handdator

Visa fullständig version : Fråga till er som kör halvkroppspass.


Newi
2006-10-06, 21:43
Försöker ta reda på anledningen till varför jag inte kommer någonstans i min träning, styrkemässigt. Äter visserligen inte jättemycket på grund av en magsjukdom, men går ändå upp i vikt i långsam men stadig takt. Sover ordentligt och tycker jag sköter det mesta ganska bra, men det går ändå relativit dåligt vad det gäller styrkan.

Nu undrar jag, hur många sets och reps kör ni som använder er av halvkroppspass?

Jag tränar 3 gånger i veckan. Jag brukar köra 8 reps, 5 sets (1 övning per muskel ungefär) och det känns som att även en liten ökning i träningsvikterna blir stor när man måste klara av den så många gånger. Samtidigt känns det lite konstigt om man bara skulle köra kanske 8*3 eller något liknande. Känns inte som om man hinner uträtta så mycket då. Jag har också märkt att jag tränar ganska lätt om man jämför med mitt 1RM. När jag kör 8*5 är jag nere på kanske runt 60-65% av 1RM. Att köra 10-12 reps som enligt vad jag har hört ska ge mycket volym verkar då alldeles galet med tanke på att jag är nere på kanske 50% av 1RM. Kan tillägga också att jag brukar träna till failure i sista settet, sista repetitionen.

Jag vet också att hur bra man återhämtar sig är mycket individuellt och beroende på hur hårt man tränar, samt att olika personer klarar av att träna olika mycket, men jag är ändå nyfiken på hur just du får det att fungera med ditt halvkroppspass. Skriv gärna också om ni tränar för volym eller för styrka.

major Pectoralis
2006-10-06, 22:25
- Träna varje muskelgrupp 2-4ggr/vecka.
- träna inte samma övning "belastat" mer än 2ggr/vecka (72-96h vila)
- variera repetitionsantalet. Prova detta
pass 1: 4x6-8RM
pass 2: 4x8-10RM
pass3: 2x12-15RM
- Alla set till failure. Ibland kan du även lägga till någon "fuskreps" i vissa övningar.
- Lär dig knäböj och marklyft. Dessa övningar påverkar hormonbalansen positivt.
- Ha inte för många övningar.
- Byt ut övningarna när de inte "fungerar" längre
- Lägg in perioder med lättare träning, ca 2-3 veckor. Det är vid dessa återhämtningstillfällen styrkeresultaten brukar märkas.
- Ha positiv energibalans och ät tillräckligt med protein, minst 1,5g/kg kroppsvikt/dag.

Jacksatan
2006-10-06, 22:46
- Träna varje muskelgrupp 2-4ggr/vecka.
- träna inte samma övning "belastat" mer än 2ggr/vecka (72-96h vila)
- variera repetitionsantalet. Prova detta
pass 1: 4x6-8RM
pass 2: 4x8-10RM
pass3: 2x12-15RM
- Alla set till failure. Ibland kan du även lägga till någon "fuskreps" i vissa övningar.
- Lär dig knäböj och marklyft. Dessa övningar påverkar hormonbalansen positivt.
- Ha inte för många övningar.
- Byt ut övningarna när de inte "fungerar" längre
- Lägg in perioder med lättare träning, ca 2-3 veckor. Det är vid dessa återhämtningstillfällen styrkeresultaten brukar märkas.
- Ha positiv energibalans och ät tillräckligt med protein, minst 1,5g/kg kroppsvikt/dag.


Att rekomendera folk att köra flera set marklyft, bänkpress och benböj till failiure i veckan är att ge sig ut på väääldigt hal is... Däremot inte sagt att vissa klarar av den träningen, dessa skulle jag dock säga är ett fåtal.

major Pectoralis
2006-10-06, 22:50
Att rekomendera folk att köra flera set marklyft, bänkpress och benböj till failiure i veckan är att ge sig ut på väääldigt hal is... Däremot inte sagt att vissa klarar av den träningen, dessa skulle jag dock säga är ett fåtal.

Instämmer delvis. Marklyft och knäböj till failure kan man skippa.
2 pass bänkpress till failure i veckan är inga problem om man varierar belastningen som jag skrev i förre posten.

Liten Men Fet
2006-10-07, 00:37
Om du vill bli starkare skulle jag skära ner antalet reps och börja köra tungt. 5-6 reps och tungt. Kanske köra 4:or ibland.
Jag ökar som bäst när jag kör tungt och få reps och det är nog så det fungerar för dom flesta.

Newi
2006-10-07, 09:01
- Träna varje muskelgrupp 2-4ggr/vecka.
- träna inte samma övning "belastat" mer än 2ggr/vecka (72-96h vila)
- variera repetitionsantalet. Prova detta
pass 1: 4x6-8RM
pass 2: 4x8-10RM
pass3: 2x12-15RM
- Alla set till failure. Ibland kan du även lägga till någon "fuskreps" i vissa övningar.
- Lär dig knäböj och marklyft. Dessa övningar påverkar hormonbalansen positivt.
- Ha inte för många övningar.
- Byt ut övningarna när de inte "fungerar" längre
- Lägg in perioder med lättare träning, ca 2-3 veckor. Det är vid dessa återhämtningstillfällen styrkeresultaten brukar märkas.
- Ha positiv energibalans och ät tillräckligt med protein, minst 1,5g/kg kroppsvikt/dag.

Kan nog nästan på en gång säga att det inte skulle fungera för mig att köra alla set till failure. Varenda gång som jag råkar komma till failure innan sista settet så är det i princip kört, måste sänka vikterna något in åt helvete för att jag inte har någon kraft kvar alls. Att köra till failure i alla set skulle göra att sista settet ligger på extremt låga vikter.

Jag brukar variera antal sets och reps, fast jag brukar köra samma antal sets och reps i perioder om kanske 5-10 veckor innan jag byter. Borde inte det också fungera? Känns som att det blir så hattigt annars och jobbigt att hålla koll på.

Att byta övningar har gjort att jag kommit lite framåt i alla fall, men sen är det ju svårt att veta om man bara förbättrat tekniken i den nya övningen eller om man verkligen blivit starkare. Hur som helst så brukar jag redan nu byta övningar lite då och då.

Newi
2006-10-07, 09:02
Om du vill bli starkare skulle jag skära ner antalet reps och börja köra tungt. 5-6 reps och tungt. Kanske köra 4:or ibland.
Jag ökar som bäst när jag kör tungt och få reps och det är nog så det fungerar för dom flesta.

Jo, det är ju givet att man ska köra få reps om man vill bli starkare. Saken är bara den att egentligen bryr jag mig inte om ifall jag blir starkare eller inte - jag satsar bara på volym. Däremot känns det ändå som att man inte gör optimala volymökningar om man inte samtidigt ökar i styrka, åtminstone lite granna.

Jacksatan
2006-10-07, 09:40
Instämmer delvis. Marklyft och knäböj till failure kan man skippa.
2 pass bänkpress till failure i veckan är inga problem om man varierar belastningen som jag skrev i förre posten.

2 bänkpass till failiure i veckan är stora problem. Det finns en anledning till att styrkelyftare ALDRIG tränar så. De brukar köra ett lätt och explosivt samt ett tungt, och t om där går de sällan till failiure.

Jacksatan
2006-10-07, 09:42
Jo, det är ju givet att man ska köra få reps om man vill bli starkare. Saken är bara den att egentligen bryr jag mig inte om ifall jag blir starkare eller inte - jag satsar bara på volym. Däremot känns det ändå som att man inte gör optimala volymökningar om man inte samtidigt ökar i styrka, åtminstone lite granna.

Du kan ju periodisera om du vill. Det funkar bra för mig. Dvs kör ett tungt underkroppspass och ett tungt överkroppspass i veckan(komplementera med ett lätt överkropps och ett lätt underkroppspass också med typ 10reppare och gå inte nära failiure). Första veckan kör du 8reps, andra veckan 6reps och tredje veckan 4reps på de tunga passen. Sen tar du antingen en lugn vecka med 12reps och långt ifrån failire eller om du känner dig fräsch börjar du om med 8orna. Jag tycker det är roligare att träna såhär och man slipper stirra sig blind på vad man gjorde för resultat förra veckan och jämföra sig med det.

major Pectoralis
2006-10-07, 15:42
2 bänkpass till failiure i veckan är stora problem. Det finns en anledning till att styrkelyftare ALDRIG tränar så. De brukar köra ett lätt och explosivt samt ett tungt, och t om där går de sällan till failiure.

Det beror sig på vad man menar med fail - om det är fail för kroppen eller för settet.
För mig är det vikten på stången som relevant för om det är tuff eller lätt träning - inte om kan kör till fail eller inte. Har ytterst lite förståelse för resonemanget: " given CNS-utmattning pga. att man tränar till fail om man inte vilar en vecka". Var kommer det ifrån? Finns det någon trovärdig källa? Jag ifrågasätter inte, jag är bara nyfiken.
Att man inte orkar i de efterföljande seten kan bero på för kort vila.
Är du förresten säker på att alla framgångsrika styrkelyftare i världen tränar så....;) Och vad har styrkelyft med utveckling av muskelvolym och mina repsintervall att göra:confused:

jwzrd
2006-10-07, 15:52
Det beror sig på vad man menar med fail - om det är fail för kroppen eller för settet.
För mig är det vikten på stången som relevant för om det är tuff eller lätt träning - inte om kan kör till fail eller inte. Har ytterst lite förståelse för resonemanget: " given CNS-utmattning pga. att man tränar till fail om man inte vilar en vecka". Var kommer det ifrån? Finns det någon trovärdig källa? Jag ifrågasätter inte, jag är bara nyfiken.
Att man inte orkar i de efterföljande seten kan bero på för kort vila.
Är du förresten säker på att alla framgångsrika styrkelyftare i världen tränar så....;) Och vad har styrkelyft med utveckling av muskelvolym och mina repsintervall att göra:confused:

Failure ökar helt enkelt återhämtningstiden avsevärt, från 2-3 dygn till 7-10. Att ta många set varje tränignspass till failure är ett bombsäkert sätt för de allra flesta att skaffa sig överansträningar och tillslut bli övertränade.

Och jo, styrkelyftare tränar väldigt väldigt sällan till failure helt enkelt eftersom den typ av sega och dåliga repetitioner du kör 1-2 sista reppen helt enkelt inte ger mycket för dig styrkeutvecklingsmässigt. Det är möjligt att lättare komplementövningar tas till failure, där är vikterna inte så höga och det händer sannolikt inte ofta.

SWETiger
2006-10-07, 16:36
En definition av failure skulle kunna vara på sin plats här. Jag har fått uppfattningen att det är när du misslyckas med att göra en till strikt repetition i ett set. Detta har aldrig krävt någon märkvärt längre återhämtning. Om jag däremot går vidare med forcerade repetitioner till fail igen (forcerat fail?) blir återhämtningen längre.

major Pectoralis
2006-10-07, 19:01
Failure ökar helt enkelt återhämtningstiden avsevärt, från 2-3 dygn till 7-10. Att ta många set varje tränignspass till failure är ett bombsäkert sätt för de allra flesta att skaffa sig överansträningar och tillslut bli övertränade
Och jo, styrkelyftare tränar väldigt väldigt sällan till failure helt enkelt eftersom den typ av sega och dåliga repetitioner du kör 1-2 sista reppen helt enkelt inte ger mycket för dig styrkeutvecklingsmässigt. Det är möjligt att lättare komplementövningar tas till failure, där är vikterna inte så höga och det händer sannolikt inte ofta.

Du verkar inte läst vad jag skrev, som vanligt. Jag skrev inte att man skulle ta träningspasset till failure utan settet- stor skillnad. Jag kör alltid till failure och har alltid gjort -inga problem. Tränar varje muskel 2-4ggr i veckan. Är du säker på att "överträningarna" beror på träningen?De kan inte lika gärna var ett resultat av mentala faktorer, undermålig kost, dålig sömn eller prestationsångest. Att träna till fail kräver motivation, vilket kan leda till mental utbrändhet.
Erkända styrketränare som Zatsiorski, Kraemar, Fleck, Bompa mfl. har inget emot att ta set till failure, beroende på syftet på träningen naturligtvis. Zatsiorski skriver till om med så här:
"If an athlete can lift a barbell 12 times but lifts only 10, the excerse set is worthless".
Kort sagt: det är de sista tunga repsen som ger något i detta fallet. Tränar man tung maxstyrka eller explosivitet är det naturligtvis en annan sak.
Finns det någon som kan ge hållbara argument till varför man inte skall träna set till fail på vikter motsvarande 6-12RM:confused:

Arf Pingvin
2006-10-07, 19:26
Varför skulle man göra mer än 6 reps överhuvudtaget.

Newi
2006-10-07, 19:33
Är du säker på att "överträningarna" beror på träningen?De kan inte lika gärna var ett resultat av mentala faktorer, undermålig kost, dålig sömn eller prestationsångest. Att träna till fail kräver motivation, vilket kan leda till mental utbrändhet.

Om frågan är ställd till mig så kan jag svara med att jag absolut inte är säker på att det är något fel på mitt träningsupplägg, men jag hoppades på det eftersom den andra faktorn som jag är osäker på - kosten - kan jag inte göra någonting åt.

zoltan_hellhound
2006-10-07, 20:15
Failure ökar helt enkelt återhämtningstiden avsevärt, från 2-3 dygn till 7-10. Att ta många set varje tränignspass till failure är ett bombsäkert sätt för de allra flesta att skaffa sig överansträningar och tillslut bli övertränade.

Och jo, styrkelyftare tränar väldigt väldigt sällan till failure helt enkelt eftersom den typ av sega och dåliga repetitioner du kör 1-2 sista reppen helt enkelt inte ger mycket för dig styrkeutvecklingsmässigt. Det är möjligt att lättare komplementövningar tas till failure, där är vikterna inte så höga och det händer sannolikt inte ofta.

Har läst många inlägg där överträning näms.men vad exakt menas med att bli övertränad.stagnerar muskeltillväxten?

Popeye
2006-10-07, 23:22
Överträning:
Du tappar styrka, du tappar ork, du tappar motivation, du får lättare skador m.m

Trodde vi hade rett ut det här med failure tidigare?
För de flesta så är failure inget positivt men det verkar funka för en del.

jwzrd
2006-10-07, 23:30
Har läst många inlägg där överträning näms.men vad exakt menas med att bli övertränad.stagnerar muskeltillväxten?

Man mår mentalt sämre, känner sig omotiverad, är verkligen inte sugen på att träna och man måste verkligen bita ihop för att ändå träna. Musklerna känns sega, allting är tungt, explosivteten går åt skogen, förmodligen ont både här och där etc. Övertränad är inget man blir på 2 veckor utan tar någon månad beroende på hur hårt och ofta man ligger i. Att hamna i en svacka en period är heller inte samma sak som överträning. Överträning tar ganska lång tid att komma tillbaka ifrån.

jwzrd
2006-10-07, 23:34
Du verkar inte läst vad jag skrev, som vanligt. Jag skrev inte att man skulle ta träningspasset till failure utan settet- stor skillnad. Jag kör alltid till failure och har alltid gjort -inga problem. Tränar varje muskel 2-4ggr i veckan. Är du säker på att "överträningarna" beror på träningen?De kan inte lika gärna var ett resultat av mentala faktorer, undermålig kost, dålig sömn eller prestationsångest. Att träna till fail kräver motivation, vilket kan leda till mental utbrändhet.
Erkända styrketränare som Zatsiorski, Kraemar, Fleck, Bompa mfl. har inget emot att ta set till failure, beroende på syftet på träningen naturligtvis. Zatsiorski skriver till om med så här:
"If an athlete can lift a barbell 12 times but lifts only 10, the excerse set is worthless".
Kort sagt: det är de sista tunga repsen som ger något i detta fallet. Tränar man tung maxstyrka eller explosivitet är det naturligtvis en annan sak.
Finns det någon som kan ge hållbara argument till varför man inte skall träna set till fail på vikter motsvarande 6-12RM:confused:

Detta:
"If an athlete can lift a barbell 12 times but lifts only 10, the excerse set is worthless".

är bara maschå-nonsens. Träning är träning, inte tävling.

Vad innebär att ta ett träningspass till failure? Jag snackar om att ta set till failure. Att t ex träna böj tills du helt enkelt fastnar mitt i rörelsen trots att du tar i för kung och fosterland. Kör du många sådana set 2-4 gånger i veckan för samma muskelgrupper och gör framsteg så är du en av mycket få. Jag får gratulera till utmärkta förutsättningar.

Törs jag fåga vad du tränar på för vikter och hur många procent de ökat i samma övningar senaste månaden?

muffe85
2006-10-08, 08:36
Har läst många inlägg där överträning näms.men vad exakt menas med att bli övertränad.stagnerar muskeltillväxten?

"Överträning innebär att en idrottare, under för lång tid, tränar mer än vad kroppen klarar av, med för lite återhämtning i träningsplanen. Symptom på överträning kan vara försämrad prestation, muskelskada, neuroendokrin obalans, sänkt immunförsvar, biokemisk och fysiologisk sänkt prestanda.
Överträningssyndromen förefaller vara vanligt hos uthållighetsidrottare, vilka uppvisar parasympatiska symtom.

Bakgrund till överträning:
I den moderna idrotten har det blivit alltmer viktigt att prestera allt bättre. Detta kan göra att idrottaren försöker förbättra sina resultat genom ökad träningsvolym och träningsintensitet utan tillräcklig återhämtning.

Progressiv överbelastning är grunden för framgångsrik träning. Överbelastning är en stress som orsakar uttröttning med tillfälligt nedsatt träningskapacitet. Med efterföljande vila erhålls en adaption som leder till ökad prestationsförmåga.
Överträning kan beskrivas som en obalans mellan träning och återhämtning. Det är som att en vanlig Svensson skulle få arbeta 2 timmar mer om dagen, och sova 2 timmar mindre. Detta skulle efter en tid leda till en personlig krissituation.

Överträning inträffar inte enbart om en person har tränat för mycket. Det kan även innebära att personen har tränat med fel intensitet, stegrat träningen för snabbt och kombinerat med fel träningskvalitéer.
Det är viktigt med mycket vila, man måste lyssna på kroppen.
Överträning syns tydligt när en vältränad(och vilad) muskel känns slutkörd tidigt i ett pass, detta tyder på att muskeln behöver få mer vila än vad den redan fått. Att bli övertränad ger katastrofala följder för formtoppen eftersom man måste öka på vilan enormt mycket."

(Träningssätt och dess effekter - kring styrketräning, 2004 Maj, 2.2.9 s18)

pragmatist
2006-10-08, 10:30
Varför skulle man göra mer än 6 reps överhuvudtaget.

För att få större och mer uthålliga muskler skulle jag tro. :D

major Pectoralis
2006-10-08, 15:09
Detta:
"If an athlete can lift a barbell 12 times but lifts only 10, the excerse set is worthless".

är bara maschå-nonsens. Träning är träning, inte tävling.

Vad innebär att ta ett träningspass till failure? Jag snackar om att ta set till failure. Att t ex träna böj tills du helt enkelt fastnar mitt i rörelsen trots att du tar i för kung och fosterland. Kör du många sådana set 2-4 gånger i veckan för samma muskelgrupper och gör framsteg så är du en av mycket få. Jag får gratulera till utmärkta förutsättningar.

Törs jag fåga vad du tränar på för vikter och hur många procent de ökat i samma övningar senaste månaden?

Lite fysisk prestanda på major Pectoralis :D

Storlek: 175cm/ca 75kg
Chins: 30
Knäböj: ca 10 rep på 120kg (rumpa under knä)
Bänkpress: 12 rep på 100kg
Dips: 11rep med 50kg extra i bälte

Vad jag maxar i skrivande stund vet jag inte. Brukar öka 1-4 reps i månaden på de övningar jag kör, ibland dock inget. Periodvis har jag förstört min styrketräning med mycket konditionsträning. Mina styrkeresultat går inte konstant spikrakt uppåt. De brukar komma i perioder med lättare träning eller då jag inte konditionstränar.
Jag har inga överträningssyndrom.
Jag tror även att jag är ganska ”medelsvensson” vad det gäller förutsättningar....

major Pectoralis
2006-10-08, 15:10
För att få större och mer uthålliga muskler skulle jag tro. :D

:thumbup:

major Pectoralis
2006-10-08, 15:14
Om frågan är ställd till mig så kan jag svara med att jag absolut inte är säker på att det är något fel på mitt träningsupplägg, men jag hoppades på det eftersom den andra faktorn som jag är osäker på - kosten - kan jag inte göra någonting åt.

nej, frågan var inte ställd til dig. Du är med allra största sannolikhet inte "övertränad", åtminstone inte av träningsupplägget som jag förstod det.
Man skall dock även väga in en massa andra aspekter som påverkar prestationen, t.ex. kost, mental hälsa, stress, ev. missbruk, alkohol, sömn, sociala förhållande osv., osv.

Bolio
2006-10-08, 15:49
Lite fysisk prestanda på major Pectoralis :D

Storlek: 175cm/ca 75kg
Chins: 30
Knäböj: ca 10 rep på 120kg (rumpa under knä)
Bänkpress: 12 rep på 100kg
Dips: 11rep med 50kg extra i bälte

Vad jag maxar i skrivande stund vet jag inte. Brukar öka 1-4 reps i månaden på de övningar jag kör, ibland dock inget. Periodvis har jag förstört min styrketräning med mycket konditionsträning. Mina styrkeresultat går inte konstant spikrakt uppåt. De brukar komma i perioder med lättare träning eller då jag inte konditionstränar.
Jag har inga överträningssyndrom.
Jag tror även att jag är ganska ”medelsvensson” vad det gäller förutsättningar....

Ed Coan gjorde alltså fel? Han körde tre reps på en vikt som han klarade femmor på. Samma sak för Hossein Rezazadeh, han kör tvåor på vikter han klarar sexor på. Gör dessa herrar fel?

För att få slut på diskussionen: Nämn tre riktigt starka killar eller tjejer som kört varje set till failure.

Svar: Det finns inga.

En annan sak som också väcker lite misstanke här är att du försöker läxa upp jwzrd i hur man blir stark när du själv böjer 120x10 och han böjer en bra bit över 200, ass to the grass.

Bolio
2006-10-08, 15:53
Jag kan säga så här:

Ingen som är riktigt stark kör till failure varje set på samma övningar vecka efter vecka. Den sortens träning gör att man böjer 120x10, inte 500.

major Pectoralis
2006-10-08, 16:28
Ed Coan gjorde alltså fel? Han körde tre reps på en vikt som han klarade femmor på. Samma sak för Hossein Rezazadeh, han kör tvåor på vikter han klarar sexor på. Gör dessa herrar fel?

För att få slut på diskussionen: Nämn tre riktigt starka killar eller tjejer som kört varje set till failure.

Svar: Det finns inga.

En annan sak som också väcker lite misstanke här är att du försöker läxa upp jwzrd i hur man blir stark när du själv böjer 120x10 och han böjer en bra bit över 200, ass to the grass.

Jag har aldrig försökt läxa upp iwzrd eller påstått att styrkelyftarmetoder är fel/mindre bra! Det vore uppenbart galet, båda sakerna!:banned

Jag undrade om någon vet varför man inte skulle träna till fail om man är en normal motionär med normala förutsättningar, som jag själv.
Jag är intresserad av den enkla anledning att det kanske finns något här som jag kan förbättra i min egen träning.

Jwzrd är uppenbart väldigt stark. Det har jag all respekt för så även hans erfarenhet och kunskap om styrkelyft. Han har dock betydligt mera kropp att återhämta än vad t.ex. jag har. Det borde påverka vad som är bra träningsmetod eller inte...eller?

Min knäböjresultat är inte mycket att skryta med. Det är solklart men jag förstår inte vad det har med saken att göra:confused:

major Pectoralis
2006-10-08, 16:31
Jag kan säga så här:

Ingen som är riktigt stark kör till failure varje set på samma övningar vecka efter vecka. Den sortens träning gör att man böjer 120x10, inte 500.

Skall man tillämpa elitens träningsmetoder rakt av på vanliga dödliga motionärer?
svar: NEJ

Dessutom hade jag (t.ex.) aldrig tagit 500kg hur jag än hade tränat knäböj.

Bolio
2006-10-08, 16:39
Jag har aldrig försökt läxa upp iwzrd eller påstått att styrkelyftarmetoder är fel/mindre bra! Det vore uppenbart galet, båda sakerna!:banned

Jag undrade om någon vet varför man inte skulle träna till fail om man är en normal motionär med normala förutsättningar, som jag själv.
Jag är intresserad av den enkla anledning att det kanske finns något här som jag kan förbättra i min egen träning.

Jwzrd är uppenbart väldigt stark. Det har jag all respekt för så även hans erfarenhet och kunskap om styrkelyft. Han har dock betydligt mera kropp att återhämta än vad t.ex. jag har. Det borde påverka vad som är bra träningsmetod eller inte...eller?

Min knäböjresultat är inte mycket att skryta med. Det är solklart men jag förstår inte vad det har med saken att göra:confused:

Anledningen varför man inte skall träna till failure om man är en normal motionär med normala förutsättningar, är att man får bättre resultat om man inte gör det.

Jacksatan
2006-10-08, 16:41
Skall man tillämpa elitens träningsmetoder rakt av på vanliga dödliga motionärer?
svar: NEJ

Dessutom hade jag (t.ex.) aldrig tagit 500kg hur jag än hade tränat knäböj.

http://forum.body.se/showthread.php?t=83
Här har du lite intressant läsning. Failiureträning i varje pass eller än värre i varje set, är INTE ett optimalt sätt att träna på för den stora majoriteten av alla tränanden.

Bolio
2006-10-08, 16:41
Skall man tillämpa elitens träningsmetoder rakt av på vanliga dödliga motionärer?
svar: NEJ

Dessutom hade jag (t.ex.) aldrig tagit 500kg hur jag än hade tränat knäböj.

Vem har tillämpat elitens träningsmetoder rakt av?

Diggler
2006-10-08, 16:43
"Kolozzeumprincipen" om hur man skall träna för att bli stark tycker jag inte stämmer med verkligheten. Styrkelyftare (fd) som jag sett live på gymmen kör stenhårt, svintungt och till failure/nära failure. "den typ av sega och dåliga repetitioner du kör 1-2 sista reppen" är med i vartenda set, och är ofta hela settet. De kör bänk 2ggr i veckan, och kör aldrig/väldigt sällan någon explosiv träning, oftast tung träning. Negativt med pass, forced reps, knäböj så att passarna får gripa in, marklyft så att stången kommer upp till knäna på tredje reppet och får hitchas upp.

(Nu är dessa herrar jag har som "referens" gamla rävar som var aktiva på 80-talet, så lite kemisk hjälp kan finnas med i beräkningen. Tränar jag själv så så går jag sönder, men jag är klen)

Folk som tränar efter "Kolozzeumprincipen" för att bli starka ser jag också emellanåt. De kör explosivt och räknar i procent och tränar upp sticking points, de lyfter väl en 140 i mark en bra dag.

jwzrd
2006-10-08, 16:47
Jag har aldrig försökt läxa upp iwzrd eller påstått att styrkelyftarmetoder är fel/mindre bra! Det vore uppenbart galet, båda sakerna!:banned

Jag undrade om någon vet varför man inte skulle träna till fail om man är en normal motionär med normala förutsättningar, som jag själv.
Jag är intresserad av den enkla anledning att det kanske finns något här som jag kan förbättra i min egen träning.

Jwzrd är uppenbart väldigt stark. Det har jag all respekt för så även hans erfarenhet och kunskap om styrkelyft. Han har dock betydligt mera kropp att återhämta än vad t.ex. jag har. Det borde påverka vad som är bra träningsmetod eller inte...eller?

Min knäböjresultat är inte mycket att skryta med. Det är solklart men jag förstår inte vad det har med saken att göra:confused:

Jag tror inte att det är kroppsvolymen som avgör att failure-träning sliter hårt utan enerveringen i musklerna. Failure innebär fulla kranar nervaktiveringsmässigt, du bränner "mottagarna" utan att få någon högre effekt i andra änden.

Det går dock att få resultat med failureträning, men du kan inte köra till fail på samma muskel flera gånger samma vecka. Jag har själv tränat lågvolymsträning under många år, 6-7 år eller något ditåt och jag fick bra resultat av det. Men då hade jag 7-9 dagar mellan det att samma muskel tränades. Sen får jag bättre resultat av att träna fler set på vikter som sett till 1RM är lägre, dvs, styrkan och volymen ökar snabbare.

jwzrd
2006-10-08, 16:49
Skall man tillämpa elitens träningsmetoder rakt av på vanliga dödliga motionärer?
svar: NEJ

Dessutom hade jag (t.ex.) aldrig tagit 500kg hur jag än hade tränat knäböj.

Ja det tycker jag man kan. Ståhlberg här på forumet klassar jag som en elittränare och han håller jag för att vara synnerligen kompetent. Om du skulle ha honom som tränare eller påstå dig träna efter hans metoder så förstår jag inte varför detta då inte skulle ske "rakt av".

Jacksatan
2006-10-08, 17:07
"Kolozzeumprincipen" om hur man skall träna för att bli stark tycker jag inte stämmer med verkligheten. Styrkelyftare (fd) som jag sett live på gymmen kör stenhårt, svintungt och till failure/nära failure. "den typ av sega och dåliga repetitioner du kör 1-2 sista reppen" är med i vartenda set, och är ofta hela settet. De kör bänk 2ggr i veckan, och kör aldrig/väldigt sällan någon explosiv träning, oftast tung träning. Negativt med pass, forced reps, knäböj så att passarna får gripa in, marklyft så att stången kommer upp till knäna på tredje reppet och får hitchas upp.

(Nu är dessa herrar jag har som "referens" gamla rävar som var aktiva på 80-talet, så lite kemisk hjälp kan finnas med i beräkningen. Tränar jag själv så så går jag sönder, men jag är klen)

Folk som tränar efter "Kolozzeumprincipen" för att bli starka ser jag också emellanåt. De kör explosivt och räknar i procent och tränar upp sticking points, de lyfter väl en 140 i mark en bra dag.

Jag själv, och framförallt Jwzrd tar betydligt mer än 140kg i mark, kan jag upplysa dig om...

Diggler
2006-10-08, 17:16
Jag själv, och framförallt Jwzrd tar betydligt mer än 140kg i mark, kan jag upplysa dig om...

Tandemlyft räknas inte.

jwzrd
2006-10-08, 17:17
Tandemlyft räknas inte.

:/

Diggler
2006-10-08, 17:19
:/

:)

Bolio
2006-10-08, 17:29
Jag själv, och framförallt Jwzrd tar betydligt mer än 140kg i mark, kan jag upplysa dig om...

Me too.

Min teori här är att Diggler helt enkelt inte är insatt i SL/OL. Jag tränar med SL-killar som tävlar på internationell nivå, och jag känner till den absoluta elitens träningsmetoder. De kör inte efter någon "kolozzeum-metod". Anledningen varför Diggler använder detta ord är att Diggler inte är insatt i dessa ting och får all sin kunskap från just oss på kolozzeum.

Ingen av världens starkaste män har någonsin kört till failure förutom vid införandet av Westsides Conjugated method. Tricket där är dock att man aldrig kör samma övning till failure i över tre veckor i streck. Man roterar övningar. Kör man 3x350 till failure i böj idag och kör 3x355 till failure i böj nästa söndag kan man inte förvänta sig särskilt stora framgångar.

Jacksatan
2006-10-08, 17:29
Tandemlyft räknas inte.

Come join the path of glory!

Diggler
2006-10-08, 17:50
Me too.

Min teori här är att Diggler helt enkelt inte är insatt i SL/OL. Jag tränar med SL-killar som tävlar på internationell nivå, och jag känner till den absoluta elitens träningsmetoder. De kör inte efter någon "kolozzeum-metod". Anledningen varför Diggler använder detta ord är att Diggler inte är insatt i dessa ting och får all sin kunskap från just oss på kolozzeum.

Ingen av världens starkaste män har någonsin kört till failure .

Japp, jag får all min kunskap från Kolozzeumtråden "Babbla på om vad som helst" och klassiska citat som "snela klapa snopen", det är ungefär så långt min bildningsnivå inom alla områden sträcker sig.

"Ingen av världens starkaste män har någonsin kört till failure" är fö inte sant.

Diggler
2006-10-08, 17:51
Come join the path of glory!

Köra trippellyft? då kommer vi nog upp i tresiffrigt!

major Pectoralis
2006-10-08, 20:52
http://forum.body.se/showthread.php?t=83
Här har du lite intressant läsning. Failiureträning i varje pass eller än värre i varje set, är INTE ett optimalt sätt att träna på för den stora majoriteten av alla tränanden.

Den där träningsfilosofin har jag läst om tidigare, både denna artikeln och en mer eller mindre exakt likadan på ett amerikanskt/engelskspråkigt forum......

muffe85
2006-10-08, 21:24
förlåt att jag sticker in här som någon partybroms :P men ni alla verkar ha mer eller mindre olika åsikter om vad som bygger mest, är bäst, osv, så kör då efter det ni själv tycker är bra och skratta åt grannen som du tycker/tror bygger mindre istället för att försöka banka in din egen filosofi i huvudet på han :P

*gömmer mig*:bow:

jwzrd
2006-10-08, 21:25
Den där träningsfilosofin har jag läst om tidigare, både denna artikeln och en mer eller mindre exakt likadan på ett amerikanskt/engelskspråkigt forum......

Det är för att Bartoll har plockat den från t-nation.

petersson
2006-10-08, 21:30
Me too.

Min teori här är att Diggler helt enkelt inte är insatt i SL/OL. Jag tränar med SL-killar som tävlar på internationell nivå, och jag känner till den absoluta elitens träningsmetoder. De kör inte efter någon "kolozzeum-metod". Anledningen varför Diggler använder detta ord är att Diggler inte är insatt i dessa ting och får all sin kunskap från just oss på kolozzeum.

Ingen av världens starkaste män har någonsin kört till failure förutom vid införandet av Westsides Conjugated method. Tricket där är dock att man aldrig kör samma övning till failure i över tre veckor i streck. Man roterar övningar. Kör man 3x350 till failure i böj idag och kör 3x355 till failure i böj nästa söndag kan man inte förvänta sig särskilt stora framgångar.

Nu tränar jag inte tillsammans med världens starkaste män men åtminstone med några av de starkare i Sverige och de bommar lyft ibland men det är knappast något de planerat att göra.

major Pectoralis
2006-10-08, 22:42
Ja det tycker jag man kan. Ståhlberg här på forumet klassar jag som en elittränare och han håller jag för att vara synnerligen kompetent. Om du skulle ha honom som tränare eller påstå dig träna efter hans metoder så förstår jag inte varför detta då inte skulle ske "rakt av".

Vilka är Ståhlbergs metoder ? Berätta gärna mer.

jwzrd
2006-10-08, 22:44
Vilka är Ståhlbergs metoder ? Berätta gärna mer.

Han heter Stahlberg här och det finns en tråd där han förklarat sig. Men jag tror inte du tycker dem är intressanta eftersom det handlar om att vara pragmatisk snarare än Cool(tm). :)

major Pectoralis
2006-10-08, 22:57
Han heter Stahlberg här och det finns en tråd där han förklarat sig. Men jag tror inte du tycker dem är intressanta eftersom det handlar om att vara pragmatisk snarare än Cool(tm). :)

Ok, jag letar upp tråden. Det där med pragmatisk och cool förstod jag inte :cool:

jwzrd
2006-10-08, 22:57
Ok, jag letar upp tråden. Det där med pragmatisk och cool förstod jag inte :cool:

:)

Alltså, både S. och hans metoder är coola, jag gillar ju det pragmatiska sättet.

major Pectoralis
2006-10-10, 14:31
Här är några inressanta "abstracts". Jag kan även länka till dem men vet inte om man får?

Differential effects of strength training leading to failure versus not to failure on hormonal responses, strength, and muscle power gains.

Training leading to repetition failure enhances bench press strength gains in elite junior athletes

Muscular adaptations in response to three different resistance-training regimens: specificity of repetition maximum training zones.

A comparison of linear and daily undulating periodized programs with equated volume and intensity for strength.

z_bumbi
2006-10-10, 17:35
Styrkelyftare (fd) som jag sett live på gymmen kör stenhårt, svintungt och till failure/nära failure. "den typ av sega och dåliga repetitioner du kör 1-2 sista reppen" är med i vartenda set, och är ofta hela settet. De kör bänk 2ggr i veckan, och kör aldrig/väldigt sällan någon explosiv träning, oftast tung träning. Negativt med pass, forced reps, knäböj så att passarna får gripa in, marklyft så att stången kommer upp till knäna på tredje reppet och får hitchas upp.

Det här är ett bra sätt att bli stark om man håller för den typen av träning. Det är väldigt få som gör det och pratar man med de äldre tränande så är det oftast bara en sak som de säger att de ångrar med sin träning, att de drog ballarna i gruset hela tiden och gick sönder innan de hade en chans att utvecklas fullt ut.
Ett visst mått av gruskontakt är bara nyttigt däremot.

kyla
2006-10-10, 18:46
Låter på vissa som att det skulle va en katastrof att faila sista setet på varje övning!?

Det är iaf en skn känsla när muskeln har fått jobba till sin yttersta gräns! (Borde också vara en tydlig signal till kroppen att den måste bli starkare för att klara den sista repetitionen nästa gång, att man inte är tillräckligt stark). Det som känns bra för mej är bra för mej.

BigSam
2006-10-11, 10:55
Jag har ett tag kört liknande halvkroppspass, Jag kör :
Pass 1: Hela ben,Mage
Pass 2: Armar,Bröst,Axlar,Rygg mm....
Vila.
Pass 1.
Pass1.
osv...
Jag tränar både för volym och styrka och tränar på dettta sätt eftersom jag tror att det är viktigare att hinna med alla muskelgrupper oftare än att träna dom enskillt.
Ibland om jag vill öka i någon speciell övning så brukar jag ändra schemat lite å lägga mer på just den..
Detta funkar bra för mig även om det kan bli väldigt långa träningar ibland och man knappt orkar med.

Tror att om du vill öka i styrka eller volym så borde du köra förre sets och färre reps och satsa på att köra tyngre istället!

jwzrd
2006-10-11, 10:56
Det här är ett bra sätt att bli stark om man håller för den typen av träning. Det är väldigt få som gör det och pratar man med de äldre tränande så är det oftast bara en sak som de säger att de ångrar med sin träning, att de drog ballarna i gruset hela tiden och gick sönder innan de hade en chans att utvecklas fullt ut.
Ett visst mått av gruskontakt är bara nyttigt däremot.

Efter ett tag får man skrapsår även om vissa av oss kanske håller på att lära sig kammens funktion.

Yes
2006-10-11, 11:59
Låter på vissa som att det skulle va en katastrof att faila sista setet på varje övning!?

Det är det väl iof ingen som har sagt? Diskussionen utgick ju från failure på alla set, flera gånger i veckan, och med både böj och mark.

Jag gillar failure men den mängd Majoren rekomenderar skulle förmodligen göra mig sängliggande...

Jacksatan
2006-10-11, 12:06
Låter på vissa som att det skulle va en katastrof att faila sista setet på varje övning!?

Det är iaf en skn känsla när muskeln har fått jobba till sin yttersta gräns! (Borde också vara en tydlig signal till kroppen att den måste bli starkare för att klara den sista repetitionen nästa gång, att man inte är tillräckligt stark). Det som känns bra för mej är bra för mej.

Diskussionen rörde fail i flera set per muskel varje vecka.
Om känslan är skön eller inte är fullständigt irrelevant. Det handlar om hur muskeln känns till nästa pass. Kör 6set till failiure i bröst och kom sedan och säg att du känner dig jävligt fräsch och har bra tryck i bröst i nästa bröstpass.

jwzrd
2006-10-11, 12:07
Diskussionen rörde fail i flera set per muskel varje vecka.
Om känslan är skön eller inte är fullständigt irrelevant. Det handlar om hur muskeln känns till nästa pass. Kör 6set till failiure i bröst och kom sedan och säg att du känner dig jävligt fräsch och har bra tryck i bröst i nästa bröstpass.

Exakt. En jävla skillnad mellan att faila i typ nedåtlutande flyes med hundben och kronlyft dessutom.

major Pectoralis
2006-10-11, 14:31
Det är det väl iof ingen som har sagt? Diskussionen utgick ju från failure på alla set, flera gånger i veckan, och med både böj och mark.

Jag gillar failure men den mängd Majoren rekomenderar skulle förmodligen göra mig sängliggande...

Sakta i backarna mr Yes.:D

Med failure menar jag så många reps man orkar med "rätt teknik", dvs. bara stabila lyft - inga fula cheatlyft. I övningar som knäböj och marklyft tycker jag man skall vara försiktig när man är trött eftersom skaderisken då ökar pga. att man "tappar hållning". Dessutom är de belastande helkoppsövningar. 2 tunga marklyftspass + 2 tunga knäböjspass i veckan är naturligtvis vansinne.
Övningar som frivändningar och styrkeryck skall man bara träna så länge men är explosiv, dvs. "explosiv fail".
Överhuvudtaget skall man vara försiktig med failträning då målet är att förbättra den "neuromuskulära koordinationen". Detta innebär t.ex. att man skall vara försiktig med att köra till failure i tunga lyft, dvs. där vikten är större än 90% av 1RM, om målet är att förbättra vikten man lyfter.

Dock tycker jag man skall nyansera bilden. Jag har sett styrkelyftare som tagit i så att de fått näsblod, nästan tuppat av och mer eller mindre "gjort i byxan" av ansträngning. Den typen av ansträngningar är naturligtvis inget man bör syssla med högfrekvent.

En nybörjare däremot kan inte koppla på så mycket av sin muskelmassa och har dessutom betydligt mindre av varan, varpå belastningen på kroppen således blir mycket mindre. Jag kan lägga fram mängder med forskning där man kört nybörjare, barn, studenter, medelgamla och medelaktiva "försökskaniner" till fail tre gånger i veckan på samma övningar i 2-4 månader utan problem. Jag har även personlig erfarenhet av den typen av träning och har många elitaktiva bekanta som tränar på samma sätt - utan problem.
Att hävda att det är en regel att man inte skall träna till fail oavsett träningsform/belastning är en förbannad lögn. Därmed inte sagt att vissa kan ha större utbyte av andra träningsmodeler och principer.
Det är dessutom så att en muskelfiber som inte är utmattad inte är tränad. Det bara är så. Skillnaden om man kör till fail är bara att man utmattar fler muskelfiber. Denna träningsform är nödvändig om man vill få "genomtränade" muskler. Därmed inte sagt att man alltid skall använda sig av den träningsmetoden.
Dessutom: Vill man uppnå nämnvärd muskeluthållighet är det mer eller mindre nödvändigt att pressa sig till fail.

Jacksatan
2006-10-11, 14:37
Exakt. En jävla skillnad mellan att faila i typ nedåtlutande flyes med hundben och kronlyft dessutom.

Givetvis. Vad jag känt så är nog benböj och mark de värsta att gå nära failiure i. Jag kan ha ont i huvudet 3dagar och känna mig hängig efter att man nån gång mördat benen i benböj.
Köra till fail i biceps med 4kg hundben och 46reps är givetvis inte lika tungt för nervsystemet :D

jwzrd
2006-10-11, 14:38
Givetvis. Vad jag känt så är nog benböj och mark de värsta att gå nära failiure i. Jag kan ha ont i huvudet 3dagar och känna mig hängig efter att man nån gång mördat benen i benböj.
Köra till fail i biceps med 4kg hundben och 46reps är givetvis inte lika tungt för nervsystemet :D

Det värsta jag gjort på senare tid är att dra två bommar på 300 i kronlyft. Då jävlar var jag slut länge. Två veckors träning som gick åt ballen efter typ.

major Pectoralis
2006-10-11, 14:44
Gott, då är vi alltså överens.
Ett lyckligt slut på äventyret :D .

jwzrd
2006-10-11, 14:52
Gott, då är vi alltså överens.
Ett lyckligt slut på äventyret :D .

Knappast överrens. Vilka övningar/muskelgrepper kan du träna till failure 2-4 gånger i veckan?

major Pectoralis
2006-10-11, 15:02
Knappast överrens. Vilka övningar/muskelgrepper kan du träna till failure 2-4 gånger i veckan?

Övningar som: militärpress, drag till hakan, chins, bar-dips, bänkpress, armar, olika rodd kan kan jag köra till fail 2ggr/vecka, dvs. med 72-96h vila.
Mage kan jag i princip köra till fail varje dag...

Om jag däremot t.ex. kör växelvis chins och rodd varannat pass räcker det med 48h (samt någon extra vilodag ibland) innan jag belastar muskelgruppen igen. Detta om jag varierar repsen från ca 5-15RM.

Helkroppsövningar kör jag ytterst sällan till fail numera, av de anledningar jag skrev i den "långa posten" (har dock periodvis provat naturligtvis).

BigSam
2006-10-11, 15:06
får jag fråga, riktigt vad väntas uppnå av att köra till failure, Jag kan tro att om jag skulle köra det skulle jag slita ut muskeln känns det som....?

major Pectoralis
2006-10-11, 15:10
Den frågan svarade jag på här BigSAm. Du kan även läsa de vetenskapliga rapporter jag bifogade i en annan tråd. Har en hel hög till av den varan på området.......

Sakta i backarna mr Yes.:D

Med failure menar jag så många reps man orkar med "rätt teknik", dvs. bara stabila lyft - inga fula cheatlyft. I övningar som knäböj och marklyft tycker jag man skall vara försiktig när man är trött eftersom skaderisken då ökar pga. att man "tappar hållning". Dessutom är de belastande helkoppsövningar. 2 tunga marklyftspass + 2 tunga knäböjspass i veckan är naturligtvis vansinne.
Övningar som frivändningar och styrkeryck skall man bara träna så länge men är explosiv, dvs. "explosiv fail".
Överhuvudtaget skall man vara försiktig med failträning då målet är att förbättra den "neuromuskulära koordinationen". Detta innebär t.ex. att man skall vara försiktig med att köra till failure i tunga lyft, dvs. där vikten är större än 90% av 1RM, om målet är att förbättra vikten man lyfter.

Dock tycker jag man skall nyansera bilden. Jag har sett styrkelyftare som tagit i så att de fått näsblod, nästan tuppat av och mer eller mindre "gjort i byxan" av ansträngning. Den typen av ansträngningar är naturligtvis inget man bör syssla med högfrekvent.

En nybörjare däremot kan inte koppla på så mycket av sin muskelmassa och har dessutom betydligt mindre av varan, varpå belastningen på kroppen således blir mycket mindre. Jag kan lägga fram mängder med forskning där man kört nybörjare, barn, studenter, medelgamla och medelaktiva "försökskaniner" till fail tre gånger i veckan på samma övningar i 2-4 månader utan problem. Jag har även personlig erfarenhet av den typen av träning och har många elitaktiva bekanta som tränar på samma sätt - utan problem.
Att hävda att det är en regel att man inte skall träna till fail oavsett träningsform/belastning är en förbannad lögn. Därmed inte sagt att vissa kan ha större utbyte av andra träningsmodeler och principer.
Det är dessutom så att en muskelfiber som inte är utmattad inte är tränad. Det bara är så. Skillnaden om man kör till fail är bara att man utmattar fler muskelfiber. Denna träningsform är nödvändig om man vill få "genomtränade" muskler. Därmed inte sagt att man alltid skall använda sig av den träningsmetoden.
Dessutom: Vill man uppnå nämnvärd muskeluthållighet är det mer eller mindre nödvändigt att pressa sig till fail.

BigSam
2006-10-11, 15:14
tackar!

BigSam
2006-10-11, 15:24
mycket intressant måste jag säga! detta skall testas !*flex*