handdator

Visa fullständig version : Köpa saker över internet.


regus
2006-10-07, 10:53
Idag beställer jag saker över internet för första gången. *rolleyes*

Då kan man betala på tre sätt, och två som jag kan välja.

*Samport- Visa/mastercard (den kan jag glömma)

*Postförskott

*Kontantbetalning (när man hämtar ut paketet).

Vilken utav de två är bäst/bekvämast?

Sir Anselm
2006-10-07, 10:57
Idag beställer jag saker över internet för första gången. *rolleyes*

Då kan man betala på tre sätt, och två som jag kan välja.

*Samport- Visa/mastercard (den kan jag glömma)

*Postförskott

*Kontantbetalning (när man hämtar ut paketet).

Vilken utav de två är bäst/bekvämast?

Postförskott är ju när du betalar på posten när du hämtar ut paketet. Vissa butiker har att man kan betala i förskott, innan de skickar. Sen finns det Cash-on-delivery, då är det t.ex. UPS som kör hem det till dig, och du betalar kontant till dem.

Jag betalar nästan alltid med kort, så jag vet faktiskt inte vilken som är bekvämast. Är det stora grejer är det ju bekvämt att få det hemskickat, annars är ju postförskott helt okej. Då slipper man ligga ute med stålar också...

L-Sami
2006-10-07, 10:58
Jag brukar själv köpa med postförskott (Att man betalar när man hämtar ut paketet)

Devoid
2006-10-07, 10:59
Vid Postförskott betalar du när du hämtar ut paketet.
Det är väl okej men man får ju en extra avgift då, har du ingen internetbank?

adis
2006-10-07, 11:00
Har testat allt och allt funkar fin fint :)
Men det är gött att få det hemkört speciellt om det är något "större"
Dock kostar ju det en slant extra.

regus
2006-10-07, 11:03
En till fråga, jag beställer från kolozzeums webshop, var står det vart paketet hamnar? blir det posten/någon okq8 mack i närheten?

Kurash
2006-10-07, 11:03
Nuförtiden kan man ju skapa virtuella VISA-kort om man har FSB (kanske funkar på andra banken också). Man gör typ en nytt VISAkort, för över så mycket pengar som varan kostar, betalar på sajten man handlar ifrån, sen kan man ta bort kortet. Verkar himla smidigt och säkert. Sen brukar det ju tillkomma en postförskottsavgift vilket gör leveransen aningen dyrare.

regus
2006-10-07, 11:04
Har testat allt och allt funkar fin fint :)
Men det är gött att få det hemkört speciellt om det är något "större"
Dock kostar ju det en slant extra.

Nu blir det nog inte hemkört, det står bara att man betalar när jag hämtar ut paketet. så jag antar att jag får hämta det själv, men betala på plats..

Antosh
2006-10-07, 11:07
En till fråga, jag beställer från kolozzeums webshop, var står det vart paketet hamnar? blir det posten/någon okq8 mack i närheten?

japp, du kommer få hem en avi med information om vart du hämtar paketet

Pez
2006-10-07, 11:09
En till fråga, jag beställer från kolozzeums webshop, var står det vart paketet hamnar? blir det posten/någon okq8 mack i närheten?
Det kommer till ditt "serviceställe".. dvs oftast närmsta post-i-butik.

aliquis
2006-10-07, 17:59
Postförskott o kontantbetalning är väl samma sak, men posten tar en extraavgift för postförskott vilket gör leveransen något dyrare.

Visakort är smidigast.

Faktura är näst smidigast, då betalar du oftast inom en vecka eller en månad eller så.