handdator

Visa fullständig version : Mattehjälp :'(


Erik__
2006-10-05, 17:42
Har prov imorgon och har kört fast totalt, finns exempel i boken men det är just de som jag inte förstår.

z^2 = 5i

z^2 = 5(cos pi/2 + i sin pi/2)

z= sqrt5 (cos pi/4 + i sin pi/4)

Där har man svaret ju, men sedan är det skrivt såhär:

sqrt5 (cos pi/4 + i sin pi/4) = (sqrt (5/2))(1+i)

jag fattar INGENTING av omvandlingen, och den är ju növändig om man ska svara på formen a+bi

någon vänlig människa som skulle kunna förklara det i ord??

brill
2006-10-05, 17:48
Bryt ut 1/4 ur parentesen och släng in i sqrt och då blir det 1/2. 5*1/2=5/2. Sen är det då kvar i parentesen (cos pi + i sin pi) och det är ju 1+i.

Erik__
2006-10-05, 18:02
Bryt ut 1/4 ur parentesen och släng in i sqrt och då blir det 1/2. 5*1/2=5/2. Sen är det då kvar i parentesen (cos pi + i sin pi) och det är ju 1+i.

Tack! men en sak förstår jag inte, hur blir (cos pi + i sin pi) = 1+i? jag vill få det till något HELT annat.

Jensa82
2006-10-05, 18:05
Vilken mattekurs läser du?

Erik__
2006-10-05, 18:06
Vilken mattekurs läser du?

E sist jag kollade, hamnat en bra bit efter och har prov imorn hahahahha : D

WheyProtein
2006-10-05, 18:07
Linjär algebra?

Edit: Ok E var det....

Erik__
2006-10-05, 18:11
Linjär algebra?

Edit: Ok E var det....

Vad är linjär algebra? : ) haha


damn, blir sur på skiten.

edvin
2006-10-05, 18:21
(cos pi + i sin pi) = 1+i, det är det ju inte. Snarare är det sqrt((1/2))(1+i). (cos pi + i sin pi) = -1, tänk enhetscirkeln. Anledningen till att du får sqrt(1/2) är för att det är att pi/4 är 45 grader och argumentet är det samma för både den reela delen och den imaginära.

A.Pahkamaa
2006-10-05, 18:31
z^2 = 5i

På polär form:

z^2 = 5(cos(pi/2) + isin(pi/2))

de Moivres formel ger:

z = sqrt(5)(cos(pi/4) + isin(pi/4))

cos(pi/4) = sqrt(1/2)
sin(pi/4) = sqrt(1/2)

z = sqrt(5)(sqrt(1/2) + isqrt(1/2))

Bryt ut sqrt(1/2):

z = sqrt(5)sqrt(1/2)(1+i)

Förenkla:

z = sqrt(5*1/2)(1+i)
z = sqrt (5/2)(1+i)

Erik__
2006-10-05, 18:34
(cos pi + i sin pi) = 1+i, det är det ju inte. Snarare är det sqrt((1/2))(1+i). (cos pi + i sin pi) = -1, tänk enhetscirkeln. Anledningen till att du får sqrt(1/2) är för att det är att pi/4 är 45 grader och argumentet är det samma för både den reela delen och den imaginära.


jahaaa så typ sqrt 5 ( 1/sqrt 2 + i 1/sqrt 2) = (1/sqrt 2)(sqrt 5)(1+i) = sqrt (5/2)(1+i) ?! : D

Erik__
2006-10-05, 18:36
z^2 = 5i

På polär form:

z^2 = 5(cos(pi/2) + isin(pi/2))

de Moivres formel ger:

z = sqrt(5)(cos(pi/4) + isin(pi/4))

cos(pi/4) = sqrt(1/2)
sin(pi/4) = sqrt(1/2)

z = sqrt(5)(sqrt(1/2) + isqrt(1/2))

Bryt ut sqrt(1/2):

z = sqrt(5)sqrt(1/2)(1+i)

Förenkla:

z = sqrt(5*1/2)(1+i)
z = sqrt (5/2)(1+i)


hoppas det är samma som jag skrivit ovanför *grr27*

btw nu addar du mig på msn bänknisse pahkamaa, jag kommer snart köra fast på polynomdivisioner

A.Pahkamaa
2006-10-05, 18:40
hoppas det är samma som jag skrivit ovanför *grr27*

btw nu addar du mig på msn bänknisse pahkamaa, jag kommer snart köra fast på polynomdivisioner

1/sqrt(2) = sqrt(1/2). Så du har gjort rätt :)

Chris
2006-10-05, 18:47
Mitt tips är att du sätter dig och tittar i enhetscirkeln hur den fungerar, och lär dig utantill de två trianglar som beskriver sin och cos för pi/2 pi/3 pi/4 och pi/6.

Läser precis samma sak fast lite mer djupgående på högskolan. Imaginära tal sux.

The_RobRoy
2006-10-05, 18:48
Enhetscirkeln tar tid innan man förstår, när jag gick i gymnasiet hade man väldigt dålig koll på den, skyller på värdelösa lärare.

Big_Vik
2006-10-05, 18:48
Ni har fel det ska ju vara 1/squirt(2) = 3x(2-x-g^+4f/65,434) (0,0001-343f+434g) = (43^666x)3(534+z-5851y/43)/45 *rolleyes* :em:

Erik__
2006-10-05, 18:51
Mitt tips är att du sätter dig och tittar i enhetscirkeln hur den fungerar, och lär dig utantill de två trianglar som beskriver sin och cos för pi/2 pi/3 pi/4 och pi/6.

Läser precis samma sak fast lite mer djupgående på högskolan. Imaginära tal sux.

Haha går gymnasiet : ) får formler och tabeller till proven, men läraren har tryckt in dom där i skallen hos oss sen i B, blir lite blind när det gäller radianer hehe : ) sen fattar jag aldrig när de ska användas haha

edvin
2006-10-05, 18:51
jahaaa så typ sqrt 5 ( 1/sqrt 2 + i 1/sqrt 2) = (1/sqrt 2)(sqrt 5)(1+i) = sqrt (5/2)(1+i) ?! : D

Jupp det ser rätt ut tycker jag. Precis som A.Pahkamaa, skrev. Han tog hela teorin.

Det är ruskigt smidigt om du hajar enhetscirkeln när du räknar komplext. Det är lite lurigt med radianer i början men tänk bara på att ett varv motsvarar 2pi. Sedan har du imag. axlen längs y-axeln och re. längs x-axeln. Så om argumentet är pi/2 så motsvaras det av i. Argument pi motsvaras av -1, 3pi/2 = -i. Sedan är det bara multiplar.Typ arg (0+2pi*n) = 1

Uhh jag kanske bara rör till det för din del. Men, Lycka till imorgon!

Chris
2006-10-05, 18:56
Haha går gymnasiet : ) får formler och tabeller till proven, men läraren har tryckt in dom där i skallen hos oss sen i B, blir lite blind när det gäller radianer hehe : ) sen fattar jag aldrig när de ska användas haha

Själv har jag glömt bort hur man räknar grader. När jag gör en 720 på snowboard säger jag att jag gör en 4pi.

... ok lite överdrivet, men nästan ;)

edvin
2006-10-05, 18:57
Mitt tips är att du sätter dig och tittar i enhetscirkeln hur den fungerar, och lär dig utantill de två trianglar som beskriver sin och cos för pi/2 pi/3 pi/4 och pi/6.

Läser precis samma sak fast lite mer djupgående på högskolan. Imaginära tal sux.

Säkert. *screwy*
Är ju jävligt skoj att sitta med trigg formler till dö dagar. Dessutom skulle alla transformler och annat bli oerhört jobbiga. Jag vågar påstå att du inte är vidare insatt i matte om du gör ett sådant uttalande.

Jag skulle säga att det är skitviktigt att kunna lite komplexräkning, kommer i första kurserna på högskolan. Ta chansen och försök att lära dig det nu istället.

Chris
2006-10-05, 21:02
Säkert. *screwy*
Är ju jävligt skoj att sitta med trigg formler till dö dagar. Dessutom skulle alla transformler och annat bli oerhört jobbiga. Jag vågar påstå att du inte är vidare insatt i matte om du gör ett sådant uttalande.

Jag skulle säga att det är skitviktigt att kunna lite komplexräkning, kommer i första kurserna på högskolan. Ta chansen och försök att lära dig det nu istället.

Slappna av lite va? Jag kan faktiskt en del om imaginära tal, men tycker inte att det är roligt för det. Förlåt om jag förolämpade ditt favoritintresse. :)

Erik__
2006-10-05, 21:06
haha kan någon räkna detta åt mig : )

x^5+4x-5 dividerat med x-1 ?

jakke
2006-10-05, 21:19
kan du inte liggande-stolen?

Erik__
2006-10-05, 21:26
kan du inte liggande-stolen?

joo, men jag har inget facit : ) vill bara veta ifall jag fick rätt.

jakke
2006-10-05, 21:33
joo, men jag har inget facit : ) vill bara veta ifall jag fick rätt.
Då är det ju bara att multiplicera ihop termerna igen..

tano
2006-10-05, 21:41
Enhetscirkeln tar tid innan man förstår, när jag gick i gymnasiet hade man väldigt dålig koll på den, skyller på värdelösa lärare.

Det är ju att minnas alla värden som är svårast, man kan ju de enklaste(vilket ju brukar vara vad om behövs på ett test), men annars är nog en miniräknare nyttigt.

Förövrigt, polynomdivisionen är som sagt enkel att rätta.

Chris
2006-10-05, 21:42
haha kan någon räkna detta åt mig : )

x^5+4x-5 dividerat med x-1 ?

Fick det till X^4 + X^3 + X^2 + X + 5

WheyProtein
2006-10-05, 21:59
Vad är linjär algebra? : ) haha


damn, blir sur på skiten.
Det är en jäkla trälig kurs på universitet som blivande ingenjörer läser :'(

WheyProtein
2006-10-05, 22:04
Fick samma svar som Chris på polynomdivisionen.

Catar
2006-10-05, 22:07
Tre likadana svar borde betyda att det är rätt:hbang:
Gillar faktiskt komplexa tal, känns enkelt på nåt sätt även om de inte har nån riktig bas i verkligheten.

Hur svårt är linjär algebra egentligen?

WheyProtein
2006-10-05, 22:12
Hur svårt är linjär algebra egentligen?
JAG tycker det är jättesvårt, håller nu på med matriser och linjära ekvationssystem, gausselimination, ON-baser, vektor och skalärprodukt och fan och hans moster.. och det går åt helvete, kommer antagligen hoppa av skiten.

Men så är jag inte någon höjdare på matte heller, inte kass, men inte bra heller :P

The_RobRoy
2006-10-05, 23:50
Det är ju att minnas alla värden som är svårast, man kan ju de enklaste(vilket ju brukar vara vad om behövs på ett test), men annars är nog en miniräknare nyttigt.

Förövrigt, polynomdivisionen är som sagt enkel att rätta.

Man behöver inte kunna värdena utantill, räcker med att kunna rita upp 2 trianglar

The_RobRoy
2006-10-05, 23:54
JAG tycker det är jättesvårt, håller nu på med matriser och linjära ekvationssystem, gausselimination, ON-baser, vektor och skalärprodukt och fan och hans moster.. och det går åt helvete, kommer antagligen hoppa av skiten.

Men så är jag inte någon höjdare på matte heller, inte kass, men inte bra heller :P

Linjär algebra är lite utav ett nytt mattespråk, lätt när man är insatt, men grekiska i början.

Noodles
2006-10-06, 07:44
Linjär algebra är lite utav ett nytt mattespråk, lätt när man är insatt, men grekiska i början.

Håller med. Det är svårt för de flesta i början. Jag läste Ma F i gymnasiet där vi introducerade lite plan, vektorer och andra grundläggande begrepp. Ändå var linjär algebra en chock på högskolan. Analysen kan vara riktigt svår men fortsätter ändå i samma stil som gymnasiematten.

Linjär algebra måste få mogna ett tag men det blir kul senare när man kan använda det i alla tillämpningar.

ante
2006-10-06, 07:52
Linjär algebra är lite utav ett nytt mattespråk, lätt när man är insatt, men grekiska i början.

Själv tyckte jag att linjär algebra var lättare än t ex envariabelanalys.

T ex hade jag svårt för att acceptera taylorutvecklingar (varför de funkar), medan vektor- och plan-räkning gick hur smidigt som helst.

tano
2006-10-06, 08:42
envariabelanalys är ju en grej, men sedan flervariabelanalysen. taylorutvecklingarna där...

Vad kommer efter det, komplexanalys? (fast läraren påstod det var enkelt)

LuddeNoid
2006-10-06, 09:17
håller med dig ante. linjär algebra e ju logisk å inte så svårt å komma ihåg bevisen heller som det är i variabel analys.

edvin
2006-10-06, 10:06
Slappna av lite va? Jag kan faktiskt en del om imaginära tal, men tycker inte att det är roligt för det. Förlåt om jag förolämpade ditt favoritintresse. :)

My bad. Var trött och less igår. Jag tvilar inte ett dugg på dina mattekunskaper. Själv är jag måttligt intresserad, men det är ju nödvändigt ont om man pluggar tekniska utblidningar.

Hoppas det gick som smort för Erik__ idag!

Tolkia
2006-10-06, 10:28
Det är en jäkla trälig kurs på universitet som blivande ingenjörer läser :'(
Jag minns inte hur svår jag tyckte kursen var; jag undrar om inte envariabelanalys 2 var värre - men ingen mattekurs har jag hatat så hjärtligt som jag hatade linjäralgebran. Så "jäkla trälig" +1.

The_RobRoy
2006-10-06, 10:31
envariabelanalys är ju en grej, men sedan flervariabelanalysen. taylorutvecklingarna där...

Vad kommer efter det, komplexanalys? (fast läraren påstod det var enkelt)

Komplex analys är ansedd som en av de absolut svåraste kurserna att klara här i Linköping.

Efter flervariabelanalys kommer kanske vektoranalys (iallafal för oss), sedan komplex analys, sen Tranformteori, eller Fourieranalys som det kallas här, därefter Funktionalanalys.

Sen finns ju massa sidokurser, som sannolikhetslära, statistik, stokastiska processer, linjära differentialekv,

Chris
2006-10-06, 16:47
My bad. Var trött och less igår. Jag tvilar inte ett dugg på dina mattekunskaper. Själv är jag måttligt intresserad, men det är ju nödvändigt ont om man pluggar tekniska utblidningar.

Hoppas det gick som smort för Erik__ idag!

Ingen fara! Jag håller med dig om att det är viktigt, men som sagt, finns roligare saker att räkna på :)

Klarade just dagens KS. Känns riktigt skönt att avsluta helgen med att veta man får stryka ett tal från tentan :D