handdator

Visa fullständig version : Om man nu skulle råka bryta armen...


Proeliator
2006-10-08, 03:30
Jag bröt båda benen i underarmen förut, fick armen gipsad i några månader, och sammanfattningsvis så resulterade det i:

- Oförmåga att använda armen, därav oförmåga att träna överhuvudtaget.
- Mändger av morfin, både under och veckor efter händelsen.
- Väldigt låg matkonsumtion pga. bristande aptit.
- Minskad muskelmassa och styrka i armen. (Eftersom att jag inte tränade då så märkte jag inte av någon övrig minskning).

Nu så tränar jag dock, och ifall en sådan sak skulle hända igen så vill jag vara förberedd. Min kropp prioriterar inte precis att behålla muskelmassa, så jag är övertygad om att alla resultat jag har fått skulle försvinna väldigt fort om jag inte kunde träna och var skadad. Så då är frågan, om man bryter armen, hur gör man för att minimera den negativa effekten på muskelmassa och styrka?

Jag antar att energibehövet ökar i och med att kroppen måste repareras, så en liten bulk. Allsidig kost som vanligt, men i större mändger. Drick EsaPro som vatten. Kanske kalciumbehovet ökar? Är det någon som vet vad som händer i kroppen när man bryter något? Jag antar att det är viktigt att få i sig mat så fort som möjligt?

Eftersom att de flesta vanliga huvudvärkstabletterna som Alvedon och Ipren har en negativ påverkan på proteinsyntesen så kan det tänkas att starkare grejer också har det? Om det är fallet så gäller det att undvika smärtstillande. Smärta kan man ta, men muskel- och styrkeförlust, icke!

Idéer, tankar?

(Lite väl :Virro kanske men jag tänker inte låta 5 månaders träning gå till spillo om jag bryter nått).

Mr. Moose
2006-10-08, 07:06
Jag bröt själv båtbenet I handleden för många herrans år sen. Gipsad upp till mitten på överarmen. Efter en vecka hade överarmen krymp så mycket att jag kunde få ner hela vänsterhanden i gipset!! Nytt gips, tog 1,5 vecka så hade armen tappat lika mycket till, kunde stoppa ner vänstran igen. Gissa om högerarmen var tunn när gipset togs bort. Men det jag tappade på tre månader var tillbaks på nolltid.

Jag tränade dock tre dar i veckan hela tiden, kunde bara köra knäböj och legcurl så det kördes var gång. Lite bökigt att hålla stången vid knäböj men man vande sig.

Jag tror inte du behöver bekymra dig om dieten, ät som vanligt, en fraktur läks relativt långsamt så jag tror inte att ett överdrivet stort kalori-intag gör varken till eller från.

Claes

Ps. En liten fråga. Jag har haft ett antal frakturer (ca 10) men har aldrig behövt något smärtstillande, är en underarmsfraktur så mycket annorlunda än andra kroppsdelar? Kanske mycket muskler som skadades samtidigt när du bröt armen?

Proeliator
2006-10-08, 21:26
Dom flesta senorna och musklerna gick nog av, båda benen gick som sagt av, och den delen med handen på var en bra bit högre upp än den andra. Tänk dig: _;->. Då > är handen. Finaste ASCII någonsin :P.

*host* bump *host*

Morfin, har det en negativ inverkan på proteinsyntesen?

Dav0d
2006-10-09, 05:57
Efter någon vecka när jag brytit nyckelbenet kunde jag köra lite ben på maskiner. Efter 2 veckor kunde jag löpa och köra ben på maskiner till 100% etc. 3½ vecka sen skadan var jag helt återställd. Motionen och benträningen håller kroppen, proteinsyntesen, konditionen igång. Därav tycker jag inte man tappar så jäkla mycket. Om du nu inte tabbar med kosten, därför reagerade jag på denna mening du skrev.
- Väldigt låg matkonsumtion pga. bristande aptit.

Själv äter jag aldrig med min magkänsla eller lyssnar till min aptit. Utan jag äter med hjärnan. Det betyder att, borde jag ha i mig mer mat äter jag det. Oavsett hur stor pump jag måste använda för att få ner skiten genom halsen.

Guddi
2006-10-09, 08:37
Aminosyror kan fördröja förlusten av muskelmassa i samband med att man är inaktiv. Hittade en tråd här på Kolo som redan tog upp det så du får läsa resten där :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=51219

Proeliator
2006-10-09, 20:59
Dav0d: Jo, men jag tränade inte då. Om det hade hänt nu så skulle jag ha käkat på hursomhelst.

Ska kolla in den där tråden sen, tack tack.

Undrar fortfarande om morfin har negativ inverkan på proteinsyntesen dock. :)

Fatalist
2006-10-09, 22:03
Dav0d: Jo, men jag tränade inte då. Om det hade hänt nu så skulle jag ha käkat på hursomhelst.

Ska kolla in den där tråden sen, tack tack.

Undrar fortfarande om morfin har negativ inverkan på proteinsyntesen dock. :)

Ja, eftersom du knappast lär fortsätta träna efter några veckors konstant bruk...

oggen
2006-10-09, 22:38
Eftersom att de flesta vanliga huvudvärkstabletterna som Alvedon och Ipren har en negativ påverkan på proteinsyntesen så kan det tänkas att starkare grejer också har det? Om det är fallet så gäller det att undvika smärtstillande. Smärta kan man ta, men muskel- och styrkeförlust, icke!

Jag undrar var man kan få lite källor på detta. Skriver en uppsatts just nu visserligen om en helt annan sak men skulle vara intressant att använda sig av detta i min diskussion.

Proeliator
2006-10-10, 19:32
Sök på NSAID och proteinsyntes. Eller byt ut NSAID mor alvedon om det inte funkar.

Fatalist:

Om det visar sig att morfin i sig påverkar proteinsyntesen negativt så tar jag inte det överhuvudtaget. (Om jag nu skulle bryta något och erbjudas det).

Fatalist
2006-10-10, 20:24
Sök på NSAID och proteinsyntes. Eller byt ut NSAID mor alvedon om det inte funkar.

Fatalist:

Om det visar sig att morfin i sig påverkar proteinsyntesen negativt så tar jag inte det överhuvudtaget. (Om jag nu skulle bryta något och erbjudas det).
Alltså, du undrar om du kan flumma på morfin utan att förstöra träningen?

För om du får morfin utskrivet lär du behöva det, och om du klarar dig utan förstår jag inte varför du frågar, eftersom svagare receptfria värktabletter stör proteinsyntesen för dig de med.

Proeliator
2006-10-12, 20:27
Om jag bryter armen eller vad jag nu bryter, då vill jag veta om det är smartast av mig (i muskelbyggningssyfte) att tacka nej till smärtstillande eller inte. Jag skulle tycka det är intressant att veta då jag verkligen vill behålla mitt slit. Om jag nu kunde tacka ja utan att det påverkade muskelbyggningen negativt, då skulle jag göra det eftersom att smärta inte är kul.

Men: resultat > smärta.

regus
2006-10-12, 20:33
Om jag bryter armen eller vad jag nu bryter, då vill jag veta om det är smartast av mig (i muskelbyggningssyfte) att tacka nej till smärtstillande eller inte.
Men: resultat > smärta.

Har man sådan smärta så att man behöver morfin som smärtlindring, tror jag att det sista man tänker "fan, är det här optimalt för proteinsyntesen"

Innan ni börjar hacka på mig... jag har rätt till min egen åsikt;)

Fast vem frågar om det är bra för muskelbygganded att ta morfin OM man får fraktur.

Du är säker på att det inte är för hemmabruk på flumfredan? ;)

Proeliator
2006-10-15, 14:19
Har man sådan smärta så att man behöver morfin som smärtlindring, tror jag att det sista man tänker "fan, är det här optimalt för proteinsyntesen"

Jodå.

Fast vem frågar om det är bra för muskelbygganded att ta morfin OM man får fraktur.

Du är säker på att det inte är för hemmabruk på flumfredan? ;)

Nope. Jag fick som sagt morfin på sjukhuset när jag bröt mig, och det enda som hände var att jag blev varm i magen och smått illamående. Så om jag nu skulle knarka så skulle det inte vara morfin. ;)

Nu såhär i efterhand så ser jag hur tråden kan feltolkas. :(

regus
2006-10-16, 17:31
Jag fick som sagt morfin på sjukhuset när jag bröt mig, och det enda som hände var att jag blev varm i magen och smått illamående.
(


Det var nog en väldigt liten dos..:naughty:

*rolleyes*