handdator

Visa fullständig version : Gävle.


TrIff
2006-10-05, 10:01
Håller på fundera på att flytta till Gävle, har hittat en lägenhet i Bomhus. Är det långt till centrum därifrån? Går det mycket lokalbussar?
Har försökt kolla på kartan på eniro men jag fattar inte riktigt var centrum är.

Gabber
2006-10-05, 10:45
kanske detta hjälper:

http://susning.nu/Bomhus

http://www.mapquest.com/maps/map.adp?latlongtype=decimal&latitude=60.675&longitude=17.24&zoom=7

http://kartor.eniro.se/query?what=route&rform=1&ax=&turnaround=&addr1=g%E4vle+centrum&addr2=%7CBomhus++80432+G%C4VLE%7C80432%7C1577460.0 %7C6728474.0%7C1%7Cmaps_place%3B299193%3B21%7C%7CA&addr3=&addr4=&addr5=&addr6=&calculationMode=fastest

PingvinFlickan
2006-10-05, 10:51
Håller på fundera på att flytta till Gävle, har hittat en lägenhet i Bomhus. Är det långt till centrum därifrån? Går det mycket lokalbussar?
Har försökt kolla på kartan på eniro men jag fattar inte riktigt var centrum är.

Gävle är en trevlig stad, men jag skulle inte rekomendera en lägenhet i Bomhus. Nu vet jag iofs inte om du syftar på södra eller gamla, men ändå. Tillåt mig att generalisera en aning: Södra Bomhus är väldigt stökigt, mycket rån och liknande. Gamla Bomhus är bara en massa barnfamiljer.

Det är ~5 km till stan, beroende på var i Bomhus man bor, men det går bra med bussar.

Jag skulle föreslå att du letar lägenhet på Söder istället. Eller Brynäs, det är också väldigt nära stan.

Lycka till!

hultman
2006-10-05, 11:33
Jag bor i Gävle, men skulle knappast föreslå att du flyttar till Bomhus. En hel del jobbigt pack som bor där, och en tråkig stadsel (även om det ligger en bit utanför stan). Är väl runt 8 km till stan skulle jag gissa på, beroende på var i Bomhus man kan tänkas bo.

Flytta till stan istället. Kanske Söder, eller i värsta fall Sätra. Inte längre bort. Ska du plugga eller jobba här?

Rosén
2006-10-05, 11:54
Jag rekomenderar brynäs! Där bor jag. Nära till stan och det är en lung och fin del av gävle. Själv så tycker jag det är den finaste. Men försök hitta en lägenhet mot söder/stan då. annars blir det lite slum om du kommer alldeles för mycket norrut. ;)

z_bumbi
2006-10-05, 15:49
Om du bor i Bomhus så har du ganska nära till Gävle KK. :thumbup:

hultman
2006-10-05, 17:32
Om du bor i Bomhus så har du ganska nära till Gävle KK. :thumbup:

Det är ju Workout som gäller, hörrudu =)

petersson
2006-10-05, 17:38
Ska du skaffa hyresrätt eller bostadsrätt?

Jag bor i en tvåa i norra Andersberg, det är fina tvåvåningshus som Gavlegårdarna hyr ut. Det är ganska nära stan och KK.
Skulle nog inte rekommendera höghusen i Andersberg dock, verkar vara en del jobbigt folk som bor där.

Jazen
2006-10-05, 18:32
Gävle KK is the shit, där hittar du mig ;)
annars kan du kolla efetr lägenheter på brynäs också, det är en fin stadsdel =)

TrIff
2006-10-05, 19:47
Det var ju trist att Bomhus var Gävles motsvarighet till Hertsön i Lule, det var ju det jag misstänkte.
Jag ska jobba där. Hyresrätt tänkte jag fixa.
Men alltså det var ju bara i Bomhus kungsleden hade lediga lägenheter där man kunde flytta in omgående. Lägenheterna i Brynäs var ju inte förrän 1a november, men det kanske inte gör nå ändå.
Vet ni nån annan privat hyresvärd som har lediga lägenheter då?

ArnoldOnLehmä
2006-10-05, 20:02
Va fan säger ni om bomhus:) Har bott där från 85 tills jag nyligen flyttade till sörby och har aldrig hört talas om att bomhus skulle vara så dåligt. Där finns väl bara moppeligister och en del finska alkisar i centrum som kan tänkas jiddra. Vilken gata ligger lägenheten på?

TrIff
2006-10-05, 20:07
Katsjöstrand heter gatan. Men det var ju även lite väl långt utanför stan sas..

ArnoldOnLehmä
2006-10-05, 20:16
Ja det är precis bredvid korsnäsfabriken och typ sista hållplatsen på linje 12. Dock så är kastetpizzeria grym:) Kan dock bli lite ensamt där men nå pack förrutom några alkisar som sitter på en soffa just utanför pizzerian tror jag inte det finns där. Alla som bor där jobbar på korsnäs skulle jag gissa.

petersson
2006-10-05, 20:55
Det är nog väldigt mycket mer värt att bo nära jobbet än att bo nära stan.

Helena B
2006-10-05, 21:04
Söder är oxå en trevlig stadsdel (det riktiga söder alltså). Skulle hellre välja Bomhus framför Sätra, Öster och Andersberg (där det brukar finnas lediga lägenheter).

Välkommen till Gävle. Hör av dig om du behöver sightseeing.

TrIff
2006-10-05, 21:35
Det är nog väldigt mycket mer värt att bo nära jobbet än att bo nära stan.
Självklart. Hade fått för mig att det låg kring stan, men så verkar ju inte vara fallet. Har verkligen svårt att fatta var själva stan ligger, enligt eniro så ligger det ju typ kring Valbo? Är de så?

Rosén
2006-10-05, 23:01
Det är ju Workout som gäller, hörrudu =)
Det är ju Worldclass som gäller hörrudu =) hehe

Rosén
2006-10-05, 23:04
Ja det är precis bredvid korsnäsfabriken och typ sista hållplatsen på linje 12. Dock så är kastetpizzeria grym:) Kan dock bli lite ensamt där men nå pack förrutom några alkisar som sitter på en soffa just utanför pizzerian tror jag inte det finns där. Alla som bor där jobbar på korsnäs skulle jag gissa.
TrIff, om du inte vet vad korsnäs är för nått ska jag säga dig :P Dom gör pappersmassa, papper etc, etc och det luktar sur jäkla rövhåla -_- Inget att rekomendera hehe

Helena B
2006-10-05, 23:10
Det är ju Worldclass som gäller hörrudu =) hehe

Är det sant?! Äntligen en Kolomedlem så tränar på WC :hbang: Vem är du då?

hultman
2006-10-05, 23:57
Det är ju Worldclass som gäller hörrudu =) hehe

Ehm... nej?

*whatever*

z_bumbi
2006-10-06, 08:43
Självklart. Hade fått för mig att det låg kring stan, men så verkar ju inte vara fallet. Har verkligen svårt att fatta var själva stan ligger, enligt eniro så ligger det ju typ kring Valbo? Är de så?

Valbo är en ort utanför där IKEA, Elgiganten etc ligger, det är på "fel" sida av Gävle från Bomhus räknat.

Sök på drottninggatan så hamnar du närmare centrum.

Rosén
2006-10-10, 13:56
Är det sant?! Äntligen en Kolomedlem så tränar på WC :hbang: Vem är du då?
Jag är en liten kille (1,93 lång) på snart 18 år, fyller nämligen 4:e november :) Har inte tränat där så vidare länge men jag har inga funderingar på att sluta där iaf hehe. Vem är du då? :)

petersson
2006-10-10, 14:05
Det är ju Worldclass som gäller hörrudu =) hehe

tsss, KK är det som gäller! :)

Gandalf
2006-10-10, 15:54
Som ni märker så kryllar det av fördomar om olika stadsdelar i Gävle och jag säger bara att det är bra på dom flesta ställen i Gävle och det beror mer på vilket folk det bor i kvarteret än vilka som bor i stadsdelen.
Själv bor jag i den bästa stadsdelen i Gävle och det är Sätra om man gillar grönområden men gillar man asfalt så ska man ju välja Brynäs eller själva stadskärnan.
Det går bra med bussar från Sätra,Bomhus eller Andersberg men själv så går jag eller cycklar ner på stan istället för att sitta och bli fet i bilen eller bussen.
Så välj Sätra och cykla eller gå ner till gymmet på ca 10 minuter på cykel eller 20 minuter om du går.

wazz
2006-10-10, 16:04
Även jag slår ett slag för Brynäs! Billigt och bra boende, men undvik de bostäderna som ligger närmast centrum. Bättre boende en bit upp..
Bomhus ligger lite väl långt bort från stan anser jag.

Gävle KK är schysst att träna på. Bra pris, dock inga som helst aerobic-flickor =/
Rekommenderade Korpen förut, men det har blivit ruskigt dyrt där nu.

hultman
2006-10-10, 16:06
Det verkar vara folk nog till en Koloträff i Gävle, känns det som :D

Solros
2006-10-10, 16:21
Söder!:hbang:

Cykelmannen
2006-10-10, 22:37
Visst kan man säga att Södra Bomhus är ett stökigt område men i så fall kan man säga detsamma om Sätra, Andersberg, Öster och Nordost. Då är man plötsligt uppe i halva stan och så illa är det inte med min definition i alla fall, någonstans får man dra en gräns. Nackdelen med Bomhus kontra de andra, nämnda stadsdelarna är det långa avståndet till centrum liksom till en vettig lågprismataffär.


Angående var centrum ligger. Kolla efter tågstationen, den ligger nära centrum....i alla städer. Hur svårt kan det vara :sleep:

TrIff
2006-10-10, 23:24
Blev ändring. Måste kolla upp ett jobb i Göteborg först, ska på intervju nästa onsdag. Alltså kan man fara på två olika intervjuer? Eller är det bögigt IFALL ATT man får båda och måste tacka nej till det ena, eller "kan" man göra så?
Har lite beslutsångest är därför det dyker upp tre frågor i en mening.

Shadow Warrior
2006-10-11, 05:34
Andersberg och Söder är det bästa valen om man vill ha det billigt och nära till city, sen handlar det mest om slumpen hurvida det är lungt just där man bor, kan ju vara en nackdel om det inte är det med om man vill väsnas lite själv....
Sätra är ju i praktiken nästan lika centralt (som aberg) men slummigare enligt min mening.

EDIT: nu låg jag lite efter här märkte jag men men...

aitamaa
2006-10-11, 09:29
Blev ändring. Måste kolla upp ett jobb i Göteborg först, ska på intervju nästa onsdag. Alltså kan man fara på två olika intervjuer? Eller är det bögigt IFALL ATT man får båda och måste tacka nej till det ena, eller "kan" man göra så?
Har lite beslutsångest är därför det dyker upp tre frågor i en mening.

klart man kan fara på flera intervjuer.. är ju bara dumt att inte göra det.. ska vi luncha nånstans? :eating: