handdator

Visa fullständig version : Student gör sin första riktiga måltid..


Norrlänning
2006-10-04, 13:34
Japp, titeln stämmer!
Måste börja ta tag i min kost och sluta upp med korvarna och nudlarna. Så, jag kutade ner till butiken och köpte hem lite varor. Nu behöver jag hjälp med att försöka slå ihop detta till något som går att äta. Jag har 0 matlagningskunskaper men är positiv! :D

Som ni ser på den bifogade bilden har jag köpt:
Kycklingbröst
Kesella Lätt 250g
Broccoli 1kg
Kinesisk Soja 500ml
Fullkornspasta
Krossade tomater
+ Massa grönt som jag gör en sallad av

Funderade på att göra någon marinad till kycklingbrösten, därav sojan. (Man använder väl soja vid marinader? :em:)

Steka är inga problem, men jag tar gärna tips om hur jag gör marinaden.. vet endast att man slänger ner köttbitarna i en påse med soja och massa kryddor och låter det stå ett tag. Är det allt?

Funderade på att göra någon halvgod, stark sås med hjälp av de krossade tomaterna. Några tips där? Vad jag ska ha Kesellan till vet jag inte.. skulle egentligen använda den till såsen men jag hade ju redan tomaterna. Kan man kombinera dom på något sätt kanske? Eller kanske endast Kesellan? Någon som kan en god sås gjord på Kesella?

Salladen blir inga problem. Älskar sallad.. så det blir mycket av den. Men jag glömde köpa isbergs sallad så jag får springa ner igen :furious:

Såå om någon kan hjälpa till lite med min matlagning så är jag evigt tacksam :bow:


:eating:

Norrlänning
2006-10-04, 13:38
Juste, om någon har tips på vad jag bör/kan köpa till så skriv gärna dom nu innan jag kutar iväg efter min sallad.. =)

L-Sami
2006-10-04, 13:56
Krossa tomaterna blanda det med kesella, tillsätt lite cayennepeppar och chili så får du en het kesella tomat sås :)

Norrlänning
2006-10-04, 14:03
Det tror jag att jag gör faktist!
Nu är det avklarat, bara marinaden kvar. Väntar med ett kuta ner tills någon annan (förhoppningsvis) också postar. Så jag slipper springa ner en tredje gång ifall jag behöver några fler ingredienser. Men annars så tar sig detta! Sitter och väntar på att kycklingbrösten och broccolin ska tina.

Norrlänning
2006-10-04, 14:27
Vilken tid det tar för kycklingbrösten att tina... :booty:

Norrlänning
2006-10-04, 14:39
Sådär! Då var brösten tinade och uppskurna. So far so good!

Och nu tänker jag dokumentera hela min matlagning i denna tråd också! Även fast ingen verkar bry sig :D

Är sjuk men full är energi!

Next stop: Marinad!

Milia
2006-10-04, 14:47
Blanda vinäger med soja och kryddor så har du en marinad

Norrlänning
2006-10-04, 14:47
Då var marinaden klar!
Eftersom ingen hann posta innan jag påbörjade den så vart det:
Soja
Salt
Peppar
Grillkrydda
Aromat

Dvs alla kryddor jag äger. Nu ska jag låta köttet dra åt sig lite, och sedan blir det stekning. Pastan och såsen påbörjar jag lite innan jag börjar steka.

EDIT:


"Marinad
En marinad gör att smaken tränger in i köttet och förstärker smaken på det som ska tillagas. Lättast är att marinera i en plastpåse. Marinera helst i minst en timme före tillagningen."

Oj, jaja det har vi inte tid med. Det får gå ändå.

Norrlänning
2006-10-04, 14:50
Blanda vinäger med soja och kryddor så har du en marinad

Är vinäger ett måste?
Hade inte i någon vinäger alls...

Norrlänning
2006-10-04, 14:56
Sådär, nu är det såsdags!
Har inte så mycket ingredienser att använda men det gör ingenting. Tills nästa gång ska jag köpa in mycket mer!

Norrlänning
2006-10-04, 15:03
Såsen är god! Nästa gång blir det mer kryddor, kanske lite lök. Funderar även på att tillsätta räkor nästa gång. Och kvarg smakade bra mycket bättre än vad jag trodde! Passade också perfekt till såsen!

Norrlänning
2006-10-04, 15:09
Så, nu ska jag börja steka. Jag har gjort tre olika varianter på köttet:
Helt okryddat, kryddat, och med marinad. Vi får se vilken som blir bäst. Spännande, huh? :D

Norrlänning
2006-10-04, 15:25
Då har man sprungit iväg och köpt lite fler ingredienser då!
Det här går fin fint. Nu ska jag precis börja steka. Såsen är 80% klar och efter det ska jag bara värma på den. Här går det undan!

:eating:

Norrlänning
2006-10-04, 15:41
Gud så god såsen är nu!
Kycklingen är fortfarande i pannan och skriker. Bild kommer upp så snart det är färdigstekt. Inte för att någon verkar bry sig, men det spelar ingen roll :D

grabben i skogen
2006-10-04, 15:46
sallad och isbergssallad i synnerhet gör väl ingen människa glad. Det är bara medelålders tanter som tror de är nyttiga när de äter sånt. ge salladen till kaninerna och ät riktiga grönsaker istället. Du har ju börjat bra med broccolin, fortsätt så.

Norrlänning
2006-10-04, 15:51
Nu har kycklingen fått lite färg! Strax efter kortet togs så slängde jag ner den marinerade kycklingen, som jag inte riktigt vet vad jag ska tro om.. men men! Såsen är über god!

grabben i skogen
2006-10-04, 15:54
Kycklingbitarna gör mig hungrig!

Norrlänning
2006-10-04, 15:54
sallad och isbergssallad i synnerhet gör väl ingen människa glad. Det är bara medelålders tanter som tror de är nyttiga när de äter sånt. ge salladen till kaninerna och ät riktiga grönsaker istället. Du har ju börjat bra med broccolin, fortsätt så.

Jag har broccoli, tomater, gurka, paprikor m.m. det + isbergssallad ska jag göra något gott hoppkok med.

Norrlänning
2006-10-04, 16:26
Sådär! Då var allt klart och jag är nöjd!
De svarta sakerna till höger om bilden är de marinerade kycklingbrösten. De som ligger under pastan är de okryddade/kryddade. Sallad på baksidan gjord av allt möjligt, paprika, tomat, gurka, isbergs m.m.

De marinerade brösten smakar mycket bättre än vad de ser ut, och de är inte brända, de såg ut sådär direkt ur påsen.. :booty:

Detta är vad jag förstått väldigt kalorisnålt också.. rätta mig gärna om jag har fel. Det som borde ha bidragit med flest kalorier är kycklingen. Men i helhet är det nog kalorisnålt!

:eating: :eating: :eating:

Melody
2006-10-04, 17:48
Det ser riktigt gott ut! :)

Norrlänning
2006-10-04, 17:51
Såsen ser inte så attraktiv ut - men den var grymt god. Experimentet med de marinerade kycklingbrösten gick inte, utan de slängde jag. Men det gör ingenting, vart riktigt mätt ändå. Imorn blir det rester!

Molotov
2006-10-04, 20:56
Den soyan du använder tenderar att förstöra all mat den kommer i kontakt med. kosta på dig att köpa en bättre, Kikkoman eller Mrs Chengs är bra. Själv föredrar jag Mrs Cheng.

Catstyle
2006-10-04, 21:22
Marinera i enbart soja och kryddor funkar väl det också. xD

Nästa gång så testa med 1-2 msk soja istället. :)

mirrranda
2006-10-04, 22:34
Det var en rolig tråd att följa :D Uppskattas!

Kryss
2006-10-05, 01:57
Kul tråd, men dina kycklingar såg verkligen hemska ut :D

En av mina favoritmarinader är;
limejuice+rivet skal
kinesisk soya
honung
rapsolja
sambal oelek (alt någon form av chilipulver/tabasco)

Fruktansvärt gott

Challenge
2006-10-05, 08:02
Såg riktigt fint ut..men du fick en rejäl stekyta på kycklingen hehe, på snudd till flamberad? *popcorn*

Norrlänning
2006-10-05, 11:43
Tack för era svar!
Lärde mig en hel del om matlagning denna gång, tro det eller ej. Nästa gång ska jag köpa in mer ingredienser (och ny soja) så jag är lite mer organiserad. Fick springa fram och tillbaks till Hemköp tre gånger...

De kolsvarta "kycklingbrösten" som ligger till höger på tallriken vart ingen höjdare ;) och de är faktist inte såå brända som de ser ut att vara.. :D
Såsen vart grymt god, den är jag stolt över. Krossade tomater var skitbra det också, 4kr /paketet (370g), 30kcal per 100g. Idag blir det rester!

Nu ska jag diska.. :booty:

Challenge
2006-10-05, 22:22
Btw vart pluggar du och vad?

Norrlänning
2006-10-05, 23:19
Örnsköldsvik, pluggar datorer allmänt. Systemvetande, programmering osv.

Bondlurk
2006-10-06, 16:16
Bra gjort för att vara första matlagningen på ett tag. =)

Pretender
2006-10-06, 17:40
Got acrylamide? :D

Nädå, ser gott ut. Ska testa receptet själv.

/P

Norrlänning
2006-10-06, 18:54
Vad alla klagar på mina marinerade kycklingbröst... :MrT:

De vart väl ingen höjdare, kan jag väl erkänna hehe. Men tänk er min sista bild, utan de marinerade. Jag är nöjd! :D
Så var det ju inte alls lika svårt att laga mat som jag alltid trott.
Det var faktist riktigt kul att laga mat. Än så länge har jag endast ätit hemmagjord mat, och planerar på att hålla det. Nu ska jag försöka lära mig hålla koll på kalorierna mer och försöka lära mig mera om vad som är bra/dåligt. Vad är bra och dåligt med pasta förresten?
Tycker jag har läst att man inte ska äta det om man vill gå ner lite.
Har jag fel? Laga maten kan jag väl sådär nu.. men jag vet ingenting om själva maten.. hehe. Men men! Framsteg!

Kommer posta allt jag äter i "Era måltider"-tråden så ge gärna kritik ifall det är något "dåligt" jag slänger i mig, eller om jag kan byta ut något till något nyttigare.
Alla tips är välkomna! Som sagt, jag är helt ny på området.

Larsen
2006-10-08, 22:48
Örnsköldsvik, pluggar datorer allmänt. Systemvetande, programmering osv.

Ser riktigt fint ut!

off topic: Du känner ingen Lukas Larsen där i viken?