handdator

Visa fullständig version : 30gr protien eller mer??


slinkan
2006-10-08, 11:59
Tja,

Läste här någonstans om att kroppen KAN ta upp mer än 30gr protien vid ett tillfälle och att man då kanske inte behöver 30 gr igen efter 3 timmar?

Jag har tidigare trott att kroppen bara kan ta upp 30gr åt gången så det är vad jag har använt i mina shaker.

Om nu kroppen kan ta upp mer så vore det väl tex läge att ta en FET shake med kansk 80gr precis innan man lägger sig eftesom kroppen då inte får mer protien på minst 8 timmar?

Hur fungerar det egentligen?

King Grub
2006-10-08, 12:07
Hur fungerar det egentligen?

Precis som du skriver. Äter du en måltid som innehåller mer protein, påverkar det proteinbalansen under en längre tid. "30 gram åt gången" är en myt. Om du trivs med att dela upp ditt energiintag på, säg, 6 mål, är 30 gram säkert en bra siffra. Trivs du med att äta färre men större måltider blir det automatiskt både mer energi och protein per mål, och du kan tillgodogöra dig allt oavsett. Det spelar ingen praktisk roll på proteinbalansen eller fettförbränningen över dygnet, förutsatt att den totala mängden energi och näringsämnen är lika stor.

I ditt exempel nämner du 80 gram protein - det går bra, men det behövs inte sådana mängder heller bara för att du skall gå och lägga dig. Dela upp dygnets proteinintag på det antal måltider och gram per måltid som du trivs med. Det spelar som sagt ingen roll om du äter 30+30+30+30+30+30 g protein eller 40+10+20+30+80 eller 70+30+80 eller vad som helst. Om dina måltider bara ger dig 15-20 gram protein, fyller du på oftare; ger dom 70-80 gram styck, behöver du inte äta lika ofta. Allt jämnar ut sig.

regus
2006-10-08, 12:09
Grub har postat någon studie/bild som visar att äter du mer protein ex 60 gram stimuleras proteinsyntesen under en längre tid, än när du tar 30 gram. Så ja, det borde väl "funka" att ta en fet shake på 80 gram protein innan du lägger dig..

Fast om det gör någon större skillnad på dina biceps har jag ingen aning om..

Edit:Att jag skriver så långsamt!!:MrT:

Princy
2006-10-08, 13:34
Borde det inte vara skillnad mellan kasein och vassle här, p.g.a. deras olika snabbhet?

Sniggel
2006-10-08, 22:00
När det gäller protein i pulverform såsom vassle kan det väl vara slöseri med ett intag på 80g då vasslet är snabbt och inte kan utnyttjas under lika lång tid som en sammansatt måltid?

DavidN
2006-10-09, 06:59
Tja,
Om nu kroppen kan ta upp mer så vore det väl tex läge att ta en FET shake med kansk 80gr precis innan man lägger sig eftesom kroppen då inte får mer protien på minst 8 timmar?

Hur fungerar det egentligen?

Det kan ju tyckas verka så.
T.ex. att man tillsätter fler hämmare som fett etc.

Själv tar jag 2/3 kasein + 1/3 vassle + mjölk + omega-3 + vitamin/mineral innan sänggående.
Inte det blekaste om hur bra kombination det är, men det borde ju vara ganska fiffigt :B

brukar kunna känna mig "mätt" även om jag vaknar kl. 0400 vilket är bra, annars kan jag inte somna om utan en tugga bröd + mjölk pg.a. hunger.

TylerDurden84
2006-10-09, 07:42
Finns det ingen gräns på hur få tillfällen man kan tillföra protein över dygnet för att inte bli antikatabol? Att få sig sin proteinfördelning på 1 eller 2 mål måste ändå vara gränsfall?

King Grub
2006-10-09, 07:45
Att vara antikatabol är bara bra.

Ett mål är ett extremexempel och ett upplägg som ytterst få individer följer i praktiken. Äter du två eller tre stora mål som är näringsmässigt balanserade kommer dom att påverka proteinomsättningen under en så lång tid att det inte gör någon praktisk skillnad jämfört med att dela upp det på 10 pytteintag.

Lizard
2006-10-09, 11:29
Det där med flera små mål är ett utmärkt sätt att inte över- eller underäta. Det är svårare att veta var man ligger kalorimässigt med ett par skrovmål med extraportioner rent generellt; är det 1,5, 2 eller rent av 2,5 portioner jag ätit? En annan välomvittnad effekt är att man inte ramlar ned i kortisolhålet dvs att du får ät- och sockernojja mellan varven om du äter ofta. Detta bidrar också till en moderat kosthållning.

Lizard

Junior
2006-10-09, 11:49
Men att man skulle behöva fylla på med protein var 3´e timme för att inte hamna i katabolt tillstånd är alltså inte sant?

King Grub
2006-10-09, 11:53
Nej, det är inte sant. Äter du färre måltider blir både proteinmängden och energiinnehållet i dessa större och påverkar proteinomsättningen under längre tid. Givetvis förutsatt att den totala mängden protein och energi är lika stor.

Junior
2006-10-09, 11:56
Ah, intressant!

Man tackar och bockar!