handdator

Visa fullständig version : Bänk med maskin eller stång


Assazel
2003-01-28, 19:00
Antingen fri stång eller med sån maskin man bara pressar.
Vilket ger störst muskler?

Allan
2003-01-28, 19:03
Lite elakt skulle man kunna säga - hantlar..men det är givetvis så att det är en kombination av olika övningar som ger stora muskler. Generellt kan dock sägas att fri stång ger bättre muskelutveckling eftersom du där kan anpassa övningen efter exakt dina egna vinklar; i maskinen är du låst till maskinens rörelsebana.


allan

Assazel
2003-01-28, 19:05
men du menar att hantlar är bättre?

ivandrago
2003-01-28, 19:14
stång är bra för att man kan lassa på mer vikt, hantlar är bra för att man kan gå djupare och måste balansera vikterna, smith (maskinen) är bra för att man inte behöver vara rädd att tappa stången.

Allt har sina fördelar (fast smithens är ju rätt begränsade :)).

Själv föredrar jag hantlar före stång eftersom jag har problem med att jag aktiverar axlarna för mycket med stång, men någon vacker dag ska jag lära mig pressa ordentligt!

Assazel
2003-01-28, 19:18
har du byggt bra med hantlar ivan?

Allan
2003-01-28, 19:31
Jag är - har varit - hyfsat stark i bänken, men maxlyften tar alldeles för mycket på handlederna och axlarna. Tilläggas bör att jag inte kört en extrem styrkelyftspress utan hafrejäl kontakt med bänken under hela lyftet. Och inte gav det några större resultat på bröstet.
Det är kombinationen av övningar som ger resultatet. Det finns några korta grundregler för att konstatera om man kan bli en bänkpressare av rang. Korta armar, högt välvt bröst, inte alltför bred mellan nyckelbensspetsarna - är några såna grundgrejer. Men precis som med allting annat finns det lysande undantag.

Men för farao, skriv upp er på Fredzkys bänkpresslista...


allan

ivandrago
2003-01-28, 22:29
Originally posted by Hominus_Nocturna
har du byggt bra med hantlar ivan?

mnjaaaa. +8-10cm senaste året. bröstet är inte min bästa muskelgrupp, men så är jag även tvärt emot idealpressaren, dvs lång och spinkig med långa armar, och hantelpress har känts mer naturligt. Ska dock försöka mig på bänken på allvar snart eftersom jag stannat i utvecklingen av bröstet senaste månaden.

Lillgrabben
2003-01-29, 12:05
Generellt sett torde väl träning med fria vikter ge bäst resultat, men en väl uttänkt kombination av både maskinövningar & övningar med fria vikter ger också fina resultat.