handdator

Visa fullständig version : Datorproblem! Datorn startar inte....


jesse
2006-10-08, 11:10
Argh, när jag igår satt o surfade lite på nätet (hade azureus, msn o några websidor uppe) kommer det upp någon slags felmedellande från firefox, som jag inte hinner läsa för nästa sekund stängs datorn av och börjar starta om sig.
Den hinner ladda någon sekund med windows-symbolen uppe, sedan kommer som vanligt en svart skärm nån sekund.
Men senn dyker det upp en blåskärm där det står några meningar, jag hinner inte läsa vad det står eftersom rutan bara är upp i nån tiondels sekund innan datorn återigen startar om sig.

Kommer inte längre än så, har provat att köra "senaste fungerande konfiguration" samt att starta i felsäkert läge.

Har aldrig råkat ut för något liknande så nu vet jag inte vad jag ska göra, någon?

dynamo
2006-10-08, 11:17
Jobbigt värre. Kan kanske vara hårdvaruproblem, t ex att nått av minnena kejkat. Kanske är nått virus.

Vore intressant att se vad felmeddelandet säger innan den bootar om. Går det att "pausa fast den" på skärmen med Pause/Break?

Kommer inte ihåg om det finns nån bootloggning com registrerar såna meddelanden, har för mig att det inte gör det.

Om du har support och garanti på datorn, ring och hör dig för där.

blekfet2
2006-10-08, 11:25
Jobbigt värre. Kan kanske vara hårdvaruproblem, t ex att nått av minnena kejkat. Kanske är nått virus.

Vore intressant att se vad felmeddelandet säger innan den bootar om. Går det att "pausa fast den" på skärmen med Pause/Break?

Kommer inte ihåg om det finns nån bootloggning com registrerar såna meddelanden, har för mig att det inte gör det.

Om du har support och garanti på datorn, ring och hör dig för där.


Om det vore minnena så skulle väl datorn pipa?

En ominstallation av xp tror jag gör susen.

jesse
2006-10-08, 11:30
Jobbigt värre. Kan kanske vara hårdvaruproblem, t ex att nått av minnena kejkat. Kanske är nått virus.

Vore intressant att se vad felmeddelandet säger innan den bootar om. Går det att "pausa fast den" på skärmen med Pause/Break?

Kommer inte ihåg om det finns nån bootloggning com registrerar såna meddelanden, har för mig att det inte gör det.

Om du har support och garanti på datorn, ring och hör dig för där.


Nu när jag har provat lite till så kommer det oftast inte ens till den blå skärmen, bara om jag startar den i felsäkert läge men nu är den framme i några hundradelar, finns inte en chans se. Lyckades inte med pausbreak.

AlexGBG
2006-10-08, 11:30
Om det vore minnena så skulle väl datorn pipa?

En ominstallation av xp tror jag gör susen.

det tror jag med. akta dig för programvaruförfalsklingar bara.

jag hade ungefär samma problem, allt bara sket sig så jag fick ta å installera om windows..

jesse
2006-10-08, 11:32
det tror jag med. akta dig för programvaruförfalsklingar bara.

jag hade ungefär samma problem, allt bara sket sig så jag fick ta å installera om windows..


Hur gör jag för att ominstallera windows? Har xp i orginal.

AlexGBG
2006-10-08, 11:53
Hur gör jag för att ominstallera windows? Har xp i orginal.


sätt i skivan i därför avsedd enhet så brukar det ju funka..

dynamo
2006-10-08, 11:53
Om det vore minnena så skulle väl datorn pipa?

En ominstallation av xp tror jag gör susen.

Nä, tror inte det. De skulle pipa om den inte trodde att de fungerade vid ev kontroll vid uppstart av datorn (innan Windows börjar ladda). Däremot om det inte görs en grundlig kontroll där, och ifall minnet är delvis kaputt, så kommer den märka det först när den försöker nyttja minnet, genom att läsa data från ett område den skrivit till och inte får data (eller exekverbara instruktioner) som stämmer överens med vad den förväntat sig.

Nu är jag dock varken hårdvaruexpert eller har bråkat så mycket med failande PCs på sista åren. Kanske de alltid piper nu ifall det är nått sorts fel på minnet, men tror som sagt inte det.

En ominstallation av Windows XP kan mycket väl göra susen. Att göra en reparationsinstallation över tidigare Windows kanske gör att han är snabbt igång igen. Men nånting måste ju ha hänt. Om han inte ändrat på hårdvarukonfiguration eller på annat sätt uppdaterat något sen förra omstarten, så borde det vara oönskad kod som smugit sig in eller att hårdvaran felar.

dynamo
2006-10-08, 11:59
Hur gör jag för att ominstallera windows? Har xp i orginal.

Stoppa in skivan i avsedd läsare, boota från skivan. När den läst in massa drivrutiner, tryck Enter för att installera. Såsmåningom kommer du till en bild där dina partitioner (och windowsinstallationer) står listade. Där kan man trycka R för att reparera installationen. Det är ju enklast att prova med det först, för då får du behålla inställningar, slipper installera om program osv..

Annars kan du istället välja att installera på en annan partition eller att tömma/formattera och installera på samma igen. Om du gör det så förlorar du allt du har sparat på den partitionen (om Windows ligger på C: tappar du allt som ligger på C:).

Här finns mer exakta anvisningar för reparationsinstallation (Metod 2):
http://support.microsoft.com/kb/315341/sv

jesse
2006-10-08, 12:22
Xp låg på datorn när jag startade den första gången så blev osäker på om jag hade nån skiva. Men nu hittade jag 2 st "recovery cd-rom" från ASUStek där det står med lite mindre bokstäver "swedish v2.0-XPH". Detta borde väl vara rätt (har xp home edition)?


Provade att sätta i skivan i datorn men det blev ingen skillnad, så då gick jag in i bios o försöker under "boot settings" att välja "cd/dvd-drives" men jag vet inte om jag lyckas spara det. Har i alla fall provat igen och det blir fortfarande samma procedur även med skivan i.

jesse
2006-10-08, 12:26
nu fick jag den att läsa skivan först , fortsättning följer....

jesse
2006-10-08, 12:33
Nu får jag upp:

Microsoft Window Startup menu

1. MS.Dos with cd-rom support
2. Recover Windows XP to first partition only.
3.Recover Win XP to entire HD.
4. Recover Win XP to entire HD with 2 partition

Är det fel cd trots allt?

dynamo
2006-10-08, 12:39
Nu får jag upp:

Microsoft Window Startup menu

1. MS.Dos with cd-rom support
2. Recover Windows XP to first partition only.
3.Recover Win XP to entire HD.
4. Recover Win XP to entire HD with 2 partition

Är det fel cd trots allt?

Det verkar vara en återställnings-CD, alltså som återställer det som det var när du fick datorn. Det som nu ligger på de partitioner du återställer försvinner med största sannolikhet. Läs i dina papper/manualer vad skivan är till för och vad den gör.

För att kunna göra en reparationsinstallation behöver du en riktig Windows XP installationsskiva.

polaren
2006-10-08, 12:41
Du verkar ha en ghost av windows, då blir det ju skitenkelt att installera om för dig.

"3.Recover Win XP to entire HD." torde vara det vettigaste.

EDIT: Har du filer på en annan partition så försvinner nog även dom.

jesse
2006-10-08, 13:00
Du verkar ha en ghost av windows, då blir det ju skitenkelt att installera om för dig.

"3.Recover Win XP to entire HD." torde vara det vettigaste.

EDIT: Har du filer på en annan partition så försvinner nog även dom.

Verkar vara som ni säger, fick inte någon annan skiva med vid köpet av datorn. Är det vanligt att man gör så nu för tiden? Att tillverkarna lägger in xp i datorn från början och sedan bara skickar med en Recovery-disk?

Nu körde jag på 3:an "..to entire HD" Men bara någon sekund efter att den börjat med "ominstallationen" kommer ett felmeddelande, "Error #1802 Image file is invalid or corrupted" när jag trycker ok så avbryts processen.

Ajdå detta verkar inge vidare.

Empe
2006-10-08, 13:04
Har du garranti kvar så är nog det enklaste att lämna in den för en nyinstallation.

Einar
2006-10-08, 13:15
Allt tyder på att något minne är sönder. Ungefär samma sak hände mig. Testa att plocka bort något av dina minnen och kör den där installationen igen.

Empe
2006-10-08, 13:18
Allt tyder på att något minne är sönder. Ungefär samma sak hände mig. Testa att plocka bort något av dina minnen och kör den där installationen igen.
Eller plocka bort ett minne och ge fan i att installera om, testa bara om datorn startar då. Isåfall kan du sitta på reservdatorn till imorn när du kan köpa nytt minne.

dynamo
2006-10-08, 13:19
Verkar vara som ni säger, fick inte någon annan skiva med vid köpet av datorn. Är det vanligt att man gör så nu för tiden? Att tillverkarna lägger in xp i datorn från början och sedan bara skickar med en Recovery-disk?

Nu körde jag på 3:an "..to entire HD" Men bara någon sekund efter att den börjat med "ominstallationen" kommer ett felmeddelande, "Error #1802 Image file is invalid or corrupted" när jag trycker ok så avbryts processen.

Ajdå detta verkar inge vidare.

Kolla så inte CDn verkar skadad, prova rengör den. Testa att stänga av datorn typ 20 sekunder och prova igen (utesluter att eventuellt virus hänger kvar i RAM). Kanske du kan ringa nånstans för att få skivan ersatt? Eller rent av support av de som byggt datorn? Det kan ju vara ett återkommande problem för de, och att de direkt känner till vad det är.

Som jag tidigare påpekat, kan det mycket väl vara ett hårdvaruproblem och det kan vara bängligt och svårt att felsöka på annat sätt än att byta ut komponenterna och prova.

qwerty1
2006-10-08, 13:24
akta så det inte är fläkten som gått sönder och datorn blir överhettad.

jesse
2006-10-08, 13:27
Det är en laptop desvärre så jag kommer inte att börja pilla inne i datorn. Det är garanti kvar på den så jag får väl ringa supporten imorgon så får de väl bli att skicka in den.

Baan
2006-10-08, 13:28
minnen är dock inga problem byta på laptops, har iofs inte erfarenhet med ALLA modeller, men det brukar var det och hdn som går att byta ut nästan enklare än på en stationär dator..

Einar
2006-10-08, 13:33
Jag tror inte att CDn är sönder. Minnesproblem gör att man får sådana meddelanden.

jesse
2006-10-08, 13:45
Ne skivan var helt oanvänd, bröt förpackingen idag. Gjorde ett sista försök genom att prova samma sak fast via en gömd partition på HD (samma innehåll som skivan) men det blev samma felmedellande på samma ställe.

Tack ändå för hjälpen alla som svarat :thumbup:

aliquis
2006-10-08, 14:18
Jobbigt värre. Kan kanske vara hårdvaruproblem, t ex att nått av minnena kejkat. Kanske är nått virus.

Vore intressant att se vad felmeddelandet säger innan den bootar om. Går det att "pausa fast den" på skärmen med Pause/Break?

Kommer inte ihåg om det finns nån bootloggning com registrerar såna meddelanden, har för mig att det inte gör det.

Om du har support och garanti på datorn, ring och hör dig för där.Rätt efterblivet att Win XP startar om automagiskt efter en bluescreen.

aliquis
2006-10-08, 14:19
Om det vore minnena så skulle väl datorn pipa?

En ominstallation av xp tror jag gör susen.Men det är ju en rätt kass lösning jämfört med att finna problemet o fixa det.

aliquis
2006-10-08, 14:22
Nu får jag upp:

Microsoft Window Startup menu

1. MS.Dos with cd-rom support
2. Recover Windows XP to first partition only.
3.Recover Win XP to entire HD.
4. Recover Win XP to entire HD with 2 partition

Är det fel cd trots allt?Det är en skiva som lägger in all möjlig skit och inställningar som du hade på datorn när du skaffade den, risken är att om du kör den med alternativ 2 eller 3 så försvinner allt du har på disken nu, det är ingen vanlig windows installationsskiva utan den drar verkligen in allt.

blekfet2
2006-10-08, 15:15
Men det är ju en rätt kass lösning jämfört med att finna problemet o fixa det.


Nä säger du det?!

Men om killen bara får blåskärm pch inte kan göra något så brukar en format/ominstallation vara lösningen.

Cupofcoffee
2006-10-08, 15:29
Rätt efterblivet att Win XP startar om automagiskt efter en bluescreen.

Blåskärmen dumpas alltid till disk innan omstart, så du kan plocka fram i efterhand och läsa.

Du kan givetvis ställa in så blåskärmen inte stänger ner maskinen, om du hellre vill det.
Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Start och Återställning -> Systemfel -> kryssa ur "Starta om automatiskt".