handdator

Visa fullständig version : För mkt te?


Lellan
2006-10-08, 19:45
Ja, kan man dricka det? Dricker väl ca 8 koppar om dagen, mestadels grönt te eller rooibos. (Även som måltidsdryck)

Kan man få järnbrist?

(Har iofs alltid haft bra järnvärde, även tex under graviditet då bm sa att det nästan var standard att man fick ta tillskott. Mår bra vanligtvis, men kännt mig svag och matt på sistone (iofs efter en natts oförklarlig feber, kanske hänger kvar). ) Men tänkte kolla om det kan finnas negativa effekter... Kineserna verkar ju må bra eller?:confused:

King Grub
2006-10-08, 19:47
Flavonoiderna minskar upptaget av icke-hemjärn, men inte av hemjärn (från animaliska produkter), så är du inte vegetarian är det ingen fara.

Lellan
2006-10-08, 21:11
Snabbt, kort och koncist. Du är bäst Grubben! :bow:

Max
2006-10-08, 21:48
8 koppar låter mycket. För mycket vet jag inte om det är, men 8 koppar kaffe, 8 glas mjölk, 8 glas cola eller något annat brukar ju sägas vara lite i mesta laget. Kanske, kanske inte...

Apos78
2006-10-08, 22:33
Får även tillskott av fluor av ditt tedrickande. Bra för tänderna det...

Lellan
2006-10-08, 22:35
8 koppar låter mycket. För mycket vet jag inte om det är, men 8 koppar kaffe, 8 glas mjölk, 8 glas cola eller något annat brukar ju sägas vara lite i mesta laget. Kanske, kanske inte...

Stoora koppar dessutom.. :D (favoritkoppen är ju stor..:em: )

Tror inte det ska vara så farligt.. men om någon vet bättre är det bara att tala om det! Det är ju inte svart te, vet faktiskt inte hur det är med grönt te men rooibos innehåller iaf inget koffein så det brukar jag dricka på kvällen (just nu faktiskt). Använder inget socker, sötningsmedel el mjölk i om det skulle vara en faktor.

Lite färgat varmt vatten bara? :)

Doctor Snuggles
2006-10-08, 23:32
Upp till 20 koppar om dagen verkar man kunna dricka utan några rapporterade sidoeffekter.
4-10 anses hälsosamt, det finns ju en hel del antioxidanter i både grönt te och roibos (rött te).
Det finns däremot seriösa hälsorisker med för mycket flour.
Vissa teer kan enligt vissa källor innehålla upp till 22 mg flour (ett flourtuggummi innehåller 0.25, en direkt hälsovådlig dos anses vara 5mg/kg kroppsvikt - det säger inget om långtida effekter vid lägre doser), och dessutom aliminium. Andra källor säger upp till 1 mg...
Detta beror förstås på vart teet kommer ifrån, då flour och aluminium upptas av bladen genom marken och luften, så ju mindre föroreningar i området teet odlas, ju bättre.
Alla studier jag har sett på grönt te var dock positiva.

Doctor Snuggles
2006-10-09, 00:01
... läst lite mer, och mycket magnesium och calcium i kosten (alt. tillskott) är bra för att iaf delvis motverka de skadliga effekterna av flour, om man nu är orolig för att man är i riskzonen. Calcium/magnesium binder nämligen flour och hindrar upptaget i kroppen.

aliquis
2006-10-09, 00:14
Jag brukar också dricka runt 8 koppar om dagen, men börjar känna mig så sär, vet inte om det är för lite mat, sömn på fel tider eller koffeinet, enklare att sova med mindre koffein iaf, så kanske drar ner på det.

Svart te i mitt fall.

Jag klurar också på om jag har järn- och b-vitaminbrist.

Tror inte blodvärdena sade något om järn dock.

Max
2006-10-09, 19:25
Stoora koppar dessutom.. :D (favoritkoppen är ju stor..:em: )

Tror inte det ska vara så farligt.. men om någon vet bättre är det bara att tala om det! Det är ju inte svart te, vet faktiskt inte hur det är med grönt te men rooibos innehåller iaf inget koffein så det brukar jag dricka på kvällen (just nu faktiskt). Använder inget socker, sötningsmedel el mjölk i om det skulle vara en faktor.

Lite färgat varmt vatten bara? :)
Enligt Snuggles verkar det ju vara ok så det är nog bara att klunka ;)

Sen finns det ju örtteér också om man vill variera ännu mer, kvällsörtste osv.

Slimfit
2007-02-21, 20:51
Flavonoiderna minskar upptaget av icke-hemjärn, men inte av hemjärn (från animaliska produkter), så är du inte vegetarian är det ingen fara.

Minskar även upptaget av andra mineraler och vitaminer som t ex B-vitamin av för mycket te-drickande?

ROMPE
2007-02-22, 01:28
Te kan man dricka hur mycket som helst, Jag dricker 5-7 stora glas om dagen. Älskar Te.

frökenzelda
2007-02-22, 12:49
Te (och kaffe med, för den delen) är dåligt för järnupptaget. (av icke hem-järn, dvs. typ grönsaker etc.) Dra ner på ditt tedrickande och ta nåt c-vitaminrikt tillsammans med icke hem-järnet.

Annars ska väl grönt te va bra för förbränningen?

Hur som helst dricker jag inte te öht, så jävla dåligt för tänderna och munhygienen i stort. Försöker sluta med kaffe.

Dajollee
2007-02-22, 14:51
Te (och kaffe med, för den delen) är dåligt för järnupptaget. (av icke hem-järn, dvs. typ grönsaker etc.) Dra ner på ditt tedrickande och ta nåt c-vitaminrikt tillsammans med icke hem-järnet.

Annars ska väl grönt te va bra för förbränningen?

Hur som helst dricker jag inte te öht, så jävla dåligt för tänderna och munhygienen i stort. Försöker sluta med kaffe.


varför e te dåligt för tänderna?



läser här att tibetanerna dricker 30 40 koppar om dan

Trance
2007-02-22, 14:52
Färgar tänderna.

frökenzelda
2007-02-22, 15:16
varför e te dåligt för tänderna?

Te bidrar till tandsten och färgar tänderna. Det kan även ge dålig andedräkt. Samma sak med kaffe.

pragmatist
2007-02-22, 15:37
Kaffe är västerlänningars enskilt största källa till antioxidanter. Kaffe förbättrar insulinkänsligheten på lång sikt (motverkar diabetes, risken halveras om man dricker sex koppar per dag eller mer) och minskar risken för njursten och leverförfettning. Kaffedrickande förefaller också minska risken för cancer i levern (med 50%), bröst, tjock- och ändtarm (med 25%). Kaffe minskar också risken för Parkinsons sjukdom (en del nya mediciner mot Parkinsons är koffeinbaserade).

Lite som motvikt mot allt kaffe-hatande i denna tråd. :D

Eddie Vedder
2007-02-22, 17:49
Kaffe är västerlänningars enskilt största källa till antioxidanter. Kaffe förbättrar insulinkänsligheten på lång sikt (motverkar diabetes, risken halveras om man dricker sex koppar per dag eller mer) och minskar risken för njursten och leverförfettning. Kaffedrickande förefaller också minska risken för cancer i levern (med 50%), bröst, tjock- och ändtarm (med 25%). Kaffe minskar också risken för Parkinsons sjukdom (en del nya mediciner mot Parkinsons är koffeinbaserade).

Lite som motvikt mot allt kaffe-hatande i denna tråd. :D

:thumbup:

Den tackar vi för, tilläggas bör kanske att det verkar som man kan få alla dom där effekterna även från koffeinfritt kaffe så i såna fall skulle det kunna ses som att det som förefaller negativt med kaffe är egentligen det som är negativt med koffein.