handdator

Visa fullständig version : Gainer vs Proteinpulver


Snapphanen
2003-01-28, 15:12
Vad säger ni? Jag har hittat ett riktigt bra pris på en gainer. Jag behöver gå upp i vikt men jag vill inte gå upp i fett (givetvis)

Är skillnaden mellan proteinpulver och gainer att gainern har kolhydrater och protein medan proteinpulvret enbart har rent protein?

hade tänkt att gå upp 5-10 kg med hård träning och mat så frågan är vad jag behöver.. snabba svar uppskattas!

EiseltUK
2003-01-28, 15:17
Originally posted by Erik84
Vad säger ni? Jag har hittat ett riktigt bra pris på en gainer. Jag behöver gå upp i vikt men jag vill inte gå upp i fett (givetvis)

Är skillnaden mellan proteinpulver och gainer att gainern har kolhydrater och protein medan proteinpulvret enbart har rent protein?

hade tänkt att gå upp 5-10 kg med hård träning och mat så frågan är vad jag behöver.. snabba svar uppskattas!

Protein är vanligen rent protein utan kolhydrater och fett. En gainer är mest kolhydrater och vanligen 15-30 % protein. Gainers är alltid billigare per kg eftersom det är proteinet som är dyrt.

Om du har lätt för att lägga på dig fett så tycker jag inte att du ska använda gainers, men om du är smal och har hög förbränning så kan det vara bra.

Mvh
Henrik

Snapphanen
2003-01-28, 15:22
Om gainers nu innehåller mycket kolhydrater och fett så kan det väl inte vara lika bra som proteindrinkar om man ser det ur muskelbyggar synpunkt?

EiseltUK
2003-01-28, 15:41
Proteinet är byggnadsmaterialet, men för att det ska byggas ordentligt med muskler så måste det också finnas energi. Om man har hög förbränning så kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med energi från den vanliga kosten och då kan man ta gainers. Jag skulle tippa på att över 75 % av alla som besöker det här forumet använder rent protein.

/ Henrik

Snapphanen
2003-01-28, 15:55
ok.. då verkar gainer vara ngt för mig.. kan käka hur mycket som helst och blir ändå inte fet.. godis, pizza vad som helst

Kan vara bra med gainer ett tag iaf

goa_killen
2003-01-28, 15:56
Andvänder rent protein som ja blandet me druvsocker som man köper på hälsokosten..

blir billiagre än gainers, odu kan själv bestäma mängdes protein o kolhydrater..

Plus att du har ett rent proteinpulver som du kan ta på moron,kväll eller under dagen som mellenmål me några frukter eller så..

Snapphanen
2003-01-28, 16:08
Eiselt säger billigare med gainers då det inte är rent protein medan goa_killen säger tvärtom.. :rolleyes:

Pecca
2003-01-28, 16:23
gainers är billigare/kg än vad protein är, men däremot är det billigare att blanda sin egen drink bestående av protein och kolhydrater istället för att köpa gainer.

Ninjasmurf
2003-01-28, 16:23
Tror slutpriset för egenproducerad gainer och den köpta blir nästan den samma i slutändan. En gainer på 4kg med 25% protein innehåll ger ju 1kg rent protein. 1kg rent protein kostar mellan 250 och 350 kr...sen ska man lägga till bananer eller annan kolhydratkälla samt lite vitaminer....Men gillar man att blanda själv ska man självklart göra det.
Själv har jag i stort sett alltid kört med gainers. Övrigt protein får jag i mig via maten.

goa_killen
2003-01-28, 16:27
Originally posted by Ninjasmurf
En gainer på 4kg med 25% protein innehåll ger ju 1kg rent protein. 1kg rent protein kostar mellan 250 och 350 kr....

149kr/kg hos ************* och druvsocker finns hos tex hälsokosten för 10-14kr för 400gr..

Ninjasmurf
2003-01-28, 18:07
Är det 100% vassel protein då? Dom billiga vassel proteinerna brukar ju ligga på 70-80%.

Snapphanen
2003-01-28, 18:14
Nu har jag köpt en fet bytta gainer iaf...

Min fuckade ämnesomsättning ska sättas på plats nu..

Snapphanen
2003-01-28, 18:28
oj.. nu tittade jag lite på innehållsförteckningen.. och .. visst det är 5 kg men det räcker tydligen bara till 28 portioner.. vilket är mycket lite.. Ninjasmurf.. hur mycket har du i varje drink? och hur mycket lägger du ut per månad?

Pez
2003-01-28, 18:49
Originally posted by Ninjasmurf
Är det 100% vassel protein då? Dom billiga vassel proteinerna brukar ju ligga på 70-80%.

Hur menar du nu? Att 100% av pulvret är protein?? Har till dags datum som bäst hittat prottepulver runt 90%.

Tror att det är svårt att göra en högvärdigare produkt, av de 100% ska du få med fukt, en liten mängd kolisar o fett, aromämnen m.m..

/pez

Ninjasmurf
2003-01-28, 22:09
Erik84
Enligt innehålls förteckningen 24g protein 67g kolhydrater 2g fett +vitaminer och mineraler. Ska enligt burken räcka till 44 portioner (lite tveksam till att min kommer att göra det).
När det gäller mitt utlägg på kosttillskott så e det inte så mycket kanske 100-200kr i månaden...Har aldrig varit en stor konsument av kosttillskott. Blir väl en gainers burk varannan månad.

Pez
Man vill väl inte ha fukt i proteinet...undrar om samma gäller för gainers, fukten alltså. står på buken att det 24gram protein per 100...:)

EiseltUK
2003-01-28, 22:20
Det var nog en tajt deklaration på den burken. Att garantera ett innehåll på 24 gram protein, 67 gram kolhydrater och 2 gram fett + vitaminer, mineraler, aska, fukt och aromer och sötningsmedel är nog svårt. Vilken produkt var det? Vilket märke är det?

Henrik

Snapphanen
2003-01-28, 22:40
Super Mass gainer eller vad den nu heter.. Twinlab

Ninjasmurf:
Tar du en drink per dag eller? Fan tyckte den var sjukt tjock den gainern.. fick pressa ner den.

Ninjasmurf
2003-01-29, 13:58
Erik84
Tar en drink direkt efter träning (med vatten eftersom den e lättare att få ner då) samt ibland en extra senare på kvällen (då med mjölk).

EiseltUK
Stars nutrition Gainers Pro (eftersom den billigast):)

Pez
2003-01-30, 08:45
Fukten kommer du inte undan.. om inte innehållsdeklarationen går på "torrvikt"... vilket är lite "fusk".

/pez

EiseltUK
2003-01-30, 12:44
Originally posted by Pez
Fukten kommer du inte undan.. om inte innehållsdeklarationen går på "torrvikt"... vilket är lite "fusk".

/pez

Det är ganska mycket fusk faktiskt. Då kan man ju lika gärna räkna bort kolhydrater och fett också så blir protein 99.5 % rent.

ivandrago
2003-01-30, 21:10
klart deklarationen ska ange värden per 100g pulver. Det är väl olagligt att ange annat?