handdator

Visa fullständig version : Motivation både i skola och träning?


_Robbie_
2006-10-07, 13:45
Det känns som att man inte har någon motivation alls för att göra skolarbete eller träna. Hur gör ni för att motivera er själva att göra skolarbete och/eller träna tex? Intalar ni er något eller gör ni något specifikt för att höja er motivation? Berätta...

Loke
2006-10-07, 14:13
Jag hade en kompis som alltid brukade säga att han gjorde skolarbetet eftersom han ville göra det, han hade ju själv valt att gå i skolan.

Vet inte om jag får fram hur jag menar, men när du sitter där och funderar om du ska gå och träna eller göra skolarbete så kan du ju fråga dig själv vad du vill. Vill du gå och träna eller vill du sitta på kollo? För det blir nog lätt så att man inte gör det man vill, utan det som är lättast.

Jag använder inte själv denna tekniken så ofta, men när jag gör det brukar det funka faktiskt.

Tricklev
2006-10-07, 14:14
Sedan jag fastnade för SL och började dokumentera mina ökningar och lyft i varenda antekningsblock jag ser,samt komplement-övningar som kan hjälpa mig med mina svaga sidor i övningarna så kommer motivationen att träna automatiskt.

Däremot det där med skola knepar jag fortfarande på.;)

Baha
2006-10-07, 14:45
Tränar du inte för att det ärkulskulle jag byta motionsformomjag voredig,dåkommer motivationenlättare

blekfet2
2006-10-07, 14:59
skolan är det väl bara att bita ihop med, träningen dock, har själv raka motsatta problemet då jag gärna skulle träna 10h om dagen.

Men som baha säger så är det väl smartast att försöka hitta en träningsform som är rolig för dig.

Zakath
2006-10-07, 15:10
Jag tror att det mest handlar om att ha den rätta inställningen, med rätt inställning kommer motivationen. Försök visualisera dig vad det är skolan kommer att ge dig i framtiden och vad den ger dig nu, tänk på bra saker.

Associera skolarbete, lektioner, skolan med bra saker, direkt när du gjort något. T.ex. ett mattetal - beröm dig själv i huvud, tänk vad bra du är! Efter en lektion, beröm dig själv för hur bra du har jobbat och/eller för allt du har lärt dig och förstått! :)

Det kallas positiv förstärkning om jag kommer ihåg rätt, det handlar om att belöna subjektet (sig själv eller någon annan) omedelbart efter att den gjort en handling som man vill förstärka.

Fungerar bra för mig med saker som ibland kan kännas mindre roliga.

Tänk aldrig negativt när det går att undvika!

mangemani
2006-10-07, 15:18
jag tänker inte på det utan bara gör det.
det är en utav mina dags rutiner.
jag vet att efter jobbet så är det träning som gäller,motivation eller inte,det ska göras.

diciplin och vilja,det är nått som du borde skaffa dej om du nu känner sådär.