handdator

Visa fullständig version : Myko lukt?


Nate
2003-01-28, 18:11
Märker alltid av att urinen får en väldigt mystisk lukt när man ökar proteinintaget. Vad exakt beror det på?

Linnet
2003-01-28, 18:22
Tror det har att göra med kvävenivåerna, men en som säkert vet är Sverker.

Niclaaas
2003-01-28, 18:37
kan det inte vara ammoniak.....eller är det bara svett som får den lukten?

jag chansar bara :)

Nate
2003-01-28, 18:49
Näe, luktar inte ammoniak... det får en väldigt speciell lukt... svår att förklara.

Jarod
2003-01-28, 19:05
Du råkar inte käka ALA?

Mvh

Sverker
2003-01-28, 20:22
Inte den blekaste....

Ökat proteinintag skriver du. Ligger du lågt i kolhydrat kan du ha fått ketonkroppar. Vilket märks på både andedräkten och urinen = doft av aceton = ta bort nagellack flaskan:)

Mattep
2003-01-28, 21:26
tror det beror på att du poducerar mer urinämnen när du höjer intaget.... dessa kan innehålla svavel som inte luktar gott

Nate
2003-01-28, 21:45
Mattep ---> Svavel var den närmsta beskrivningen hittills faktiskt.

Jarod ----> ALA? Näe, inget jag intar så vitt jag vet.

Sverker ---> Tycker inte att det liknar aceton. Och äter dessutom inte så himla lite kolhydrater, bara otroligt mkt mindre än vad jag brukar. Äter jag fritt helt utan att tänka på vad jag stoppar i mig ligger jag säkert uppe i 90 E% klohydrater (ajjajj, inte bra - jag vet :nono: )

Har inte orkat räkna ut exakta energiprocenten på den senaste veckan men en normal dag ser ut som följande:

07:30 Frukost: Gröt bestående av kruskakli, havregryn o proteinpulver
10:00 Mellanmål: Proteinshake
14:00 Lunch: omelett/tonfisk & sallad
18:00 Middag: Fisk, kesella och grönt (ev nån potatis till)
21:00 läggdags (oftast, fast idag har jag varit tvungen att sitta uppe med tonvis av plugg samtidigt som jag sippat på ärtsoppa - mumma!)

Sen kan det bli nån frukt där mellan... men inte är det där tillräckligt lite kolhydrater för att räknas som keto?

hallar
2003-01-28, 21:48
Jag vet inte om jag har rätt men har för mig att kemiläraren har nämt något om att när man äter för mycket protein och det bryts ned för att man skall få energi utav det istället för att det skall användes till anabola processers då blir det "slaggprodukter" kvar. Dessa förs bort med urinen. Det kan ju bero på detta. Har för mig att det är urinsyra som det heter.:em:

Mattep
2003-01-28, 22:14
hallar -------->Urinämnen heter det och det är så som du beskriver förloppet.....de protein vi stoppar i oss så blir en del urinämnen. detta beror på strukturen av proteinet har jag för mig. protein innehåller kväve, svavel med mera och detta kan inte kroppen ta upp så då gör kroppen avsig med det genom urinet

Fartman
2003-01-28, 23:43
för mej luktar det dår förbannat skumt när man sörplat en massa kaffe.. fast det gör inte du eller?

Nate
2003-01-29, 07:23
dricker inte mer kaffe än vanligt = dricker nästan inget alls faktiskt

Fartman
2003-01-29, 17:39
okej, brukar iaf luktar fördjävligt för mej när man går och pissar på gymmet efter sin "före tränings kaffe" dvs starkt jävla go-kaffe!

Tompi
2003-01-30, 12:30
Har åxå märkt det! De där med slaggprodukter verkar vara en ganska rimlig förklaring!
:confused:

Bamse
2003-04-12, 20:19
Originally posted by Nate
Näe, luktar inte ammoniak... det får en väldigt speciell lukt... svår att förklara.

Champinjon.... kanske? :MrT:

Jag har käkat ALA i två dagar nu och pisset har redan börjat lukta förjävligt.

Inbillar mig även att själva kroppen utsöndrar samma skumma doft, men det kanske är just... inbillning?

Mega Mike
2003-04-13, 07:27
Själv så tycker jag att det luktar precis som tonfisk.

Så det känns som proteinerna rinner rakt igenom kroppen.

Janna
2003-04-13, 13:23
Originally posted by Nate
Mattep ---> Svavel var den närmsta beskrivningen hittills faktiskt.

Jarod ----> ALA? Näe, inget jag intar så vitt jag vet.

Sverker ---> Tycker inte att det liknar aceton. Och äter dessutom inte så himla lite kolhydrater, bara otroligt mkt mindre än vad jag brukar. Äter jag fritt helt utan att tänka på vad jag stoppar i mig ligger jag säkert uppe i 90 E% klohydrater (ajjajj, inte bra - jag vet :nono: )

Har inte orkat räkna ut exakta energiprocenten på den senaste veckan men en normal dag ser ut som följande:

07:30 Frukost: Gröt bestående av kruskakli, havregryn o proteinpulver
10:00 Mellanmål: Proteinshake
14:00 Lunch: omelett/tonfisk & sallad
18:00 Middag: Fisk, kesella och grönt (ev nån potatis till)
21:00 läggdags (oftast, fast idag har jag varit tvungen att sitta uppe med tonvis av plugg samtidigt som jag sippat på ärtsoppa - mumma!)

Sen kan det bli nån frukt där mellan... men inte är det där tillräckligt lite kolhydrater för att räknas som keto?

du lär inte på långa vägar få i dig 90% av energin från kolhydrat på den kostenom du inte äter flera ton havregryn till fukosten eftersom det är den enda kolhydratkällan du har förutom den potatis du ev äter till middagen, potatis innehåller dessutom endast 16gr kolhydrat per 100 gr ...

jag kan nästan sätta min långfinger på att du har ketoner i urinen

Nate
2003-04-13, 19:58
Originally posted by Janna


du lär inte på långa vägar få i dig 90% av energin från kolhydrat på den kostenom du inte äter flera ton havregryn till fukosten eftersom det är den enda kolhydratkällan du har förutom den potatis du ev äter till middagen, potatis innehåller dessutom endast 16gr kolhydrat per 100 gr ...

jag kan nästan sätta min långfinger på att du har ketoner i urinen


Näe, inte på det upplägget nej utan när jag äter det jag vill äta helst. Det jag listade upp där var högproteinversionen.

Ankarby
2003-04-15, 11:27
mitt piss brukade lukta kalaspuffar när jag var mindre :MrT:

Nate
2003-04-15, 21:07
Originally posted by Ankarby
mitt piss brukade lukta kalaspuffar när jag var mindre :MrT:

Det gör det fortfarande - om man äter kalaspuffar

Ankarby
2003-04-16, 08:44
Originally posted by Nate


Det gör det fortfarande - om man äter kalaspuffar

Äter du kalaspuffar? :laugh:

norpx
2003-04-16, 09:06
andedräkten blir fett sunkig efter en prottedrink på förmiddagen. MÅste ha laddat med stimorol annars dödar jag klasskamraterna. Sedan i slutet av veckan brukar pisset börja lukta också. eller lukta värre än vanligt :D

King Grub
2003-04-16, 09:08
Originally posted by Ankarby


Äter du kalaspuffar? :laugh:

Kalaspuffar efter träningen = :hbang: Vad är det för fel med det? Minst lika bra som druvsocker i alla fall. Man får ju lite näringsämnen på köpet.

Ankarby
2003-04-17, 21:58
schyssta klistermärken får man med också :hbang:

På tal om andedräkt, Weiders choklad :MrT: