handdator

Visa fullständig version : olycklig av akne?


nirre
2006-10-05, 13:57
Finns en annan tråd om detta, men tycker den spårat ur totalt pga att alla bara skriver hur man ska behandla akne med mediciner, salvor, krämer m.m.

Skulle vilja höra er syn på akne även ni som inte har akne. Tycker ni en människa tex ser sämre ut av akne (fulare, motbjudande). HUr påverkar aknen dig (som har)? För mig känns det nästan som blivit djup deprimerad av den, för haft den så länge, och lagt ner tusentals pengar på olika behandlinspreparat. Tycker jag ser sämre ut i spegeln är mer blyg nu speciellt ute på krogen, tänker mer vad folk tycker om en, kollar mkt på andra när jag går förbi personer tex på bussen, skäms rätt mkt av min akne. Har nog fått social fobi, men vet inte om det är pga av aknen. fått mkt värdelösa känslor m.m.

hur känner ni er med akne, bryr er knappt, kan ju säga också vilken grad av akne om den är mild eller svår med ärr och sånt

sj har jag rätt mkt röda märken från förut som aldrig vill försvinna

mystic[-_-]
2006-10-05, 14:01
Det ser verkligen inte bra ut.

Har själv och har under de senaste 6-7 åren försökt få bort den. Har mycket mindre nu men det kommer upp iaf under vissa perioder av året.
Det värsta är väll alla ärren som inte går bort.

nirre
2006-10-05, 14:03
']Det ser verkligen inte bra ut.

Har själv och har under de senaste 6-7 åren försökt få bort den. Har mycket mindre nu men det kommer upp iaf under vissa perioder av året.
Det värsta är väll alla ärren som inte går bort.

hur mår du då, påverkar dom din vardag mkt. funderat på laser??

krilleh
2006-10-05, 14:04
Jag får helt klart bättre självförtroende då jag itne har någon acne. Det beror ju på att jag är mer nöjd med mig själv = Bättre självförtroende.

Dock har jag inte så mkt, iaf inte längre! Går på pencilin :)

Richard85
2006-10-05, 14:05
Har samma skit fast på ryggen/bakre axlar, haft i 2-3 år nu, blivit bättre men ärren är kvar och det är det jobbiga, laser, är svindyrt?

mystic[-_-]
2006-10-05, 14:05
hur mår du då, påverkar dom din vardag mkt. funderat på laser??

Upp och ned i perioder. När det är mycket och sprider sig upp på halsen och nacken är det inte så roligt

Beror på vad för situation man hamnar i. Inte så roligt att gå på stranden som exempel

För dyrt

s_himself
2006-10-05, 14:07
Jag har inte haft några problem med acne mer än vanlig tonårsacne. men jag har kompisar som har det och jag är medveten om att dom har acne, Men det stör mig inte, och jag reagerar inte på det.. Det är en del av dom eller vad man ska säga. som att en annan har massa massa leverfläckar och födelsemärken på kroppen eller snea tänder eller en vinnögd, det bara är där och det är så den personen är. mer med det är det inte.. och jag tycker absolut inte det är äckligt.

Vet inte hur jag ska förklara så jag gör mig försådd :) Men hoppas det framgått av min röriga förklaring.

nemd
2006-10-05, 14:11
Jag har lite då och då och det påverkar inte mig så värst mycket eftersom jag redan har ett fuckat ansikte. Men hade jag inte haft det så hade jag nog också mått dåligt av skiten.

Fast jag vet inte, jag dömmer inte andra som fulare för att dem har acne, visst lite läskigt/snuskigt ser det väl ut men jag vet ju att dem inte riktigt kan hjälpa det.

En riktigt pain in the ass är det verkligen iaf, hoppas dem kommer med nån superkur mot skiten i framtiden.

HenrY
2006-10-05, 14:11
Har du testat Roaccutan?
Om inte, diskutera det med en läkare.

Annars finns det ju laser oså nuförtiden med. Jag mådde också dåligt utav min akne, då gick jag till skolsköterskan som skickade mig vidare till hudläkaren. Jag fick Roaccutan, vilket hjälpte mig extremt.
Idag mår jag mycket bättre!
Skulle råda dig att gå till läkare och diskutera dina alternativ!

Blaine
2006-10-05, 14:14
Jag tycker det är jobbigt att ha folk nära inpå mig som glor, ty det känns som det enda de lägger märke till är det orena i ansiktet, det vill säga akne och porer. Jag kan erkänna att jag ofta blir reserverad och lite tillbakadragen på grund av detta och undviker helst sådana sociala sammanhang.

Ju äldre jag blivit, desto mindre har jag brytt mig om detta (aknen i sig har dessutom blivit lite bättre, men det finns fortfarande kvar), och det finns fortfarande kvar en ganska stark blyghet inom mig just på grund av en svår akneperiod.

Puberteten tar många liv!

Tolkia
2006-10-05, 14:18
Det är klart att ingen blir SNYGGARE av akne. Och svår akne ser man, även översminkad sådan, om det inte är väldigt mörkt. MEN att jag är medveten om att folk har akne betyder inte att jag tänker på det hela tiden, eller äcklas av det (det är inte "äckligt"), eller tror att personen är ohygienisk (det beror inte på dålig hygien) eller något. Det är väl ungefär som med folk som sitter i rullstol, har tuppkam, har tio ringar i läppen eller på annat sätt avviker lite rent visuellt fårn den breda massan (akne är i och för sig rätt vanligt i den breda massan). Man vet att det finns där, men man tänker inte på det. Eller, jag gör det inte i alla fall. Och även om akne inte gör en snyggare så är det inte automatiskt så att man är ful bara för att man har akne.

Har inte själv haft problem med akne, däremot hade jag ett minst sagt mindre snyggt eksem runt näsan som tonåring, så jag tror att jag kan relatera till känslan.

ManuelIT
2006-10-05, 14:22
Finns en annan tråd om detta, men tycker den spårat ur totalt pga att alla bara skriver hur man ska behandla akne med mediciner, salvor, krämer m.m.

Skulle vilja höra er syn på akne även ni som inte har akne. Tycker ni en människa tex ser sämre ut av akne (fulare, motbjudande). HUr påverkar aknen dig (som har)? För mig känns det nästan som blivit djup deprimerad av den, för haft den så länge, och lagt ner tusentals pengar på olika behandlinspreparat. Tycker jag ser sämre ut i spegeln är mer blyg nu speciellt ute på krogen, tänker mer vad folk tycker om en, kollar mkt på andra när jag går förbi personer tex på bussen, skäms rätt mkt av min akne. Har nog fått social fobi, men vet inte om det är pga av aknen. fått mkt värdelösa känslor m.m.

hur känner ni er med akne, bryr er knappt, kan ju säga också vilken grad av akne om den är mild eller svår med ärr och sånt

sj har jag rätt mkt röda märken från förut som aldrig vill försvinna
kan relatera till 100%. har inte grov/mkt akne, men de jag får är sånna som sätter sig under huden och blir stora blåsor, inte kul med en sån rakt på näsan. har oxå testat hudvårdsprodukter, typ krämer och skit (både dyra märken o läkemedel). ska försöka få ut roaccutan men läkaren säger att min akne inte är tillräcklig svår, men det påverkar mig oheört mkt psyikist.

RassK
2006-10-05, 14:23
Social Fobi i all dess skepnader är det tråkiga resultatet av akne sedan 14 års ålder för mig.


Undviker sociala tillställningar
Kollar inte folk i ögonen (skymmer ansiktet)
Social inkompetens
Håller distansen från folk
Dåligt självförtroende
Kan uppfattas som blyg eller rentav otrevligt frånstötande



Hur andra uppfattar det utseendemässigt kan jag inte svara för. Det är ju ingen attraktiv attribut direkt, Men om en söt trevlig tjej hade haft akne hade jag inte brytt mig om det.

nirre
2006-10-05, 14:26
Social Fobi i all dess skepnader är det tråkiga resultatet av akne sedan 14 års ålder för mig.


Undviker sociala tillställningar
Kollar inte folk i ögonen (skymmer ansiktet)
Social inkompetens
Håller distansen från folk
Dåligt självförtroende
Kan uppfattas som blyg eller rentav otrevligt frånstötande



Hur andra uppfattar det utseendemässigt kan jag inte svara för. Det är ju ingen attraktiv attribut direkt, Men om en söt trevlig tjej hade haft akne hade jag inte brytt mig om det.

Det där stämmer som fan på mig. Grejen var att jag inte alls var så här förut. VAr skitsocial förut och verkligen gillade det (sociala sammanhang) är väl därför man blivit lite deprimerad av detta, för man saknar hur det var förut

mystic[-_-]
2006-10-05, 14:29
Det där stämmer som fan på mig. Grejen var att jag inte alls var så här förut. VAr skitsocial förut och verkligen gillade det (sociala sammanhang) är väl därför man blivit lite deprimerad av detta, för man saknar hur det var förut

Även om man har mycket så är det inte bra att gräva in sig i ett hörn och tycka synd om sig själv.
Visst är det jobbigt men ibland får man helt enkelt ta tag i sig själv för att komma vidare

dared
2006-10-05, 14:31
Har du testat Roaccutan?
Om inte, diskutera det med en läkare.

Annars finns det ju laser oså nuförtiden med. Jag mådde också dåligt utav min akne, då gick jag till skolsköterskan som skickade mig vidare till hudläkaren. Jag fick Roaccutan, vilket hjälpte mig extremt.
Idag mår jag mycket bättre!
Skulle råda dig att gå till läkare och diskutera dina alternativ!

Extremt mycket +1

Roaccutan hjälpte mig enormt. Mådde, fast vad folk säger om Roa, egentligen bra direkt när det började visa lite resultat efter 3 veckor eller ngt. Tog det bara i 4 månader (för jag fick förlite utskrivet, sen hade d inga tider osv) men efter de 4 månaderna har jag inte haft en enda ny finne.. nu har jag lite ärr men de försvinner mer och mer... så det är skitbra nu tycker jag.

Stab
2006-10-05, 14:32
Det ser ju bara för taaskigt ut. Har aldrig haft mycket men lite kom när jag började träna runt 15-16år ren "testo acne" försvann när jag slutade, och kom tillbaka när jag började ett halvår senare.. Och i en kombination av att bara tvätta ansiktet med dubbelduschen flaskan i duschen =) Nu e man lite smartare och använder cleanser/scrub/moisturizer. Tycker det hjälper bättre än att ha en massa "anti" medel. Att köpa påkostade märken.. testade då proactive, neutrogena,nivea och allt sånt låg pris skit, bättre än inget men fortf. skit. Dermatologica, Bioterme, MD Forumaltions är bra greejjer. Sen ska man inte missta rakutslag för finnar(som jag gjorde) eftersom dom i stort sätt ser lika ut, använd apparat istället. Retin-A e nog den enda bra krämen och tycker fan alla som har mycket borde köpa roccuatan och vill inte läkaren ge det, så fixa det själva ;)

dared
2006-10-05, 14:32
Kollar inte folk i ögonen (skymmer ansiktet)

Håller distansen från folk

Dåligt självförtroende





+1 där också.. grymt jobbigt det där.

nirre
2006-10-05, 14:33
']Även om man har mycket så är det inte bra att gräva in sig i ett hörn och tycka synd om sig själv.
Visst är det jobbigt men ibland får man helt enkelt ta tag i sig själv för att komma vidare

jo går hos psykolog bland annat. Just nu håller jag på med det här att skita i aknen, göra det man tycker är kul och sånt man annars skulle ha gjort, men har så himla svårt att se folk i ögonen och prata. JAg vet, stängde in mig förut rätt mkt, mådde skit av det, märker att ju mer man umgps med familj och vänner mår mkt bättre och bryr sig inte lika mkt om utseendet

nirre
2006-10-05, 14:35
vad betyder +1?

ManuelIT
2006-10-05, 14:35
jo går hos psykolog bland annat. Just nu håller jag på med det här att skita i aknen, göra det man tycker är kul och sånt man annars skulle ha gjort, men har så himla svårt att se folk i ögonen och prata. JAg vet, stängde in mig förut rätt mkt, mådde skit av det, märker att ju mer man umgps med familj och vänner mår mkt bättre och bryr sig inte lika mkt om utseendet

men har du funderat på roaccutan?

mystic[-_-]
2006-10-05, 14:35
vad betyder +1?

att han håller med

nirre
2006-10-05, 14:37
men har du funderat på roaccutan?

jo men han tyckte jag skulle köra på tetralysal först. har gjort det två ggr nu, testat skinoren, sen nån salva på D. nu håller jag på med ole henriksen produkter är ganska bra, ger fin hud men tar inte bort finnarna.

Jo men är rätt rädd för biverkningarna, + är väl inte i en depression nu kanske så undrar om det är så himla bra o ta den om den kan ge depression med?

Kabuto
2006-10-05, 14:37
Social Fobi i all dess skepnader är det tråkiga resultatet av akne sedan 14 års ålder för mig.


Undviker sociala tillställningar
Kollar inte folk i ögonen (skymmer ansiktet)
Social inkompetens
Håller distansen från folk
Dåligt självförtroende
Kan uppfattas som blyg eller rentav otrevligt frånstötande




Passar in på mig ganska bra. Nästan alla punkter stämmer. Dock inte på grund av akne. Men efter jag fått i mig några drinkar brukar det släppa :D

Bryr mig inte särskilt mycke om andra har akne..

Blaine
2006-10-05, 14:39
Vad exakt gör "Roaccutan"? Blir fan sugen på det nu när man hör positiva resultat.

ManuelIT
2006-10-05, 14:40
jo men han tyckte jag skulle köra på tetralysal först. har gjort det två ggr nu, testat skinoren, sen nån salva på D. nu håller jag på med ole henriksen produkter är ganska bra, ger fin hud men tar inte bort finnarna.

Jo men är rätt rädd för biverkningarna, + är väl inte i en depression nu kanske så undrar om det är så himla bra o ta den om den kan ge depression med?

well om din depression beror på aknen så borde du köra på roa, men beror det även på annat så kanske det inte vore en bra ide

mystic[-_-]
2006-10-05, 14:41
jo men han tyckte jag skulle köra på tetralysal först. har gjort det två ggr nu, testat skinoren, sen nån salva på D. nu håller jag på med ole henriksen produkter är ganska bra, ger fin hud men tar inte bort finnarna.

Jo men är rätt rädd för biverkningarna, + är väl inte i en depression nu kanske så undrar om det är så himla bra o ta den om den kan ge depression med?

Kräv att du ska få roa! Fick hålla på med tetalysalskiten och salvor osv från 9:an till mitten av 3:an på gymnasiet och det gav mig inte ett skit.

Alternativet är att försöka få tag på en hudläkare om du nu går hos en vanlig läkare.

nirre
2006-10-05, 14:42
Vad exakt gör "Roaccutan"? Blir fan sugen på det nu när man hör positiva resultat.

http://www.akne.nu/roaccutan.php

ManuelIT
2006-10-05, 14:42
Vad exakt gör "Roaccutan"? Blir fan sugen på det nu när man hör positiva resultat.

täpper till och minskar porer, så inte nog med att man inte får finnar så minskar porerna avsesvärt och man blir inte lika oljig i ansiktet. man får bra hy helt enkelt

nirre
2006-10-05, 14:43
']Kräv att du ska få roa! Fick hålla på med tetalysalskiten och salvor osv från 9:an till mitten av 3:an på gymnasiet och det gav mig inte ett skit.

Alternativet är att försöka få tag på en hudläkare om du nu går hos en vanlig läkare.

aa ska nog göra det, är trött på skiten. har du kört på roaccutan, några biverkningar?

mystic[-_-]
2006-10-05, 14:46
aa ska nog göra det, är trött på skiten. har du kört på roaccutan, några biverkningar?

Körde i 10-11 månader dosen varierade mellan 60-80 mg varje dag vilket tydligen var högt eftersom jag inte vägde så mycket.
Jag fick stela leder och lite problem med magen men det var värt det iaf.

Första månaderna kom det lite mer finnar men det hände tydligen för vissa så jag fortsatte ta det. Mycket skönt när man börjar se att det blir mindre :)
Det kan ju självklart komma tillbaka men för de flesta gör det inte det. Att ha lite i perioder och lite mer i perioder som jag har nu är helt klart bättre än att ha mycket hela tiden.

dared
2006-10-05, 14:47
Testade Tetra 2 kurer blev inte direkt skillnad. Har hade aldrig jättemycket akne, dvs ingen på ryggen. Men däremot endel i ansiktet, jag har hört att många hudläkare inte är jätte pigga på att skriva ut Roa om inte patienten har jätteproblem. Däremot hade jag en läkare som var jättepositiv till preparatet och jag fick det direkt. Finnarna försvann helt efter kanske 3 månader sen har de inte kommit tillbaka alls.

Biverkningar kan vara:
Extremtorka på huden
Ont i Leder
Depression


Jag blev lite torr i huden, men smörjde in mig och hade lypsyl redo så var det helt lungt. Dock måste man smörja sig efter dusch osv. Annars kan det bli riktigt tort.

Ont i leder fick jag inte alls

Depression fattar jag inte ens, jag blev tvärtom mycket gladare under kuren


Sen ska man inte dricka alkohol under kuren säger dem. Jag drack rätt mycket, minst 1 gång i veckan då jag blev full och hade endå bra levervärden. Men det varierar ju förstås. Så ta det lungt endå.

Syrran tog det också och led inte av några biverkningar och är idag mycket gladare också.

Så vi kan iaf rekommendera Roaccutan. Man ska nog ta bieffekterna med en klackspark, sen märker man att man är väldigt känslig när man väl börjar ta det, får man väl trappa ner eller medge att det inte var rätt alternativ för en själv..

Lycka till och ta Roa om ni känner att aknen är ett problem. Ligg på hudläkarn, alt. testa en annan hudläkare om de är negativa.


EDIT: jag körde 4 månader, syrran 6.... minumum är egentligen 6, bara att kliniken hade stängt på sommarn så jag lyckades bara ta 4 mån, men det funkade iaf för mig.

ManuelIT
2006-10-05, 14:48
']Körde i 10-11 månader dosen varierade mellan 60-80 mg varje dag vilket tydligen var högt eftersom jag inte vägde så mycket.
Jag fick stela leder och lite problem med magen men det var värt det iaf.

Första månaderna kom det lite mer finnar men det hände tydligen för vissa så jag fortsatte ta det. Mycket skönt när man börjar se att det blir mindre :)
Det kan ju självklart komma tillbaka men för de flesta gör det inte det. Att ha lite i perioder och lite mer i perioder som jag har nu är helt klart bättre än att ha mycket hela tiden.

nästan en 12 månaders kur. sjukt länge!

nirre
2006-10-05, 14:52
Testade Tetra 2 kurer blev inte direkt skillnad. Har hade aldrig jättemycket akne, dvs ingen på ryggen. Men däremot endel i ansiktet, jag har hört att många hudläkare inte är jätte pigga på att skriva ut Roa om inte patienten har jätteproblem. Däremot hade jag en läkare som var jättepositiv till preparatet och jag fick det direkt. Finnarna försvann helt efter kanske 3 månader sen har de inte kommit tillbaka alls.

Biverkningar kan vara:
Extremtorka på huden
Ont i Leder
Depression


Jag blev lite torr i huden, men smörjde in mig och hade lypsyl redo så var det helt lungt. Dock måste man smörja sig efter dusch osv. Annars kan det bli riktigt tort.

Ont i leder fick jag inte alls

Depression fattar jag inte ens, jag blev tvärtom mycket gladare under kuren


Sen ska man inte dricka alkohol under kuren säger dem. Jag drack rätt mycket, minst 1 gång i veckan då jag blev full och hade endå bra levervärden. Men det varierar ju förstås. Så ta det lungt endå.

Syrran tog det också och led inte av några biverkningar och är idag mycket gladare också.

Så vi kan iaf rekommendera Roaccutan. Man ska nog ta bieffekterna med en klackspark, sen märker man att man är väldigt känslig när man väl börjar ta det, får man väl trappa ner eller medge att det inte var rätt alternativ för en själv..

Lycka till och ta Roa om ni känner att aknen är ett problem. Ligg på hudläkarn, alt. testa en annan hudläkare om de är negativa.


EDIT: jag körde 4 månader, syrran 6.... minumum är egentligen 6, bara att kliniken hade stängt på sommarn så jag lyckades bara ta 4 mån, men det funkade iaf för mig.

lider du fortfarande av biverkningarna, då tänker jag främst på extrema hudtorkan, är inte den rätt jobbig o ha, typ smörja in sej hela tiden?

haiduc
2006-10-05, 14:53
Har kompisar med dålig hy och inte tycker jag sämre om dem för det, sälvklart inte...
Skulle däremot aldrig kunna tänka mig att vara tillsammans med någon som har mycket dålig hy/acne. Det är det första jag tittar på hos ett "ragg" dålig hy går bort direkt.

dared
2006-10-05, 15:00
lider du fortfarande av biverkningarna, då tänker jag främst på extrema hudtorkan, är inte den rätt jobbig o ha, typ smörja in sej hela tiden?


Nej, kan säga att jag hade torr hud innan också för att jag tvätta ansiktet och använde lite aknekrämer, så jag var tvungen att smörja in mig innan också. Sen men Roa blev det lite värre...

När finnarns försvann och kuren slutade, hade jag ett litet tag att jag bara duscha 4-5 gånger i veckan i 2 veckor.. (då smörjde jag in min bara 1 gång efter varje dusch) och inte tvätta ansiktet annars.. Då blev huden bra igen.. Nu duschar jag varje dag och blir lite torr om jag tvättar mycket, men jag klarar mig utan hudkräm, fast jag använder lite ibland.

Men den bieffekten försvinner rätt snabbt.

mystic[-_-]
2006-10-05, 15:01
nästan en 12 månaders kur. sjukt länge!

Behövdes så det var ingen direkt vacker syn innan :( Fick hålla på så länge eftersom mina värden såg bra ut

Tolkia
2006-10-05, 15:53
lider du fortfarande av biverkningarna, då tänker jag främst på extrema hudtorkan, är inte den rätt jobbig o ha, typ smörja in sej hela tiden?
Min lillebror använde Roaccutan och var under behandlingsperioden han GRYMT torr i huden; använde typ försvarets hudsalva som ansiktskräm och blödde näsblod lite nu och då. Det försvann dock vad jag vet när han slutade med Roaccutanet, och aknen försvann till största delen. Lite besvär tror jag att han hade även sedan, tror jag, men inte så att någon annan än han sjläv märkte det. Och han hade akne av astronomisk kaliber, främst på ryggen (kommentar efter avslutad kur: "Du fattar inte hur JÄVLA SKÖNT det är att kunna sätta sig på en stol och luta sig mot ryggstödet ..."). Inga psykiska biverkningar vad jag vet, och han tyckte definitivt att det var värt det att avstå från sprit ett år (jag vet att alla inte får hemska levervärden av att dricka i kombination med Roaccutan, men jag vet också folk som druckit och FÅTT leverreaktioner, med följden att de fick sluta med Roaccutan när de hade typ två månader kvar av behandlingen - och det var INTE så kul att det var värt fyllan).

Sedan, ang. det här med att isolera sig, så är det ju faktiskt inte så att man umgås med sina kompisar för att de alla är så jäkla snygga; jag tycker att det går ganska fort att man slutar tänka på hur de egentligen ser ut - man gillar dem ju, och då blir man glad när man ser dem, om de är snygga eller inte är liksom inte med i beräkningen. Däremot kanske man kan börja undra vad som hänt om en kompis blir väldigt tillbakadragen (jag skulle nog tro att kompisen inte ville umgås med mig längre), och inte minst sakna umgänget.

mathor
2006-10-05, 16:29
Jag tog roaccutan 60-80mg ED i 10-11 månader pga måttlig acne och komedoner i ansiktet. Skillnaden var knappt märkbar. Efter kuren slutade jag vara torr om läpparna.

Hades
2006-10-05, 16:35
Jag har medelsvår acne och har lidit rejält av det i perioder. Får extremt dåligt självförtroende i många sociala situationer, speciellt när det gäller att träffa nytt folk och att umgås med tjejer. De flesta människor dömer andra efter utseende, i någon grad. Och när man själv är rejält utseendefixerad så antar man att andra är likadana, och då dömer man samtidigt sig själv. Har tidigare ätit antibiotika utan större framgång, och har nu fått en tid till en hudläkare, så jag hoppas på Roaccutan.

Det gör inte saken bättre att det har blivit värre de senaste åren (jag är 21) när man hade hoppats att det skulle ge med sig av sig själv.

Tolkia
2006-10-05, 16:44
Det ironiska är att man ofta är så mycket hårdare mot sig själv än mot alla andra. Visst dömer man människor efter utseende i någon grad, men det är någon grad det handlar om och inte 100%, i alla fall för de flesta, tror jag (obs att jag antar att det inte är krograggning vi pratar om nu). När man lär känna folk lite bättre så BLIR också utseendet mindre viktigt; jämför hur det är när man börjar i en ny klass. Innan man känner någon alls går man kanske på hur de ser ut, men efter två månader har man en helt annan uppfattning. men man tror gärna att bara för att man själv tycker att man är fulast i hela världen så tycker alla andra också att man är det, och kan bara tänka på hur ful man är när man är i närheten.

The_RobRoy
2006-10-05, 16:50
Jag har haft ganska mycket finnar i mina yngre dar och får fortfarande en del (utlöses av choklad för min del), men det har inte varit ett större problem än "a bad hair day"

Det som jag däremot led av, som gav samma effekt som acne för er, var att jag blir lätt röd i ansiktet.

Detta led jag något fruktansvärt av under puberteten (särskilt när klasskompisar är så mogna och börjar reta en såfort man blir röd i ansiktet "vilken färg har brandbilen" osv..)

Jag har fått kämpa väldigt mycket för att förbli den sociala och utåtriktade personen jag tidigare var.

oath5
2006-10-05, 16:53
Mycket av det som har skrivits stämmer in på mig. Hade svår acne i 5 år innan jag testade Vitamin B5 som gjorde underverk på mig. Kosten har varit avgörande för mig. Jag får inte en enda finne längre (hade minst 25 gula om dagen förr) nu när jag käkar B5, om jag inte fuskar med nått som innehåller snabba kolisar som tex snabbmat eller godis. Då ploppar det upp några stycken, men försvinner efter nån dag.

Så mitt tips till alla er som funderar på roaccutan men som är osäkra pga biverkningar så tycker jag verkligen att ni ska kolla upp Vitamin B5.

nirre
2006-10-05, 16:58
Mycket av det som har skrivits stämmer in på mig. Hade svår acne i 5 år innan jag testade Vitamin B5 som gjorde underverk på mig. Kosten har varit avgörande för mig. Jag får inte en enda finne längre (hade minst 25 gula om dagen förr) nu när jag käkar B5, om jag inte fuskar med nått som innehåller snabba kolisar som tex snabbmat eller godis. Då ploppar det upp några stycken, men försvinner efter nån dag.

Så mitt tips till alla er som funderar på roaccutan men som är osäkra pga biverkningar så tycker jag verkligen att ni ska kolla upp Vitamin B5.

körde på vitamin b-5 förut , men blev så mkt värre efter, kom ihåg jag bröt nästan ihop efter jag slutat. Lagt ner så mkt pengar, sen hade typ ½år gått åt att äta dom, blev mkt sämre röda märken m.m. som ännu inte har försvunnit, hade så stora förväntningar på b5 också.

Hades
2006-10-05, 17:00
Det ironiska är att man ofta är så mycket hårdare mot sig själv än mot alla andra. Visst dömer man människor efter utseende i någon grad, men det är någon grad det handlar om och inte 100%, i alla fall för de flesta, tror jag (obs att jag antar att det inte är krograggning vi pratar om nu). När man lär känna folk lite bättre så BLIR också utseendet mindre viktigt; jämför hur det är när man börjar i en ny klass. Innan man känner någon alls går man kanske på hur de ser ut, men efter två månader har man en helt annan uppfattning. men man tror gärna att bara för att man själv tycker att man är fulast i hela världen så tycker alla andra också att man är det, och kan bara tänka på hur ful man är när man är i närheten.
I rena vänskapsförhållanden tror jag att utseende i stort sett saknar betydelse, men när det gäller intima förhållanden är jag säker på att de allra flesta inte vill ha någon med mycket dålig hy, och att det fungerar som en mycket negativ faktor oavsett om vi pratar krogragg eller andra situationer. Att jag är säker på det behöver förstås inte betyda att det är sant, men jag har lyckats pränta in det rejält djupt i min hjärna så jag har svårt att se det på något annat sätt. Självklart är det så att jag gör det till ett större problem genom att tycka att det är ett stort problem, men jag har verkligen svårt att förstå hur någon skulle kunna tycka att jag är attraktiv när jag ser ut som jag gör för närvarande, oavsett hur trevlig, schysst och rolig jag är.

HenrY
2006-10-05, 17:00
Angående mina erfarenheter av Roa. Så fick jag inte så mycket biverkningar, lite stel i ryggen och i handleder. Så tog det lugnare med träningen mm.
Fick lite mer finnar 2-3 första månaderna, sen började det avta.
Körde 1 år på Roa. Tror jag.

B5, som skrivet ovan, har jag också hört bra om!
Men det kanske inte är lika permanent som Roa. är mot finnarna?

GymTT
2006-10-05, 18:11
Vad exakt gör "Roaccutan"? Blir fan sugen på det nu när man hör positiva resultat.


Stänger av eventuell trafik från talgkörteln.

johnnytex
2006-10-05, 19:20
Akne påverkar helt klart ens utseende negativt. Det är svårt för mig och uppskatta, men jag upplever det som jag har medelsvår akne.

Min akne bröt ut i slutet på åttan och håller i sig än idag (nu går jag på högskolan). I och med allt annat som händer under puberteten och tonåren så var min akne verkligen inget som gjorde min livssituation bättre eller lättare.

Kommer ihåg speciellt en händelse då verkligen skämdes för min akne. Det var för något år sedan då jag var ute med brossan på stan och handlade kläder. När jag gick in i provhytten för att dra på mig en tröja ser jag hur hela ansiktet, med hjälp av stark belysning från lamporna i taket, exponeras i spegeln; det var helt rött och inflamerat av alla finnar. Det var en hemsk syn, som iofs inte var obekant, men på något sätt så insåg jag just i det tillfället; fan vad jag ser ut. Jag satt mig på pallen i provhytten och kände en tår trilla ner från kinden. Så visst har aknen varit jobbig - periodvis jävligt jobbig.

Den klassiska fällan med att gå på all "hype" kring produkter som blåser bort alla dina finnar och ger dig babylen hud osv mm etc gick jag självklart på. Jag lade ner en relativt stor del av mitt studiebidrag på produkter som inte hjälpte och i värsta fall förvärrade min akne. Så det kändes även i plånboken.

Efter en "kur" på en form av tetracykliner, tetralysal, och då mina problem kvarstod så på något vis accpeterade jag mitt handikapp. Det blev inte så mycket raggande på gymnasiet och jag kände mig ofta väldigt obekväm i olika sociala situatoner, speciellet i möten med obekant människor. Pga av att jag trodde min akne skulle vara motbjudande för dem, att de skulle känna en viss avsky för min hy.

Idag fungerar det dock mycket bättre, dels har min akne avtagit samt idag har jag en oerhört bra makeup som döljer mina akneärr.

Så som svar på frågan, olyckig av akne, svarar jag igår ja - idag nej.

dynamo
2006-10-05, 19:37
Skulle vilja höra er syn på akne även ni som inte har akne. Tycker ni en människa tex ser sämre ut av akne (fulare, motbjudande).

Jag tycker akne försämrar utseendet. 2-3 gånger har jag nog rent av funnit det motbjudande, men det är väl inte ens en promille av alla gånger jag sett nån med grövre akne.

Har inte haft problem själv (men det växer just nu en finne vid näsvingen :/).

nirre
2006-10-05, 20:32
Akne påverkar helt klart ens utseende negativt. Det är svårt för mig och uppskatta, men jag upplever det som jag har medelsvår akne.

Min akne bröt ut i slutet på åttan och håller i sig än idag (nu går jag på högskolan). I och med allt annat som händer under puberteten och tonåren så var min akne verkligen inget som gjorde min livssituation bättre eller lättare.

Kommer ihåg speciellt en händelse då verkligen skämdes för min akne. Det var för något år sedan då jag var ute med brossan på stan och handlade kläder. När jag gick in i provhytten för att dra på mig en tröja ser jag hur hela ansiktet, med hjälp av stark belysning från lamporna i taket, exponeras i spegeln; det var helt rött och inflamerat av alla finnar. Det var en hemsk syn, som iofs inte var obekant, men på något sätt så insåg jag just i det tillfället; fan vad jag ser ut. Jag satt mig på pallen i provhytten och kände en tår trilla ner från kinden. Så visst har aknen varit jobbig - periodvis jävligt jobbig.

Den klassiska fällan med att gå på all "hype" kring produkter som blåser bort alla dina finnar och ger dig babylen hud osv mm etc gick jag självklart på. Jag lade ner en relativt stor del av mitt studiebidrag på produkter som inte hjälpte och i värsta fall förvärrade min akne. Så det kändes även i plånboken.

Efter en "kur" på en form av tetracykliner, tetralysal, och då mina problem kvarstod så på något vis accpeterade jag mitt handikapp. Det blev inte så mycket raggande på gymnasiet och jag kände mig ofta väldigt obekväm i olika sociala situatoner, speciellet i möten med obekant människor. Pga av att jag trodde min akne skulle vara motbjudande för dem, att de skulle känna en viss avsky för min hy.

Idag fungerar det dock mycket bättre, dels har min akne avtagit samt idag har jag en oerhört bra makeup som döljer mina akneärr.

Så som svar på frågan, olyckig av akne, svarar jag igår ja - idag nej.

fan det där med provhyttten stämmer så bra med mej. Asså går inte beskriva den känslan

oath5
2006-10-05, 20:33
Angående mina erfarenheter av Roa. Så fick jag inte så mycket biverkningar, lite stel i ryggen och i handleder. Så tog det lugnare med träningen mm.
Fick lite mer finnar 2-3 första månaderna, sen började det avta.
Körde 1 år på Roa. Tror jag.

B5, som skrivet ovan, har jag också hört bra om!
Men det kanske inte är lika permanent som Roa. är mot finnarna?

Nä precis. B5 måste man ta hela tiden tyvärr :/

oath5
2006-10-05, 20:37
körde på vitamin b-5 förut , men blev så mkt värre efter, kom ihåg jag bröt nästan ihop efter jag slutat. Lagt ner så mkt pengar, sen hade typ ½år gått åt att äta dom, blev mkt sämre röda märken m.m. som ännu inte har försvunnit, hade så stora förväntningar på b5 också.

Aj då. Hur såg ditt intag ut per dag? På mig blossade det upp i typ 2 veckor och var värre än vanligt. Men sen såg man hur hyn såg fräschare ut och hur aknen försvann! Körde på 15 g / dag i säkert 4 månader, och när aknen minskade kunde jag sänka till 12 g som jag kör på nu.

Sen har jag också märkt av skillnad vid olika b5 märken, samt pulver och tabletter. Tabletterna fungerar mycket bättre på mig än vad pulvret gjorde.

nirre
2006-10-05, 20:42
Aj då. Hur såg ditt intag ut per dag? På mig blossade det upp i typ 2 veckor och var värre än vanligt. Men sen såg man hur hyn såg fräschare ut och hur aknen försvann! Körde på 15 g / dag i säkert 4 månader, och när aknen minskade kunde jag sänka till 12 g som jag kör på nu.

Sen har jag också märkt av skillnad vid olika b5 märken, samt pulver och tabletter. Tabletterna fungerar mycket bättre på mig än vad pulvret gjorde.

Ett tag var jag uppe i 15 tabletter om dag, måste nog varit som dig 15g om dagen. vilket märke kör du på, tror det jag körde på hette Great Earth eller nåt liknande

paddanboy
2006-10-05, 20:43
Sedan jag började med vitamin B5 i stora mängder har problemen slutat. Men jag vågar ju inte påstå att jag haft Acne. Men visst är det inte trevligt.

Man frågar ju sig nu om man skall behöva gå på vitamin B5 i flera år. Så skoj är det inte, men resultaten förnöjer.

paddanboy
2006-10-05, 20:47
Jag har hittils enbart funnit ett märke, tittat även genom utlandet för eventuellt bättre priser, men det blir ungefär som i Svedala...

nirre
2006-10-05, 20:48
Sedan jag började med vitamin B5 i stora mängder har problemen slutat. Men jag vågar ju inte påstå att jag haft Acne. Men visst är det inte trevligt.

Man frågar ju sig nu om man skall behöva gå på vitamin B5 i flera år. Så skoj är det inte, men resultaten förnöjer.

blir väl rätt syrt, va kostar en burk, hur länge håller den (beror försej på hur mkt man tar men för dej)

Slartibartfast
2006-10-05, 20:48
Jag har en massa finnar över hela fejset. Röda ömma jävlar som är jävlig missprydande. Ibland när man är i provhytter och sånt så upptäcker man hur dåligt det faktiskt ser ut.

oath5
2006-10-05, 20:56
Ett tag var jag uppe i 15 tabletter om dag, måste nog varit som dig 15g om dagen. vilket märke kör du på, tror det jag körde på hette Great Earth eller nåt liknande

Ja Great Earth är det jag kör på nu och som fungerat bäst för mig :thumbup:

paddanboy
2006-10-05, 20:56
blir väl rätt syrt, va kostar en burk, hur länge håller den (beror försej på hur mkt man tar men för dej)

Mja, dyrt och dyrt. Men billigare är alltid intressant. Nu kostar det typ exklusive frakt (89)... 200 kronor i månaden, värt varenda krona. Men nu är det ju så att man pysslar med massa andra pulver och skit så man tvingas ju göra jävla massa rutiner.

Senast beställde jag för att slippa kommande frakter 2 stycken burkar pulver (30d á) och tabletter (20d á)...

RassK
2006-10-05, 21:10
Beställde precis 4 burkar b5 (pulver) :thumbup:

Skriver rapport om 4 månader hur det gått :x

paddanboy
2006-10-05, 21:19
Beställde precis 4 burkar b5 (pulver) :thumbup:

Skriver rapport om 4 månader hur det gått :x

Ja då är det lika bra du kommer tillbaka om runt 10 dagar, deras behandlingstider är överdrivna konstigt nog. Jag märkte resultat ungefär efter ett par dagar.


Annars tänkte jag på ROCUTAN,(stavning) ... har inte det lett till depressioner och självmord i vissa fall?

paddanboy
2006-10-05, 21:19
http://www.google.com/search?hl=sv&rls=GGLR%2CGGLR%3A2006-04%2CGGLR%3Aen&q=Roaccutan+%2B+depressioner&btnG=S%C3%B6k&lr=

nirre
2006-10-05, 21:47
Ja då är det lika bra du kommer tillbaka om runt 10 dagar, deras behandlingstider är överdrivna konstigt nog. Jag märkte resultat ungefär efter ett par dagar.


Annars tänkte jag på ROCUTAN,(stavning) ... har inte det lett till depressioner och självmord i vissa fall?

jo, men det är väl inte klart om depressionerna beror på medecinerna eller personens arv och miljö...

jokkan
2006-10-05, 21:58
Folk har ju tagit livet av sig pga av roa sägs det. Men jag tror att dom mer eller mindre tröttnat på allt när roa inte har funkat på dom. Så ni som lider av akne ska inte vara rädda för att pröva.

Råland
2006-10-06, 00:22
Akne är ett helvete, själv har jag inte varit på stranden på 10 år pga finnar på ryggen... Har ätit en kur roaccutan och då blev det mycket mycket bättre men inte kanonbra. Styrketräning försämrar min akne men det är det ändå värt såklart *flex* Just nu käkat jag b5 och har gjort det i 3 veckor och lite förbättring har jag nog märkt så jag håller verkligen tummarna för B5. Jag inbillar mig att mina knakiga axlar till viss del kan bero på roaccutanet men jag är inte säker, det är iallafall inte bra att styrketräna hårt under kuren eftersom leder och muskler kan ta permanent skada.

johnnytex
2006-10-07, 21:56
fan det där med provhyttten stämmer så bra med mej. Asså går inte beskriva den känslan

Ja, det är den klassika känslan; varför drabbar det just mig. Man tycker alla människor i omgivningen har fin hy medan man själv går omkring med ett månlandskap till ansikte.

Styrketräning försämrar min akne men det är det ändå värt såklart *flex*

Styrketräningen tillsammans med all den mat man äter innebär även för mig en försämring av aknen. Jag har som finast hy när jag håller upp med träningen och drar ner på energiintaget. Tråkigt samband helt klart.

Det finns så vitt jag vet inga kliniska studier kring B5 som kunnat påvisa samma positiva effekter på akne som alla de empiriska studier som finns på Internet? Jag har varit väldigt nära att testa flera gånger, men alltid slutat med att jag stängt plånboken igen. Antar att jag, efter alla de "minor" jag stött på, är skeptisk mot mirakelmetoder mot akne.

Blaine
2006-10-07, 22:20
Att Roaccutan och depression går hand i hand är väl ändå inte så märkvärdigt egentligen, ty en person som väljer att ta Roaccutan lider uppenbarligen av (svår) akne, det vill säga en person som mår dåligt av det, därav depression. Personen beslutar sig för att ta ett medel i hopp om att bli 'botad'.

Varför det går så långt som självmord är svårare att säga, men definitivt inte överraskande. Eftersom Roaccutan kan orsaka många slags biverkningar, är det inte konstigt att en person, som redan är i djup depression sedan hamnar ännu mer i träsket av x biverkningsanledning, överväger att slutligen begå självmord. Det talar för sig självt.

ManuelIT
2006-10-07, 23:13
Att Roaccutan och depression går hand i hand är väl ändå inte så märkvärdigt egentligen, ty en person som väljer att ta Roaccutan lider uppenbarligen av (svår) akne, det vill säga en person som mår dåligt av det, därav depression. Personen beslutar sig för att ta ett medel i hopp om att bli 'botad'.

Varför det går så långt som självmord är svårare att säga, men definitivt inte överraskande. Eftersom Roaccutan kan orsaka många slags biverkningar, är det inte konstigt att en person, som redan är i djup depression sedan hamnar ännu mer i träsket av x biverkningsanledning, överväger att slutligen begå självmord. Det talar för sig självt.

Jepp. Oftast är det de med stora problem som får roa utskrivet. Under kuren så upplever man även oftast en försämring av huden till en början, fler finnar, torrare hud som orsaker fjällningar och sår, läppar som spricker osv.

davvvan
2006-10-08, 02:13
Upplever väl att jag inte har mer acne än andra, och bryr mig inte nämnvärt om dem annars än att jag per automatik försöker eliminera de i ansiktet som jag ser... Har däremot en 2-3 st kompisar som köper B5 på pulver för 200 spänn i månaden...Hur sjukt är inte det då? Fan finnar är ju naturligt...Räcker de inte med kosttillskott :D

johnnytex
2006-10-08, 11:54
Har däremot en 2-3 st kompisar som köper B5 på pulver för 200 spänn i månaden...Hur sjukt är inte det då?

Antagligen har du dålig förståelse eftersom du:


[...]Upplever väl att jag inte har mer acne än andra


Det handlar inte om att man ibland får en finne på näsan som kan vara jobbig. Det handlar om att man konstant har finnar ÖVERALLT på ansiktet/rygg/axlar. Har man haft det förstår man att 200 svenska riksdaler inte är en stor summa för att få testa något som eventuellt kan hjälpa en.

RassK
2006-10-09, 18:19
Kan ju säga att B5 pulver är något av det vidridaste jag någonsin stoppat i min mun..
Allvarligt talat, det är så jag mår illa av det :/

Rekommenderar tabletter om ni ska försöka er på B5 vitamintillskott ;D

oath5
2006-10-09, 18:29
Kan ju säga att B5 pulver är något av det vidridaste jag någonsin stoppat i min mun..
Allvarligt talat, det är så jag mår illa av det :/

Rekommenderar tabletter om ni ska försöka er på B5 vitamintillskott ;D

word

Mikeman
2006-10-09, 20:29
De gånger man fått en blaffa på något mindre bra strategist ställe känner man att man vill försöka skyla sig lite grann för omgivningen. Lite sjukt det där.

Då kan man tänka sig in i hur en person med kraftig acne kan kan känna sig.

Grumba
2006-10-16, 12:00
Ja vad ska man säga?
Har haft acne sedan femte klass.
Nu e jag 31. Har inte så mycket nu längre.
Däremot en hel del ärr och rodnader.
Detta har ju ställt till det som f-n genom åren.
Främst att man är rätt avvaktande när det gäller tjejer.

Nu e man singel igen så då ska man ge sig ut i det där sökandet.
F-n alltså, lika svårt varje gång...

Mina ex har alla sett att jag har ärr men dom har inte tyckt att det varit så farligt. Det är jag medveten om. Men vetskapen om att dom finns där gör att man automatiskt ryggar...

Funderar lite på de här ärrreduceringarna som finns lite här å var. Ansiktsbehandling med IPL å allt vad det heter.
någon som provat?