handdator

Visa fullständig version : Isbad


rostbiff
2006-10-04, 15:55
det är många som påstår att ett isbad efter träningen förbättrar återhämtningen avsevärt. jag har själv testat och min ständigt återkommande träningsvärk försvinner helt och hållet efter ett kallt bad.

nu är frågan om det bara har en bedövande effekt eller om det verkligen hjälper kroppen att återhämta sig.

der_rickard
2006-10-04, 17:50
Jag har också läst om isbad för förbättrad återhämtning, men har aldrig provat.

Om man tror på linjen att träningsvärk är små små skador på muskelfibrerna så borde isbad stoppa den lilla blödning som uppkommit under träning. Då borde det funka bra.

Om man tror att kroppen behöver varva ner långsamt för att ha tid att transportera bort slaggprodukter och på så sätt undvika träningsvärk så borde isbad vara dåligt (om det sker direkt efter träning).

Om man tänker enligt PRICE-metoden (protect, rest, ice, compression, elevation) så fyller väl isen någon slags funktion. I en bok jag äger hävdar författarna att is främst är smärtlindrande. Då vet jag inte huruvida isbad är bra/dåligt.

Bara lite tankar från en tänkande...

rostbiff
2006-10-07, 12:38
sen om det är värt att plåga sig med isbad efter varje träning är en annan sak :Virro

Dav0d
2006-10-07, 12:56
Själv tror jag nerkylning fungerar. Men går aldrig så långt som ett isbad. Kör hellre en iskall dusch istället för att basta med polarna. I längden lär det ge resultat *förhoppningsvis*, men just nu tar den bort mina grova efter svettningar effektivt :)

Svedberg
2006-10-07, 13:33
Enbart isbad har jag ingen erfarenhet av men...
Kontrast bad äger, varm-kallt-varmt-kallt etc. Läs gripboard, många som kör för att palla med tuffa scheman(kta).
Funkar skitbra på mina underarmar för armbrytningen/greppträning.

Timme
2006-10-07, 16:47
Enbart isbad har jag ingen erfarenhet av men...
Kontrast bad äger, varm-kallt-varmt-kallt etc. Läs gripboard, många som kör för att palla med tuffa scheman(kta).
Funkar skitbra på mina underarmar för armbrytningen/greppträning.

Kan du förklara mer för mig vad kontrastbad är? Kan man göra det i en vanlig dusch efter gymmet?

Alexlindgren
2006-10-07, 17:23
Det är för att om du badar kallt/duschar så ökar blodgenomströmningen genom kroppen för att den försöker att värma upp sig. Musklerna får då bättre förutsättningar för att återhämta sig, slaggprodukter förs bort, osv.

Det bästa är att växla mellan iskallt/varmt.

A.Pahkamaa
2006-10-07, 17:36
Enbart isbad har jag ingen erfarenhet av men...
Kontrast bad äger, varm-kallt-varmt-kallt etc. Läs gripboard, många som kör för att palla med tuffa scheman(kta).
Funkar skitbra på mina underarmar för armbrytningen/greppträning.


Kontrastbad hjälpte mig enormt mycket då jag skadade mig i handen tidigare i år. Jag tycker även att det fungerar bra då jag har extrem träningsvärk i benen.

Dav0d
2006-10-07, 17:44
En fråga. När man är på väg ut från gymmet är man ju uppvärmd efter stretchen. Är det samma nerkylning att ha kvar t-shirten på och låta vinden kyla ner kroppen till en isklump som att hoppa ner i ett isbad ?
För att senare när man kommer hem hoppa in i duschen och värma upp kroppen igen. (T-shirten är väldigt svettig vilket medför galen nerkylning i vinden på vägen hem).

jewzie
2006-10-07, 23:30
En fråga. När man är på väg ut från gymmet är man ju uppvärmd efter stretchen. Är det samma nerkylning att ha kvar t-shirten på och låta vinden kyla ner kroppen till en isklump som att hoppa ner i ett isbad ?
För att senare när man kommer hem hoppa in i duschen och värma upp kroppen igen. (T-shirten är väldigt svettig vilket medför galen nerkylning i vinden på vägen hem).
Tycker det bara låter idiotiskt eftersom man blir så pass nerkyld att man riskerar att få en grov förkylning som kan leda till 1 veckas vila.

Dav0d
2006-10-08, 03:15
Tycker det bara låter idiotiskt eftersom man blir så pass nerkyld att man riskerar att få en grov förkylning som kan leda till 1 veckas vila.

Du blir inte förkyld av kyla, du kan enbart bli förkyld genom att bli smittad. Oavsett hur starkt ditt immunförsvar är, kommer du i kontakt med viruset är det en 80% risk att du blir sjuk.

Timme
2006-10-08, 11:58
Du blir inte förkyld av kyla, du kan enbart bli förkyld genom att bli smittad. Oavsett hur starkt ditt immunförsvar är, kommer du i kontakt med viruset är det en 80% risk att du blir sjuk.

Oavsett om man är nerkyld eller varm?

Timme
2006-10-08, 11:58
Men än en gång, är kontrastbad när man skiftar mellan jätte varmt vatten och jätte kallt?

regus
2006-10-08, 12:03
Du blir inte förkyld av kyla, du kan enbart bli förkyld genom att bli smittad. Oavsett hur starkt ditt immunförsvar är, kommer du i kontakt med viruset är det en 80% risk att du blir sjuk.

Så du menar att om jag skulle sätta mig i en steril miljö i bara kallingarna, fast det var 30 minus grader inne i rummet. Skulle jag inte bli förkyld?

bonydrop
2006-10-08, 12:03
Svenska landslaget i fotboll ska ju ägna sig åt detta inför matchen på onsdag, och några av spelarna har redan varit med om det i sina klubblag, så det kan väl itne vara helt osannolikt att det hjälper iaf

Dav0d
2006-10-08, 12:27
Så du menar att om jag skulle sätta mig i en steril miljö i bara kallingarna, fast det var 30 minus grader inne i rummet. Skulle jag inte bli förkyld?

Ja, hur tror du Navy Seals och kust jägarna klarar sin träning utan att bli sjuka ? Deras miljö är helt steril och de drar igenom de sjukaste sakerna när det gäller temperatur samt miljö växling i deras träning.

Men jag menar inte att det är hälsosamt. Ditt immunförsvar försvagas och du har chansen att åka på andra skador och sjukdomar än förkylning.

Dav0d
2006-10-08, 12:31
"Experiments involving inoculation of common cold viruses into the nose, and periods of cold exposure, have failed to demonstrate any effect of cold exposure on susceptibility to infection with common cold viruses. Present scientific opinion dismisses any cause-and-effect relationship between acute cooling of the body surface and common cold."

Rhinology. 2002 Sep;40(3):109-14.


Immunförsvaret hjälper inte mot vanliga förkylningar. Kommer du i kontakt med virus, smittas du. Oavsett om du är kall eller varm, eller om du har bra immunförsvar eller inte. I princip alla som kommer i kontakt med förkylningsvirus på slemhinna, smittas.

"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose... 95% of normal adults became infected when virus was dropped into the nose."

Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.

Douglas, R.G.J., K.M. Lindgren, and R.B. Couch. 1968. Exposure to cold environment and rhinovirus common cold. Failure to demonstrate effect. New Engl. J. Med. 279:743.

Vitamin C verkar ha minska förkylningsfrekvensen något (Eur J Clin Nutr. 2005 Aug 24), men påskyndar inte tillfrisknande.

Här är lite information angående detta.

der_rickard
2006-10-08, 13:55
http://www.commoncold.org/

Svedberg
2006-10-08, 14:53
Men än en gång, är kontrastbad när man skiftar mellan jätte varmt vatten och jätte kallt?


Ja, jag försöker ha så varmt att jag får försöka ett tag för att klara att få ner armarna i varmvattnet, och så kallt det bara går i andra. Hur skönt som helst efteråt.

Torkelll
2009-04-24, 18:53
Finns det några studier på att isbad förbättrar återhämtningen?

Guddi
2009-04-24, 19:00
Finns det några studier på att isbad förbättrar återhämtningen?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2941794&postcount=40

Henchman
2009-04-24, 21:11
Så du menar att om jag skulle sätta mig i en steril miljö i bara kallingarna, fast det var 30 minus grader inne i rummet. Skulle jag inte bli förkyld?

Det skulle du inte. Det måste finnas ett virus för att smitta dig och ett sterilt rum utesluter ju det.

Orsaken till att du lättare smittas av förkylningsviruset i kyla än vad du gör i värme beror på att den absoluta luftfuktigheten är lägre i kalluft än i varmluft. Och viruset trivs i låg absolut luftfuktighet.

Absolut luftfuktighet är den högsta möjliga mängd vatten som luft kan innehålla. Och den skiljer beroende på tempraturen.

vovlo
2009-04-24, 21:40
Visserligen behöver man ett virus för att bli förkyld men han har ju rätt i att man ska ge fan i att gå i t-shirt efter e gympass då immunförsvaret e grymt försvagat då. Jag var i fjällen och sov i snöbivack 2 nätter, inte så länge jag vet men vi jobbade hårt, sen korkad som man var så gjorde man ju det som var det mest bekväma och det var att ta av sig mycket kläder. Detta resulterade i 2 veckor grov hosta och svårt att sova pgr fullsatt med slem i halsen.

fast detta är ju min åsikt å kanske inte eran, men smaken är som baken (delad)

Fredrik_S
2009-04-24, 21:45
Kan du förklara mer för mig vad kontrastbad är? Kan man göra det i en vanlig dusch efter gymmet?

Nej det kan man inte

Du tar två baljor
Ena baljan fyller du med kallt vatten 5-10 grader Andra baljan fyller du med varmt 40-50 grader.

Sedan lägger du i armarna eller benen eller vad det är som du ska kontrastbada, i det kalla vattnet 30 tilll 90 sekunder, sedan över till det varma i 30 sekunder och sedan tillbaka.

Repetera i 10-15 minuter

Börja med kallt och avsluta med kallt

Rahf
2009-04-24, 22:47
Lite skoj att folk svarar på frågor från tre år sen ;).

Det finns kontrastduschar också, lite smidigare än kontrastbad skulle jag tro.

Fredrik_S
2009-04-25, 16:41
Lite skoj att folk svarar på frågor från tre år sen ;).

Det finns kontrastduschar också, lite smidigare än kontrastbad skulle jag tro.

:( såg inte det....