handdator

Visa fullständig version : gener


Mr.Lindgren
2006-10-05, 19:58
Jag undrar ifall man har samma gener för alla muskler eller ifall man har olika gener för varje muskel. T.ex. att man kan ha bra gener för att träna bröst men sämre gener för att träna biceps?

Någon som är kunnig?

megadavor
2006-10-05, 20:05
Givetvis har man olika gener för olika muskler, vissa muskler växer bättre än andra, och det kanske har med gener att göra ?

Mr.Lindgren
2006-10-05, 20:06
vissa muskler växer mer för att man tränar dom mer/hårdare? behöver inte ha med gener att göra

megadavor
2006-10-05, 20:09
ja men om du tränar alla muskler lika mycket/bra/hårt så kommer förmodligen någon muskel växa lite mer än dom övriga.

Mr.Lindgren
2006-10-05, 20:11
I längden tror jag att det jämnar ut sig ganska så mycket, även fast någon muskel kanske ligger före i början. Jag tror på teorin att alla muskler tillhör samma gen, men kan någon som kan lite mer saker om ämnet än megadavor gör svara?^^ :)

flenders
2006-10-05, 20:12
Jag ser det hellre som att en muskelgrupp växer speciellt bra. Sen att börja klaga på gener när ens biceps inte går framåt känns lite som en undanflykt. Det är precis som alla andra på gymmet som klagar över att deras ben inte växer (som jag aldrig sett träna ben regelbundet).

Mr.Lindgren
2006-10-05, 20:14
Men vad beror det på att just en muskelgrupp växer bättre än vissa andra? I mitt fall ligger bröstet före de flesta av de andra muskelgrupperna. Och jag tränar varje muskelgrupp lika mycket.

megadavor
2006-10-05, 20:41
KAN NÅGON DUKTIGT SVARA INOM DET HÄR ? GRUB , ALLEN , SVERKER ? lever ni ?.

megadavor
2006-10-05, 20:44
Men vi säger att individen har bra teknink, tränar alla muskler lika hårt och bra o.s.v , jag tror att individen kommer att utveckla någon muskel lite bättre än alla andra , och vad kan det bero på ? Har inte det med genetiken att göra ?

mangs
2006-10-05, 20:51
Varje människa har sin unika sammansättning av gener. Vissa har generna för att bli riktigt stora och starka medan andra inte har det. De flesta ligger dock någonstans där mittemellan.

När det gäller ens gener så styr de väldigt mycket av hur resultatet kan bli och en person som har lätt för att bygga biceps har tex inte per automatik lätt för att bygga vader.

Det du tex kan kolla upp är att om alla släktingar tex har smala vader i förhållande till resten så är risken stor att dina vader inte kommer bli freakigt stora hur mycket du än tränar.

Låt dock inte detta med gener hindra dig utan alla tränar efter sina egna förutsättningar så gå ut och gör det bästa utav vad du fått.

Anonym112
2006-10-05, 20:59
Jepp alla har nån WEAK muscle och nån STRONG muscle.

det är tärningen som avgör bara.

Mr.Lindgren
2006-10-05, 21:09
grejjen är det att jag vill veta ifall varje muskel har en egen gen eller ifall alla muskler styrs på ett eller annat sätt av 1 gen. Jag tänkte för att t.ex. hårfärg bestämms ju också av generna, och det är ju inte direkt så att ena halvan av håret är blont och andra halvan brunt. Så varför skulle det vara så annorlunda med musklerna?

Mr.Lindgren
2006-10-05, 21:14
jag menar, ifall inte ena halvan av håret kan bli blont och den andra halvan blir brunt så borde ju inte en muskel kunna bli strong och den andra bli weak. det borde ju vara samma sak? dvs. om man tränar dom lika hård/mycket/bra.

Inte för att jag har nån fakta eller kunskap, men det är så det borde vara tycker jag:)

flenders
2006-10-05, 21:15
Vet inte riktigt hur jag skall beskriva det men här kommer ett försök. I våra gener så finns det "bestämmelser" på hur vår kropp skall vara. Bland dessa långa rader så står det hur din kropp skall växa och hur den skall se ut när den vuxit. Det kan vara så att din kropp är inställd på att växa satan om benen men att generna inte vill att överkroppen skall växa i samma takt. Då gör kroppen det eftersom den gör som bossen säger (generna). Med det sagt så kan man träna ben lika hårt som överkroppen men få sämre resultalt på överkroppen eftersom man har sina egna gener emot sig.

Mr.Lindgren
2006-10-05, 21:17
Men i det fallet borde det ju kunna vara likadant med t.ex. håret? om generna säger att håret ska växa mer på vänstra sidan och mindre på högra sidan. Jag har då aldrig sett nån med längre hår på ena sidan än den andra. Dvs, om man inte vill ha det längre.

Mr.Lindgren
2006-10-05, 21:19
Hur menar du att benen ska växa? Menar du på längden? för isf är inte det samma gener som för musklerna. Fast du menade säkert muskelmässigt:P bara jag som inte förstod.

blekfet2
2006-10-05, 21:20
gen ,en ursäkt att vara fet/mager. :devil:

Mr.Lindgren
2006-10-05, 21:23
Problemet är inte att ja varken är fet eller mager :P. ja har idrottat/tränat i 10år, så det är inte problemet. Men jag är bara nyfiken på hur det fungerar