handdator

Visa fullständig version : träna typ handled o så??


Jz2003
2003-01-28, 01:28
jag har smala armar.. håller på o tränar , som sagt har skrivit det förut :) , nu e det så, jag mäte handleden ( handleden är väl delen närmast handen???) .. och fick ett mått på 16 cm omkrets, vilket är mycket lite, hur får jag större handleder ?? rundare osv .... eftersom jag tränar biceps/triceps och försöker träna underarmarna ( vilket jag tycker e svårt för jag känner inget i dom när jag tränar :confused: ) så vill jag också träna handleden.... jag fick låna ett par twin labs vantar ( vet ej namnet :) ) , så känns lite skönare i armarna nu... men behöver hjälp o råd.. vad för övningar finns det till att träna handleden o så???

Jarod
2003-01-28, 02:36
Just handlederna är ju ganska svåra att träna eftersom det inte finns några större muskler där men dom kommer säkert att växa ett par centimeter till på dig skulle jag tro.. Dock kan du träna undersidan och översidan av underarmen.

Tänk på att smala handleder gör att dina underarmar ser biffigare ut om du tränar dom bra!! :thumbup:

Mvh

Pez
2003-01-28, 02:47
Originally posted by Jz2003
...vilket jag tycker e svårt för jag känner inget i dom när jag tränar :confused: ...

Inte för att vara taskig på nåt sätt, men som nybörjare har man för det första sämre kontakt med musklerna (muskelfibrerna) och kan inte stimulera dom på samma sätt som nån som kört ett tag. För det andra krävs det "lite kött" för att du ska få ordentlig pump om det är det du tänker på. Min erfarenhet iallafall.

Så kör på och tänk på utförandet så kommer det ge resultat. Kontakten kommer nog med tiden.

/pez

Petrus
2003-01-28, 09:00
Underarmarna är mycket tacksamma att träna. Gör underarmscurl och omvända underarmscurl. Gör så tunga som möjligt som gör att du håller dig inom 8-12 reps (gäller för mig i alla fall) så ska du se att dom växer.
Mina handleder har växt över 1 cm sedan jag började... :bpump: :hbang: :cheers:

Vänligen,,,
Petrus

Snapphanen
2003-01-28, 15:59
och hur många år har du tränat då Tinner :booty::p

MAXX
2003-01-28, 16:21
äum, är det inte det här CoC är till för:rolleyes:

JJ
2003-01-28, 16:30
Nä.

MAXX
2003-01-28, 16:51
men CoC'en tränar väll underarmarna:confused: . Eller är det översidan man ska träna om man vill ha större handleder?

JJ
2003-01-28, 16:57
CoC tränar greppet.

Petrus
2003-01-28, 17:20
Originally posted by Erik84
och hur många år har du tränat då Tinner :booty::p

Har tränat underarmarna seriöst i runt ett år nu skulle jag tro.

Vänligen,,,
Petrus

-xR-
2003-01-28, 18:50
och du körde förståss bara maskiner med dragremmar innan?

:booty: :D

krellikze
2003-01-28, 22:58
Hmmm är det bara jag som är ute och cyklar i lingonskogen eller är det inte så att det är bra som fan för symetrin att ha just smala handleder? Med bra för symetrin menar jag att man ofta har en kropp som ser symetrisk ut. Komer ihåg att Arnie skröt i sin encylopedia om att han hade just smala handleder....

Första posten på det här forumet för övrigt... *Skakar tass med alla*

Jz2003
2003-01-28, 23:02
Originally posted by krellikze
Hmmm är det bara jag som är ute och cyklar i lingonskogen eller är det inte så att det är bra som fan för symetrin att ha just smala handleder? Med bra för symetrin menar jag att man ofta har en kropp som ser symetrisk ut. Komer ihåg att Arnie skröt i sin encylopedia om att han hade just smala handleder....

Första posten på det här forumet för övrigt... *Skakar tass med alla*

hehe välkommen ( ska jag säga som är typ ny här heh :em: ), hoppas du kommer trivas, det gör jag allafall :) ... vad är symetrin för någe??? vore tacksam om jag fick reda på det, är inte inne i dessa latin ord o sånt löl.. om det var ett latinsk ord dvs :em:

Arne Persson
2003-01-28, 23:03
Kör grepp och underarmar med massor av set och få reps och tungt förståss! Då kommer du att bygga upp dina muskelsenor och dess styrka. Jag och CoC kör upp till 150 set! grepp och handleder/vecka.

Nils
2003-01-28, 23:04
Originally posted by JJ
CoC tränar greppet.

Vars muskler nästan bara sitter i underarmarna. Fingrarnas falangers muskler på insidan som får träningav CoC's. Men att köra med en CoC ger också kraftig träningsvärk i en smal muskel på andra sidan underarmen som inte har med fingrarna utan med "greppet" som sådant.
Så visst tränar man underarmarna med en CoC. Inte alla musklerna i underarmen dock och ganska få på "ut"sidan underarmen. Det finns många muskler i underarmarna och det krävs många övningar för att täcka alla. Eller någon superövning som jag inte kommit på.
Nils

PatrikX
2003-01-28, 23:16
Originally posted by JJ
CoC tränar greppet.

CoC tränar underarmarna ! Greppet sitter till stor del i underarmarna !

Prova att pressa en CoC utan att undermarma spänns så får du se... Ja, just det. Det går inte...

JJ
2003-01-28, 23:19
Ja, ja! Jag tror ändå att underarmscurl är viktigare för att få feta underarmar.:insane: ;)

Arne Persson
2003-01-28, 23:49
Underarmen har normalt 19 muskelindivider och handen 13 st. Finns dock ett inte alltför ovanligt undantag, att M. palmaris longus i underarmen saknas. Om fallet är det samma med M. palmaris brevis i handen är jag lite mer osäker på.

Som man förstår så måste hand, handled (underarm) tränas på en mängd olika sätt för att samtliga muskler skall bli maximalt tränade.

Jz2003
2003-01-29, 00:07
då är frågan, vilka övningar ?? vill träna hela underarmen osv... en sån där sak CoC eller va den hette, är väl en sån där sak man pressar :P .. men räcker inte vanliga basövningar??? aja bringa upp lite övningar o så så man får ta en titt :)

Nils
2003-01-29, 17:42
Tja, det finns väll nästan hur mycket som helst att välja på.
Typ, kross som CoC grippers, eller med mer tumme inblandad olika tjocka saker. Som hantel eller annan vikt med riktigt tjockt runt handtag, tunga mer fyrkantiga block av olika tjocklek att lyfta(ett par vikter med släta sidan ut tex), lyfta eller hänga med bara fingerspetsarna eller de yttersta lederna (klättrar specialite).
Sen kan man ju göra sådant som att böja spik som Arne verkar göra men det har jag inte testat. Det känns som om man kan hitta på nästan vad som helst som är jobbigt får händerna och det blir bra.
Det krävs inte så himla höga vikter utan mer att det blir besvärligt att greppa vikterna på ett eller annat sätt. Eller mer fingeruthållighetsövning som att att ta några sidor av tidningen och mosa ihop i bollar med endast ena handen i taget eller röra något halvtung upp och ner med bara fingrarna , kanske ta en viktplatta och flippa runt i luften med ena handen som var i guiness TV nyss, klart kul och jobbigt för handen eller till slut kanske tom sådana saker som den där pinnen med ett snöre ner till en vikt som man roterar pinnen med händerna så att vikten går upp och ner som faktiskt finns på många gym.
Om man nu vill vara riktigt konventionell så kan man ju för några få muskler också göra "vristcurls" med stång eller hantel som verkar vara den enda underamsövningen som jag ser gjord på gymmet ;).
CoC och Arne har säkert många mer förslag om de vill.

Nils (som ganska nyss har fÃ¥tt upp ögonen för det stora roliga träningsområde som kan kallas grepp träning!)

PatrikX
2003-01-31, 12:08
Här hittar du lite bra övningar för underarmarna. Klicka på underarmarna på människokroppen som visas så får du en lista på lämpliga övningar:

http://www.getfit.com/zones/interactiveFitness/flashFrames.jsp?gender=male

MAXX
2003-01-31, 13:45
Grymm sida!:thumbup: :bow: Åker in på favvosar den .

Nadia
2003-01-31, 22:12
Originally posted by MAXX
äum, är det inte det här CoC är till för:rolleyes:

Vad är CoC? :confused:

CoC
2003-01-31, 23:17
http://www.ironmind.com/grippers.shtml