handdator

Visa fullständig version : EAA - Morgon?


Pelle2
2006-10-04, 21:24
Är nämligen så att jag inte orkar käka frukost innan jobbet, så det blir att jag väntar ca 2h från det att jag stigit upp tills att jag käkar.
Så därför undrar jag om det skulle "fungera" bra att ta Esapro direkt när jag går upp (utan kolisar) tills dess att jag drar i mig frullen.

Kanske redan finns något inlägg om detta som jag missat?*rolleyes*

King Grub
2006-10-04, 21:26
Det stimulerar proteinsyntesen men minskar inte proteinnedbrytningen nämnvärt.

krilleh
2006-10-04, 21:32
gör ju inget att du väntar 2 h... bara du äter bra då och resten av dagen!

zoltan_hellhound
2006-10-05, 15:11
Det stimulerar proteinsyntesen men minskar inte proteinnedbrytningen nämnvärt.

Så man ska äta långsam protein flera gg under dagen

Pelle2
2006-10-05, 18:05
:cool: Okej, tack för svaret

EiseltUK
2006-10-05, 18:34
Under träning kan du tar Esapro med kolhydrater för att minska muskelnedbrytningen och kortisol men om det bara är en promenad så är det nog onödigt.

Liquid carbohydrate/essential amino acid ingestion during a short-term bout of resistance exercise suppresses myofibrillar protein degradation. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=16631431)
Bird SP, Tarpenning KM, Marino FE.
Metabolism. 2006 May;55(5):570-7.

tonedef
2006-10-05, 22:34
Är det bra och deffa med EsaPro?

EiseltUK
2006-10-06, 12:49
Är det bra och deffa med EsaPro?

Det tror jag definitivt, för att upprätthålla en positiv proteinbalans under en period då det finns tisk för att du är i ett katabolt tillsånd. Finns ingen studie där man har testat EAA under diet men man har testat i samband med inaktivetet och då hjälper EAA till att minska nedbrytningen i jämförelse med kontrollgrupp.

"In conclusion, provision of an essential amino acid and carbohydrate supplementation during 28 d of bedrest provided an anabolic stimulus capable of ameliorating the loss of lean muscle mass during an otherwise catabolic environment. "

"these data point to the unique ability of the EAAC supplement to repeatedly stimulate net muscle protein synthesis, which may contribute to the maintenance of lean muscle mass."

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/9/4351

En fördel är ju också att EAA stimulerar proteinsyntesen maximalt utan att tillföra mer mer än drygt 20 kcal.

aliquis
2006-10-06, 13:12
Under träning kan du tar Esapro med kolhydrater för att minska muskelnedbrytningen och kortisol men om det bara är en promenad så är det nog onödigt.Nog? ;D

Men det är ok för dig om man gör det? :D

Personligen tycker jag att man är lite galen om man häller i sig "gainers" efter promenader..