handdator

Visa fullständig version : Mina matvanor - bör ändras?


Hermanssson
2006-10-04, 22:28
Hej

Sedan juli, då jag kände att det var dags för en rejäl förändring så började jag träna hårt. Ja jag hade gått upp riktigt mycket i vikt, och är ganska fåfäng, så det fick bli ändring med detsamma.

Jag började direkt träna ganska aktivt, sprang först någon gång i veckan, plus gym 1-2 gånger i veckan. Jag ströp också alla dåliga vanor i kosten, såsom godis, läsk, fika, you name it. Märkte snabbt resultat, och jeansen passade igen. Nu gymmar jag 4 dagar i veckan, och cyklar nog 2-5 mil i veckan på spinningcykel. Har även intensiv idrott 80min/vecka.

Till frågan. Jag vill förlora mer kroppsfett, då jag har en del kvar, speciellt i midjeregionen. Mina matvanor är såna, att (veckodag) äter jag en lätt frukost, kanske två skivor fullkornsbröd med skinka, mjölk till det. I skolan äter jag ett lätt mellanmål, en leverpastejssmörgås och en loka. Till lunch äter jag vanlig husmanskost eller en kinarätt (ris och wokade grönsaker och kyckling/biff) med lättmjölk/mineralvatten till. Kvällsmaten är jag ett tag efter träningen, och det är oftast basmat, inte för onyttig, inte alltid jättenyttig. Äter kebabtallrik 1-2ggr i månaden. Tilläggas kan att jag äter mig mätt varje gång jag äter.

Efter träningen äter jag VP2 Whey Isolate, en drink direkt efter träningen, och en drink 2 timmar efter hemkomsten ungefär.

Längd 1.87, vikt 89kg ålder 18.

Alla tips på träning/kost är välkomna, då jag inte är speciellt påläst. Vill komma ner i fettprocent, samtidigt som träningen är effektiv och givande. Tack!

Raggis
2006-10-05, 01:33
Om du vill gå ner i vikt, så måste du förbruka mer energi (kcal) än vad du stoppar i dig. För att få ett hum om vad du ungefär stoppar i dig, så föreslår jag att du kollar in livsmedelsverkets tabeller: http://www.slv.se/templates/LDB_Search____6242.aspx

Hermanssson
2006-10-05, 05:40
Raggis, jag vill inte behöva sitta och titta på varje riskorn och se om det är bra. Jag kommer väl ändå aldrig få veta hur mycket min cykling etc bränner? Jag ville mer veta om det overall verkar vara en bra kost till min träning, och om ni tror att jag kan gå ner av den. Tack ändå.

King Grub
2006-10-05, 06:23
Kosten är okej sammansatt, men om du går ner i fett beror helt på om du förbrukar mer energi än du gör av med. Det har inte med nyttigheten att göra - det går utmärkt att äta sig tjock på nyttig mat och förlora fett på en diet baserad på skräpmat.

LarsK
2006-10-05, 06:44
Kör vidare som du gör idag. Var andra vecka justerar du om du inte går ner. En sund nergång i vikt är ca 0.5kg per vecka.

Hermanssson
2006-10-05, 10:47
King Grub, jo precis. Men jag tänkte mest om ni trodde att mina 2-4mil i veckan, plus ett idrottspass á 80min kommer räcka för nedgång med mina kostvanor. Gymmandet vet jag inte hur mycket kalorier det bränner :p

Larsk, har tänkt ungefär i de banorna, så min fettreducering - muskeltillväxt ska vara 0.5kg per vecka ungefär? För jag tycker inte att jag går ner speciellt mycket veckovis, men jag blir smalare sakta men säkert känns det som.

mangs
2006-10-06, 13:14
Det är ju svårt för oss att gissa hur mycket du äter. Vi vet ju bara ungefär vad du äter. Din referens med att du blir mätt vid varje måltid säger ju inte så mycket då allt detta är individuellt. Rådet om att du skall väga dig varje vecka och se om du gått ned är ok även om det ibland kan vara missvisande pga att du vid ett visst tillfälle råkar väga mer än du i vanliga fall gör. Att gå ner 0.5 kilo i veckan är lagom och det rör sig om ca 500kcal om dagen du skall ligga minus i snitt. Om du går ner i vikt så som du kör nu så kör på till du står still och minska då lite på maten eller rör på dig mer.