handdator

Visa fullständig version : Annorlunda Koffeinfråga


Rune_Raptor
2006-10-08, 07:00
Hej. Lite annorlunda fråga. Detta va mest en allmän fundering, får se om ngn kan besvara den.. Alltså Koffein är ju "vätskedrivande" vad menas med det rent praktiskt? För det låter ju som om Koffeinet då driver ut vätskan från kroppen. Då måste du tex 10mg koffein driva ut en viss mängd vatten, 100mg en större del vatten, ja ni hajjar. ngn som kan siffran på hur mkt vatten det driver ut? Vi säger t.ex. att i min redbull är det 30mg koffein, finns det då tillräckligt mkt vatten i burken också så det jämnar ut min vätskebalans? För annars borde det ju betyda att alla dessa koffeindrycker gör en dehydrerad (akta stavning där) alltså uttorkad inte sant?

Kan ngn reda ut detta som är mitt nuvarande problem som gör mig sömnlös på nätterna :) Tack på förhand!

Yankeee
2006-10-08, 07:14
http://ific.org/foodinsight/2002/ja/caffdehydnbfi402.cfm

Rune_Raptor
2006-10-09, 00:27
Hmm, för att va lite kritisk till det där. Det står i början att koffein inte torkar ur kroppen med än vanligt vatten? Men sen i slutet står det att folk som dricker koffein regelbundet inte upplever samma vätsekdrivande effekt? Men då måste ju den som jag som aldrig dricker kaffe eller koffein känna en effekt? Vilket jag också gör, blir pissenödig direkt!

Yankeee
2006-10-09, 03:51
Hmm, för att va lite kritisk till det där. Det står i början att koffein inte torkar ur kroppen med än vanligt vatten? Men sen i slutet står det att folk som dricker koffein regelbundet inte upplever samma vätsekdrivande effekt? Men då måste ju den som jag som aldrig dricker kaffe eller koffein känna en effekt? Vilket jag också gör, blir pissenödig direkt!

Att du blir pissnödig direkt behöver inte betyda att den koffeinhaltiga drycken har en uttorkande effekt eller sabbar vätskebalansen på dig.

Rune_Raptor
2006-10-09, 05:53
ne tro fan det. Så mkt har jag väl förstått. Men hajjar du vart jag vill komma? Var den där artikeln baserad på ngn vetenskaplig studie?

Rune_Raptor
2006-10-10, 03:08
Ok, såg att den va vetenskaplig. Men då är det ju helt plötsligt ok att dricka cola, ta koffein samtidigt som Kreatin då? Verkligen skumt detta..

Yankeee
2006-10-10, 04:40
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=78433&highlight=koffein+kreatin