handdator

Visa fullständig version : Värma lagad mat vid senare tillfäle - dåligt?


Hockeyplayer
2006-10-06, 15:41
Tjena! Jag undrar om mat som man lagar o sen tex lägger in i kylskåpet för att äta en eller två dagar senare blir sämre? Alltså att tex aminosyrorna i kycklingfilén inte kan tas upp lika bra av kroppen, eller att kolhydraterna från riset inte har lika bra kvalitet som nylagat?

Tolkia
2006-10-06, 20:16
Knappast märkbart.

Hockeyplayer
2006-10-06, 22:11
Okej, tack för svaret! :)

alexsingh
2006-10-06, 22:28
såg nått program för typ en vecka sen, typ 3:an lr nått, tror det hette "du blir vad du äter" lr nått sånt... programledaren sa där att typ 80-90 %av näringen försvinner när man värmer mat i micron.. nån som vet nått om det här? tror inte riktigt på det själv

lr nån som såg/hörde det oxå?

Metal_boy_
2006-10-06, 23:18
såg nått program för typ en vecka sen, typ 3:an lr nått, tror det hette "du blir vad du äter" lr nått sånt... programledaren sa där att typ 80-90 %av näringen försvinner när man värmer mat i micron.. nån som vet nått om det här? tror inte riktigt på det själv

lr nån som såg/hörde det oxå?


Den teorin är väl sopad för länge sedan har jag för mig. Och damen i det programet verkar vara lite bakom flötet. När en kille hade gått ner i vikt efter de tänkta veckorna med hennes hjälp, så sa hon: Oj vad det har krympt i midjan, du måste ha gjort många situps. *rolleyes*

alexsingh
2006-10-06, 23:19
Den teorin är väl sopad för länge sedan har jag för mig. Och damen i det programet verkar vara lite bakom flötet. När en kille hade gått ner i vikt efter de tänkta veckorna med hennes hjälp, så sa hon: Oj vad det har krympt i midjan, du måste ha gjort många situps. *rolleyes*

hahahahahha... aa jag kan tänka mig en sånn kommentar från henne

WNiclas
2006-10-06, 23:39
Den teorin är väl sopad för länge sedan har jag för mig. Och damen i det programet verkar vara lite bakom flötet. När en kille hade gått ner i vikt efter de tänkta veckorna med hennes hjälp, så sa hon: Oj vad det har krympt i midjan, du måste ha gjort många situps. *rolleyes*

Jag tror i för sig hon skämtade lite:naughty:

Exhale_
2006-10-06, 23:42
Fan, jag hoppas ni inte syftar på Gillian från engelska "Du är vad du äter".. Hon är ju störtskön!!

WNiclas
2006-10-06, 23:45
Tjena! Jag undrar om mat som man lagar o sen tex lägger in i kylskåpet för att äta en eller två dagar senare blir sämre? Alltså att tex aminosyrorna i kycklingfilén inte kan tas upp lika bra av kroppen, eller att kolhydraterna från riset inte har lika bra kvalitet som nylagat?

All tillagning/uppvärming av mat försämrar kvaliteten (sen kan man diskutera hur mycket). Framförallt är det det "levande" i maten som bryts ner, bland annat enzymer. Så ja, ju fler gånger du värmer, desto sämre blir kvaliteten. Någon enorm skillnad skulle jag dock inte tro att det blir, vet inte!

Man kan ju i alla fall konstatera att uppvärmd mat smakar annorlunda och har en annorlunda konsistens. Och då framförallt när man mikrar. Så något händer ju med den.

Sverker
2006-10-07, 05:48
Levande mat = mat där man avsikligt och under kontrollerade former tillsatt olika mjölksyrabakterier.


Enzymerna förstörs under alla former av den sura magsaften. Skulle de mot förmodan komma hela vägen ner till tolvfingertarmen tar våra proteaser hand om dem.