handdator

Visa fullständig version : Hur snabb viktnedgång första veckan?


stenis
2006-10-04, 14:41
Jo jag undrar hur många kg man brukar kunna gå ned första veckan, givetvis beror de på hur hårt man kör med dieten och hur mycket kardio. Men är det så att man går ned mest i vikt första veckan, för att det sedan ska stabiliseras och hastigheten sjunka?

mvh

AFanatic
2006-10-04, 14:49
Beror på som sagt. En hel del är vätska man tappar. Det är väl dock inte ovanligt att man tappar totalt 2-3 kg första veckan.

Det är nog ganska individuellt hur kurvan blir under hela dieten. Beroende på vätskeintag, kostfördelning och träning. Men visst sitter de där sista kilona som berget på en del.

stenis
2006-10-04, 15:03
Tack för det svaret. :)

Nej blev lite fundersam för jag har deffat nu i 3 dagar, enda jag gjort med kosten är att jag skurit ned på kolhydraterna med 50%, ska köra så lågt ett par 2-3 dagar till, sen ska jag öka kolhydratintaget lite, och eftersom dra igång kardion.

Kikade på vågen och har under dessa 3 dagar gått ned ungefär 1.3kg, nått sånt.. Men det kan nog vara en del vätska då kanske?

Jaja, jag fortsätter o köra på ett par dagar till med mitt låga kolhydratintag, sen ökar jag. Protein får jag då i mig så de räcker, runt 170-200g/dagen. Väger för övrigt 78kg.

jewzie
2006-10-04, 15:04
Beror på som sagt. En hel del är vätska man tappar. Det är väl dock inte ovanligt att man tappar totalt 2-3 kg första veckan.

Det är nog ganska individuellt hur kurvan blir under hela dieten. Beroende på vätskeintag, kostfördelning och träning. Men visst sitter de där sista kilona som berget på en del.
det varierar nog väldigt mycket från person till person men upp till 6kg har jag läst.

AFanatic
2006-10-04, 15:26
Tack för det svaret. :)

Nej blev lite fundersam för jag har deffat nu i 3 dagar, enda jag gjort med kosten är att jag skurit ned på kolhydraterna med 50%, ska köra så lågt ett par 2-3 dagar till, sen ska jag öka kolhydratintaget lite, och eftersom dra igång kardion.

Kikade på vågen och har under dessa 3 dagar gått ned ungefär 1.3kg, nått sånt.. Men det kan nog vara en del vätska då kanske?

Jaja, jag fortsätter o köra på ett par dagar till med mitt låga kolhydratintag, sen ökar jag. Protein får jag då i mig så de räcker, runt 170-200g/dagen. Väger för övrigt 78kg.

Du får ju tänka på att 1 g kolhydrater binder 4 g vätska. Det är bara sätta sig ner och göra matten. ;) Varför kör du så lågt på kolhydrater och sedan ökar?

det varierar nog väldigt mycket från person till person men upp till 6kg har jag läst.

Ja, jag skrev att det beror på och att det var väldigt individuellt. En person som väger 150 kg och drar ner på kolhydraterna drastiskt lär tappa en hel hög kilon. Samtidigt som en person som är i hyffsad form och väger 80 kg inte alls kommer tappa samma mängd.

stenis
2006-10-04, 17:15
Du får ju tänka på att 1 g kolhydrater binder 4 g vätska. Det är bara sätta sig ner och göra matten. ;) Varför kör du så lågt på kolhydrater och sedan ökar?

Har läst i bla. body magazine att man får igång fettförbränningen rejält om man drar ned duktigt på kolhydrater de första 3-5 dagarna. Dra ned med 50% rekommenderade dom. När man sen känner att man börjar tappa styrka så äre dags att dra upp kolhydratintaget vid frukost och måltiden efter träning.

Min första deff detta, tänkte prova få se hur det går. Ska hålla 50% kolhydratintag 1-2 dagar till, sen drar jag upp en aning.

AFanatic
2006-10-04, 17:23
Hoppas det blir som du tänkt. Lycka till. :)

stenis
2006-10-04, 17:30
Hoppas det blir som du tänkt. Lycka till. :)

Tack så mycket. :)

Ja dehär med deff är ju en hel vetenskap, man vet inte riktigt hur man ska göra. Men jag tänker ge det ett försök. Ska som sagt dra upp kolhydraterna om någon dag, proteinintaget håller jag dock väldigt högt, runt 1.7-2g/kg.

Sen dra igång kardio om ca: 1-2 veckor. 2st kardiopass i veckan, och 5 dagar med promenad. Utöver det styrketräning pass i veckan. Så jag landar runt 6 pass i veckan plus promenad.

Ska inte ner nå mycket heller, 5-6kg kanske. Detta på en 8 veckors period, jag hoppas jag fixar det. Kul att få prova en deff iaf, då har man mer kunskaper till nästa gång :)

Ge gärna tips om ni har några på lager och känner för det :thumbup:

jewzie
2006-10-05, 07:27
Ja dehär med deff är ju en hel vetenskap, man vet inte riktigt hur man ska göra. Men jag tänker ge det ett försök. Ska som sagt dra upp kolhydraterna om någon dag, proteinintaget håller jag dock väldigt högt, runt 1.7-2g/kg. :

1.7-2g/kg är inte mycket, det är snarare lite. Skulle rekommendera 2-3.5g/kg då är 2g/kg är MINST.


Sen dra igång kardio om ca: 1-2 veckor. 2st kardiopass i veckan, och 5 dagar med promenad. Utöver det styrketräning pass i veckan. Så jag landar runt 6 pass i veckan plus promenad. : Det låter alldeles för mycket. Kom ihåg att en dags vila med -500kcal nästan har bättre effekt. Gå inte ut FÖR hårt, ett lätt nybörjar misstag.

Ska inte ner nå mycket heller, 5-6kg kanske. Detta på en 8 veckors period, jag hoppas jag fixar det. Kul att få prova en deff iaf, då har man mer kunskaper till nästa gång :): Satsa på att det kommer ta 12 veckor i stället så har du ett mer rimligt mått på tid. 8 veckor kan bli lite jobbigt och med ditt schema med 6 pass i veckan + promenad så kommer du tappa rejält med muskler om du inte har bra koll på att du får i dig exakt med mat. Vilket inte är det lättaste som finns.

Don't forget to :eating:

stenis
2006-10-05, 14:02
1.7-2g/kg är inte mycket, det är snarare lite. Skulle rekommendera 2-3.5g/kg då är 2g/kg är MINST.

Finns väll inga studier som visar på att ett proteinintag på över 2g/kg skulle gynna någon muskeltillväxt.?


Det låter alldeles för mycket. Kom ihåg att en dags vila med -500kcal nästan har bättre effekt. Gå inte ut FÖR hårt, ett lätt nybörjar misstag.
Satsa på att det kommer ta 12 veckor i stället så har du ett mer rimligt mått på tid.

12 veckor finns inte, ska åka till australien om ca: 9 veckor, har ingen lust att fortsätta någon deff där. 0.5kg i veckan är rätt lagomt att gå ned, 0.5x8 = 4kg. Det ska då aldrig vara omöjligt. Hoppas få ett kg till oxo så de blir 5 men vi får se. Jag ska inte ruscha något. Ska försöka behålla den muskelmassan jag har.

Tack för support :thumbup: