handdator

Visa fullständig version : Barbell Preacher Curl


Robroy
2006-10-08, 18:24
Jag ser det så här: Stående skivstångscurl tycker jag är en basövning för biceps men hur är det med Barbell Preacher Curl är det en basövning för biceps ?

http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/BBPreacherCurl.html

sleep is the enemy
2006-10-08, 18:29
va spelar de för roll om nån anser det vara en basövning eller inte?

delta_mats
2006-10-08, 18:31
Basövning avser övningar där flera olika muskelgrupper involveras. Skivstångscurl är inte en sådan övning.

sleep is the enemy
2006-10-08, 18:34
att man aldrig hinner edita innan nån annan vart å kollat... ja tycker inte heller att man kan säga att skivstångscurl e en basövning. när du säger basövning för en viss muskel försvinner hela begreppet basövning. basövning är just en övning som tränar flera muskelgrupper.

Gpajpen
2006-10-08, 18:36
Barbell Preacher Curl är nästan så långt ifrån en basövning du kan komma

sunkan
2006-10-08, 18:43
Basövning avser övningar där flera olika muskelgrupper involveras. Skivstångscurl är inte en sådan övning.
med lite sving så?

nemd
2006-10-08, 18:51
med lite sving så?

Ja fan med lite sving och lite moment av böjda ben i alla övningar så blir ju de flesta övningar basövningar.

Den assisternade idrottsläraren lastade på 50kg och körde den finaste skivstångscurl jag någonsin sett. Där kan man verkligen kalla den basövning.

Han böjde på benen nästan som en full knäböj, böjde fram överkroppen, pressade sig upp med en jävla fart, svingade upp med armarna och lutade sig bakåt. Detta upprepade han ca 4 gånger och tittade sedan stolt blick ut över rummet med oss elever. Man såg verkligen hur cool han kände sig att han gjorde en 4a i knäböjssvinbicepscurl på samma vikt som vi andra körda 4or i bänk.

Fast vi garvade mest åt han. Så jävla skön snubbe.

sunkan
2006-10-08, 18:57
Ja fan med lite sving och lite moment av böjda ben i alla övningar så blir ju de flesta övningar basövningar.

Den assisternade idrottsläraren lastade på 50kg och körde den finaste skivstångscurl jag någonsin sett. Där kan man verkligen kalla den basövning.

Han böjde på benen nästan som en full knäböj, böjde fram överkroppen, pressade sig upp med en jävla fart, svingade upp med armarna och lutade sig bakåt. Detta upprepade han ca 4 gånger och tittade sedan stolt blick ut över rummet med oss elever. Man såg verkligen hur cool han kände sig att han gjorde en 4a i knäböjssvinbicepscurl på samma vikt som vi andra körda 4or i bänk.

Fast vi garvade mest åt han. Så jävla skön snubbe.


ja men fortfarande, med lite cheating så blir det ju en basövning

sleep is the enemy
2006-10-08, 18:59
ja men fortfarande, med lite cheating så blir det ju en basövning

e du allvarlig?

sunkan
2006-10-08, 19:00
e du allvarlig?
ja

flenders
2006-10-08, 19:00
ja men fortfarande, med lite cheating så blir det ju en basövning

Vilken "effektiv" basövning.

sunkan
2006-10-08, 19:01
Vilken "effektiv" basövning.
har jag inte sagt att den är

sleep is the enemy
2006-10-08, 19:16
ja

om det ska heta skivstångscurl får du ju göra den så den ska utföras. om du hittar på egna övningsutförande får du väl döpa dom till nått annat namn. skivstångscurl e ingen basövning.

Liten Men Fet
2006-10-08, 19:20
Knäböj, bänkpress och marklyft är basövningar. Det går inte att jämföra med bicepscurl med sving då har man inte alls fattat vad det handlar om.

BigForre
2006-10-08, 19:25
För helvete, det är en (EN!) förbannad led som rör sig...och den sketnaste lilla f-tt muskeln vi har att tillgå som arbetar och ni börjar undra om det klassas som en basövning?

sunkan
2006-10-08, 19:49
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1682160&postcount=16

fan va dryg jag känner mig nu:D

petersson
2006-10-08, 19:55
Kan säga att jag tidigare fick värk i biceps, framsida axlar och i trapsen av svingcurlar :D Det kan man kalla basövning :)

sunkan
2006-10-08, 19:57
Kan säga att jag tidigare fick värk i biceps, framsida axlar och i trapsen av svingcurlar :D Det kan man kalla basövning :)
ja för kriterierna är ju att det ska involvera flera muskler:D :sleep:

sleep is the enemy
2006-10-08, 20:10
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1682160&postcount=16

fan va dryg jag känner mig nu:D

nu kände du dig nöjd va? ja tycker fortfarande de e löjligt att räkna en övning för basövning om man fuskar me den. i så fall kan man ju räkna upp en väldans massa övningar som basövningar om man utför dom med tillärckligt mycket fusk bara.

sunkan
2006-10-08, 20:15
nu kände du dig nöjd va? ja tycker fortfarande de e löjligt att räkna en övning för basövning om man fuskar me den. i så fall kan man ju räkna upp en väldans massa övningar som basövningar om man utför dom med tillärckligt mycket fusk bara.

Precis dit jag vill komma:thumbup:

sleep is the enemy
2006-10-08, 20:31
Precis dit jag vill komma:thumbup:

men om man ändrar utförandet av en övning, så kan man ju efter en viss gräns inte längre kalla det för, vad nu övningen från början hette. om man utför skivstångscurl enligt grundutförandet är det ingen basövning. och det är väl det man måste räkna, eller? annars blir den här disskussionen omöjlig, om man kan ändra utförandet drastiskt och ändå kalla övningen samma namn.

nemd
2006-10-08, 20:35
För helvete, det är en (EN!) förbannad led som rör sig...och den sketnaste lilla f-tt muskeln vi har att tillgå som arbetar och ni börjar undra om det klassas som en basövning?

Vaknat på fel sida?

BigForre
2006-10-08, 20:39
nu kände du dig nöjd va? ja tycker fortfarande de e löjligt att räkna en övning för basövning om man fuskar me den. i så fall kan man ju räkna upp en väldans massa övningar som basövningar om man utför dom med tillärckligt mycket fusk bara.

:thumbup:

Jag kan visa er hur man bygger quads med underarmscurl också, det kommer troligtvis inte att likna den övning ni tänker på när ni hör underarmscurl och kommer säkert se lika roligt ut som när pojkar som är lika små som mig står och curlar 60kg, men vad fan gör det!?

Vaknat på fel sida?

Ja :) ...

Robroy
2006-10-08, 21:13
För helvete, det är en (EN!) förbannad led som rör sig...och den sketnaste lilla f-tt muskeln vi har att tillgå som arbetar och ni börjar undra om det klassas som en basövning?

Svär gärna lite mindre !

jwzrd
2006-10-08, 21:29
Svär gärna lite mindre !

Vad är det med dig och att kalla allt för basövningar?

Robroy
2006-10-08, 21:43
Vad är det med dig och att kalla allt för basövningar?

Tycker det är helt onödigt med svordomar, de hör inte hemma på ett forum. Kallar inte allt för basövningar, ställde en fråga !

Robroy
2006-10-08, 21:44
va spelar de för roll om nån anser det vara en basövning eller inte?

Vi kan ju slopa forumet eftersom det inte spelar någon roll vad folk anser om olika saker.

jwzrd
2006-10-08, 21:45
Tycker det är helt onödigt med svordomar, de hör inte hemma på ett forum. Kallar inte allt för basövningar, ställde en fråga !

Jag minns din tidigare tråd. Om du vill träna preacher curls så är det ju bara att köra på. Om du inte vet vad en basövning är så finns det många resurser som försöker summera det.

Robroy
2006-10-08, 21:46
Basövning avser övningar där flera olika muskelgrupper involveras. Skivstångscurl är inte en sådan övning.

I Barbell Preacher Curl aktiveras bla biceps, underarmar, handleder och lite axlar är inte det flera olika muskelgrupper ?

BigForre
2006-10-08, 21:47
Ber om ursäkt till alla som tagit illa upp av det fruktansvärda utspel jag fick tidigare.

jwzrd
2006-10-08, 21:47
I Barbell Preacher Curl aktiveras bla biceps, underarmar, handleder och lite axlar är inte det flera olika muskelgrupper ?

Du kan inte räkna upp en enda övning på gymmet som inte aktiverar mer än en muskel.

Robroy
2006-10-08, 21:47
att man aldrig hinner edita innan nån annan vart å kollat... ja tycker inte heller att man kan säga att skivstångscurl e en basövning. när du säger basövning för en viss muskel försvinner hela begreppet basövning. basövning är just en övning som tränar flera muskelgrupper.

I Barbell Preacher Curl aktiveras bla biceps, underarmar, handleder och lite axlar är inte det flera olika muskelgrupper ?

jwzrd
2006-10-08, 21:47
Ber om ursäkt till alla som tagit illa upp av det utspel jag fick tidigare.

Jag tyckte iofs att du summerade läget optimalt :)

Robroy
2006-10-08, 21:51
Jag minns din tidigare tråd. Om du vill träna preacher curls så är det ju bara att köra på. Om du inte vet vad en basövning är så finns det många resurser som försöker summera det.

Jag vet vad en basövning är. Tycker bara det är intressant att se vad andra tycker är basövningar eller inte. *popcorn*

Robroy
2006-10-08, 21:52
Du kan inte räkna upp en enda övning på gymmet som inte aktiverar mer än en muskel.

Det har du helt rätt i ! :thumbup:

BigForre
2006-10-08, 21:53
I Barbell Preacher Curl aktiveras bla biceps, underarmar, handleder och lite axlar är inte det flera olika muskelgrupper ?

Isolationsövning: Ett exempel på isolationsövning för biceps är bicepsisolationscurl (c). Övningen utförs med stöd för överarmen, vikten binds fast i handleden. Curlandet börjar precis när det muskelavslappnande börjat verka i axeln för att motverka de absolut sista chanserna till att övriga muskler än Biceps Brachii aktiveras.

flenders
2006-10-08, 21:53
Jag vet vad en basövning är. Tycker bara det är intressant att se vad andra tycker är basövningar eller inte. *popcorn*

Det finns en ganska klar definition av ordet. De flesta som tränat har nog samma åsikt om vilka övningar är basövningar. Det är dessutom i basövningarna som man tävlar styrkelyft.

sleep is the enemy
2006-10-08, 22:00
Det har du helt rätt i ! :thumbup:

va e de ni är ute efter? att alla övningar ska kallas basövningar, varför?

sleep is the enemy
2006-10-08, 22:06
e sunkan å robroy samma person måntro?

såhär skrev ja:

nu kände du dig nöjd va? ja tycker fortfarande de e löjligt att räkna en övning för basövning om man fuskar me den. i så fall kan man ju räkna upp en väldans massa övningar som basövningar om man utför dom med tillärckligt mycket fusk bara.

å fick detta svar:

Precis dit jag vill komma:thumbup:


sen skriver jwzrd såhär:

Du kan inte räkna upp en enda övning på gymmet som inte aktiverar mer än en muskel.

å får detta svar:

Det har du helt rätt i ! :thumbup:

hmm...

sunkan
2006-10-08, 22:26
e sunkan å robroy samma person måntro?

såhär skrev ja:



å fick detta svar:




sen skriver jwzrd såhär:



å får detta svar:



hmm...



fan, du har överlistat mig:sleep: Du får väl vänta och se om nån modd hittar hit och kan gräva djupare i det hela

sleep is the enemy
2006-10-08, 22:27
fan, du har överlistat mig:sleep:

MOHAHAHAHA

Robroy
2006-10-08, 22:34
e sunkan å robroy samma person måntro?

såhär skrev ja:



å fick detta svar:




sen skriver jwzrd såhär:



å får detta svar:



hmm...


Är du full ? *screwy*

sleep is the enemy
2006-10-08, 22:36
Är du full ? *screwy*

men suck, ja trodde väl ni kunde förstå att ja inte va allvarlig. men ja överskatta er tydligen. hursomhelst tyckte ja bara de va ett kul sammanträffande, tycker inte du?

Robroy
2006-10-08, 22:41
men suck, ja trodde väl ni kunde förstå att ja inte va allvarlig. men ja överskatta er tydligen. hursomhelst tyckte ja bara de va ett kul sammanträffande, tycker inte du?

aha ok sorry trodde du var alvarlig. Jodå det var ett kul sammanträffande :thumbup:

Liten Men Fet
2006-10-08, 23:35
Jag vet vad en basövning är. Tycker bara det är intressant att se vad andra tycker är basövningar eller inte. *popcorn*

Det är ju bara det att TYCKER inte har något med saken att köra. Jag har en kompis som TYCKTE att det tog som fan bröstet när han körde bicepscurl men inte gör det bicepscurl till en bröstövning.
På samma sätt blir aldrig kickbacks en benövning eller Preachercurl en basövning.

Arne Persson
2006-10-08, 23:59
Isolationsövning: Ett exempel på isolationsövning för biceps är bicepsisolationscurl (c). Övningen utförs med stöd för överarmen, vikten binds fast i handleden. Curlandet börjar precis när det muskelavslappnande börjat verka i axeln för att motverka de absolut sista chanserna till att övriga muskler än Biceps Brachii aktiveras.


Hur kopplar man ur M. brachialis då?

BigForre
2006-10-09, 05:59
Hur kopplar man ur M. brachialis då?

FAN! Jag trodde att jag hade uppfunnit världens första isolationsövning så kommer du inte och förstå :cryout:

Arne Persson
2006-10-09, 08:00
FAN! Jag trodde att jag hade uppfunnit världens första isolationsövning så kommer du inte och förstå :cryout:

He he! Ibland är livet svårt.... :D

BigForre
2006-10-09, 08:07
He he! Ibland är livet svårt.... :D

Oj, vad jag skriver slarvigt när jag är trött, men jag tror att meningen tolkades rätt trots detta.

Edit: FAN! Jag trodde att jag hade uppfunnit världens första isolationsövning så kommer du in och förstör...

Arne Persson
2006-10-09, 08:10
Oj, vad jag skriver slarvigt när jag är trött, men jag tror att meningen tolkades rätt trots detta.

Edit: FAN! Jag trodde att jag hade uppfunnit världens första isolationsövning så kommer du in och förstör...


Det är lugnt! Sådant händer alla stora uppfinnare någon gång!;)