handdator

Visa fullständig version : Flytta hemifrån


HjulaMedMig
2006-10-07, 10:34
Hej. Jag är nu 19 år fyllda och jag funderar på att flytta hemifrån. I och med att bytt linje en gång på gymnasiet så går jag nu 3e året. Vem/vilka ska man kontakta om man vill ha hjälp med detta? Kan man få något slags bidrag så man har råd att flytta? Kan inte alls mycket om detta så jag är tacksam för all hjälp.

The_RobRoy
2006-10-07, 10:47
Det är bara om det verkligen är kris, som kommunen ordnar boende åt dig.

T.ex att det är något allvarligt fel i familjeförhållandena, eller att du har barn, men inte pengar till att betala hyra.

Annars är det (vad jag vet) bostadsbidrag som man kan få, max 1100 och baserat på hur dyr hyra du har.

slin1
2006-10-07, 10:53
Det är bara om det verkligen är kris, som kommunen ordnar boende åt dig.

T.ex att det är något allvarligt fel i familjeförhållandena, eller att du har barn, men inte pengar till att betala hyra.

Annars är det (vad jag vet) bostadsbidrag som man kan få, max 1100 och baserat på hur dyr hyra du har.

En polare får 2400 i bostadbidrag

The_RobRoy
2006-10-07, 11:09
En polare får 2400 i bostadbidrag

Okej, hur får han det? det står på försäkringskassans hemsida att max är 1100 kr.

blekfet2
2006-10-07, 11:26
En polare får 2400 i bostadbidrag



Är det inte socialen som hjälper till då?

Exhale_
2006-10-07, 11:32
Hej. Jag är nu 19 år fyllda och jag funderar på att flytta hemifrån. I och med att bytt linje en gång på gymnasiet så går jag nu 3e året. Vem/vilka ska man kontakta om man vill ha hjälp med detta? Kan man få något slags bidrag så man har råd att flytta? Kan inte alls mycket om detta så jag är tacksam för all hjälp.

Enda gången sociala går in och hjälper till är när familjesituationen är "out of control". Alltså att morsan eller farsan ger dig stryk, du går inte ihop med dina syskon och ni slåss. Iofs kan man säkert, om man har en jobbig förälder som är känd hos sociala myndigheterna redan, tjata till sig socialbidrag. Men det beror ju helt på vem man snackar med på socialkontoret..

Men rent krasst så ska man inte kunna få några bidrag från sociala bara för att man vill flytta hemifrån!

mela
2006-10-07, 11:36
Om det inte krisar sig hemma så bo kvar hemma.
Bara för att vi lever i ett bidragssamhälle måste du inte utnyttja systemet.
Det är ett år kvar, sedan kan du skaffa jobb och skaffa dig en inkomst.

regus
2006-10-07, 11:38
Om det inte krisar sig hemma så bo kvar hemma.
Bara för att vi lever i ett bidragssamhälle måste du inte utnyttja systemet.
Det är ett år kvar, sedan kan du skaffa jobb och skaffa dig en inkomst.

+1

sulle_bulle
2006-10-07, 11:40
*screwy* Om det inte krisar sig hemma så bo kvar hemma.
Bara för att vi lever i ett bidragssamhälle måste du inte utnyttja systemet.
Det är ett år kvar, sedan kan du skaffa jobb och skaffa dig en inkomst.
typiskt moderatpolitik, vill kissen flytta, låt honom göra de ffs! *grr27* *grr27*

Shadow Warrior
2006-10-07, 11:48
*screwy*
typiskt moderatpolitik, vill kissen flytta, låt honom göra de ffs! *grr27* *grr27*

Precis, Föräldrarna har ingen skyldighet att ta hand om barn 18+ alltså går det att komma hemmifrån med bridragshjälp. Åh andra sidan så är det lättare om man börjar försörja sej först...

FreCKo
2006-10-07, 11:55
*screwy*
typiskt moderatpolitik, vill kissen flytta, låt honom göra de ffs! *grr27* *grr27*

Varför ska skattebetalarna betala bara för att grabben har en egen lya? Har han inga familjeproblem utan bara känner att han är stor nog vill jag fan också ha sånt bidrag, men man borde också inse att flytta hemifrån innan man slutat gymnasiet är ganska förbannat svårt, och att man borde vänta till hösten det år man slutar tredje ring.

Shadow Warrior
2006-10-07, 11:57
Varför ska skattebetalarna betala bara för att grabben har en egen lya? Har han inga familjeproblem utan bara känner att han är stor nog vill jag fan också ha sånt bidrag, men man borde också inse att flytta hemifrån innan man slutat gymnasiet är ganska förbannat svårt, och att man borde vänta till hösten det år man slutar tredje ring.

Varför ska inbilla dej att du förstår honnom?

Och varför ska vi ha ett välfärdssystem om det inte ska användas?

Men sen tycker jag ju personligen att han borde vänta 1år till.

Brooklyn
2006-10-07, 11:58
vad tror ni om detta då, kan jag få bidrag att flytta hemifrån i detta läge, jag är inneboende hos en av min mammas f.d kompis, då jag inte har någon annan släkting kvar i livet (nästan) då de alla dog i tsunamin, och jag bor här i ett litet rum utan fönster o dyl. annars är det väl helt ok, men jag känner suget att flytta härifrån, tror ni jag skulle få någon ekonomisk hjälp till det?

shut teh face
2006-10-07, 12:00
vad tror ni om detta då, kan jag få bidrag att flytta hemifrån i detta läge, jag är inneboende hos en av min mammas f.d kompis, då jag inte har någon annan släkting kvar i livet (nästan) då de alla dog i tsunamin, och jag bor här i ett litet rum utan fönster o dyl. annars är det väl helt ok, men jag känner suget att flytta härifrån, tror ni jag skulle få någon ekonomisk hjälp till det?
Om du är över 18 år så får du garanterat det.
Beklagar det som hände med din familj.

Destra
2006-10-07, 12:00
Precis, Föräldrarna har ingen skyldighet att ta hand om barn 18+ alltså går det att komma hemmifrån med bridragshjälp. Åh andra sidan så är det lättare om man börjar försörja sej först...

Så länge han studerar har de det. Men maximalt tills han har fyllt 21.

"Föräldrar har skyldighet att försörja sina barn fram till dess de fyller 18
år, eller om de fortfarande går i skolan längst till dess barnet fyller 21 år."

http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/82/61/1beb2f66.pdf#search=%22%22f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20ha r%20skyldighet%22%2020%C3%A5r%22

Brooklyn
2006-10-07, 12:01
Om du är över 18 år så får du garanterat det.
Beklagar det som hände med din familj.
låter ju bra, får väl ta o prata lite med dom då..

shut teh face
2006-10-07, 12:02
låter ju bra, får väl ta o prata lite med dom då..
Dessutom, hur hemskt det än låter, så är det en fördel i bidragssyfte att du råkat ut för det du har gjort.

skaparn
2006-10-07, 12:03
Och varför ska vi ha ett välfärdssystem om det inte ska användas?

Jag kände bara för att verkligen lyfta fram den meningen så att ingen missar den.

mela
2006-10-07, 12:03
*screwy*
typiskt moderatpolitik, vill kissen flytta, låt honom göra de ffs! *grr27* *grr27*

Då ska han väl kunna försörja sig också! *slap*

FreCKo
2006-10-07, 12:05
Varför ska inbilla dej att du förstår honnom?

Och varför ska vi ha ett välfärdssystem om det inte ska användas?

Men sen tycker jag ju personligen att han borde vänta 1år till.

Förstår du dig på honom bättre? Varför ska han använda välfärdssystemet om han "bara" vill flytta hemifrån? Nu vet jag ju inte hans familjesituation osv, men om det är så som jag tror (att han bara känner att han är vuxen nog att flytta hemifrån) så finns det tusentals ungdomar som känner likadant, och att det antagligen är både svårt och jobbigt att fixa allting. Att vänta ett år tills man fått jobb är enligt mig en bättre idé...

Om jag har fel om hans familjesituation så ber jag självklart om ursäkt, men annars står jag kvar vid svaret: Vänta ett år och skaffa ett ordentligt jobb så kommer det antagligen gå mycket lättare.

Exhale_
2006-10-07, 12:08
Annars kan han väl ta något jobb som städhjälp?

Finns säkert jättemycket rikt folk som "inte har tid" att städa och därför verkligen behöver någon som kommer dit och gör deras "dirtywork".

För visst fan ska man kunna ha rätt till att ha städhjälp när man jobbat ihop sig en förmögenhet och snart slipper förmögenhetsskatten!! :naughty:

The_RobRoy
2006-10-07, 12:36
vad tror ni om detta då, kan jag få bidrag att flytta hemifrån i detta läge, jag är inneboende hos en av min mammas f.d kompis, då jag inte har någon annan släkting kvar i livet (nästan) då de alla dog i tsunamin, och jag bor här i ett litet rum utan fönster o dyl. annars är det väl helt ok, men jag känner suget att flytta härifrån, tror ni jag skulle få någon ekonomisk hjälp till det?

Beklagar, men jag undrar varför socialen inte redan har hjälpt dig med pengar osv, sen bör väl din familj efterlämnat sig något slags hem också (även pengar osv, så du har råd med boende)? Men där kanske du inte ville bo kvar själv eller?

Stoltz
2006-10-07, 12:54
*screwy*
typiskt moderatpolitik, vill kissen flytta, låt honom göra de ffs! *grr27* *grr27*

Vill man äta fint så får man kunna betala notan. Att flytta hemifrån bara för att man ska göra det när man inte har råd är dumdristigt. Det smakar men det kostar, det kommer man inte ifrån.
Som tidigare sagt, har man problem hemma har jag full förståelse för att man flyttar, men om det bara är för att, då ska man fan kunna betala för sig.


vad tror ni om detta då, kan jag få bidrag att flytta hemifrån i detta läge, jag är inneboende hos en av min mammas f.d kompis, då jag inte har någon annan släkting kvar i livet (nästan) då de alla dog i tsunamin, och jag bor här i ett litet rum utan fönster o dyl. annars är det väl helt ok, men jag känner suget att flytta härifrån, tror ni jag skulle få någon ekonomisk hjälp till det?

Först och främst, beklagar vad som hände din familj.
Du skulle garanterat kunna få bidrag, men jag vet dock inte om du skulle få ett heltäckande bidrag, det är jag osäker på. Kolla upp!

Brooklyn
2006-10-07, 12:55
Beklagar, men jag undrar varför socialen inte redan har hjälpt dig med pengar osv, sen bör väl din familj efterlämnat sig något slags hem också (även pengar osv, så du har råd med boende)? Men där kanske du inte ville bo kvar själv eller?
hyreslägenheter, jo socialen betalar ju hon jag bor hos, för mat och sånt (ja, jag äter som en häst) så det är ju bra.

FreCKo
2006-10-07, 15:36
hyreslägenheter, jo socialen betalar ju hon jag bor hos, för mat och sånt (ja, jag äter som en häst) så det är ju bra.

Illa att höra om din familj, bostadsgrejen borde lösa sig snabbt. Kräv soc på stålar osv?

Garnax
2006-10-07, 15:54
Gör som alla andra och vänta tills du slutat med studierna, skaffa dig ett
jobb och flytta sedan.

Det är dyrt att flytta till eget så ett tips är att du bor hemma om dina
föräldrar inte redan är less på dig till den milda grad att dom vägrar och sen betalar du dom en 2-3000kr/mån för allt.

På en vanlig lön borde du då kunna spara en 6000kr/mån och när du har en
20-30k så flyttar du och slipper starta livet med skulder.

Men man ska fan inte belasta välfärdsystemet bara för att man är sugen
på att flytta hemifrån men utan ekonomisk möjlighet...

FreCKo
2006-10-07, 16:02
Men man ska fan inte belasta välfärdsystemet bara för att man är sugen på att flytta hemifrån men utan ekonomisk möjlighet...

Det var det jag ville få fram, fan ta mina taskiga kunskaper i att uttrycka mig och... uhm... ja, ni vet.

Bronkitkorv
2006-10-07, 16:15
Skaffa ett jobb för fan, varför ska jag betala din hyra för att du känner dej vuxen ?

SWETiger
2006-10-07, 16:55
*screwy*
typiskt moderatpolitik, vill kissen flytta, låt honom göra de ffs! *grr27* *grr27*
Rent moderat perspektiv är det inte, bara för att du kan ta hjälp av bidragssystemet betyder inte att du bör göra det om du inte verkligen är i behov av det. De pengar du tar ut kanske någon annan skulle behövt bättre än dig.

Finns särskild anledning att flytta har jag inget att säga men det mela skrev håller jag helt och hållet med om.

PowPow
2006-10-07, 17:41
Bara för att vi lever i ett bidragssamhälle måste du inte utnyttja systemet.


Sluta hyckla och avsäg dig ditt barn/studie-bidrag. Jag menar, du klarar väl vardagen utan det?

jakke
2006-10-07, 18:08
Sluta hyckla och avsäg dig ditt barn/studie-bidrag. Jag menar, du klarar väl vardagen utan det?
Sluta själv, du kanske ska göra skillnad på bidrag och bidrag. Med en bra utbildning kommer man att ha betalat tillbaka det där fjuttiga studiebidraget med råga.. Dessutom är det inte helt enkelt att hinna jobba om man pluggar svår utbildning+läser lite extra..

Tricklev
2006-10-07, 18:10
Sluta hyckla och avsäg dig ditt barn/studie-bidrag. Jag menar, du klarar väl vardagen utan det?

Och allting i exakt hela världen är antingen svart eller vitt?

shadowfire
2006-10-07, 18:18
*screwy*
typiskt moderatpolitik, vill kissen flytta, låt honom göra de ffs! *grr27* *grr27*
killen är ju ett barn fortfarande, bo hemma o må bra istället...

Skaffa ett jobb o vips så kan du spara flera tusenlappar i månaden på att bo hemma o jobba efter gymnasiet. 5-8000:-/mån i besparingar är inte svårt o fixa om man bor hemma. Det blir en bra bit över 100k på ett år o vips så har du insatsen till en egen lägenhet sen.

FreCKo
2006-10-07, 18:34
killen är ju ett barn fortfarande, bo hemma o må bra istället...

Skaffa ett jobb o vips så kan du spara flera tusenlappar i månaden på att bo hemma o jobba efter gymnasiet. 5-8000:-/mån i besparingar är inte svårt o fixa om man bor hemma. Det blir en bra bit över 100k på ett år o vips så har du insatsen till en egen lägenhet sen.

Annars om man är ensamt barn så kan föräldern borga för lånet, om dom vill och kan. Isf blir det ju så att ens morsa/farsa står som lånetagare men man själv betalar av lånet... Sen vet jag faktiskt inte vad som händer om ens morsa/farsa dör alternativt inte vill ha kvar lånet längre... men när ungen har haft fast jobb i sex månader eller vad det nu är så kan ju han/hon ta ett EGET lån och betala av sina föräldrars lån... Tror jag :Virro Kan ju vara skönt att veta att man kan flytta ut ganska snabbt, och om man förlorar jobbet eller inte kan betala är det ju bara att sälja lägenheten.

Garnax
2006-10-07, 18:35
Sluta hyckla och avsäg dig ditt barn/studie-bidrag. Jag menar, du klarar väl vardagen utan det?

I mitt fall hade det vart svårt, från att jag var 15år fick jag hela barnbidraget och senare studiebidraget. Så utan det hade jag inte kunnat köpa några kläder osv...

Barn/Studiebidraget är ett bidrag som ALLA som är barn eller studerar ska få, det är liksom skapt för det.

Socialbidrag är dock INTE gjort för alla glin som vill flytta hemifrån
när dom vill, utan varken avklarade studier eller inkomst, av den enkla anledningen att dom inte känner för att bo "hemma" längre

Garnax
2006-10-07, 18:43
Annars om man är ensamt barn så kan föräldern borga för lånet, om dom vill och kan. Isf blir det ju så att ens morsa/farsa står som lånetagare men man själv betalar av lånet... Sen vet jag faktiskt inte vad som händer om ens morsa/farsa dör alternativt inte vill ha kvar lånet längre... men när ungen har haft fast jobb i sex månader eller vad det nu är så kan ju han/hon ta ett EGET lån och betala av sina föräldrars lån... Tror jag :Virro Kan ju vara skönt att veta att man kan flytta ut ganska snabbt, och om man förlorar jobbet eller inte kan betala är det ju bara att sälja lägenheten.

Fel säger jag...

Fallet är nog lite annorlunda i dom största städerna där alternativen
kanske är små men när man flyttar första gången är inte lån det man ska starta med. Även om ens päron går i borgen för en.

Jag bor visserligen i en mindre stad men här finns det hyreslägenheter
från runt 2000kr/mån och mindre bostadsrätter som kostar runt 30.000kr, då får man typ en 1:a med kök eller kokvrå. Det är visst bra att äga sitt boende, men inte
genom lån direkt när man flyttar och fått ett nytt jobb utan säkerhet...

Sparar man till genom att bo hemma några månader efter att man fått sitt jobb det så kan man flytta utan lån och sen leva billigt sina första år så man hinner spara ihop pengar till bättre lägenhet t.ex

För seriöst man behöver inte en 3:a på 72m2 med en hyra på 4500kr
(vad jag bor i) när man flyttar och är ensam

Lägenheten innan denna så bodde jag och min tjej i en bostadsrätt på 42m2 (2 med mycket litet kök) för 1900kr/mån och den kostade 20.000kr att köpa då

Man ska hålla sig borta ifrån alla former av lån och månadsbetalningar som man inte behöver. Då klarar man sig mycket bättre om ens ekonomiska situation ändras.

Du kan antingen köpa en TV för 10.000kr och betala en 500kr/mån
i 2 år eller så lever du lite snålt och sparar 2 månader och köper den.

Yankeee
2006-10-07, 19:06
Sluta hyckla och avsäg dig ditt barn/studie-bidrag. Jag menar, du klarar väl vardagen utan det?

Larva dig inte. Självklart ska man kunna nyttja de möjligheter som finns även om man personligen vill se en annan lösning.

PowPow
2006-10-07, 21:21
Sluta själv, du kanske ska göra skillnad på bidrag och bidrag. Med en bra utbildning kommer man att ha betalat tillbaka det där fjuttiga studiebidraget med råga.. Dessutom är det inte helt enkelt att hinna jobba om man pluggar svår utbildning+läser lite extra..

Aldrig i livet. Varför skulle jag göra det?

Ville bara föra över retoriken på en situation som hon själv var inne i.
Självklart är det skillnad på olika sorters bidrag. Man har dem av olika anledningar. Studiebidrag har man för att man ska klara sina studier, om inte andra pengar räcker till. Socialbidrag/hyresbidrag har man om ens pengar inte räcker till boendet.

Ska killen bo kvar hemma även om han inte trivs, bara för att det enligt vissa är moraliskt förkastligt att använda sig av det sociala skyddsnät som välfördsstaten bygger på?

PowPow
2006-10-07, 21:22
Larva dig inte. Självklart ska man kunna nyttja de möjligheter som finns även om man personligen vill se en annan lösning.

Exactly my point.

PowPow
2006-10-07, 21:28
I mitt fall hade det vart svårt, från att jag var 15år fick jag hela barnbidraget och senare studiebidraget. Så utan det hade jag inte kunnat köpa några kläder osv...

Barn/Studiebidraget är ett bidrag som ALLA som är barn eller studerar ska få, det är liksom skapt för det.

Ja, och socialbidrag är ett bidrag som alla som behöver och kvalificerar sig för ska få, det är liksom skapt för det.


Socialbidrag är dock INTE gjort för alla glin som vill flytta hemifrån när dom vill, utan varken avklarade studier eller inkomst, av den enkla anledningen att dom inte känner för att bo "hemma" längre

Ett glin på 19 år?
Jag tycker det verkar som om det är bättre att nyttja systemet istället för att bo kvar hemma hos sin, ja vad det nu var, om han nu inte vill det.

PowPow
2006-10-07, 21:32
Och allting i exakt hela världen är antingen svart eller vitt?

Nej, det finns en massa andra färger. Gult till exempel.
Pekade bara på likheten att både socialbidrag och studiebidrag är bidrag som tjänar ett syfte och har ett motiv - och att det enligt mig inte är fökastligt att vid behov använda sig av något av det. Jag menar, var ska vi dra gränsen? Ofta blir det väl så att man förkastar de bidrag man själv inte har behov av.

Yankeee
2006-10-08, 05:37
Ja, och socialbidrag är ett bidrag som alla som behöver och kvalificerar sig för ska få, det är liksom skapt för det.


Eh, nej.

mini
2006-10-08, 07:04
Pekade bara på likheten att både socialbidrag och studiebidrag är bidrag som tjänar ett syfte och har ett motiv - och att det enligt mig inte är fökastligt att vid behov använda sig av något av det. Jag menar, var ska vi dra gränsen? Ofta blir det väl så att man förkastar de bidrag man själv inte har behov av.
Syftet och motivet kan väl knappast vara att hjälpa artonåringar att flytta hemifrån för att de har lust innan de har ekonomin för det? Det är inte ett behov om det nu inte föreligger speciella omständigheter. Ungefär var fjärde 25-åring i Stockholm bor kvar hemma. Optimalt? Nä, men jag vill då inte att var fjärde 25-åring ska få socbidrag bara för det.

Garnax
2006-10-08, 07:09
Ja, och socialbidrag är ett bidrag som alla som behöver och kvalificerar sig för ska få, det är liksom skapt för det.

Ett glin på 19 år?
Jag tycker det verkar som om det är bättre att nyttja systemet istället för att bo kvar hemma hos sin, ja vad det nu var, om han nu inte vill det.

Jag vet nog ingen över 15 som inte skulle vilja ha en egen lägenhet
och klara sig själva, det ingår i processen att bryta från sina föräldrar och
bli vuxen, man har en längtan bort. Hade jag också i den åldern
och drömde om att få flytta hemifrån.

Med det sagt kan man nog mena att majoriteten skulle vilja flytta hemifrån men nog klarar sig rätt bra hemma iaf, man vantrivs inte
mer än normalt som tonåring.

Nu är ju inte socialbidraget gjort för att folk ska kunna flytta hemifrån
på min och andra Arbetandes bekostnad bara för att sugen att flytta växer.

Varför ska jag eller staten vara villig att betala någons leverne bara
för att denne person "vill" det. Socialbidrag är inget mål man ska sträva efter för att få ditten eller datten utan någon man tvingas ta emot sin
vilja för alternativ saknas...


Hur kommer det sig att det är bättre för en 19 åring att använda
det sista skyddsnätet för dom som har det allra svårast i samhället
för att han inte vill studera färdigt sista tiden och sen skaffa sig ett jobb som alla andra?

mela
2006-10-08, 08:23
Sluta hyckla och avsäg dig ditt barn/studie-bidrag. Jag menar, du klarar väl vardagen utan det?

Det är skillnad på bidrag och bidrag. Jag har inget emot studiebidrag och jag tycker att det ska höjas. Folk ska kunna skaffa sig en bra utbildning för att sedan kunna få ett bra jobb. Det tjänar staten på.

Om man däremot bara vill flytta hemifrån för sakens skull så är det bara totalt jävla onödigt.

Jag är lika gammal som killen som starta tråden och jag ska flytta snart. Men jag tar studielån för att klara mig, samtidigt som jag jobbar några kvällar i månaden utöver skolan, jag vägrar bostadsbidrag och därför är jag hellre skuldsatt hela livet.

shadowfire
2006-10-08, 10:34
Annars om man är ensamt barn så kan föräldern borga för lånet, om dom vill och kan. Isf blir det ju så att ens morsa/farsa står som lånetagare men man själv betalar av lånet... Sen vet jag faktiskt inte vad som händer om ens morsa/farsa dör alternativt inte vill ha kvar lånet längre... men när ungen har haft fast jobb i sex månader eller vad det nu är så kan ju han/hon ta ett EGET lån och betala av sina föräldrars lån... Tror jag :Virro Kan ju vara skönt att veta att man kan flytta ut ganska snabbt, och om man förlorar jobbet eller inte kan betala är det ju bara att sälja lägenheten.
Min poäng var att man har det aldrig så bra ekonomiskt i hela sitt liv, som när man bor hemma. Betald mat, hyra, tv, el, inga lån eller amorteringar osv. Ta en låg ingångslön som ger 10000:- rent i mån på det. Går till exempel att skaffa en bra bil och amortera av ett lån med 7000:-/mån. Samma med lägenhet.

"Härdar man ut" med o bo hemma något år extra så kan man få en enormt bra ekonomisk start. Samma gäller för stundeter och de 6800:- man ska leva på. Vet flertalet som skippade studielånet och bara har bott hemma, jobbat extra och tagit bidraget. Skapligt skönt o slippa CSN-lånet med som man får dras med sen, gaah... :)

babbett
2006-10-08, 11:32
Finns väl inget bra med att bo hemma hos föräldrarna när man är vuxen?
Nej, flytta och börja på vuxenlivet....fast du får nog klara det mesta själv. Kanske bo kollektivt med andra i samma ålder? Några från plugget?

Cilia
2006-10-08, 11:34
Finns väl inget bra med att bo hemma hos föräldrarna när man är vuxen?
Nej, flytta och börja på vuxenlivet....fast du får nog klara det mesta själv. Kanske bo kollektivt med andra i samma ålder? Några från plugget?
tycker ändå man bör gå ut gymnasiet först så man kan klara av att försörja sig själv.

Jag tycker det är bra att vi har ett socialt skyddsnät i Sverige men det bör ta vid när man inte klarar sig på andra sätt. Inte för att man tycker det skulle vara kul att bo själv och låta andra försörja en eller att man inte tycker att dom jobb som finns till förfogande är fina nog.

babbett
2006-10-08, 11:58
tycker ändå man bör gå ut gymnasiet först så man kan klara av att försörja sig själv.



När man är 19 är man väl klar med gymnasiet :thumbup:

mela
2006-10-08, 11:59
När man är 19 är man väl klar med gymnasiet :thumbup:

Han skrev ju att han hade gått om ett år och går därför sista året nu.

FreCKo
2006-10-08, 12:07
Min poäng var att man har det aldrig så bra ekonomiskt i hela sitt liv, som när man bor hemma. Betald mat, hyra, tv, el, inga lån eller amorteringar osv. Ta en låg ingångslön som ger 10000:- rent i mån på det. Går till exempel att skaffa en bra bil och amortera av ett lån med 7000:-/mån. Samma med lägenhet.

"Härdar man ut" med o bo hemma något år extra så kan man få en enormt bra ekonomisk start. Samma gäller för stundeter och de 6800:- man ska leva på. Vet flertalet som skippade studielånet och bara har bott hemma, jobbat extra och tagit bidraget. Skapligt skönt o slippa CSN-lånet med som man får dras med sen, gaah... :)

Du har iofs väldigt rätt, det är bara jag som inte skulle kunna spara så mycket eftersom jag sysslar med musik *grr27* Blir ny förstärkare förhoppningsvis i början av nästa år för 18 000Kr och sen ny bas och sen massa annat, så för mig skulle det funka bättre om mina päron borgade... :)

shadowfire
2006-10-08, 12:31
När man är 19 är man väl klar med gymnasiet :thumbup:
Men inte vuxen i mina ögon, skiljer inte spec. mkt mellan 16 år och 19 år mer än att man passerat en gräns för att vara myndig. Dock anses man inte vara kapabel nog att handskas med alkohol och får därmed inte handla på bolaget. Jag ser ingen nackdel med att bo hemma något år till efter gymnasiet och bädda för sig ekonomiskt. Många kan få en kanonstart på så vis. Varför inte läsa ett par på universitet och slippa studieskulden?
Den är verkligen pest o pina då man får kvartalsräkningen på 4-5000:- som ska pröjsas år ut och år in...

Tricklev
2006-10-08, 13:40
Flytta hemifrån och "klara sig själv" går väll inte riktigt ihop med att leva på soc, eller är det bara jag som är ute o cyklar nu?:)

Inzza
2006-10-08, 13:46
Sluta hyckla och avsäg dig ditt barn/studie-bidrag. Jag menar, du klarar väl vardagen utan det?

För det där är ju nästan samma sak? eller inte ditt jävla nötskal.

Edit: med studielån och extraknäck så gör hon ändå inte det, så nej.

PowPow
2006-10-08, 15:41
Eh, nej.

Vem är det då som ska få det? Om inte de som kvalificerar sig för det?

PowPow
2006-10-08, 15:44
Syftet och motivet kan väl knappast vara att hjälpa artonåringar att flytta hemifrån för att de har lust innan de har ekonomin för det? Det är inte ett behov om det nu inte föreligger speciella omständigheter. Ungefär var fjärde 25-åring i Stockholm bor kvar hemma. Optimalt? Nä, men jag vill då inte att var fjärde 25-åring ska få socbidrag bara för det.

Syftet är att hjälpa folk som har det svårt. En kille vars föräldrar och övriga släktingar gick bort i tsuniamin, och nu bor i ett rum utan fönster hos sin mammas före detta kompis, och inte trivs. Hurdana ser dina "speciella omständigheter ut"?

PowPow
2006-10-08, 15:45
För det där är ju nästan samma sak? eller inte ditt jävla nötskal.

Edit: med studielån och extraknäck så gör hon ändå inte det, så nej.

Klarar hon inte vardagen med studielån och extraknäck? Eller vad menar du?

PowPow
2006-10-08, 15:47
Wooopss. Såg nu att det ju inte var Brooklyn som startat tråden. Det var hans situation jag utgick från :em:

Inzza
2006-10-08, 16:24
Klarar hon inte vardagen med studielån och extraknäck? Eller vad menar du?

Nej, eftersom hon inte bor på samma plats som hennes föräldrar. Så jag tycker fortfarande inte att det är samma sak att ta bort studiebidraget som att vilja flytta hemifrån när man går på gymnasiet bara för att man känner sig vuxen.

Yankeee
2006-10-08, 16:25
Vem är det då som ska få det? Om inte de som kvalificerar sig för det?

Trodde du syftade på att socialbidrag skulle kunna delas på samma sätt som studiebidrag. Den som söker, den får ungefär.

PowPow
2006-10-08, 17:04
Trodde du syftade på att socialbidrag skulle kunna delas på samma sätt som studiebidrag. Den som söker, den får ungefär.

Nej, jag menade att den som söker och anses behöva det ska få det.

PowPow
2006-10-08, 17:08
Nej, eftersom hon inte bor på samma plats som hennes föräldrar. Så jag tycker fortfarande inte att det är samma sak att ta bort studiebidraget som att vilja flytta hemifrån när man går på gymnasiet bara för att man känner sig vuxen.

Då får hon väl flytta hem. Man skulle väl inte flytta hemifrån innan man kunde försörja sig utan bidrag?

Jag menar självklart inte att hon bör flytta hem. Försökte bara peka på dubbelmoralen i att dissa andra för att de under begränsad tid är i behov av ett sorts bidrag, medan man själv tjänar sitt uppehålle med en annan sorts bidrag som grund.

Angående huruvida man bör flytta hemifrån då man går på gymnasiet eller ej är ju högst personligt, och beror på många saker, så som familjesituation m.m. Men bara för att man själv inte hade några problem med att bo hemma tills man var färdig med den allmänna skolgången, så kan man inte anta att andra klarar det lika bra.

heltzonicka
2006-10-09, 01:03
[QUOTE=Shadow Warrior]

Och varför ska vi ha ett välfärdssystem om det inte ska användas?

QUOTE]


:D

mini
2006-10-09, 06:29
Nej, jag menade att den som söker och anses behöva det ska få det.
Då är vi ju överens. Det är gissningsvis få som motsätter sig just det här. När vi utgick från två olika exempel blev det ju lite konstigt.

PowPow
2006-10-09, 12:53
Då är vi ju överens. Det är gissningsvis få som motsätter sig just det här. När vi utgick från två olika exempel blev det ju lite konstigt.

Ja, det blev lite knasigt där. Sorry, var inte helt uppmärksam :)