handdator

Visa fullständig version : kan detta schemat vara ngt o följa?


sanjic
2006-10-07, 23:44
Ok ok, nybörjare osv, så här ligger det till:

Tjej, 24 år - 1.68m - 56kg..basic info :)
Har inte tränat ngt på flera år & har nyligen tagit steget mot ett bättre liv, d.v.s köpt ett mysigt gymkort :D

Mitt mål är inte "shit men GUD ja bara MÅSTE få på mig 25:or i jeans!!" utan jag vill bygga lite schyssta muskler, lagom markerad dos + förbättra konditionen en aning. (snyggare fastare kropp givetvis)

Mitt schema idag är fördelat på gym + body balance + ska börja på core nu på måndag. Då blir det 2 b.balace pass, + 2 core pass o veckan. 4 gympass, varav varje är uppdelat 2 på kroppsdelar. 1= rygg + ben, 2= mage + armar. Detta avslutas givetvis med ca 30-40min snabb promenix på löpvband, el. cykel (ev.rodd)

Alla gympassen på vare sig fria vikter eller maskiner körs med motstånd som är precis så mkt så jag klarar 12*3 rep.

Jag har kanske beskrivit detta lite obalanserat, men jag hoppas det är tydbart ändå. Jag undrar ju självklart om detta låter vettigt? Jag vill satsa ganska seriöst nu, och väntar med minst 2-3 månader då jag vill ha lite synliga resultat. Låter det wacko, eller jajamensant d klart? :)
Finns det något jag borde ta bortr från schemat och inkludera istället?

Puss *rolleyes*

Sundsarn
2006-10-08, 10:49
Första spontana intrycket är att det där vlir väldigt jobbigt att följa. Jag som spelar hockey exempelvis tränar 6-8 ggr per vecka (styrketräning medräknat).

För det andra tycker jag du ska omfördela upplägget vad gäller muskelgruppindelningen. Ett pass med både rygg och ben blir fruktansvärt jobbigt då det är så pass stora muskelgrupper.

Sen tycker jag du ska slänga in lite axel- och bröstträning i upplägget med ;) Ser ingen anledning till att skippa någon muskelgrupp.

ex. 3 split:

Bröst, triceps, mage
Framsida/baksida lår, vader
Rygg, axlar, biceps

Detta upplägget följer jag själv och tycker det funkar bra. Anledningen till att ben fått ett eget (kortare i förhållande till de andra) pass är att jag blir för trött när jag tränar ben :D

Clyde
2006-10-08, 10:54
Nu ska vi se. Gå in på best of delen och sno till dig ett nybörjarprogram från Z_bumbi. Sedan finns det en sökfunktion du kan nyttja när det kommer till kost och träning. Du hittar det mesta där, jag lovar.

sanjic
2006-10-08, 11:47
Tack tack bojjs, lovar oxo att jag har sökt o kollat runt o forumet, hoppade inte in o hallå tjena, 25:or nununu!! ;)

Sundsarn, ska testa ditt upplägg nästa gång jag ska variera muskelgrupperna lite och se om det är ngt o lita på.. :)

Sundsarn
2006-10-08, 15:11
gör så du. Se till att få med hela kroppen bara ;)

sanjic
2006-10-08, 17:31
fick med axlarna idag, 3 olika övningar 12*3 ..märkbar skillnad hehe, snällt att jag blev påmind om det, annars hade jag nog räknat med att den delen tränades med/under all annan armträning.. :)

FreCKo
2006-10-08, 18:20
vänta, nu ska vi se om jag fattat det här rätt, tänkte du köra två body balance-pass, två core-pass och fyra gym-pass? Någonstans blir det ju två pass på en dag, är det verkligen nödvändigt? :confused: Kan vara lite seg, men kör som Sundsarn sa, då slipper du tok-slita en dag i veckan :thumbup:

sanjic
2006-10-08, 20:20
frecko, mjaaa...tanken var ju såhär..kör man ett gympass, så avslutar jag sen med ca 30-40min cykel/löpband eller ngt dyligt..så de dagarna b.balance el går är aktuellt så tar jag bort det där med cykel/löpband osv..uhm..kanske räcker med ett balance o ett core i veckan..så som jag har förstått det så kan man köra ganska hårt ut i början, dvs köra samma muskelgrupp 2-3ggr i veckan, men senare när man börjar bli en mer van "tränare" så tappar man ner antalet dagar, men ökar med de dagar man kör just den muskelgruppen..så tanken e väl inte köra såhär resten av livet :)

Allan
2006-10-08, 20:32
Gå in i delen med träningsjournaler och kika på vad clara, emmzan, pinglan och allt vad tjejerna heter skriver. Du kommer att hitta flera journaler att snoka i på det viset, eftersom de ger varandra glada tillrop hela tiden.
Det är nog ett bättre sätt att hitta en bra disposition.

Och välkommen till Kolozzeum

allan

sanjic
2006-10-08, 20:54
Allan, tack, mysigt o vara här ;) Är dock the dork pigvinen på din avator fortfarande, men men, kul med sådana här forum, ökar intresset ganska mkt med all info man får, delar osv .. ;)