handdator

Visa fullständig version : Ska ner dramatiskti vikt, behöver råd.


Dav0d
2006-10-08, 12:46
Tjenare.

Det är så att jag behöver gå ner 5 kg på 2 veckor utan att förlora för mycket muskelmassa eller styrka. Helst så lite som möjligt självklart.
Därför behöver jag råd på tillskott som minskar muskelnedbrytning, ökar fettförbränning etc.

Just nu använder jag

1:Whey80 för att garanterat ligga på ett högt intag av protein varje dag.
2:Starkt vitamintillskott så jag inte blir övertränad och sliten.
3: Fiskolja för dess fetter etc

Jag undrar, vad mer för tillskott skulle vara bra för mig att använda ?
CLA ? EAA ? Tacksam för alla synpunkter och svar.

mangemani
2006-10-08, 12:51
sköt kosten och sköt träningen så slipper du förlorad styrka och muskelmassa.
ligg på ett kcal underskott så går du ner i vikt.
glöm alla tillskott som är "fettförbränande",för sådana finns det ej.

tja,det summerar nog alla svar på dina frågor.

sammy1
2006-10-08, 13:05
kan inte annat än hålla med! Det finns nog inga mirakelkurer som får en at förlora 5kilo fett på 2v. Du kan svälta digsjälv och förlora 5 kilo men det är mkt vätska, en del muskler och lite fett. Som tididgare inlägg så sköt kosten, ta inte in lika mkt kalorier och träna så går du nog ner en del! :thumbup:

Yankeee
2006-10-08, 13:07
Antar att du ska gå ner i vikt inför en match? Isåfall är det nog bara att bita i det sura äpplet och köra i princip svält och mycket cardio.

paddanboy
2006-10-08, 13:24
Satsa på typ 3-4 kg och sedan låta vattnet stå för resten av vikten.

King Grub
2006-10-08, 13:28
En VLC-diet på 6-800 kcal per dag, bara pulver (måltidsersättare), t ex Complete Diet.

EAA mellan målen.

Tung styrketräning med endast ett fåtal set per muskel.

Undvik konditionsträning.

Garanterad snabb viktnedgång med maximal fettförlust och minimal muskelförlust.

Yankeee
2006-10-08, 13:29
Undvik konditionsträning.


Är det för att ha kvar ork till det vardagliga livet eller har jag missat något? :)

King Grub
2006-10-08, 13:31
Muskelnedbrytande. Energiunderskottet blir ju så stort, om en viktminskning på 5 kg skall åstadkommas på så kort tid. Konditionsträning vid ett energiunderskott på tusentals kcal är ett effektivt sätt att bryta ned muskelprotein.

Yankeee
2006-10-08, 13:33
Muskelnedbrytande. Energiunderskottet blir ju så stort, om en viktminskning på 5 kg skall åstadkommas på så kort tid. Konditionsträning vid ett energiunderskott på tusentals kcal är ett effektivt sätt att bryta ned muskelprotein.

Mjo, visserligen. Tänkte mest på att det kanske är svårt att åstakomma det underskott man behöver utan cardio.

King Grub
2006-10-08, 13:35
På ett intag på 6-800 kcal? Bara dom inre organen kräver den energimängden och lite till per dag. Vid ett sådant energiintag saboterar man mer än man hjälper om man samtidigt utövar tömmande konditionsträning.

Yankeee
2006-10-08, 13:36
På ett intag på 6-800 kcal? Bara dom inre organen kräver den energimängden och lite till per dag. Vid ett sådant energiintag saboterar man mer än man hjälper om man samtidigt utövar tömmande konditionsträning.

Fast jag tänkte mig inte ett så lågt kcal-intag när jag skrev mitt första inlägg :)

Men det spelar väl ingen roll i guess, underskott som underskott. Hur man åstakommer det är väl ganska ointressant? Om man inte slutar äta helt då dvs.

Dav0d
2006-10-08, 13:39
sköt kosten och sköt träningen så slipper du förlorad styrka och muskelmassa.
ligg på ett kcal underskott så går du ner i vikt.
glöm alla tillskott som är "fettförbränande",för sådana finns det ej.

tja,det summerar nog alla svar på dina frågor.

kan inte annat än hålla med! Det finns nog inga mirakelkurer som får en at förlora 5kilo fett på 2v. Du kan svälta digsjälv och förlora 5 kilo men det är mkt vätska, en del muskler och lite fett. Som tididgare inlägg så sköt kosten, ta inte in lika mkt kalorier och träna så går du nog ner en del!

Sa aldrig 5 kg fett, måste bara ner 5 kg som Herr Yankeee sa är till för en tävling. Helst så mycket fett som möjligt dock eftersom jag inte ska vara helt utömd på vätska. Tömd på vätska går ganska lätt att ordna, men då kommer jag inte kunna prestera ens i närheten av 100%



En VLC-diet på 6-800 kcal per dag, bara pulver (måltidsersättare), t ex Complete Diet.

EAA-mellan målen.

Tung styrketräning med endast ett fåtal set per muskel.

Undvik konditionsträning.

Garanterad snabb viktnedgång med maximal fettförlust och minimal muskelförlust.

Tyvärr måste jag brottas mycket under dessa 2 veckor, därför anar jag en muskelförlust. Därav undrade jag om CLA t.ex har effekter som förhindrar för stor muskelnedbrytning. Väger 91 kg nu och kommer ta i mig minst 150 gram protein per dag för att hålla den delen under kontroll. Samt en hel del nyttiga fetter.

Men verkar som jag måste dra och köpa EAA, BudoFitness säljer det antar jag ?

Men ska försöka hålla det du skrev under åtanke och böja lite på det. Tack så mycket!

King Grub
2006-10-08, 13:45
Men det spelar väl ingen roll i guess, underskott som underskott. Hur man åstakommer det är väl ganska ointressant? Om man inte slutar äta helt då dvs.

Visst spelar det roll, om ett av huvudmålen är att undvika muskelförlust. Skall man åstadkomma ett så stort underskott utan att dra ner kraftigt på energiintaget, måsta man förbruka en mycket stor mängd energi via aktivitet i stället, och vill man undvika muskelförlust vid en snabb viktnedgång är det inte ett lämpligt förfarande, att öka energiförbrukningen med flera 1000 kcal per dag med konditionsträning.

Yankeee
2006-10-08, 13:47
Visst spelar det roll, om ett av huvudmålen är att undvika muskelförlust. Skall man åstadkomma ett så stort underskott utan att dra ner kraftigt på energiintaget, måsta man förbruka en mycket stor mängd energi via aktivitet i stället, och vill man undvika muskelförlust vid en snabb viktnedgång är det inte ett lämpligt förfarande, att öka energiförbrukningen med flera 1000 kcal per dag med konditionsträning.

Okey. Tackar för klargörandet :thumbup:

King Grub
2006-10-08, 13:49
Sa aldrig 5 kg fett, måste bara ner 5 kg som Herr Yankeee sa är till för en tävling. Helst så mycket fett som möjligt dock eftersom jag inte ska vara helt utömd på vätska. Tömd på vätska går ganska lätt att ordna, men då kommer jag inte kunna prestera ens i närheten av 100%





Tyvärr måste jag brottas mycket under dessa 2 veckor, därför anar jag en muskelförlust. Därav undrade jag om CLA t.ex har effekter som förhindrar för stor muskelnedbrytning. Väger 91 kg nu och kommer ta i mig minst 150 gram protein per dag för att hålla den delen under kontroll. Samt en hel del nyttiga fetter.

Men verkar som jag måste dra och köpa EAA, BudoFitness säljer det antar jag ?

Men ska försöka hålla det du skrev under åtanke och böja lite på det. Tack så mycket!

Aha, det var inte en visuell toppning det handlade om, utan en invägningssak. En brottare (mellanvikt eller däromkring) som skall kunna prestera bör inte gå under 1500 kcal per dag. För att undvika prestationsförlust bör inte mer än 5% av en viktminskning i slutskedet inför tävlingen bestå av vätskeförlust, men elitbrottare som känner sig kropp går ofta högre än den siffran.

CLA kommer inte ha den effekt du nämner. EAA har det däremot.

Dav0d
2006-10-08, 20:28
Aha, det var inte en visuell toppning det handlade om, utan en invägningssak. En brottare (mellanvikt eller däromkring) som skall kunna prestera bör inte gå under 1500 kcal per dag. För att undvika prestationsförlust bör inte mer än 5% av en viktminskning i slutskedet inför tävlingen bestå av vätskeförlust, men elitbrottare som känner sig kropp går ofta högre än den siffran.

CLA kommer inte ha den effekt du nämner. EAA har det däremot.

Underbart svar. Tackar King Grub! :thumbup:

Nithian
2006-10-08, 20:50
Vad är en VLC diet?


Very low carbs gissar jag på?

King Grub
2006-10-08, 20:53
Very Low Calorie. En VLCD ger 400-800 kcal per dag. Skall användas av gravt överviktiga, normalt 8-16 veckor under medicinsk övervakning. En frisk person utan grav övervikt kan dock under kortare tidsperioder använda sig av dom utan hälsorisk.

Scratch89
2006-10-08, 20:57
Very Low Calorie. En VLCD ger 400-800 kcal per dag. Skall användas av gravt överviktiga, normalt 8-16 veckor under medicinsk övervakning. En frisk person utan grav övervikt kan dock under kortare tidsperioder använda sig av dom utan hälsorisk.
Kortare tidsperioder? Räknas två veckor dit, eller är det ännu kortare perioder? Jag har börjat periodisera med två veckors viktnedgång när jag känner att det behövs, och isf vore det rätt så passande med något liknande.

King Grub
2006-10-08, 20:59
Två veckor VLCD är inte farligt för en frisk person, nej. Två veckors fasta är inte farligt (men värdelöst och ett säkert sätt att förlora muskler). Pulverdieter av typen Complete Diet eller Nutrilett eller liknande är bättre än vanlig mat, då dessa har en bra sammansättning av näringsämnen, vilket kan vara mycket svårt att knåpa ihop själv av vanlig mat när man bara har några 100 kcal att spela med.

alexsingh
2006-10-08, 21:15
hur påverkar det magen att bara äta pulver i två veckor... behövs väl lite fibrer antar jag... kanske bra o köra ner lite psylliumfrön eller nått liknande i pulvret

King Grub
2006-10-08, 21:21
Kostfiber finns redan i bra pulver som ovannämnda.

Scratch89
2006-10-08, 22:23
Man kan väl inte bli direkt mätt av pulverdieter? Känns som om det vore lättare att knåpa ihop 800 kcal med lövbiff och wokgrönsaker...

zpliffen
2006-10-08, 22:42
Det här kanske inte hör till, men kan någon säga mig vad EAA gör för nått?

King Grub
2006-10-09, 04:42
EAA är vad som stimulerar nybildning av muskelprotein.

Dav0d
2006-10-09, 05:47
Man kan väl inte bli direkt mätt av pulverdieter? Känns som om det vore lättare att knåpa ihop 800 kcal med lövbiff och wokgrönsaker...

Spelar väl mest roll hur psyket mår ? och med pulver lär det må mycket bättre eftersom Pulverdieter av typen Complete Diet eller Nutrilett eller liknande är bättre än vanlig mat, då dessa har en bra sammansättning av näringsämnen, vilket kan vara mycket svårt att knåpa ihop själv av vanlig mat när man bara har några 100 kcal att spela med.

Dessutom själv använder jag whey80 medans resterande är mat och jag lovar dig, är hungrig hela tiden ändå oavsett vilka köttbitar jag trycker i mig. Men det gäller bara att göra det så perfekt som möjligt och knipa ihop i 2 veckor.
Mycket grönsaker, (lite)frukter och vitamintillskott håller mitt psyke på plats.

Scratch89
2006-10-09, 06:14
Sant. De dagar jag har legat förhållandevis lågt på mat (1400 kcal) så har det varit en hel del grönsaker och vatten, sen kanske två eller tre måltider på hela dagen. Då fungerar det! :thumbup:

King Grub
2006-10-09, 06:19
Ger man sig in på en VLC-diet kan man inte direkt räkna med att gå omkring mätt och pigg och belåten. :D

zpliffen
2006-10-09, 16:11
Ok, vad heter produkten man ska köpa om man vill köpa EAA? Och När är det som bäst att ta den?

mangemani
2006-10-10, 18:53
har stått still i deffen i ett antal veckor nu och tänkte faktiskt(även fast jag är kritisk till det)pröva på en sådan VLCD diet.
är VLCD nått man ska börja med när man står på ruta 1 eller kan man börja med det direkt och när man vill?
är det en bra ide att börja med en sådan diet när man har fastnat i deffen?

EiseltUK
2006-10-10, 19:22
Ok, vad heter produkten man ska köpa om man vill köpa EAA? Och När är det som bäst att ta den?

EsaPro tex .

Varje protion om 6 gram ger drygt 20 kcal så det är ett kalorisnålt sätt att stimulera proteinsyntesen.

Du kan ta den utspritt under dagen som mellanmål samt före och efter träning.

/ Henrik

zpliffen
2006-10-11, 14:08
så en portion utspritt under dagen ska man ta för maximal effekt?

adis
2006-10-13, 15:39
Annars kan du alltid tappa 5 kilo på en dag istället för att slita 2 veckor.

EiseltUK
2006-10-13, 15:56
så en portion utspritt under dagen ska man ta för maximal effekt?

Beror på ditt övriga proteinintag. Du kan utan problem ta 6 gr x 3-5 ggr per dag om du vill vara på den säkrare sidan.

Halldin
2006-10-25, 11:32
Hur "minimal" är egentligen muskelförlusten med ett sådant upplägg? Måste väl vara mycket högre än vid en normal diet?

z_bumbi
2006-10-25, 11:38
5 kg på två veckor behöver varken innebära svält eller mycket träning.

Hur lång tid är det mellan invägning och tävling?

Dav0d
2006-10-26, 13:23
Fixade det, känner mig grymt smal :D
Invägningen skedde 1 minut innan matchen, därför var bastu bortom fråga.

Bästa är att nu 2 dagar efteråt har jag inte gått upp någonting, trots att jag övergått till normal kost. Och jag tappade inte så mycket styrka som jag trodde, kan vara tillbaka till gamla vikter på någon vecka.

Tack för all hjälp.

King Grub
2006-10-26, 13:33
Fixade det, känner mig grymt smal :D
Invägningen skedde 1 minut innan matchen, därför var bastu bortom fråga.

Bästa är att nu 2 dagar efteråt har jag inte gått upp någonting, trots att jag övergått till normal kost. Och jag tappade inte så mycket styrka som jag trodde, kan vara tillbaka till gamla vikter på någon vecka.

Tack för all hjälp.

:thumbup:

GLC
2006-10-26, 13:58
Fixade det, känner mig grymt smal :D
Invägningen skedde 1 minut innan matchen, därför var bastu bortom fråga.

Bästa är att nu 2 dagar efteråt har jag inte gått upp någonting, trots att jag övergått till normal kost. Och jag tappade inte så mycket styrka som jag trodde, kan vara tillbaka till gamla vikter på någon vecka.

Tack för all hjälp.

Snyggt jobbat! Men det viktigaste: vann du matchen? *rolleyes*

7UP
2006-10-27, 21:24
Vann du?

Dav0d
2006-10-27, 21:27
Yes, fast på poäng. Drog inte ut snubben. *flex*

Fartman
2006-10-27, 21:54
Fixade det, känner mig grymt smal :D
Invägningen skedde 1 minut innan matchen, därför var bastu bortom fråga.

Bästa är att nu 2 dagar efteråt har jag inte gått upp någonting, trots att jag övergått till normal kost. Och jag tappade inte så mycket styrka som jag trodde, kan vara tillbaka till gamla vikter på någon vecka.

Tack för all hjälp.
Hur blev upplägget till slut? Tex hur åt du en vanlig dag under dessa två veckor?

strongmomme
2006-10-28, 22:18
Dra ned på vätskan och träna för miskad muskelförlust..5 kg på 2 veckor är enkelt, sista kvällen bastar du bort sista 1,5-2 kilona.

7UP
2006-11-04, 14:51
Jag tänkte köra en VLC-diet på två veckor. Dock är jag skadad så det enda jag kan köra är Löpträning, BW squat, mage och Hantelclean/snatch med min friska arm. Tycker ni att jag ska lägga mig lite högre i Kcal än det rek. 600-800 då jag ej kan styrketräna ordentligt?

Är 185cm och 93kg tung.

Stab
2006-11-04, 19:25
Är kritisk till dom här VLC a 600-800 kcal per dag. Några som testat? Blir ju ett väldigt kraftigt underskott och på pulver bara? måltidsersättare består ju av typ fruktos och malto kolisar det blir ju bara socker bomber en kalori är ju inte bara en kalori.. ?

mangemani
2006-11-04, 19:31
Är kritisk till dom här VLC a 600-800 kcal per dag. Några som testat? Blir ju ett väldigt kraftigt underskott och på pulver bara? måltidsersättare består ju av typ fruktos och malto kolisar det blir ju bara socker bomber en kalori är ju inte bara en kalori.. ?

samt att om det är jätte viktigt att få i sej si och så mycket proteiner per kilo kroppsvikt,så är det helt omöjligt att lyckas med detta.
jag som nu ligger på 2000kcal om dagen,har tom svårt att komponera måltiderna rätt så att man får i sej si och så mycket utav allt.
måste bli en mardröm om man är nere på 800kcal om dagen=/.
även om man enbart skulle käka proteiner,så skulle man ej komma upp i den summan man "behöver" komma upp i=/

mangemani
2006-11-04, 19:39
samt att om det är jätte viktigt att få i sej si och så mycket proteiner per kilo kroppsvikt,så är det helt omöjligt att lyckas med detta.
jag som nu ligger på 2000kcal om dagen,har tom svårt att komponera måltiderna rätt så att man får i sej si och så mycket utav allt.
måste bli en mardröm om man är nere på 800kcal om dagen=/.
även om man enbart skulle käka proteiner,så skulle man ej komma upp i den summan man "behöver" komma upp i=/


men inte vet jag,det kanske blir skillnad om man nu använder esapro?

Sverker
2006-11-04, 19:39
Är kritisk till dom här VLC a 600-800 kcal per dag. Några som testat? Blir ju ett väldigt kraftigt underskott och på pulver bara? måltidsersättare består ju av typ fruktos och malto kolisar det blir ju bara socker bomber en kalori är ju inte bara en kalori.. ?


Du får också ett komplett och mättande protein, dagsbehovet av vitaminer och mineraler och fibrer som håller magen igång.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=26&products_id=64

Jag förspråkar inte VLCD men för vissa är det säkert ett sätt att starta en viktminskning.

Dng
2006-11-04, 20:19
Går man inte snabbt upp i vikt när man börjar äta normalt sen då? Även om man håller energibalans?

King Grub
2006-11-04, 20:20
På energibalans går man inte upp i vikt.

hasse36
2006-11-04, 20:26
Går man inte snabbt upp i vikt när man börjar äta normalt sen då? Även om man håller energibalans?Den vätska och mag/tarm-innehåll du förlorar under en pulverdiet kommer tillbaka mycket snabbt. Jag gissar att det handlar om 2-4 kg.

Stab
2006-11-04, 21:14
Du får också ett komplett och mättande protein, dagsbehovet av vitaminer och mineraler och fibrer som håller magen igång.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=26&products_id=64

Jag förspråkar inte VLCD men för vissa är det säkert ett sätt att starta en viktminskning.

Jupp, kan tänka mig att det är bra för väldigt överviktiga eller folk som bara är ute efter vikt minskning.. Tänkte mer på att kolhyderaterna inte direkt är utav ris/pasta/potatis/bulgur eller dylikt utan väldigt snabba(malt+fruktos i dom flesta va?) Om en person ligger på samma underskott som en annan fast bara tar socker ämnen som kolhyderats källa medans den andra tar långsamma/medel snabba kolhyderater så kan ju inte detta ge samma effekt. Det måste ju bli onödiga insulin peaks vid varje måltid då som då är fettinlagrande och när det e så pass snabba kolhyderater så kan ju kroppen inte förbränna dom? Vet iaf själv hur det är om jag tar i mig bara snabba kolisar en dag.. man orkar inte ett piss och t.o.m nästa dag blir lidande när man tränar

King Grub
2006-11-04, 21:21
Det måste ju bli onödiga insulin peaks vid varje måltid då som då är fettinlagrande och när det e så pass snabba kolhyderater så kan ju kroppen inte förbränna dom?

Fettinlagring är inte beroende av insulin på något sätt.

Fettbalansen avgörs av energibalansen, inte GI.

Vid energiunderskott är fettbalansen negativ, kraftigt negativ vid VLCD.

Det här är inget outforskat område. VLC-dieter åstadkommer viktnedgång, kraftig fettförlust (men dom är inte avsedda för normalviktiga eller nära normalviktiga som bara vill tappa några kilo för att komma i baddräkten, helt korrekt).

Stab
2006-11-04, 21:29
Fettinlagring är inte beroende av insulin på något sätt.

Fettbalansen avgörs av energibalansen, inte GI.

Vid energiunderskott är fettbalansen negativ, kraftigt negativ vid VLCD.

Det här är inget outforskat område. VLC-dieter åstadkommer viktnedgång, kraftig fettförlust (men dom är inte avsedda för normalviktiga eller nära normalviktiga som bara vill tappa några kilo för att komma i baddräkten, helt korrekt).

Nej då heller inte avsedda för individer som tränar? För att köra på dessa "mat" källor så försvinner ju orken helt och det drabbar ju träningen och det leder till förlust? har svårt att tro att man inte tappar muskelmassa under denna slags diet..

King Grub
2006-11-04, 21:33
Nej, dom är inte avsedda för tränande. Men en del tränande vill använda dom i alla fall och snabbt tappa fettvikt. Och det är inte skadligt för en frisk person Dom kan dock säkert inte räkna med att ha ork eller må helt bra under tiden - men det är ju upp till den personen om han vill att det skall gå fort och om han är beredd att offra lite för det. Jag brukar inte rekommendera det i allmänhet - men som sagt, upp till individen, bara han (eller hon, förstås) vet vad han gör.

Stab
2006-11-04, 21:39
Nej, dom är inte avsedda för tränande. Men en del tränande vill använda dom i alla fall och snabbt tappa fettvikt. Och det är inte skadligt för en frisk person Dom kan dock säkert inte räkna med att ha ork eller må helt bra under tiden - men det är ju upp till den personen om han vill att det skall gå fort och om han är beredd att offra lite för det. Jag brukar inte rekommendera det i allmänhet - men som sagt, upp till individen, bara han (eller hon, förstås) vet vad han gör.

Jo det e sant. Men menar du också att muskelförlusten inte blir högre än en som dietar med ett ca 500- och bra mat som näringskälla?

King Grub
2006-11-04, 21:49
En person med mer kroppsfett kan ligga på ett större underskott utan att riskera fettfri massa, jo. Det får man också ta med i beräkningarna om man vill gå ned fort.