handdator

Visa fullständig version : Två korta latsdragfrågor


Cykelmannen
2006-10-06, 16:01
1. Jag väger 80 kg. Om jag kör latsdrag på 80 kg, motsvarar det då chins?

2. Vad är skillnaden mellan chins och latsdrag vad gäller vilka muskler som tränas?

major Pectoralis
2006-10-06, 16:08
1. Jag väger 80 kg. Om jag kör latsdrag på 80 kg, motsvarar det då chins?

2. Vad är skillnaden mellan chins och latsdrag vad gäller vilka muskler som tränas?

fråga 1. Nej. Kör chins om du vill bli bra på chins och latsdrag om du vill bli bra på latsdrag.

fråga 2. När man kör chins flyttar man kroppen mot armarna, när man kör latsdrag flyttar man armarna mot kroppen. Vid chins aktiveras en massa stabiliserande stödmuskulatur som inte aktiveras när man kör latsdrag.

Beecher
2006-10-06, 16:49
*lånar tråd* hur gör jag för övrigt om jag inte orkar en enda riktigt utförd chin då (menar att hålla i brett grepp, upp till hakan/pannan)... kan jag träna för att till slut orka med en, eller ska man göra halvdana chins på något speciellt konstigt sätt?

regus
2006-10-06, 16:59
*lånar tråd* hur gör jag för övrigt om jag inte orkar en enda riktigt utförd chin då (menar att hålla i brett grepp, upp till hakan/pannan)... kan jag träna för att till slut orka med en, eller ska man göra halvdana chins på något speciellt konstigt sätt?

Det funkar att göra några halvdana, känner du att det tar där det ska ta är det lugnt, om det är "optimalt" eller ej vet jag inte..

Annars kan du be någon hjälpa till lite.

Beecher
2006-10-06, 17:04
Det funkar att göra några halvdana, känner du att det tar där det ska ta är det lugnt, om det är "optimalt" eller ej vet jag inte..

Annars kan du be någon hjälpa till lite.

ok, sökte lite noggrannare och såg att det ska hjälpa att göra negativa chins iallafall... så jag får väl göra det tills jag klarar av riktiga, det går nog fort från ett antal negativa chins till en godkänd :)! får väl ge det några månader

machine gun
2006-10-06, 17:07
*lånar tråd* hur gör jag för övrigt om jag inte orkar en enda riktigt utförd chin då (menar att hålla i brett grepp, upp till hakan/pannan)... kan jag träna för att till slut orka med en, eller ska man göra halvdana chins på något speciellt konstigt sätt?

På många gym finns maskiner där man kan göra chins med hjälpvikt, man drar av några kilo från sin kroppsvikt kan man säga. Då kan man ju utföra hela rörelsen och så småningom klara sig helt utan hjälpvikt.

Har man ingen sån maskin är negativa reps ett bra sätt att träna på, eftersom man är starkare i den negativa fasen. Ställ dig på en stol el likn så att du når upp till chinsräcket, ta tag i chinsräcket, kliv av bänken och sänk dig långsamt, släpp taget - börja om.

major Pectoralis
2006-10-06, 17:09
*lånar tråd* hur gör jag för övrigt om jag inte orkar en enda riktigt utförd chin då (menar att hålla i brett grepp, upp till hakan/pannan)... kan jag träna för att till slut orka med en, eller ska man göra halvdana chins på något speciellt konstigt sätt?

Personligen har jag ingen som helst erfarenhet av att inte kunna göra en massa chins - medfödd och förädlad förmåga:D Dock har jag genom åren snappat upp en del från "mindre lyckliga", auktoriteter och vetenskapen.

Ta hjälp av någon som lyfter dig i midjan så att du kommer över stången med hakan. Därefter bromsar du ordentligt på nervägen. Har man ingen som kan lyfta så finns det även speciella assistans-chins/dips-ställningar på vissa välsorterade gym. Man kan även utnyttja expandrar som lyftassistans.
En annan träningsmetod är att hoppa upp och sedan försöka hålla hakan över räcket så länge som möjligt, varpå man sakta segar ner till fullt utsträckt läge. 2-3 sådana set x 3-4 reps borde göra jobbet för ett pass.
Som ett komplement kan du även träna latsdrag för att bygga upp grundstyrkan. Kör då gärna utan stöd för benen så att bålen får spänna emot. Om man inte är så vältränad är chanserna till positiv transfer/överföring från en övning till än annan mycket större -och rentav stora. Är man mera avancerad är det en helt annan sak.

Variera mellan dessa träningformer och tro på dig själv så skall det nog gå vägen:thumbup:

major Pectoralis
2006-10-06, 17:12
Ojdå, du fick tydligen en liknande svar innan jag han skriva mitt klart

Beecher
2006-10-06, 17:15
På många gym finns maskiner där man kan göra chins med hjälpvikt, man drar av några kilo från sin kroppsvikt kan man säga. Då kan man ju utföra hela rörelsen och så småningom klara sig helt utan hjälpvikt.

Har man ingen sån maskin är negativa reps ett bra sätt att träna på, eftersom man är starkare i den negativa fasen. Ställ dig på en stol el likn så att du når upp till chinsräcket, ta tag i chinsräcket, kliv av bänken och sänk dig långsamt, släpp taget - börja om.

tack, nu vet jag iallafall hur jag ska gå tillväga, bara att praktisera det under passet imorgon :thumbup:


Personligen har jag ingen som helst erfarenhet av att inte kunna göra en massa chins - medfödd och förädlad förmåga:D Dock har jag genom åren snappat upp en del från "mindre lyckliga", auktoriteter och vetenskapen.

Ta hjälp av någon som lyfter dig i midjan så att du kommer över stången med hakan. Därefter bromsar du ordentligt på nervägen. Har man ingen som kan lyfta så finns det även speciella assistans-chins/dips-ställningar på vissa välsorterade gym. Man kan även utnyttja expandrar som lyftassistans.
En annan träningsmetod är att hoppa upp och sedan försöka hålla hakan över räcket så länge som möjligt, varpå man sakta segar ner till fullt utsträckt läge. 2-3 sådana set x 3-4 reps borde göra jobbet för ett pass.
Som ett komplement kan du även träna latsdrag för att bygga upp grundstyrkan. Kör då gärna utan stöd för benen så att bålen får spänna emot. Om man inte är så vältränad är chanserna till positiv transfer/överföring från en övning till än annan mycket större -och rentav stora. Är man mera avancerad är det en helt annan sak.

Variera mellan dessa träningformer och tro på dig själv så skall det nog gå vägen:thumbup:

underbart bra svar man får av er! ska koppla bort lårsmekaren när jag kör latsdrag från och med nu då ;)

tack än en gång, precis den information jag ville ha!

Yes
2006-10-06, 20:41
Vid chins aktiveras en massa stabiliserande stödmuskulatur som inte aktiveras när man kör latsdrag.
Vilka muskler är det som aktiveras vid chins men inte latsdrag?

Liten Men Fet
2006-10-07, 00:40
Vilka muskler är det som aktiveras vid chins men inte latsdrag?

När man kör latsdrag så sitter man ju ofta fast med en pinne över benen vilket gör att man kan spjärna ocjh "fuska" lite jämfört med att köra chins. Jag kör ialllafall så, vet inte om det är dåligt i sig mina lats växer bra iallafall.

Shadow Warrior
2006-10-07, 07:49
Man aktiverar mer muskler vi latsdrag än vid chins, däremot är chins (framför, med överhandsgrepp, "relativt smalt grepp") väldigt funktionellt eftersom det lätt kan översättas till en verklig situation.

Latsdrag ger inte särskilt bra chinskapacitet om man inte gör chins så att översätta övningar till "liknande" påminner än alltid om att man bara blir bra på det man gör vilket motsäger mitt övre påstående något men att hänga och häva sej upp är ändå en väldigt naturlig rörelse och är inte alls samma sak som att gämför bänk med skivstång och bänk med hantlar tex.