handdator

Visa fullständig version : Tablett för magen?


Rune_Raptor
2006-10-06, 19:01
Hej! Jag har som många andra uppsvälldmage och det beror inte endast på mitt svank. Finns det ngn tablett mot detta? Har hört om ngt som heter Alfagreen, ngn som testat detta? Tack på förhand /Viktor

EiseltUK
2006-10-06, 19:11
Hej! Jag har som många andra uppsvälldmage och det beror inte endast på mitt svank. Finns det ngn tablett mot detta? Har hört om ngt som heter Alfagreen, ngn som testat detta? Tack på förhand /Viktor


Noni. :D

Är det matsmältningsrelaterat? I så fall finns det en massa örtpiller som kan funka. T ex Skips Mucosa... finns många andra också.

Rune_Raptor
2006-10-06, 19:46
Vad menar du med matsmältningsrelaterat? Säg några mer som kanske kan funka så beställer jag hem ett gäng o skriver recoensioner på dom allihop :)

Rune_Raptor
2006-10-07, 01:00
Nu hitta jag två olika tabletter. Ngn som förstår sig på/testat eller har ngn synpunkt på vilken jag ska välja?

_______
Dida 90tabl - New Nordic
Produktinformation
Unik allt-i-ett phytoterapeutisk sammansättning som hjälper till att begränsa matsmältnings - och inflammationsstörningar orsakade av dåliga kostvanor och olika stressfaktorer. Hjälper till att bibehålla en sund mikrobalans i kroppen - samt ger dig en känsla av ökat välmående och energi.
Obalans i tarmfloran påverkar hela din kropp, bakterier och mikroorganismer får lättare fäste och påverkar ditt hälsotillstånd.
dida är en örtprodukt som motverkar uppkördhet, uppblåsthet och att magen känns "jäst". Hjälper till att bibehålla en sund svampbiologisk balans.

Dosering
3 tablett dagligen i samband med måltid i 30dagar. Därefter 1-2 tabletter per dag.
Rekommenderas att ta alla 3tabletter på samma gång efter kvällsmaten.
Fri från laktos, socker, gluten, vete och jäst. Kan användas av vegetarianer och veganer. Lämplig för diabetiker. Bör ej användas av gravida, ammande eller barn under 1år utan att konsultera läkare.

Innehåll
Cinnamomum zeylanicum olie (kanelolja) 15mg, Foeniculum vulgare olie (fänkålslolja) 9mg, Origanum heracleoticum (oregano) 450mg 5:1 motsvarar 1500mg torkad ört, Plea europaea (olivblad) 300mg,5:1 motsvarar 1000mg torkad ört, Calendula officinalis (ringblomma) 225mg 5:1 motsvarar 750mg torkad ört, Thymus vulgaris (timjan) 225mg 5:1 motsvarar 750mg torkad ört, Elettaria cardamomum (kardemumma) 150mg 5:1 motsvarar 500mg torkad ört, Eugenia caryophllus (nejlika) 150mg 5:1 motsvarar 500mg torkad ört, Allium sativum 5% alliin (vitlök) 100mg 15:1 motsvarar 1000mg torkad ört.
_________

Eller?!?
_________
Mucosa 150kaps - Skip
Produktinformation
Förebygger matsmältningsproblem. Bra att ha med på resan mot magsjuka. Mucosa förhöjer magens kapacitet att smälta och föra ut maten, och motverkar därför de magproblem typ uppspändhet, tryck i maggropen, aptitlöshet och diarre.
Idrottsmän och kvinnor som intar högproteinkost får hjälp med nedbrytning och upptag

Beatin: ökar syrainnehållet i magsäcken, medverkar vid nedbrytningen av protein.
Pepsin: ett magsäcksenzym som tillsammans med beatinhydroklorid främjar proteinnedbrytningen.
Glutaminsyra : spelar en central roll i uppbyggnad av kroppens egna äggviteämnen.
Fänkål: kramplösande.
Maskros: stimulerar matsmältningskörtlarnas avsöndring.
Rosmarin: lindrar gasbildning och kolik.
Ingefära: lugnande för magen och bra mot åksjuka.
Pepparmynta: desinficerande, lugnande och kramplösande samt inflammationshämmande.
Citronmeliss: verkar lugnande på mage-tarmkanal.

Innehåll
Per tablett :
Beatin 200mg, Glytaminsyra 150mg, Pepsin 45mg, Rosmarin 35mg, Fänkål 35mg, Maskros 35mg, Ingefära 200mg, Citronmeliss 35mg, Pepparmynta 35mg.
________

Vore JÄTTETACKSAM för lite hjälp/rådgivning eller bara subjektiva synpunkter om just dessa preparaten, som sagt det problemet jag har är alltså att magen blir ordentligt uppsvälld och det ser ut som om jag är i 5månaden ungefär! MVH

EiseltUK
2006-10-07, 15:31
Börja med den som är billigast.

Rune_Raptor
2006-10-07, 22:43
Här kommer följdfrågan då..
Jag har tänkt att köpa det senare alternativet "Mucosa". Det är kapslar tydligen. Tror ni man kan tömma ur innehållet o blanda med exempelvis sylt eller annat flytande`? Har så fruktansvärt stora mandlar och svårt att ens svälja det minsta tablett ni kan tänka er.. Tror ni att det helt går till spillo då? Ngt av dessa innehåll kanske skall lösas upp i tarmen istället för i magsäcken? Ngn som vågar sig på en kvalificerad gissning? :)

Zera
2006-10-08, 09:27
Här kommer följdfrågan då..
Jag har tänkt att köpa det senare alternativet "Mucosa". Det är kapslar tydligen. Tror ni man kan tömma ur innehållet o blanda med exempelvis sylt eller annat flytande`? Har så fruktansvärt stora mandlar och svårt att ens svälja det minsta tablett ni kan tänka er.. Tror ni att det helt går till spillo då? Ngt av dessa innehåll kanske skall lösas upp i tarmen istället för i magsäcken? Ngn som vågar sig på en kvalificerad gissning? :)

Om du inte ens kan få ner väldigt små tabletter kanske du borde operera bort mandlarna ?

MB2005
2006-10-08, 12:38
Lever du på flytande föda med tanke på dina mandlar eller? Om så är det troligtvis det som är problemet till dina magproblem.

Uppsvälld mage är rätt vanligt, vad du kan testa är att äta ingefära till mat med högt proteininnehåll. Äter du mängder av havregryn eller mycket fullkornsbröd så bör du dra ner på detta. Just havregrynsgröt är, för endel, i större mängder ett rent Helvete för magen.

Rune_Raptor
2006-10-09, 00:31
Alltså snurra inte in på mina mandlar nu. Dom tänkte operera bort dom men jag är astmatiker och då tvekar dom oftast eftersom det då finns risk att infektionerna sätter sig längre i luftrören. Det va abosolut inte detta jag ställde frågan om. Och NEJ jag äter inte bara flytande, men jag tuggar maten väldigt väl!

NU ontopic igen. Tror ni man kan hälla ur innehållet i ngn annan form istället för en stor kapsell?

TylerDurden84
2006-10-09, 08:18
Här kommer följdfrågan då..
Jag har tänkt att köpa det senare alternativet "Mucosa". Det är kapslar tydligen. Tror ni man kan tömma ur innehållet o blanda med exempelvis sylt eller annat flytande`? Har så fruktansvärt stora mandlar och svårt att ens svälja det minsta tablett ni kan tänka er.. Tror ni att det helt går till spillo då? Ngt av dessa innehåll kanske skall lösas upp i tarmen istället för i magsäcken? Ngn som vågar sig på en kvalificerad gissning? :)

Japp, inga problem, vet inte om sylt är den bästa utvägen, ett glas vatten hade vart bättre om du nu ska göra det ofta.

grabben i skogen
2006-10-09, 08:26
Alltså snurra inte in på mina mandlar nu. Dom tänkte operera bort dom men jag är astmatiker och då tvekar dom oftast eftersom det då finns risk att infektionerna sätter sig längre i luftrören. Det va abosolut inte detta jag ställde frågan om. Och NEJ jag äter inte bara flytande, men jag tuggar maten väldigt väl!

NU ontopic igen. Tror ni man kan hälla ur innehållet i ngn annan form istället för en stor kapsell?


psykologiskt. helt säkert sväljer du tuggor av maten som är större än den "minsta tablett".

Trance
2006-10-09, 08:56
Om du kan krossa tabletten/kapslarna beror på vad det är för tablett. En del är ju meningen att de skall överleva ner till tarmarna och de skall du ju inte krossa då.

Sedan är det nog psykologiskt att du inte kan svälja hela, en hel del har problem med det. Testa att träna genom att köpa t.ex. små vitamintabletter och lägga långt bak på tungan. Sedan en stor klunk vatten och svälj.

Rune_Raptor
2006-10-09, 21:23
alltså seriöst? Ni snurrar totalt in på min hjärna o mina mandlar, kan jag inte bara få svar på det jag frågar? Måste ni opoängtera min problem att svälja, jag frågar endast om det GÅR att tömma ur innehållet för att på så vis underlätta. Kan ju tänkas att vissa av dessa "ämnen" skall ner i tarmen det va mest det jag frågade om ngn hade en gissning eller ngt bra svar..

Rune_Raptor
2006-10-19, 07:32
Köpte iaf den där "Mucosa" tabletten, nu tänkte jag mest fråga om ngn kunnig kan svara mig på en fråga jag har fått i huvudet. När man äter denna tablett så sägs det att matsmältningen blir bättre och ökar. Betyder det att proteinet jag dricker kanske inte riktigt hinner brytas ner eller så? Kan d finnas ngn baksida med denna tablett i styrketräningssyfte? Som Så här ser innehållet ut för en tablett:

Beatin 200mg, Glytaminsyra 150mg, Pepsin 45mg, Rosmarin 35mg, Fänkål 35mg, Maskros 35mg, Ingefära 200mg, Citronmeliss 35mg, Pepparmynta 35mg.

Tack på förhand!

z_bumbi
2006-10-19, 08:16
Om det förbättrar matsmältningen så antingen bibehålls eller ökar upptaget beroende på i vilken grad matsmältningen inte har fungerar fullt ut.

Apos78
2006-10-19, 09:20
Vet du varför du får uppsvälld mage? Laktosen kanske? Glutenintolerans med sekundär laktosintolerans??

datamg
2006-10-19, 09:41
Japp, inga problem, vet inte om sylt är den bästa utvägen, ett glas vatten hade vart bättre om du nu ska göra det ofta.


Mja, det är inte troligt att innehållet i kapseln är vattenlösligt. Finns därmed risk att en del av "kornen" fastnar i botten på glaset. Kan vara marigt att få i sig allt även om man fyller glaset med mer vatten för att få i sig det sista.

Absolut bästa i såfall är strö innehållet över en sked med yoghurt, sylt eller liknande.

//Micke

Rune_Raptor
2006-10-19, 19:02
Om det förbättrar matsmältningen så antingen bibehålls eller ökar upptaget beroende på i vilken grad matsmältningen inte har fungerar fullt ut.


Bibehålls eller ökar upptaget? Sämre eller bättre för träningen om matsmältningen ökar?

Rune_Raptor
2006-10-22, 23:47
bump