handdator

Visa fullständig version : Bildt blir, eventuellt, ny utrikesminister


Pretender
2006-10-05, 20:25
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13801573.asp

Posten borde passa honom som handen i handsken, eller vad tycker ni?
Kan ju iofs. bara vara rykten, enligt jyllandsposten kommer informationen från "en källa nära Carl Bildt" :)

/P

Edit: Carl Bildts blogg (http://bildt.blogspot.com/)

Grisen
2006-10-05, 20:26
Jag ser Bolio grina framför mig.

Bolio
2006-10-05, 20:30
*cry* *cry* *cry*

paddanboy
2006-10-05, 20:54
Jag tycker valet är mycket vettigt. Vi behöver lite ledargestaler nu efter att brukspatronen, herrgårdsägaren och vår landsfader Göran Persson har lämnat arken.

Carl Bildt är ett mycket vettigt val. Jag vet inte varför jag är nöjd med valet, men Bildt känns helt rätt.

Papi
2006-10-05, 20:57
Jag skulle bli mycket förvånad. Reinfeldt och Bildt är väl inte speciellt förtjusta i varandra.

Mago
2006-10-05, 20:59
Den viktigaste frågan måste ju ändå vara vem som blir idrottsminister. Eller nja.. Det viktigaste var ju faktiskt bara att få bort Bousse.

Krampus
2006-10-05, 21:07
Jag är opolitisk, men en av de få politiker jag tillskriver yrkesrespekt är faktiskt Bildt.
Jag tror denna uppgift är som gjord för honom.

pragmatist
2006-10-05, 21:07
Det som väl talar mest för att det stämmer är att det inte finns några andra kandidater. Ingen ledande allianspolitiker är ju särskilt utrikespolitiskt profilerad (utom möjligen Cecilia Malmström, men hon är nog för ung). Reinfelt har dessutom anklagats (med viss rätt) för att inte vara oerfarenh när det gäller utrikespolitik, och Carl Bildt på posten skulle råda bot på det problemet.

Det som talar emot det är att Bildt på valnatten faktiskt sa att det inte var någon bra ide...

Elwyndaz
2006-10-05, 21:29
Den viktigaste frågan måste ju ändå vara vem som blir idrottsminister. Eller nja.. Det viktigaste var ju faktiskt bara att få bort Bousse.
1+
bosse ringorm. *grr*

Yankeee
2006-10-06, 03:59
Bildt har ju lika mycket erfarenhet som resten av alliansen tillsammans. Är han motiverad blir det nog bra. Annars kan gott Jan Eliasson sitta kvar.

mela
2006-10-06, 04:26
Jag skulle bli mycket förvånad. Reinfeldt och Bildt är väl inte speciellt förtjusta i varandra.

Det är väl mest Reinfeldt som ogillar Bildt?



Men ja. Jag älskar Bildt. Hade gärna haft honom som statsminister igen :D

Bronkitkorv
2006-10-06, 06:19
Jag tror inte dom tar in en sån värdelös föredetting som blivit anklgad för att sabba sveriges ekonomi och dödat en massa afrikaner med Lundin Oil.. Så dum är nog inte Reine.

FreCKo
2006-10-06, 09:11
Jag tror inte dom tar in en sån värdelös föredetting som blivit anklgad för att sabba sveriges ekonomi och dödat en massa afrikaner med Lundin Oil.. Så dum är nog inte Reine.

Jodå, det gör dom :D

http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,901981,00.html

Papi
2006-10-06, 09:26
Hurra! Carl Bildt blir utrikesminister! :hbang:

Fjod0r
2006-10-06, 09:30
Bildt är bra.

z_bumbi
2006-10-06, 09:33
Jag tycker valet är mycket vettigt. Vi behöver lite ledargestaler nu efter att brukspatronen, herrgårdsägaren och vår landsfader Göran Persson har lämnat arken.

Herrgård? Hans lilla jordplätt är en avstyckning av en tidigare vanliga lantbruksfastighet, Sparre hade sin kåk på ett annat ställe.

MacLeod
2006-10-06, 09:42
Herrgård? Hans lilla jordplätt är en avstyckning av en tidigare vanliga lantbruksfastighet, Sparre hade sin kåk på ett annat ställe.


Hans jordplätt är iof 192 hektar. Det måste väl ändå anses vara en ganska rejäl jordplätt?

Fredrici
2006-10-06, 09:45
Hans jordplätt är iof 192 hektar. Det måste väl ändå anses vara en ganska rejäl jordplätt?

Ja det får man väl ändå tycka. Carl Bildt som utrikesminister är jag mycket nöjd med. Hans rutin och kontaktnät är fördelaktigt. Sen att jag har saknat Bildt i politiken.

z_bumbi
2006-10-06, 09:50
Hans jordplätt är iof 192 hektar. Det måste väl ändå anses vara en ganska rejäl jordplätt?

Inte jämfört med gården som det är avstyckat från.

Wain
2006-10-06, 09:56
In Bildt we trust.
:cheers:
Nu kanske man kan bli moderat igen.

Fredrici
2006-10-06, 10:02
Inte jämfört med gården som det är avstyckat från.

Och upplys mig gärna hur stor den var. Men 192 hektar är ändå en stor plätt, det går inte att komma ifrån. Göran och Anitra har lyckats med att skaffa sig ett fint hem. Att det kanske inte är sosse-politik ut i fingrarna är en annan sak, Men se det såhär, Anitra kanske är moderat och därmed får Göran snällt svansa med (för husfridens skull) när det är dags att byta boende från det sunkiga Sagerska palatset, till ett nybyggt litet lantställe ute på vischan=)
:D

z_bumbi
2006-10-06, 10:42
Och upplys mig gärna hur stor den var.[/!QUOTE]

Jag har ingen exakt siffra men Sparreholm med omnejd är en ganska bra beskrivning dvs stort som fan. :D

[QUOTE] Men 192 hektar är ändå en stor plätt, det går inte att komma ifrån.

Jo det är en ganska stor gård, om jag har fattat rätt så är det ganska mycket skog så de behöver inte köpa ved de närmaste åren.

Göran och Anitra har lyckats med att skaffa sig ett fint hem. Att det kanske inte är sosse-politik ut i fingrarna är en annan sak, Men se det såhär, Anitra kanske är moderat och därmed får Göran snällt svansa med (för husfridens skull) när det är dags att byta boende från det sunkiga Sagerska palatset, till ett nybyggt litet lantställe ute på vischan=)
:D

Jag blir mest förvånad över att folk jämför det med en herrgård (och är seriösa) när man lika gärna kan säga att de har blivit bönder. 192 hektar är inget direkt ovanligt (Medel på åkerarela i Sörmland 2004 var 65 hektar, alltså ej inräknat annan mark.) och jag kallar ingen av de bönder jag känner för herrgårdsägare.

pragmatist
2006-10-06, 10:48
Det är ju inte helt riskfritt för Fredrik att rekrytera en politiker till regeringen som är potentiellt mer populär i hans eget parti än han själv är. :D

Bolio
2006-10-06, 10:50
Hoppas verkligen inte Fredde gör det. Fredde är en bra kille, snäll och vacker. Han borde veta att Bildt är sämst och dum i huvudet.

Baan
2006-10-06, 10:53
Hoppas verkligen inte Fredde gör det. Fredde är en bra kille, snäll och vacker. Han borde veta att Bildt är sämst och dum i huvudet.

*host* http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=674599&lid=puff_674617&lpos=lasMer

MacLeod
2006-10-06, 10:53
Hoppas verkligen inte Fredde gör det. Fredde är en bra kille, snäll och vacker. Han borde veta att Bildt är sämst och dum i huvudet.

Vakna Bolio. Läs tidningen!

Bolio
2006-10-06, 10:56
*host* http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=674599&lid=puff_674617&lpos=lasMer

Jag vet, läste det precis. En sorgens dag. *cry*

Bildt är väldigt pro-Turkiet och förnekar att Turkiet förtrycker kristna minoriteter och kurder. Sedan är han väldigt anti-Israel och kör i princip på vänsterns linje.

Naturligtvis spelar detta ingen roll i just Israelfrågan, men det är mycket tråkigt att en högerpolitiker skall ha samma position som socialdemokraterna gällande Turkiet. Turkiet är ett skitland som skall behandlas som ett skitland, inte ett land för vilkens skull man skall förneka begångna folkmord och ett groteskt förtryck.

Bolio
2006-10-06, 10:56
Vakna Bolio. Läs tidningen!

Vakna MacLeod! Läs inläggen i tråden!

Snake
2006-10-06, 11:16
Det är ju inte helt riskfritt för Fredrik att rekrytera en politiker till regeringen som är potentiellt mer populär i hans eget parti än han själv är. :D

Hehe jävligt sant. Jag diggar Calle iaf., han är skön, han ger nog sverige ett gott intryck utåt även om Anna Lindh var mer tilltalande utseendemässigt :)

Sir Anselm
2006-10-06, 11:20
Ett mycket bra val i mina ögon.... Bildt har ett enormt kontaktnät och stort förtroendekapital. Han har ju figurerat oavbrutet i internationella sammanhang, träffat topp-politiker osv osv... Sen har inte detta uppmärksammats i svensk media, vilket är synd då jag tror att många fått uppfattningen om att han suttit hemma och kollat på Days of our lives...

Go Carl!!

Tenzu
2006-10-06, 11:28
Jag förstår inte den gängse förtjusningen över Bildt - att han skulle vara någon retorisk mirakelman. Tycker han ger ett surt intryck med den äldre skolans kasta skit teknik, inte alls sympatisk och stundvis osaklig i sin argumentation. Ska han vara på någon post är det naturligtvis som utrikesminister och visst hans kontaktnät kommer säkert vara till nytta, det ska bli intressant att se om han klarar av att hålla sig till sitt område bara - i så fall har han förutsättningar att lyckas väl.