handdator

Visa fullständig version : Äga flera lägenheter?


KniveN
2006-10-06, 18:06
Får man äga flera lägenheter? Har hört att man inte får de.

Tänkte köpa en lägenhet som jag ska renovera och sälja.

Piranha
2006-10-06, 18:16
Får man äga flera lägenheter? Har hört att man inte får de.

Tänkte köpa en lägenhet som jag ska renovera och sälja.


Varför inte.

Man brukar däremot få problem om man har en hyresrätt och äger en bostadsrätt paralellt.

paddanboy
2006-10-06, 18:16
Ja du borde ju veta det innan du planerar köpa lägenheter och sälja är ju en bra start.

Men givetvis får du ha flera, bara du har pengar för det.

KniveN
2006-10-06, 18:56
Ja du borde ju veta det innan du planerar köpa lägenheter och sälja är ju en bra start.

Men givetvis får du ha flera, bara du har pengar för det.


Ja de borde jag veta. Kan det vara därför jag frågar?


Det var farsan som trodde de at man inte fick äga flera bostadsrätter. hade någonting o göra med att man inte skulle kunna köpa flera lägenheter för att sedan hyra ut, vilket höjer boendekostnaden och minskar rörligheten på bostadsmarknaden.

Jag tyckte också de lät konstigt därför jag fråga.

tossefar
2006-10-06, 18:57
Jag kan inte förstå varför mitt inlägg togs bort, eller blev det kanske fel när jag postade?

Man får inte ha ett gäng lägenheter, man måste bo i dem för att få äga. Jag tror faktiskt att det är max en lägenhet, tråkigt nog. Det är olagligt att köpa lägenhet i ren spekulation. (Har jag fått höra, I'm no pro.)

KniveN
2006-10-06, 18:57
Varför inte.

Man brukar däremot få problem om man har en hyresrätt och äger en bostadsrätt paralellt.

Ok, vet du varför?

krilleh
2006-10-06, 19:04
det finns väl många 'rika' som investerar i fler lägenheter?

tossefar
2006-10-06, 19:15
det finns väl många 'rika' som investerar i fler lägenheter?

Nej, "de" får inte. Man får inte äga en lägenhet om man inte ska bo där. Undantaget är om man köper ett helt hyreshus.

KniveN
2006-10-06, 19:20
Nej, "de" får inte. Man får inte äga en lägenhet om man inte ska bo där. Undantaget är om man köper ett helt hyreshus.

så man får inte köpa en bostadsrätt bara för att renovera den och sedan sälja?

Fed up
2006-10-06, 19:23
De flesta bostadsrättsföreningar brukar vara noga med att man ska bo i lägenheten man äger. Jag hyrde ut min fd. bostadsrätt i andra hand och fick då tillåtelse för det ett år i taget och de gjorde tydligt att det inte fick bli hur långvarigt som helst.
Så det blir nog knivigt, för det är ju rätt klurigt att stå skriven på flera lägenheter och att ingen alls bor där är de nog ännu mer osugna på. Men det är klart, du kan ju säga att du ska renovera den och sen flytta dit och sen säga att du ångrade dig eller nåt.
Sen vet jag inte vad typ skatteverket och lagar och dylikt säger om det hela.
Men det är klart, man får ju ha en lägenhet i en stad och sen tex en övernattningslägenhet i en annan stad, så länge man bor där själv är det nog lugnt. De gillar inte när man bara har den för att kunna ta ut hyra från nån annan, tror jag.

SWETiger
2006-10-06, 19:24
så man får inte köpa en bostadsrätt bara för att renovera den och sedan sälja?
Tror det finns ett skattepålägg för att förhindra handel med lägenheter på det sättet.

JJ
2006-10-06, 19:30
Man får inte skjuta upp skatten på de lägenheter man inte bor i, kan vara intressant om du inte visste det.

Cilia
2006-10-06, 19:33
Tror det finns ett skattepålägg för att förhindra handel med lägenheter på det sättet.
nej inte skattepålägg däremot är det olika skattesatser vid försäljning om man bor i en bostad permanent eller inte.

sen är det som Fed up skriver att det är helt ok att äga hur många lägenheter som helst men BRF kan sätta vilkor för att du ska få bli medlem. Man vill inte ha massa andrahandshyresgäster i huset eftersom dom inte hjälper till och tar hand om det och man äger ju huset tillsammans.

Däremot sätter inte lagen några begränsningar för det hela

Cinna
2006-10-06, 19:34
Tror det finns ett skattepålägg för att förhindra handel med lägenheter på det sättet.

Gör du en vinst på lägenheten kan du bli kapitalvinstbeskattad.
Men något skattepålägg är det inte.




Edit: Sluta va så snabb Cilia - jag har kört ben idag ;)

Cilia
2006-10-06, 19:44
Gör du en vinst på lägenheten kan du bli Edit: Sluta va så snabb Cilia - jag har kört ben idag ;)
Dom kallar mig inte blixten för inte ................. *popcorn*

KniveN
2006-10-06, 19:53
nej inte skattepålägg däremot är det olika skattesatser vid försäljning om man bor i en bostad permanent eller inte.

sen är det som Fed up skriver att det är helt ok att äga hur många lägenheter som helst men BRF kan sätta vilkor för att du ska få bli medlem. Man vill inte ha massa andrahandshyresgäster i huset eftersom dom inte hjälper till och tar hand om det och man äger ju huset tillsammans.

Däremot sätter inte lagen några begränsningar för det hela

Vet du vad det är för skattesatser?

Fed up
2006-10-06, 19:54
nej inte skattepålägg däremot är det olika skattesatser vid försäljning om man bor i en bostad permanent eller inte.

sen är det som Fed up skriver att det är helt ok att äga hur många lägenheter som helst men BRF kan sätta vilkor för att du ska få bli medlem. Man vill inte ha massa andrahandshyresgäster i huset eftersom dom inte hjälper till och tar hand om det och man äger ju huset tillsammans.

Däremot sätter inte lagen några begränsningar för det hela

Det stämmer, jag trodde jag skulle kunna skjuta på skatten eftersom vi köpte ny lägenhet, men icke då eftersom jag inte bott i min lägenhet det senaste året. Kändes nesligt. hade jag vetat det så kunde mina hyresgäster fått stå skrivna som inneboende eller nåt, men jaja, jag får tänka att pengarna kommer hjälpa nån sjuk typ elelr nån skola eller nåt...:(

Pepparkakssmurfen
2006-10-06, 20:01
Lite offtopic men; finns det lägenheter med äganderätt(alltså ej BR)?

Cilia
2006-10-06, 20:14
Vet du vad det är för skattesatser?
kapitalskatten ligger på 30 %
precis hur det ligger till vid försäljning av ett permanent boende har jag inte i huvudet. var ett tag sedan jag sålde men tror det är 20 %.

edit: observera att det går under kapitalbeskattning så kan kvittas mot andra förluster under samma skatteslag så om du har aktier eller liknande som du kan sälja med förlust så kan det vara ett bra tillfälle

pragmatist
2006-10-06, 20:59
En kollega till mig hade fyra förstahandskontrakt (hyresrätter) i centrala Stockholm samtidigt, så ja, det kan man definitivt.

Cilia
2006-10-06, 21:01
En kollega till mig hade fyra förstahandskontrakt (hyresrätter) i centrala Stockholm samtidigt, så ja, det kan man definitivt.
förutsatt att fastighetsägaren accepterar det japp