handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kost.


bustz0rz
2006-10-08, 18:05
Hej!

Nu ska jag försöka gå upp i vikt seriöst.
Men jag vet inte riktigt vad som är bästa och snabbaste sättet, därför behöver jag eran hjälp med kosten och så vidare :)

Jag går i skolan, så jag har inte direkt möjlighet att äta massa mellanmål, förutom en baguett typ.

Ungefär såhär ser en dag ut för mig:

Får pressa i mig frukost, för att jag inte är hungrig(men om jag inte äter något, så blir jag hungrig direkt när jag sätter mig på tåget till skolan). Blir oftast två-tre mackor och ett glas juice/vatten. Äter sedan lunch mellan 11-12. Och är det något gott så äter jag mycket, men är det något äckligt äter jag mindre.
När jag sedan kommer hem så blir antingen några mackor eller ingenting alls.
Sen äter jag mat vid 6 ungefär. Är jag hungrig senare, så blir det mackor på kvällen. Annars blir det inget mera.
Kan även tillägga att jag rätt så mkt godis/chips. Cola är inte heller något jag spar på :)

En bra dag för mig skulle se ut ungefär såhär.
Går upp och äter gröt + mackor.
Äter en macka runt 10, och sedan skolmaten vid 11-12.
Vid 2 tar jag en till macka i skolan.
När jag kommer hem äter jag mackor eller annat mellanmål.
Äter sedan maten vid 6, och ALLTID ett kvällsmål.

Men, jag vet som sagt inte speciellt mycket inom detta. Därför vill jag ha eran hjälp. Ge mig tips på vad man kan äta och så vidare. :)

Tacksam för all hjälp!

FreCKo
2006-10-08, 18:16
min första tanke: Jävla massa mackor på den "bra" dagen :confused: Käka en frukt på förmiddagen istället eller käka något annat än mackor på eftermiddagen...

bustz0rz
2006-10-08, 18:48
Haha, kan såklart byta ut det mot frukt. Men inte mot mycket annat. Eftersom jag är i skolan, och jag är inte speciellt öppet för att ta med massa käk dit. Utan jag köper det som finns i kaféterian, vilket är typ mackor, bullar, frukost, godis och så vidare. Som i en vanlig kaféteria.

Våran mentor skulle försöka fixa med kaféterian så att man fick köpa; en liten macka, festis och en frukt för en billig slant.
Hoppas det går igenom iallafall.

farre
2006-10-08, 19:29
"Vill inte släpa med massa mat till skolan" Några frukter kan du väl ändå ta med, tar ju nästan ingen plats alls *rolleyes*

Och det blir säkert mycket billigare än att köpa i kafeterian.

FreCKo
2006-10-08, 19:34
Haha, kan såklart byta ut det mot frukt. Men inte mot mycket annat. Eftersom jag är i skolan, och jag är inte speciellt öppet för att ta med massa käk dit. Utan jag köper det som finns i kaféterian, vilket är typ mackor, bullar, frukost, godis och så vidare. Som i en vanlig kaféteria.

Våran mentor skulle försöka fixa med kaféterian så att man fick köpa; en liten macka, festis och en frukt för en billig slant.
Hoppas det går igenom iallafall.

En liten macka, festis och en frukt låter rätt sjysst, försök att fixa så att du kan få en kopp kaffe eller té om du så vill :thumbup: Annars är det ju frukt ur kaféterian som gäller till förmiddagsmål IMO :)

bustz0rz
2006-10-08, 22:14
farre: sant det. Får börja göra det :)

FreCKo, mjo :)


En baguett då, är det bra? :)

Brooklyn
2006-10-08, 22:18
farre: sant det. Får börja göra det :)

FreCKo, mjo :)


En baguett då, är det bra? :)
baguett har väl toksnabba kolhydrater, så jag tycker nog inte att det är så bra, försökt hitta något mer "grovt" bröd :thumbup:

Exhale_
2006-10-09, 14:03
Vad är det för fel på mackor? Är det ett någorlunda grovt och nyttigt matbröd så är ju mackor en riktigt bra kolhydratskälla. Om du nu vill gå upp i vikt så är det väl bättre om du fortsätter att käka dina mackor, men lägger till en frukt till dina smörgåsmål.

Angående festis så innehåller väl de mestadels socker? Då skulle jag hellre käka en extra macka.. Ger bättre mättnad och är troligtvis mycket nyttigare..

Mitt tips till dig är att köpa nån påse med nötter, t exvalnötter/sötmandel/hasselnötter, så kan du krubba någon näve nötter till några mellanmål. Det är både nyttigt och gott!

Trance
2006-10-09, 14:50
Frukt är väl inte nödvändigtvis bättre än en macka? Sedan är det inget fel med att äta baguetter heller. "Toksnabb" lär den ju inte vara. Bara man inte bara äter dem så funkar de säkert helt utmärkt.

Sedan ät mindre godis, att småäta godis är ett säkert sätt för en smal person att inte gå upp i vikt. En annan rekommendation är vid målet klockan 6, försök äta saker som pasta+köttfärssås etc. Det är ganska lätt att få i sig mycket energi genom att äta det. Ignorera absolut inte grönsaker, men fyll absolut inte tallriken heller med det. Svårt att få i sig energi genom att äta grönsaker.