handdator

Visa fullständig version : Behöver man variera övningarna vid helkropp?


sleep is the enemy
2006-10-07, 09:10
ja har aldrig riktigt förstått varför det är sämre att vid varje pass köra samma övning för en viss muskelgrupp. som jag har förstått det är det nåt med nervsystemet som tar stryk? men om man kör hantlar istället för skivstång vid samma övning ska det tydligen vara okej? hur kommer det sig?

ja har den senaste tiden kört splittpass så då har de inte spelat någon roll. men nu har ja nyligen börjat med helkropp, å e ju då nyfiken på hur de ligger till.

Jacksatan
2006-10-07, 09:38
ja har aldrig riktigt förstått varför det är sämre att vid varje pass köra samma övning för en viss muskelgrupp. som jag har förstått det är det nåt med nervsystemet som tar stryk? men om man kör hantlar istället för skivstång vid samma övning ska det tydligen vara okej? hur kommer det sig?

ja har den senaste tiden kört splittpass så då har de inte spelat någon roll. men nu har ja nyligen börjat med helkropp, å e ju då nyfiken på hur de ligger till.

Det är inte sämre att köra samma övning hela tiden. Däremot tar det såklart mindre på nervsystemet om du kört bänk i 2år och sen byter till hantlar eftersom du är så vinglig att du knappast kan ta ut dig allt i den övningen då.
Det kan ju vara roligare att byta övning nån gång då och då men jag tycker att man kan variera inom samma övning med t ex reps och vila så att jag ser ingen anledning till att variera övningar särskilt mkt. Jag gillar att vara inbanad i en övning så jag byter övningar väldigt sporadiskt.