhydrat
1.1g fett

Nate
2003-01-29, 17:43
Verkar ju inte alls så hemskt med tanke på hur gott det är :)

Nån aning om vad GI-värdet borde hamna på?

Mallan
2003-01-30, 08:05
Försöker klura ut vad ingredienserna kan besta av...
-vatten
-öl/malt nagonting..
-ragmjöl
-sirap
-salt

:confused:

Pez
2003-01-30, 08:28
Men Mallan, vad är det för fel på receptet Nate postade på förra sidan? :confused:

Ute och snurrar alldeles för tidigt på morgonkvisten nu igen? :D

/pez

Slartibartfast
2003-01-30, 10:14
Här i Finland käkar man memma bara på påsk. Jag har aldrig förstått mig på det, tycker det mest ser ut som skit och inte luktar det särskilt angenämt heller. Min släkt häver i sig kopiösa mängder memma runt påsken. Den säljs i en kartong som är målad att efterlikan björknäver, för att få riktig känsla av rejäl finskhet.

Borde kanske ge memman en chans...

Ei se oo paska, se on mämmiä.

Mallan
2003-01-30, 10:50
Originally posted by Pez
Men Mallan, vad är det för fel på receptet Nate postade på förra sidan? :confused:

Ute och snurrar alldeles för tidigt på morgonkvisten nu igen? :D

/pez

*hrmm*
nja, alltsa jag ville ju vara sadär "sär" igen och försökte översätta den finska innehallsförteckningen...
*skrapar lite med foten pa marken*

Ja, det var för tidigt. Hoppade tillbaka och mös vidare med kuddarna ;)

Nate
2003-01-30, 22:41
Så vad har vi kommit fram till för GI?

*otålig*:angel:

amb
2003-01-31, 00:45
Men ät bara skiten istället =) lite måste du väl kunna unna dig!

Nate
2003-01-31, 05:36
Originally posted by amb
Men ät bara skiten istället =) lite måste du väl kunna unna dig!

Har jag redan gjort - massor :eating:

Men är ändå nyfiken på gi-värdet...

Trivia
2003-08-06, 07:57
Tjosan!

Ööh, det här inlägget kommer nog lite väl sent, men vad kan jag åt det då jag först nu hittat det här fenomenala forumet :D

Memma är en helt fantastisk rätt - de flesta här i Finland äter den just med lättgrädde och socker till, men den går egentligen att äta lite hur som helst. Det går till och med att fixa till häftiga desserter med memma - eller vad sägs om exempelvis memmaglass?

Ni undrade om ingredienserna i memme. Här kommer en ungefärlig lista enligt det finska folkhälsointitutets uppgifter:

Per 100 g:
81,5 g vatten
23,3 g rågmjöl
11,7 g torr malt
8,5 g sirap
0,2 g salt

Om ni vill se en tabell över hela näringsinnehållet (inkl. vitaminer, mineraler och sånt) finns den på http://www.ktl.fi/fineli/c1023.html. I och för sig på finska, men jag tror nog ni lyckas klura ut vad som menas... De lite oklarare är kanske hiilihydraatti (kolhydrat) och rasvahappo (fettsyra). Fråga om ni undrar!

Synd att det är så långt till påsk, för här blir man kategoriserad som lite skum om man käkar memma under någon annan tid på året än då det liksom hör till :( Men vem bryr sig?

Slartibartfast
2003-08-06, 08:06
Trivia

Var i Finland bor du? I nyland?

Memmiä on muuten perseestä!

Trivia
2003-08-06, 09:17
Slartibartfast: Nej hördu, inte i Nyland! Suomen Turku, var annars? Och okej att memma kanske ser ut som om det skulle vara därifrån som du tycker, men gott är det hur som helst ;)

Slartibartfast
2003-08-06, 09:58
Ah, Åbo. Härlig stad. Läser du på Åbo Akademi, eller Turun Yliopisto?

Trivia
2003-08-06, 11:39
Blev klar med min examen för inte så länge sen (duktig jag :D), så just nu studerar jag ingenstans. Härligt att förtjäna lite emellanåt... för bagisar behöver man ju nog! Det är en av nackdelarna med att gilla träning - börsen blir tunn av att köpa gymkort och försöka köpa vettig mat. Och så vill man ju förstås ha en massa snygga kläder och annat strunt (?) också... Men, det är värt det!

Prankie
2003-08-06, 11:47
Originally posted by Nate
Så vad har vi kommit fram till för GI?

*otålig*:angel:

Om du är rädd för höga GI så kör med ett par matskedar lin/psyliumfrö innan. :)

Det var säkert tänkt att brödet ska smaka öl när de bakade. :D

Slartibartfast
2003-08-06, 11:51
Originally posted by Trivia
börsen blir tunn av att köpa gymkort och försöka köpa vettig mat. Och så vill man ju förstås ha en massa snygga kläder och annat strunt (?) också... Men, det är värt det!

Därför har man alltid så lite kläder på sig som möjligt.

Grattis till examen! Själv har jag lååååååång kvar :em:

ivandrago
2003-08-06, 13:39
slarti och trivia: hur kommer det sig att ni kan perfekt svenska när ni bor i finland? Är ni från sverige ursprungligen, är ni finlandssvenskar eller var ni helt enkelt jätteduktiga i skolan när de lärde ut svenska? :D

Tänkte först att ni var finlandssvenskar, men ni verkar ju kunna finska också, och det brukar väl inte finlandssvenskar kunna?

Minun vanhemmat on suomesta, siksi minä olen kiinnostunut. Minulla on paljon sukua Turussa!

Slartibartfast
2003-08-06, 14:00
ivandrago

Jag använder en finsk-svensk translator på nätet. Inte.

Jag är finlandssvensk, och är ganska kass på finska. De flesta finlandssvenskar som inte bor i södra Finland är ofta ganska dåliga på finska, eftersom de inte blir utsatta för det i vardagen. I södra Finland (läs: helsingforstrakten) är de flesta tvåspråkiga.

Hienoa että on muitakin täällä jotka osaavat suomea.:thumbup:

Trivia
2003-08-06, 14:02
ivandrago: Wow, coolt! Att du har släkt i Åbo alltså - nog är det en vacker stad allt! Hmm, nu ska vi se, det verkar som om det finns en hel del oklarheter kring det här med vem om kan finska och sånt...

Jag är helt finlandssvensk, har inga nära finska släktingar. Mitt modersmål är alltså svenska, men jag har genom åren lärt mig finska. Det är liksom oundvikligt eftersom man mste kunna prata finska för att klara sig. Eller nåja, det är en sanning med modifikation. Visst finns det orter i Svenskfinland (t.ex. Närpes och andra små orter) där det knappt bor några finsktalande alls. Och det är de som bor på de orterna som ofta inte kan ett dugg finska, de vägrar helt enkelt lära sig, då de inte liksom ser nån nytta i att kunna det.

Så, kort sagt beror det till stor del på var man bor och vilken umgängeskrets man har.

Kul att någon är intresserad av sånt här... :bow:

ivandrago
2003-08-06, 17:28
ah coolt! min fördom var att alla finlandssvenskar bodde i norr och vägrade lära sig finska - då har man blivit en mer tolerant människa idag :D.

Tycker det är lite intressant det där med tvåspråkigheten. Jag finner det mycket underligt att alla finnar måste lära sig svenska i skolan. Förstår inte riktigt poängen. Det enda argumentet jag har hört är att bevara kulturarvet från svenskan, men pragmatiker som jag är tycker jag att de borde slopa svenskan och fokusera mer på engelskan istället, då finnar verkligen suger på engelska:devil:.

Ruotsissa ei ole olemassa lihapiirakkaa :cryout:. Haluan kunnon puusaunan ja karjalan piirakkaa ja lauantaimakkaraa päälle! :thumbup:

Trivia
2003-08-06, 17:35
Ojojoj, nu träffade du på en minst sagt svag punkt för mig! Vadå slopa svenskan??? Det kan man ju inte bara göra... det vore ju början på slutet för alla finlandssvenskar! I och för sig är jag väl inte ett så bra exempel på finlandssvensk eftersom jag i princip har blivit tvåspråkig genom åren, men... De som inte kan finska har det rätt jobbigt att klara livet redan som det är nu, eftersom det alltid inte t.ex. är möjligt att få service på det andra inhemska språket (Finland har faktiskt två officiella språk) ens hos statliga inrättningar. Kan ju bara tänka sig vad det skulle leda till om en ännu mindre del skulle lära sig ens den lilla svenska som hör till i grundskolan.

Då är det förstås en annan sak med folk som bor vid ryska gränsen - de skulle säkert ha större nytta av att lära sig ryska i stället (eta otchen harochij jasik)... Men det kan bli svårt att stifta olika lagar beroende på var man bor...

Ojdå, nu får jag nog sluta, annars är risken stor att jag aldrig gör det :) Men visst förstår jag din tanke, inget illa menat!

ivandrago
2003-08-06, 17:52
hehe jo det där brukar vara en känslig punkt för finlandssvenskar. Eftersom jag inte bor i finland har jag ingen legitim åsikt om svenskans vara eller icke vara. Men är det inte mer praktiskt att finnarna lär sig engelska ordentligt istället för halvknackig svenska och halvknackig engelska? Är som sagt pragmatiker..

Trivia
2003-08-06, 17:55
Har du nånsin hört någon finsk person tala perfekt engelska? Men visst ligger det nåt i det du säger. Får se vad det blir av alltihopa. Man borde väl egentligen bry sig, men... Det är väl det vi har de kloka politikerna till. Hehe :D

Slartibartfast
2003-08-07, 07:02
Jag tror att de som har finska som modersmål har svårt att lära sig engelska eftersom engelskan tillhör de anglo saxiska språken och finska hör till de finsk-ugriska. Det är därför det ofta blir lite Mika Häkkinenengelska av det hela.

Jag tycker nog vi måste ha pakkoruotsi i Finland, annars försvinner finlandssvenskan. Och man är nog som Trivia säger, ganska körd ifall man inte kan finska som finländare.

Eläköön kaksikielisuus! :thumbup:

Avesta
2010-04-20, 21:49
Bump!

Jesus, vilka märkliga saker man upptäcker. "Råkade" idag smaka på Fazers memma och:

Memma är sjukt gott. Vad som är ännu sjukare är att samma rätt åt jag som barn i en helt annan världsdel, även där med flerhundraåriga traditioner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Samanu

Nu jävlar blir det en vana. Ett paket slinker ner fort.

Luca Brasi
2010-04-21, 20:02
Det är inget fel på memma inte.
Men alla finnar jag känner avskyr det.

Avesta
2010-04-22, 01:22
Det är inget fel på memma inte.
Men alla finnar jag känner avskyr det.
Haha, gillar namnet och avataren!

xlucasx
2010-04-22, 01:36
Har aldrig hört talas om memma tidigare men det låter helt galet gott, ser aptitligt ut gör det också. Det blir till att leta upp imorgon och festa på något som både låter och ser riktigt gott ut.*drool*

944RS
2010-04-22, 06:53
Det ÄR gott med mycket socker och ovispad grädde till!

Men det är som sagt långt ifrån alla som gillar det.

Luca Brasi
2010-04-22, 15:30
Många associerar nog memmans utseende med fullständigt metaboliserad mat.

944RS
2010-04-22, 15:34
Många associerar nog memmans utseende med fullständigt metaboliserad mat.

Har för mig att det fanns någon "ramsa" om memma och koskit jag hörde när jag var liten så det kan nog stämma!

Avesta
2010-08-24, 23:46
Var kan man hitta memma nu?

Har fått det i huvudet nu, ska fan ge mig på jakt imorgon, testar Maxi, Coop och Willys.

krappen
2010-08-25, 01:18
Ah den geggan brukade min finska farmor köpa till mig! :)

mikaelj
2010-08-25, 01:18
Willys brukar ha. Eventuellt enbart kring påsk och jul dock.

Taffalito
2010-08-25, 13:17
Ser ut som bajs, smakar obetydligt bättre!

Luca Brasi
2010-08-26, 19:18
Var kan man hitta memma nu?

Har fått det i huvudet nu, ska fan ge mig på jakt imorgon, testar Maxi, Coop och Willys.
Det är nog fel säsong,tyvärr.

Pepparkakssmurfen
2010-08-26, 22:12
Var kan man hitta memma nu?

Har fått det i huvudet nu, ska fan ge mig på jakt imorgon, testar Maxi, Coop och Willys.


Säljs/äts bara under påsken.

Baboom
2010-08-27, 09:19
Jag tror mitt Coop har det året om faktiskt. Ni får kolla frysdisken.

Avesta
2010-09-01, 17:19
Ja, verkar bara existera under påsken. Har tittat runt ett bra tag. Man bör inte fråga efter det, ingen som vet vad fan memma är :D.

Ska hamstra memma i frysen under påsken istället. Eller kanske våga sig på ett recept.

Avesta
2010-09-01, 17:25
Jag tror mitt Coop har det året om faktiskt. Ni får kolla frysdisken.
Vilken Coop tänker du på?