handdator

Visa fullständig version : Livsfilosofi. .. .. ?


carlsm
2006-10-07, 11:40
Tja folks!

Hoppas det är bra med alla er där ute. Här är det ganska bra men saker kunde definitivt vara bättre. Känns som förändringens vindar blåser i mitt lilla liv. Bokstavligen talat ute om inte annat, hösten sveper in med stormsteg. Men om jag inte lägger loss och hänger med kommer ingenting att hända, allt kommer bli fortsätta som vanligt utan någon känsla av nyheter, förändringar och självuppfyllelse.

Det är mkt frustrerande att känna en vilja till ändring och energi men inte veta hur jag ska ta tillvara på det och faktiskt göra något!

Hur gör ni, tillämpar ni nån livsfilosofi för att ge er själva en spark i arslet så saker och ting händer och utvecklas i era små liv??

Kurash
2006-10-07, 11:43
When the winds of change are blowing, build windmills, not windbreaks.

Mago
2006-10-07, 11:46
Tänk efter vad du vill, sen fixar du det. :)

LadyG
2006-10-07, 11:47
Nu är jag inte särskilt upplagd för att skriva en lång utläggning, så jag utnjyttjar det faktum att det redan skrivits ner en gång: Bushido (http://ju-jutsu.se/ju-jutsu/budofilosofi.jsp#bushido)

regus
2006-10-07, 11:47
Hur gör ni, tillämpar ni nån livsfilosofi för att ge er själva en spark i arslet så saker och ting händer och utvecklas i era små liv??

Acceptera vad som har hänt och vad som händer.
Sen ge dig själv en "nystart" om det behövs..

Alltså, släppa skiten och ta tag i något nytt.

shut teh face
2006-10-07, 11:48
Det finns en hel del olika saker som funkar här.

Man kan gå och köpa ett paket cigg, gå ut i naturen och sätt dig och fundera på livet någon timme.

Man kan lyssna på musik som är harmonisk för DIG

Jag har dessutom upptäckt att det blir lättare att handkas med livet om man har ett problem som behöver fixas till, då utsätter man sig inte för risken att allting är bra och plötsligt dyker det upp något man inte är beredd på.

Dav0d
2006-10-07, 12:15
Nu är jag inte särskilt upplagd för att skriva en lång utläggning, så jag utnjyttjar det faktum att det redan skrivits ner en gång: Bushido (http://ju-jutsu.se/ju-jutsu/budofilosofi.jsp#bushido)

Skön länk LadyG, gött med läsande.

Johan O
2006-10-07, 12:23
...We are all dying, every moment that passes of every day. That is the inescapable truth of this existence. It is a truth that can paralyze us with fear, or one that can energize us with impatience, with the desire to explore and experience, with the hope - nay, the iron will! - to find a memory in every action. To be alive, under sunshine or under starlight, in weather fair or stormy. To dance every step, be they through gardens of bright flowers or through deep snows...

Den som kan nämna författaren som jag citerar får en virtuell puss på rumpan.*popcorn*

Loke
2006-10-07, 12:34
The art of War.

www.sonshi.com

Kanske verkar konstigt att ha en bok om strategi som utgångspunkt i en livsfilosofi, men om man ser hela livet som en lång kamp så är det faktiskt ganska logiskt.

Wain
2006-10-07, 12:53
...We are all dying, every moment that passes of every day. That is the inescapable truth of this existence. It is a truth that can paralyze us with fear, or one that can energize us with impatience, with the desire to explore and experience, with the hope - nay, the iron will! - to find a memory in every action. To be alive, under sunshine or under starlight, in weather fair or stormy. To dance every step, be they through gardens of bright flowers or through deep snows...

Den som kan nämna författaren som jag citerar får en virtuell puss på rumpan.*popcorn*

Låter som R.A. Salvatore...

Stoltz
2006-10-07, 13:00
"Du dog nästan en gång, skulle du vilja göra om det utan att ha gjort allt du önskar du hade hunnit med?"

Ganska rå tanke, men jag körde den rätt ofta för att peppa mig själv förr i tiden. Nu när man känner sig som en bättre och lyckligare människa är det en mildare version:

"Du har hela livet på dig. På den tiden ska du hinna gråta, skratta, älska, sörja och göra något av ditt liv. Det är när du gjort något av ditt liv du ska hinna njuta av det också. När åttio år har passerat, så kommer du kunna ta det lungt - Lite för lungt."

Johan O
2006-10-07, 13:04
Låter som R.A. Salvatore...

*kissass*

Cerberus
2006-10-07, 13:41
Jobba för att LEVA, inte tvärtom.

Allt ont har nåt gott med sig

Wain
2006-10-07, 13:57
*kissass*

Tack.
:naughty:

Garnax
2006-10-07, 14:04
Fråga dig vad du skulle vilja ändra på och sen gör du bara det utan tanke
på konsikvenser. Du kanske ångrar dig, men gör du inget alls kan du ångra det med...

Try and fail is better then to never had tried at all

Antosh
2006-10-07, 14:06
Fråga dig vad du skulle vilja ändra på och sen gör du bara det utan tanke
på konsikvenser. Du kanske ångrar dig, men gör du inget alls kan du ångra det med...

Try and fail is better then to never had tried at all

Håller med. Bättre att fatta beslut och misslyckas än att inte fatta några beslut alls och bara "glida med" i tillvaron

Yankeee
2006-10-07, 14:22
"Ett par glas rött löser det mesta".

kalle_banan
2006-10-07, 18:59
Mitt bidrag i debatten får blir zenbuddhism och taoism, jag har fastnat för dessa två snarlika, ogreppbara, bottenlösa filosofier. Basen är enkelhet och ologisk logik. En koan (från zenbuddhismen) lyder tex såhär: Two hands clap and there is a sound. What is the sound of one hand?
Syftet med koaner är att bli upplyst, det är möjligt men osannolikt att bli upplyst utan att praktisera buddhism som munk, så jag visar bara som kuriosa.

I övrigt är det många korta berättelser om taoutövares liv som bas för "undervisning".
Sista berättelsen ur Chuang tzu's bok tex:
Death is just another transformation.

Tzu Li went to see Tzu Lai who was dying.
Leaning against the door, he said, `Great is the Creator! What will he make of you now? Will he make you into a rat's liver? Will he make you into an insect's leg?'
Tzu-Lai replied
`The universe gave me my body so I may be carried, my life so I may work, my old age so I may repose, and my death so I may rest. To regard life as good is the way to regard death as good. . . . If I regard the universe as a great furnace and creation as a master foundryman, why should anywhere I go not be all right?' [vi]

We possess our body by chance and we are already pleased with it. If our physical bodies went through ten thousand transformations without end, how incomparable would this joy be! Therefore the sage roams freely in the realm in which nothing can escape, but all endures. [vi]

When Chuang Tzu was about to die, his disciples signified their wish to give him a grand burial. `I shall have heaven and earth for my coffin and its shell; the sun and moon for my two round symbols of jade, the stars and constellations for my pearls and jewels; and all things assisting as he mourners. Will not the provisions for my funeral be complete? What could you add to them?'

carlsm
2006-10-07, 18:59
Tack för era tips!

Hmm...ja som Nike alltid uttrycker det: "Just do it". Enklare kan det kanske inte bli, hur man än vrider och vänder på saker och ting är det faktiskt endast resultatet som räknas i slutet. Att älta och tänka i all evighet eller tills någonting annat stjäl uppmärksamhet löser ingenting.

Frågan är bara hur man sätter igång, får arslet ur vagnen! Från tanke till handling är helt klart den överlägset svåraste biten.

Antosh
2006-10-08, 16:39
Frågan är bara hur man sätter igång, får arslet ur vagnen! Från tanke till handling är helt klart den överlägset svåraste biten.

Börja med något litet...vad som helst, arbeta dig uppåt

villemannen
2006-10-08, 17:14
Mañana mañana... sen vänder man bara på det.

LadyG
2006-10-08, 17:24
Skön länk LadyG, gött med läsande.

Jag gillar särskilt tanken om att man kan öka självförtroende och självständighet genom Bushido.

"För att uppnå bushidos ideal krävs en hel del träning. Denna består framför allt av att övervinna personliga motståndsakter, dvs att tvinga sig till att göra sådant som man annars drar sig för att göra."

"Bushido är en kraftfull metod för att öka sin psykiska styrka. Kanske kan samurajernas behov av styrka och mod på slagfältet tyckas onödigt, men dagens stressade och kravfyllda samhälle kan vara så krävande att man blir sjuk i en svag själ. Bushido hjälper en att motstå dessa påfrestningar."

grisbil3n
2006-10-08, 22:31
Ibland orkar man inte bry sig, men när man väl gör det så tycker jag det kan vara läge o inte bli för exalterad för då blir man desto mer nedslagen när allt skiter sig.


:)

carlsm
2006-10-09, 19:40
Själförtroendet kan väl vara bra men självkänslan är rätt lågt ställd...:( och det är ju inte bra. Hur fan stärker man den egentligen?