handdator

Visa fullständig version : Ny MP3-spelare


Officer
2006-10-05, 13:14
Jag tänker uppgradera mig från min iAudio U2 som för den delen har grymt tryck, men för lite space (1 gb), samt dålig scrollfunktion (tar ett bra tag att scrolla igenom en lista på 200 låtar), vill ha nåt smidigare i stil med iPod.


Storleken ska vara minst 4 gb, helst 8. 30 gb-iPod'sen är jag inte intresserad av då de väger närmare 140 gram och har sämre batteritid.

Vad tycker ni som har iPod nano 8gb? Kostar 2400 spänn.
Några andra likvärdiga förslag? Får inte kosta mer än 2500 isåfall.

Förresten - har iPod vanliga 3,5mm ingång för hörlur eller något annat patenterat?

SWETiger
2006-10-05, 13:20
Provlyssna först dock, är lite skillnad i ljudprofilen mellan iAudios och Apples spelare. iPod har vanliga uttag för hörlurar, ja.

FreCKo
2006-10-05, 13:24
jag gillar meizu... http://www.meizu.se/

Officer
2006-10-05, 13:27
Provlyssna först dock, är lite skillnad i ljudprofilen mellan iAudios och Apples spelare. iPod har vanliga uttag för hörlurar, ja.


Självklart, jag har lyssnat på en polares iPod, med standardlurarna förvisso, och det lät inte särskilt imponerande.

Någon som kan jämföra som har lyssnat på båda? Notera att iAudio får brutalbra recensioner för jämnan för bra ljudkvalitét. Men Ipods menysystem är ju rätt oslagbart, tror jag.

hahavaffan
2006-10-05, 13:36
Vill du ha bra ljud, så håll dig långt borta från Ipods!

Iriver däremot, där snackar vi välljud! Nya E10, som jag är lycklig ägare till, spelar sjukt bra. Den är snygg som fan, rymmer 6GB, har färgdisplay, grym batteritid för att vara den typen av spelare... ja den är grymt bra helt enkelt.

Officer
2006-10-05, 13:38
Vill du ha bra ljud, så håll dig långt borta från Ipods!

Iriver däremot, där snackar vi välljud! Nya E10, som jag är lycklig ägare till, spelar sjukt bra. Den är snygg som fan, rymmer 6GB, har färgdisplay, grym batteritid för att vara den typen av spelare... ja den är grymt bra helt enkelt.

Intressant! Kostar bara 2200 på teknikmagasinet, 6 gig, perfekt. Ljudet verkar lovande, rekommenderad av M3-mag.

Leder listan på prospects hos mig tills vidare

SWETiger
2006-10-05, 13:39
Självklart, jag har lyssnat på en polares iPod, med standardlurarna förvisso, och det lät inte särskilt imponerande.

Någon som kan jämföra som har lyssnat på båda? Notera att iAudio får brutalbra recensioner för jämnan för bra ljudkvalitét. Men Ipods menysystem är ju rätt oslagbart, tror jag.
Ljud handlar mycket om tycke och smak men att bedöma en spelare med standardlurar är inget man ska lita på (om du nu inte mot förmodan planerar att använd dem). Personligen föredrog jag iRivers ljudprofil över iAudio och iAudio i sin tur över iPod när jag köpte min nuvarande för något år sedan, EQn i iPod krävde dessutom lite trixande för att fungera ok då. iPod har definitivt menysystemet på sin sida och gillar du iTunes är det en riktig höjdare.

Bestäm dig för vad som är viktigast och se till att testa spelarna och själv jämföre dem. ;)

shut teh face
2006-10-05, 13:41
Jag kan rekommendera iriver. :)

Jag har en äldre model med kamera i samt färgdisplay. Jag använder inte kameran så jag har därför ett batteri som heter duga. Jag kan glömma spelaren någonstans på i några dagar utan att batteriet går ner något i princip. Jag har aldrig laddat den utan den laddas den tid jag lägger in låtar (15 min i månaden). Iriver har bra batteri rent generellt.

Officer
2006-10-05, 13:41
SWETiger:

Ljudet är det viktigaste för mig, sedan menysystemet. Jag gillar inte externa program som iTunes. Det enda jag bryr mig om är att gå in i enheten och trycka in låtar i utforskaren, inget annat.

Ett krav dock för denna upgrade är att man ska kunna speed-scrolla bland låtarna som i iPod.

shut teh face
2006-10-05, 13:42
SWETiger:

Ljudet är det viktigaste för mig, sedan menysystemet. Jag gillar inte externa program som iTunes. Det enda jag bryr mig om är att gå in i enheten och trycka in låtar i utforskaren, inget annat.

Ett krav dock för denna upgrade är att man ska kunna speed-scrolla bland låtarna som i iPod.
Är det inte bättre om du la låtarna i olika mappar? :Virro

Officer
2006-10-05, 13:46
Är det inte bättre om du la låtarna i olika mappar? :Virro


Nej! Rock ska vara i Rock, Pop ska vara i Pop och Soundtracks ska vara i SOundtracks, och så kan man shuffla lite friskt därinne.



Har kollat pricerunner osv, E10'an har fått raka maxbetyg i princip överallt. Blir nog en sån.

Tråd låst :D *trångsynt*

shut teh face
2006-10-05, 13:48
Nej! Rock ska vara i Rock, Pop ska vara i Pop och Soundtracks ska vara i SOundtracks, och så kan man shuffla lite friskt därinne.



Har kollat pricerunner osv, E10'an har fått raka maxbetyg i princip överallt. Blir nog en sån.

Tråd låst :D *trångsynt*
*popcorn*

Jag gillar mapfunktionen.
DU kan ju ändå ha rock, pop, etc mappar och sedan lägga in band där inne. Och även om du har 100 olika artister kan du dela upp det i rockgenrer, skitbra.

hahavaffan
2006-10-05, 13:53
Nej! Rock ska vara i Rock, Pop ska vara i Pop och Soundtracks ska vara i SOundtracks, och så kan man shuffla lite friskt därinne.



Har kollat pricerunner osv, E10'an har fått raka maxbetyg i princip överallt. Blir nog en sån.

Tråd låst :D *trångsynt*:thumbup: :thumbup:

oath5
2006-10-05, 13:57
E10 ftw helt klart...du kommer inte bli besviken

Kabuto
2006-10-05, 13:57
E10 är ju så himla ful och har hårddisk icke flash :(

Du bör seriöst titta på den här
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4923

Verkar som den kommer vara grym! Finns redan US version med 2gb utrymme men skandinaviska kommer ha 4gb. Bra skärm, 30 timmar batteritid osv..

Kabuto
2006-10-05, 14:01
http://www.pcmag.com/article2/0,1895,1961585,00.asp fick ut 27 timmar ljudlyssnande :)
http://www.anythingbutipod.com/archives/2006/05/iriver-clix-review.php Video finns i den här där de använder den..
http://reviews.cnet.com/iRiver_Clix_2GB/4505-6490_7-31861628-2.html?tag=nav

Har inte läst alla själv än men ska göra det nån gång snart :)

hahavaffan
2006-10-05, 14:28
E10 är ju så himla ful och har hårddisk icke flash :(

Du bör seriöst titta på den här
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4923

Verkar som den kommer vara grym! Finns redan US version med 2gb utrymme men skandinaviska kommer ha 4gb. Bra skärm, 30 timmar batteritid osv..Ful? *slap*

Kabuto
2006-10-05, 14:31
Tycker navigeringsknapparna (de stora runda med pil) förstör hela spelaren.

Officer
2006-10-05, 15:03
Hur är scrollfunktionen på E10? Kan man supersnabbt-scrolla nerför låtlistor som i en iPod, på ett flytande sätt?

hahavaffan
2006-10-05, 15:35
Ja, om man håller nere knappen så scrollar den neråt ganska fort. Inte lika fort som en iPod, men tillfredsställande.

aliquis
2006-10-05, 15:43
iAudio har inga flashminnesbaserade spelare med lite mer minne.

Toshiba Gigabeat är väl en hårddiskbaserad spelare tror jag.

Creative zen v plus verkar vara minst lika "kass" som nanon.

Så det hänger väl på ipod nano eller sandisk sansa antar jag, och nanon har ju fallit rejält i pris nu och fått bättre batteritid, gränssnittet verkar lite bättre än sansan med, och förr eller senare borde ju rockbox dyka upp för de nya modellerna också.

Så mitt svar får väl bli att ja, köp iPoden om du inte behöver radio.

Vet inte om förstärkardelen är lite klen men till en iPod kan man ju iaf köpa lineout och förstärkare om nu så är fallet, det kan man ju inte till alla spelare.

Och ja, iRiver E10 finns ju också, orkar inte kolla hur batteritid och pris är på den. Med defaultfirmware på nanon kanske iRivern låter bättre.

aliquis
2006-10-05, 15:44
jag gillar meizu... http://www.meizu.se/Men en Meizu M6 blir rätt mycket dyrare än en iPod nano va? Eller?

Hur mycket dyrare är iRivern? För jag antar att den är dyrare?

aliquis
2006-10-05, 15:48
iRiver E10, 2075kr för 6GB
Meizu M6, 2495kr för 4GB
iPod Nano, 1995kr för 4GB
iPod Nano, 2495kr för 8GB

Meizu går bort tror jag, lär ha sämre batteritid o menysystem, antagligen bättre ljud dock. Film kommer man ju aldrig se på dem ändå?

Om iRiver E10 har microdrive så går den också bort.

Officer
2006-10-05, 15:49
Aliq - jag måste passa på alla dina alternativ förutom en eventuell fight mellan iPod Nano 8gb (~2400kr) och iRiver E10 6 gb (~2200kr)

Det enda som jag kommer göra är att lyssna på musik. Inte se film eller titta på släktens fotoalbum när jag lyssnar på Judas Priest.


Det som avgör för mig mellan dessa är ljudet som det ser ut ljust nu, och inget annat. Jag har numera brutalbra hörlurar till MP3'n, så frågan är - vilken av dessa är bättre. Recensionerna jag har läst pekar dock på E10.

Kabuto
2006-10-05, 15:53
iRiver clix tilltalade inte dig alls eller?

Officer
2006-10-05, 15:55
iRiver clix tilltalade inte dig alls eller?

Den är ju inte ute än, dessutom är "rek pris" 2500 kr för 4 gb endast. Det vill säga den kommer ligga kring 2700 när den kommer ut. Jag orkar inte vänta heller.

Einar
2006-10-05, 16:09
iRiver S10! http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=134412

edit: bleh. endast 10 timmars speltid

aliquis
2006-10-05, 16:24
Jag vet inte vilken som har bäst hårdvara av iRivern och Nanon, mjukvaran i iRivern lär ju låta bättre dock, tills rockbox släpps för nya Nanon.

Men om iRivern har microdrive/hårddisk är det ju skitsamma eftersom Nanon kör flashminne som är mycket tåligare och isf är ju valet självklart.

Samsung YP-Z5 (yp-z5f för radio) kommer ha bäst ljud av dem ;)

shut teh face
2006-10-05, 16:53
Ett tips!

Kolla specifikationer på dina lurar och ring och kolla med tillverkaren av spelaren så kan de räkna ut hur mycket du kommer få i batteriförlust, ungefärligt. De drar lite extra med feta lurar som du antagligen har.

Jag gjorde detta på Iriver, räknade med att få en batteriförlust på 20% med ett par koss för 1000 spänn, kmr inte ihåg namnet för jag inte har dem kvar längre.

hahavaffan
2006-10-05, 17:29
Men om iRivern har microdrive/hårddisk är det ju skitsamma eftersom Nanon kör flashminne som är mycket tåligare och isf är ju valet självklart.Valet blir väl knappast självklart? Planerar du att ofta tappa dina ömtåliga teknikprylar som du köper? Jag gör då inte det.

Baan
2006-10-05, 18:30
Valet blir väl knappast självklart? Planerar du att ofta tappa dina ömtåliga teknikprylar som du köper? Jag gör då inte det.

Man ska inte tänka så, självklart planerar man ingenting, men har du ömtålig spelare på gymmet så kan det bli en tråkig historia om du råkar slå till den någonstanns, och man behöver väl inte vara jätteklantig för det. Flashspelaren har ganska mycket högre överlevnadssannolikhet i sådanna lägen än en hdspelare. Å andra sidan är det få som får problem då flashspelarna är vanlgitvis mindre och folk köper automatisk "rätt".

aliquis
2006-10-05, 18:39
Valet blir väl knappast självklart? Planerar du att ofta tappa dina ömtåliga teknikprylar som du köper? Jag gör då inte det.För mig är det självklart, då jag skulle vara rädd för att de rörliga delarna i microdriven kan paja om man springer med den / tränar / kastar iväg den / .. ;D

Varför ta en spelare med rörliga delar när man får en med flashminne till ett lägre pris?

Om man nu kan acceptera rörliga delar finns det ju spelare med mycket mer än 6GB utrymme...

Officer
2006-10-05, 19:14
Grabbar det börjar bli tight om tid här, imorgon är det fina fredagen, och jag tänker köpa en spelare.

Vilken ska det bli?

iRiver E10 eller iPod Nano 8 gig? Eller vad?!

Brooklyn
2006-10-05, 19:15
Grabbar det börjar bli tight om tid här, imorgon är det fina fredagen, och jag tänker köpa en spelare.

Vilken ska det bli?

iRiver E10 eller iPod Nano 8 gig? Eller vad?!
iriver e10 helt klart, nanon e väl OK, ljudet är väl ingen höjdare, men iriver där snackar vi LJUD! :hbang:

Kabuto
2006-10-05, 19:16
Om det är ljudkvalitén som är viktigast så är det nog irivern som är värdast för dig.

Officer
2006-10-05, 19:26
Om vi säger så här då - vad är så bra med Nanon som gör så att ni nämner att det bara är ljudet som är bättre med iRivern?

Modify
2006-10-05, 19:34
Grabbar det börjar bli tight om tid här, imorgon är det fina fredagen, och jag tänker köpa en spelare.

Vilken ska det bli?

iRiver E10 eller iPod Nano 8 gig? Eller vad?!

För att säga nån annan så. Creative Zen V Plus! Äger en sedan en vecka tillbaka och än så länge är jag skitnöjd :)

Kabuto
2006-10-05, 19:44
Nanon är mindre,väldigt mycke snyggare,mer lagringsutrymme, tror att det finns mer tillbehör till nano. Ipods gui har man ju hört mycke bra om också.
Glömde att skriva att nanon har flash-minne istället för hdd också ett +

Officer
2006-10-05, 19:59
Nanon är mindre,väldigt mycke snyggare,mer lagringsutrymme, tror att det finns mer tillbehör till nano. Ipods gui har man ju hört mycke bra om också.
Glömde att skriva att nanon har flash-minne istället för hdd också ett +

Väldigt viktiga element faktiskt som får mig att fundera.

Frågan är hur mycket bättre ljudet är på E10 än på Nano. Nano är iallafall utan tvekan omåttligt mycket mer populär, men är E10'n den förbisedde hjälten i dramat?

Kabuto
2006-10-05, 20:05
Riktigt svårt val utan att provlyssna alltså..

donper02
2006-10-05, 20:17
Jag har en Ipod Nano 8 GB sedan ett par veckor och är sjukt nöjd. Valde också mellan den och en E10, jag kunde inte med par Shure E2C höra någon skillnad i ljudkvalitet. Nanon är snyggare och har ett bättre menysystem (min uppfattning)

oath5
2006-10-05, 20:52
Alltså hur ljudet är beror ju på hur man ställer in det. Vissa låter ju allt vara på standard oså säger de att de inte hör någon skillnad på ljudet *screwy*
När man har ställt in eq't på iRiver'n ordentligt så är det den ultimata metalmaskinen utan tvekan KÖP! :D

Snackar vi ljud så är iRiver samt iAudio de märkena som leverar.
Snackar vi utseende och annat trams så vetifan, det är smaksak.

aliquis
2006-10-05, 22:37
Grabbar det börjar bli tight om tid här, imorgon är det fina fredagen, och jag tänker köpa en spelare.

Vilken ska det bli?

iRiver E10 eller iPod Nano 8 gig? Eller vad?!Nanon och installera Rockbox när det väl släpps.

Officer
2006-10-05, 22:44
Nanon och installera Rockbox när det väl släpps.

Den är väl släppt redan? Finns daily builds ute iaf (http://www.rockbox.org/dl.cgi?bin=ipodnano)

Hur pass pålitbart är firmwaren? Vill ju inte att den byter ut hela menyer osv till något helt annat.


Förresten - vad är det för kvalitetsskillnad på "ipod nano 8 gb 2nd generation" och en vanlig "ipod nano 4gb", förutom storleken?

aliquis
2006-10-05, 22:47
Väldigt viktiga element faktiskt som får mig att fundera.

Frågan är hur mycket bättre ljudet är på E10 än på Nano. Nano är iallafall utan tvekan omåttligt mycket mer populär, men är E10'n den förbisedde hjälten i dramat?iRiver sägs ha bra ljud, men T-serien skall ju inte ha lika bra ljud som de hade förr men de som köper en sådan tror och kommer antagligen ofta fortfarande påstå att det är bra. Samma sak kan gälla E10, men nu tror jag inte att det är så utan jag tror att den verkligen har bra ljud.

iAudiospelarna, iaf fram tills de allra nyaste flashminnesbaserade, hade ett chip som ansågs vara billigt och sitter i en väldans massa spelare, ändå så har de ansetts ha bra ljud av människor. Det får mig att tro att mjukvaran som körs på chipen i fråga spelar roll (om jag inte minns helt fel sitter liknande chip i Shufflen, och den sägs ju ha helt ok ljud med iofs..)

I vilket fall som helst så vet jag inte vilket chip som sitter i nya Nanon, jag tror inte det gick att se något från namnen på dem, kanske kör Apple något helt eget? Så jag kan inte säga något utifrån det.

Vad jag däremot vet är att de som installerar rockbox på Nano eller vanliga iPods märker en klar förbättring, vilket inte är så konstigt då det bl.a. använder "mad" som är en av de ljuddecoders som anses ge bäst ljud. Dessutom så iaf på vanliga iPod har rockboxmjukvaran stöd för hårdvaruequalizern som finns i chippet, och en gjord i mjukvara, och jag väljer att anta att den som är gjord i mjukvara även den är bättre än den som Apple har gjort.

Så även om folk kanske säger att nya nanon också skulle låta dåligt (om de nu gör det) så är chansen stor att det är en helt annan femma så snart rockbox finns portat till denna också. De som skriver reviews kommer fortfarande påstå att ljudet kanske är medel eller strax däröver, de som däremot har installerat rockbox kanske är skitnöjda med den.

Då kanske du frågar dig varför i helsingland som Apple skulle välja en mjukvara som ger dåligt ljud? Varför vet jag inte riktigt, men de kanske inte vill ha med GPL-programvara att göra och släppa källkoden för resten av spelaren, eller något. Faktum är iaf att exempelvis Sandisk har bett folket bakom Rockbox att porta det även till Sandisk spelare, anledningen är rätt uppenbar:
Det gnälls mycket på användargränssnittet och ljudkvaliten upplevs som medioker på Sandisk produkter, själva är de nog inte så intresserade av att lägga en massa utvecklare o pengar på att utveckla en bättre programvara än den de har, men om opensourcefolket portar över saker som redan finns och är bättre så skulle de antagligen bara tacka o ta emot eftersom deras spelare kommer bli mer accepterade...

Sandisk är väl iofs det andra mest säljande märket på mp3-spelare i världen. Kan tänkas att creative ligger före också.

Kabuto
2006-10-05, 22:47
Lite utseende och mer batteritid i den nya generationen. Vet inte om det är så mycke mer

Grisen
2006-10-05, 22:47
Den är väl släppt redan? Finns daily builds ute iaf (http://www.rockbox.org/dl.cgi?bin=ipodnano)

Hur pass pålitbart är firmwaren? Vill ju inte att den byter ut hela menyer osv till något helt annat.


Förresten - vad är det för kvalitetsskillnad på "ipod nano 8 gb 2nd generation" och en vanlig "ipod nano 4gb", förutom storleken?

Den nya har aluminium skal och är därför mer stötsäker och reptålig. Batteritiden är också längre; 14 timmar gentemot 24 timmar om jag minns rätt.

Officer
2006-10-05, 22:54
Den nya har aluminium skal och är därför mer stötsäker och reptålig. Batteritiden är också längre; 14 timmar gentemot 24 timmar om jag minns rätt.


En suverän skillnad alltså. Får bli 8gig-modellen för 2500 spänn isåfall.

Grisen
2006-10-05, 22:57
En suverän skillnad alltså. Får bli 8gig-modellen för 2500 spänn isåfall.

Ska köpa den eller fyran snart också.

Det är du och jag AP, du och jag!

Officer
2006-10-05, 23:01
Ska köpa den eller fyran snart också.

Det är du och jag AP, du och jag!

Ah, såg att den fanns i 4gig också :D

Kanske blir den!

Men fan, hittar ingen svart 4 gig 2nd generation på Teknikmagasinet...måste ha svart!!! De enda svarta 4 giggare jag hittar är 14h-batteriare. Fast de kostar lika mycket?! Tryckfel? kolla här (http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?kategori_id=009007001&offset=0&limit=15&template_file=link_list.html&link=Produktsok)

Grisen
2006-10-05, 23:01
Ah, såg att den fanns i 4gig också :D

Kanske blir den!

Men fan, hittar ingen svart 4 gig 2nd generation på Teknikmagasinet...måste ha svart!!!

Svaret är att de finns inte, det finns bara 8 gb i svart. Måste du ha svart blir valet enkelt.

Officer
2006-10-05, 23:02
Svaret är att de finns inte, det finns bara 8 gb i svart. Måste du ha svart blir valet enkelt.

men det var väl förjävla onödigt. ska jag behöva gå runt i en tros-rosa eller en bögvit?!

hahavaffan
2006-10-05, 23:03
men det var väl förjävla onödigt. ska jag behöva gå runt i en tros-rosa eller en bögvit?!Iriver E10 är svart........................................... för en trosrosa eller bögvit spelare är förbjudet!

Officer
2006-10-05, 23:05
Iriver E10 är svart........................................... för en trosrosa eller bögvit spelare är förbjudet!

Jag och grisen lyssnar på Rob Halford, då är det tillåtet att ha bögsilver och trosrosa

http://www.hankolsen.com/images/shirts/rob.jpg

Kabuto
2006-10-05, 23:07
Köp från Apple store Anabolic där får du gratis gravering + fri frakt. Om du är student känner student kan du få den billigare också ;)

EHM!!, apple store håller på att uppdateras! brukar betyda nyheter

ante
2006-10-05, 23:19
Kan säga att 2a generationens nano är helt ok. Gick från en sony HD1 och trodde jag skulle bli besviken på ljudet, men icke. Helt ok spelare, och batteritiden är rätt bra.

aliquis
2006-10-05, 23:39
Den är väl släppt redan? Finns daily builds ute iaf (http://www.rockbox.org/dl.cgi?bin=ipodnano)Men de är till den gamla nanon, inte den som släpptes nyss(tm).
Den firmwaren fungerar inte på de nya.Hur pass pålitbart är firmwaren? Vill ju inte att den byter ut hela menyer osv till något helt annat.Jag tror att den byter ut rubbet, men antagligen fungerar menyerna likadant för jag har aldrig märkt att någon skulle ha stört sig på det. Tror dessutom att man kan ha kvar originalfirmwaren samtidigt om man hellre vill starta upp den.
Största skillnaden är väl att den inte syncar med iTunes och använder dess databas för att arrangera musiken, utan istället fungerar som en vanlig usb-enhet och listar musik efter hur du har arrangerat filsystemet.Förresten - vad är det för kvalitetsskillnad på "ipod nano 8 gb 2nd generation" och en vanlig "ipod nano 4gb", förutom storleken?Ljud vet jag inte, 24h batteritid istället för 14 är den största skillnaden, och lite annorlunda utseende. Antagligen har de bytt chip eftersom de fick mycket bättre batteritid.

Tror inte att de gamla tillbehören skulle fungera i den nya längre heller för att de hade flyttat kontakten eller något, lite dumt, eller smart, om man vill sälja nya tillbehör.

Jag tror att "verkliga" batteritiden var 27h dessutom..

aliquis
2006-10-05, 23:45
men det var väl förjävla onödigt. ska jag behöva gå runt i en tros-rosa eller en bögvit?!Det är apple...

Klart man skall betala extra för allt, en svart macbook kostar 2000kr mer än en vit, eller hur det var ;)

Svart är det nya vitt hos apple. Vi andra har vetat att svart var finast hela tiden ;D

Och köp på apple.se om de inte är dyrare som sagt, lite längre leveranstid eventuellt ;/

aliquis
2006-10-05, 23:46
Iriver E10 är svart........................................... för en trosrosa eller bögvit spelare är förbjudet!Bögrosa eller trosvit då?

Officer
2006-10-06, 06:40
Jag har gjort mitt val. Det blir en 2nd gen Nano.

Ska bara under dagen fundera ut om jag ska ha 4 eller 8 gig.


Gravering är trevligt men inte särskilt schysst om det står ens feta namn på baksidan om man ska sälja den senare. Kan iofs gravera JUDAS PRIEST på den, det vet blattarna på blocket inte vad det är :D

mangs
2006-10-06, 08:20
Har en Nano 2GB och en Iriver H320 (20GB). Båda fyller sin funktion, Irivern mest i bilen och på resor mm och Nanon när jag är ute och springer eller är på gymmet. Nanons ljud är bra om man har rätt lurar. Irivern kan spela mycket högre och har fler instäälningar om det nu är det man är ute efter men när det gäller ljudkvalité så är de nog hyffsat likvärdiga. Nanon är dock väldigt smidig att ha med sig då man motionerar då man inte känner att man har den med sig.

Det dåliga med den är väl att batteritiden inte är riktigt så bra som de lovar, brukar få ladda min var tionde dag och jag använder den mindre än en timmer per dag.

Officer
2006-10-06, 08:22
Mangs - jag antar att du har den äldre Nanon med 14h batteritid isåfall?

Jag har nog bestämt mig - blir en Nano 4 eller 8 gb idag. Menyen och utseendet får nog överväga det kanske marginellt sämre ljudet. Jag har väldigt bra (micro)hörlurar så jag tror inte det blir en flaskhals där.

mangs
2006-10-06, 13:28
Yes, jag har den gamla 14h varianten men efetrsom batteriet håller typ 7 timmar så stämmer kanske inte den nya batteritiden heller. I övrigt är jag mycket nöjd.

nemd
2006-10-06, 13:31
Yes, jag har den gamla 14h varianten men efetrsom batteriet håller typ 7 timmar så stämmer kanske inte den nya batteritiden heller. I övrigt är jag mycket nöjd.

Men det där beror ju på vad du har för lurar och hur högt man spelar.

aliquis
2006-10-06, 13:44
Jag har gjort mitt val. Det blir en 2nd gen Nano.

Ska bara under dagen fundera ut om jag ska ha 4 eller 8 gig.


Gravering är trevligt men inte särskilt schysst om det står ens feta namn på baksidan om man ska sälja den senare. Kan iofs gravera JUDAS PRIEST på den, det vet blattarna på blocket inte vad det är :DSkriv "Mainstream", "MP3" eller "EMO" på den.
Eller i fallet 4GB "Svart iPod" ;)


"Optimal" eller "Kolozzeum" är andra alternativ.

aliquis
2006-10-06, 13:46
Har en Nano 2GB och en Iriver H320 (20GB). Båda fyller sin funktion, Irivern mest i bilen och på resor mm och Nanon när jag är ute och springer eller är på gymmet. Nanons ljud är bra om man har rätt lurar. Irivern kan spela mycket högre och har fler instäälningar om det nu är det man är ute efter men när det gäller ljudkvalité så är de nog hyffsat likvärdiga. Nanon är dock väldigt smidig att ha med sig då man motionerar då man inte känner att man har den med sig.

Det dåliga med den är väl att batteritiden inte är riktigt så bra som de lovar, brukar få ladda min var tionde dag och jag använder den mindre än en timmer per dag.De har ju en ljudnivåspärr i Nanon, tar du bort den kan den antagligen spela högre, och om du installerar Rockbox får du nog fler inställningar också.

mangs
2006-10-06, 15:00
Jag har tagit bort ljudspärren och jag spelar oftast på ungefär halva volymbaren nu för tiden.

När man sedan bedömmer ljudkvalitén så är det ju inte hur mycket olika EQ-inställningar och surround-effekter spelaren har som avgör utan hur bra den låter. Har man bra lurar likt Shure etc så skall man inte behöva mixtra något med EQ öht om man nu vill veta hur musiken skall låta. Dock kan det ju med vissa lurar finnas ett visst behov att justera ljudet.

Kör oftast med flat EQ i min Nano och tycker det låter ok. Inte HIFI men helt ok när man tränar och flåsar och svettas.

Rock'nRoll
2006-10-06, 15:05
Intressant! Kostar bara 2200 på teknikmagasinet, 6 gig, perfekt. Ljudet verkar lovande, rekommenderad av M3-mag.

Leder listan på prospects hos mig tills vidare

Överlägsen spelare.

hahavaffan
2006-10-06, 15:05
Jag har tagit bort ljudspärren och jag spelar oftast på ungefär halva volymbaren nu för tiden.

När man sedan bedömmer ljudkvalitén så är det ju inte hur mycket olika EQ-inställningar och surround-effekter spelaren har som avgör utan hur bra den låter. Har man bra lurar likt Shure etc så skall man inte behöva mixtra något med EQ öht om man nu vill veta hur musiken skall låta. Dock kan det ju med vissa lurar finnas ett visst behov att justera ljudet.

Kör oftast med flat EQ i min Nano och tycker det låter ok. Inte HIFI men helt ok när man tränar och flåsar och svettas.Sen har ju alla olika smak. Vissa gillar ett ljust ljud utan nån riktig bas, och vissa gillar ett kraftfullt ljud med bra botten och tung bas. Jag gillar Iriver och det senare alternativet. Ipods ljud avskyr jag, oavsett hörlur.

Baan
2006-10-06, 15:08
Jag har tagit bort ljudspärren och jag spelar oftast på ungefär halva volymbaren nu för tiden.

När man sedan bedömmer ljudkvalitén så är det ju inte hur mycket olika EQ-inställningar och surround-effekter spelaren har som avgör utan hur bra den låter. Har man bra lurar likt Shure etc så skall man inte behöva mixtra något med EQ öht om man nu vill veta hur musiken skall låta. Dock kan det ju med vissa lurar finnas ett visst behov att justera ljudet.

Kör oftast med flat EQ i min Nano och tycker det låter ok. Inte HIFI men helt ok när man tränar och flåsar och svettas.

Kan bara instämma med Shure-lurarna. Har en gammal creative nomad som jag sett vissa dissa pga kasst ljud, något jag inte märkt av själv med mina Shure-lurar. Tycker faktiskt ljudet inte alls förtjänar klassifikationen "kasst". Mycket hänger på lurarna och jag tror det gäller dom flesta spelare. Självklart på musiken och hur bra den är encodad och så också.

Tänkte på en annan sak ni som funderar på inbyggt batteri, dvs litiumbatterier. Om ni tänkt ha spelaren ganska länge så kolla upp hur smidigt det är att byta. Ett klassiskt litiumbatteri har en livstid på ca 150 laddningar innan det räknas som förbrukat. Bästa batteriet annars när det gäller energi i relation med batteriets massa samt storlek.

aliquis
2006-10-06, 15:18
Lithiumjon är ju iofs inte SÅ små, och har ju oftast lägre kapacitet än nickelmetalhybrid. Lithiumpolymer är väl något mindre men kostar ännu mer.

Nu sade du bara lithium men jag vill ändå klargöra det =P

Officer
2006-10-06, 16:18
Införskaffade mig Nano 8gb Svart nu.

Förutom att den är brutalsnygg, tunn och lätt samt suveränt lättnavigerad så tycker jag att presetsen för ljudbilden suger. Antingen är det för mycket bas eller för lite diskant på inställningarna. Kör på standard Rock-preset nu.

Väntar med spänning nyheter från Aliquis gällande Rockbox, så jag kan uppdatera min dyra iPod så att jag kan ställa in EQ'n manuellt!

Baan
2006-10-06, 16:27
Lithiumjon är ju iofs inte SÅ små, och har ju oftast lägre kapacitet än nickelmetalhybrid. Lithiumpolymer är väl något mindre men kostar ännu mer.

Nu sade du bara lithium men jag vill ändå klargöra det =P

Det stämmer helt enkelt inte. NiCad batterier har ca 45 W-h/kg, hybriden har något högre. Lithiumbatterier ligger i bästa fall på 150 W-h/kg! Detta innebär alltså att Lithiumbatterier inte behöver vara lika stora. Så enkelt är det. Sen att lithiumbatterier inte dominerar beror på en del andra faktorer men just effekt är deras starka sida.

aliquis
2006-10-06, 16:29
Trist att du inte gillade det som det var från början, jag vet ju inte hur de låter jämfört med något annat.

Rockbox får du antagligen vänta ett tag på:
http://forums.rockbox.org/index.php?topic=6518.15

aliquis
2006-10-06, 16:30
Det stämmer helt enkelt inte. NiCad batterier har ca 45 W-h/kg, hybriden har något högre. Lithiumbatterier ligger i bästa fall på 150 W-h/kg! Detta innebär alltså att Lithiumbatterier inte behöver vara lika stora. Så enkelt är det. Sen att lithiumbatterier inte dominerar beror på en del andra faktorer men just effekt är deras starka sida.Ok, för jag har inte tyckt att det är SÅÅÅ små mot vanliga batterier, men det är kanske mycket "skal" på båda två.

Gamla NiCd suger ju mot nutida NiMH, men det är kanske så att nya NiCd är mycket bättre också?

Kabuto
2006-10-06, 16:37
Blev det nån gravyr?

aliquis
2006-10-06, 17:00
Blev det nån gravyr?Du säger inget på ämäsän.

ante
2006-10-06, 18:43
Införskaffade mig Nano 8gb Svart nu.

Förutom att den är brutalsnygg, tunn och lätt samt suveränt lättnavigerad så tycker jag att presetsen för ljudbilden suger. Antingen är det för mycket bas eller för lite diskant på inställningarna. Kör på standard Rock-preset nu.

Väntar med spänning nyheter från Aliquis gällande Rockbox, så jag kan uppdatera min dyra iPod så att jag kan ställa in EQ'n manuellt!

Vad har du för lurar? tycker den låter bra när alla equalizers är avstängda.

Officer
2006-10-06, 18:44
Vad har du för lurar? tycker den låter bra när alla equalizers är avstängda.


Sony MDR-EX71 samt KOSS Porta Pro. Porta Pro'n låter snäppet vassare, men de är för hemmabruk.