handdator

Visa fullständig version : Periodisering


kollebolle
2006-10-08, 16:19
Hej, jag får ont i ryggen av att köra marklyft varje vecka och har därför svårt för att lägga upp ett periodiseringsschema för markträning. Skall jag då istället göra ett schema för komplementsövningarna? I mitt fall främst good mornings och mark från lådor?

tacksam för svar

stahlberg
2006-10-08, 16:27
Vad menar du egentligen med ordet periodiseringsschema? Var i ryggen får du ont? När får du ont? Diit program ska omfatta både de marklyft och de komplementövningar du tänker träna. Hur har du tänkt dig att det ska se ut?

kollebolle
2006-10-08, 18:09
Med periodisering menar jag variationer i vikt och antal lyft. Dvs att jag t.ex. gör 5 reps på 80% vecka 1 och 4 reps på 85 % vecka 2 osv. Jag får ont i mitten av ryggen till höger. Smärtan kommer enbart när jag kör tungt marklyft och inte när jag kör good mornings tungt och ej heller när jag kör knäböj. Jag hade tänkt mig köra ett markpass per vecka då jag kör marklyft nån gång varannan eller var tredje vecka, tungt. och varje vecka täntke jag köra good mornings + hypersträck och även ett par övningar för latsen. En gång i veckan, ej samma dag, tänkte jag även lägga in box squats. Är det bättre att köra riktiga marklyft varje vecka fast med fler reps?

Tillägg! Jag får ont efter att jag tränat, ej under träningen

stahlberg
2006-10-08, 18:15
Ännu en fråga. Vad menar du med mark från lådor? Och menar du att du får ont i ryggen av korta tunga serier men inte av långa lätta serier?

kollebolle
2006-10-08, 18:24
Från lådor menar jag att jag lägger stången på plintar som gör att man bara gör halva lyftet, dvs inte hela vägen från marken. Utgångsläget är kanske 7 dm högre upp. Jag får ont på det här stället i ryggen när jag kör tunga lyft, ex. idag körde jag 3 reps på 90-95 % och känner redan nu att det värker, men för två veckor sen kördfe jag 10-15 reps på 50 % för att se om jag fick värker efteråt. Då fick jag känningar som dagen efter var helt borta. Den värk jag känner nu tror jag att jag kommer få dras med i ett par dagar minst.
Jag förstår att det är osunt att få värker som sitter i ett par dagar och det är just därför jag utforskar mina träningsmetoder.

stahlberg
2006-10-17, 11:45
Jag ser att jag börjat ställa frågor i en tråd och sedan glömt bort den.

Det är bra att pröva ut vad som passar en. Du har ju oilka möjligheter :
1. att träna marklyft tungt varannan vecka, lätt varannan vecka. Detta passar många. Lätta marklyft behöver inte innebära långa serier : lätta marklyft kan (med fördel) vara lätta explosiva marklyft (möjligen med remmar).
2. att träna traditionella marklyft varannan vecka, sumomark varannan (om det inte tar på lika mycket). Så tränade (sumomarklyftaren) Jarmo Virtanen, och han blev världsmästare x9.
3. att träna marklyft varannan vecka, diverse komplement varannan.

Fstän du skulle träna marklyft varje vecka behöver du inte utesluta dina komplemetnövningar för det (inte alla iaf).

En bra sak kunde också vara att försöka ta reda på VARFÖR det börjar ta ont på detta sätt just efter marklyft.

kollebolle
2006-10-17, 15:02
Tack för svaret, jag har en bekant som e läkare som undersökte mig och bekräftade mina misstankar; att det är en bristning i muskeln, troligtvist vid fästet. Det här tar ju sin lilla tid att läka ut till den grad att jag kan slita 90-95% lyft utan känningar. Gått en månad nu och det blir bättre för varje vecka. Däremot kan jag köra komplement som good mornings. Aja, jag provade marka lite förra helgen på höga vikter vilket var dum/bra eftersom jag märkte att jag ökat i styrka trots att jag inte kört mark(och det höjde humöret lite), men tyvärr fick jag ont i ett par dagar efteråt. När jag är tillbaka på 100% ska jag nog följa ditt alternativ 3. Tack igen.

kollebolle
2006-10-17, 16:05
Läkaren som undersökte va själv erfaren av träning och sa att skadan kunde bero på att jag ökat för mycket på kort tid och att kroppens leder och ligament helt enkelt inte riktigt hunnit utvecklats.