handdator

Visa fullständig version : blanda proteinpulver i maten?


Diamond
2006-10-04, 21:35
jag såg att det fanns ett matlagnings och bakningsprotein som skulle vara värmetåligt?? bakepro eller något sånt hette det.

så kan man bara skopa 30g protein i soppan eller köttfärssåsen?

krilleh
2006-10-04, 21:41
alla pulver är värmetåliga

muffe85
2006-10-04, 21:41
jag såg att det fanns ett matlagnings och bakningsprotein som skulle vara värmetåligt?? bakepro eller något sånt hette det.

så kan man bara skopa 30g protein i soppan eller köttfärssåsen?

eller så tar du lite mer kött så får du dina extra 30g protein.

Diamond
2006-10-04, 21:53
eller så tar du lite mer kött så får du dina extra 30g protein.

Äter 3g/kg protein om dagen = 380g protein.
Ät det i kött pojke lilla:Virro

muffe85
2006-10-04, 22:40
Äter 3g/kg protein om dagen = 380g protein.
Ät det i kött pojke lilla:Virro

det är väl inte omöjligt att äta den mängden i kött, men jag håller med dig om att det blir en jävla massa kött och kött är dyrt, mycket dyrare än proteinpulver.
Så som sagt, proteinkosten behöver inte bestå av enbart kött, du får ju i dig protein hela tiden i typ allt du äter om du försöker äta mycket protein.

Enligt mig, om du vill ha i dig extra protein förutom proteinrik kost, så borde du ta Vassleprotein eller eaa FÖRE maten eftersom det höjer proteinsyntesen i vila
(funkar före, ej efter eftersom efter är magen full med mat och då blir vassleproteinet långsammare och höjer då inte proteinsyntesen i vila)

Dock så har du rätt i att proteinpulver är billigare än kött, men då tycker jag att omd u nu ska envisas med att ta proteinpulver i samband med måltid, ta det då i en shaker INNAN, det ger mer/bättre effekt på proteinbalansen än om du blandar ned det i maten.

BigForre
2006-10-04, 22:42
Ja, varför skulle det vara ett problem? Är väl inte svårare för dig att ligga på 3g/kg än för någon annan. Förstår inte varför du ska dryga ut köttfärssås med proteinpulver. Spara det till ett proteinfattigt mellanmål elller dyl. Men det är ju bara min åsikt, hur du göra själv är ju upp till dig. För övrigt, det är inget mumbojumbo i det vanliga protein du köper, det är protein, precis som det som simmar runt i mjölk...så det borde tåla värme i samma grad som...ja protein...

muffe85
2006-10-04, 22:48
Ja, varför skulle det vara ett problem? Är väl inte svårare för dig att ligga på 3g/kg än för någon annan. Förstår inte varför du ska dryga ut köttfärssås med proteinpulver. Spara det till ett proteinfattigt mellanmål elller dyl. Men det är ju bara min åsikt, hur du göra själv är ju upp till dig. För övrigt, det är inget mumbojumbo i det vanliga protein du köper, det är protein, precis som det som simmar runt i mjölk...så det borde tåla värme i samma grad som...ja protein...

håller med dig, men jag gör så att om jag äter proteinsnål mat någon gång ibland så tar jag VASSLE innan maten då magen är tom för att få stimulerad proteinsyntes. men jag orkar inte bry mig om detta annars.
jag tränar för att må bra inte för att optimera.

aliquis
2006-10-04, 23:01
Proteinpulver i soppa lär ju inte vara någon höjdare... Tanken är väl mer just vid bak, typ om du bakar en limpa o har i en 30 gram i degen, eller möjligtvis i typ pannkakor o andra saker som ändå innehåller någon form av mjöl/konsistensgivare.

Extra kul om det är smaksatt... Soppa med chokladsmak? ;/

grabben i skogen
2006-10-04, 23:08
hehe du väger alltså 126kg? är det inte lean bodyweight man räknar på förresten?

Diamond
2006-10-04, 23:53
Ja, varför skulle det vara ett problem? Är väl inte svårare för dig att ligga på 3g/kg än för någon annan. Förstår inte varför du ska dryga ut köttfärssås med proteinpulver. Spara det till ett proteinfattigt mellanmål elller dyl. Men det är ju bara min åsikt, hur du göra själv är ju upp till dig. För övrigt, det är inget mumbojumbo i det vanliga protein du köper, det är protein, precis som det som simmar runt i mjölk...så det borde tåla värme i samma grad som...ja protein...

jag äter inga mellanmål utan alla måltider är 50-60g protein i och alla är lagade mål.
Undantag för träningsdagar då jag använder vassle och malto innan och efter träningen.

Diamond
2006-10-04, 23:56
Proteinpulver i soppa lär ju inte vara någon höjdare... Tanken är väl mer just vid bak, typ om du bakar en limpa o har i en 30 gram i degen, eller möjligtvis i typ pannkakor o andra saker som ändå innehåller någon form av mjöl/konsistensgivare.

Extra kul om det är smaksatt... Soppa med chokladsmak? ;/

Varför skulle det inte vara någon höjdare?
Kött 200g och grönsaker i soppan osv sen protein.

Diamond
2006-10-04, 23:58
det är väl inte omöjligt att äta den mängden i kött, men jag håller med dig om att det blir en jävla massa kött och kött är dyrt, mycket dyrare än proteinpulver.
Så som sagt, proteinkosten behöver inte bestå av enbart kött, du får ju i dig protein hela tiden i typ allt du äter om du försöker äta mycket protein.

Enligt mig, om du vill ha i dig extra protein förutom proteinrik kost, så borde du ta Vassleprotein eller eaa FÖRE maten eftersom det höjer proteinsyntesen i vila
(funkar före, ej efter eftersom efter är magen full med mat och då blir vassleproteinet långsammare och höjer då inte proteinsyntesen i vila)

Dock så har du rätt i att proteinpulver är billigare än kött, men då tycker jag att omd u nu ska envisas med att ta proteinpulver i samband med måltid, ta det då i en shaker INNAN, det ger mer/bättre effekt på proteinbalansen än om du blandar ned det i maten.

Håller inte med alls om jag ska vara ärlig.

Sen är min proteinsyntes igång 24/7 av olika skäl .. .. ..

Sverker
2006-10-05, 06:16
Varför skulle det inte vara någon höjdare?
Kött 200g och grönsaker i soppan osv sen protein.

200 g kött är minst 35 gram protein. Med grönsakerna i soppan är du uppe över 40 g fullvärdigt proterin. Allt över det är rent slöseri.



Att blanda soja i bröd är en helt annan sak. Du höjer proteinhalten samtidigt som sojaproteinet kompletterar vete- och rågproteinet i brödet 1 + 1 = 3 här.

King Grub
2006-10-05, 06:28
Varför skulle det inte vara någon höjdare?
Kött 200g och grönsaker i soppan osv sen protein.

Det går alldeles utmärkt. Du kan tillgodogöra dig mycket mer än 30-40 gram protein åt gången; äter du 60-80 gram protein i ett mål kommer det att påverka proteinomsättningen i många timmar framöver - 6 till 8 minst. Då behöver du inte fylla på med mer protein igen efter ett par tre timmar - då blir det slöseri över dygnet. Det beror på hur du fördelar dina måltider över dagen.

z_bumbi
2006-10-05, 07:13
Äter 3g/kg protein om dagen = 380g protein.
Ät det i kött pojke lilla:Virro

Du lär ju ha en bra omsättning av kalorier totalt om du tränar på den "nivån" (vi vet båda vad som menas) att du bör ha 3 g/kg och väger 125 kg. På t ex 5000 kcal är det inte så svårt att få i sig 380 g protein, det svåra brukar vara att hamna lägre.

Men det går självklart att hälla i protein i maten även om i fallet med köttfärsåsen skulle jag hellre dricka det till. :D

Bönne
2006-10-05, 16:24
200 g kött är minst 35 gram protein. Med grönsakerna i soppan är du uppe över 40 g fullvärdigt proterin. Allt över det är rent slöseri.Som jag äter nu, äter jag högst var 5e timme, får i mig kring 50-60g protein per mål, är det verkligen slöseri. Målen är stora och innehåller massor av fett som borde göras att allt tas upp under längre tid?

King Grub
2006-10-05, 16:27
Som jag äter nu, äter jag högst var 5e timme, får i mig kring 50-60g protein per mål, är det verkligen slöseri. Målen är stora och innehåller massor av fett som borde göras att allt tas upp under längre tid?

Läs mitt inlägg. Att det skulle vara någon maxgräns för vad man kan "tillgodogöra" sig på 30-40 gram per gång är en myt.

Sverker
2006-10-05, 16:40
40 gram var mer avpassat för de som äter 6 måltider per dag. 40 X 6 = 240 g -> 2.5 - 3 g / kg kroppsvikt.

Äter man med 4 - 5 timmars mellanrum så blir det max fyra måltider och då blir ju självklart 60 g protein ett bättre alternativ.

Sverker
2006-10-05, 16:42
Är vi inne på att äta färre och större måltider nu ?

Att en rejäl portion protein ger en kraftig ökning av aminosyrorna i blodet och ökad proteinsyntes !

Fredrik_S
2006-10-05, 17:01
Håller inte med alls om jag ska vara ärlig.

Sen är min proteinsyntes igång 24/7 av olika skäl .. .. ..

Allas proteinsyntes är igång 24/7 av anledningen att vi lever. Men om du menar att din proteinbalans är positiv 24/7 så grattis!

muffe85
2006-10-05, 21:12
Håller inte med alls om jag ska vara ärlig.


Vad är det du inte håller med om? allt? vissa punkter? ge gärna motivering till varför du inte håller med.

Scratch89
2006-10-06, 11:41
Sen är min proteinsyntes igång 24/7 av olika skäl .. .. ..
:MrT: