handdator

Visa fullständig version : SD och valet, läsvärd krönika av Fredrik Ekelund


Corpobal
2006-10-04, 13:33
I dagens tidning (Sydsvenskan) läser jag till min förvåning en riktigt träffsäker krönika, i motsats till ramaskrien från diverse illa dolt folkföraktande texter som i regel berör ämnet.

http://sydsvenskan.se/kultur/article187661.ece



"I slutet av augusti satt vi på min balkong i centrala Malmö, sju före detta hamnarbetare, alla utom en aktiva i Hamnarbetarförbundets avdelning 30 i ett antal år. Två jobbar kvar, två har gått i pension. Vi andra har andra yrken.

Kvällen blixtrade av minnen och roliga historier från förr, ett förr då de flesta av oss alltid syntes under de röda fanorna på första maj. Framför allt Stefan och Charlie. Stefan är en av mina äldsta vänner. På sin tid var han en ilsken och temperamentsfull hamnarbetare som alltid reagerade på orättvisor. För ungefär tjugofem år sen flyttade han ut på söder i Malmö. Tre barn i rask takt, sedan skilsmässa. Charlie arbetade kvar i hamnen ända till sin pension förra året.

När det förestående valet kom på tapeten meddelade Stefan att han skulle rösta på Sverigedemokraterna. Charlie omfattade beslutet med stor entusiasm men lät meddela att han föredrog SPI istället. Stefan har alltid varit en termometer i folksjälen. På 70-talet som nu. Hans barn gick på Hermodsdalsskolan och på nära håll har han kunnat följa det stegvisa förfallet i en av Malmös stadsdelar.

När jag läser några av reaktionerna på sd:s framgångar i valet, Olle Svennings svavelosande ledare i Aftonbladet (24/9), professor Björn Fryklunds svalt hållna och långa analys i Sydsvenskan (23/9) eller Peter Kadhammars nedslag i Landskrona (AB 23/9) så slår det mig att ingen av dem lyckas förklara vad som hänt, på riktigt. Svenning skriver om "monstret", Kadhammar hävdar att han inte ser en enda gammal dam som blir väskryckt på hela den dag han tillbringar i Landskrona och Fryklund jämför med Belgien och Europa och hävdar att de högerpopulistiska partierna kommit för att stanna. Vad som är gemensamt för de tre är en underförstådd vänsterposition och stort spaltutrymme. Trots detta ekar det tomt hos alla tre när det gäller att verkligen försöka förklara vad som hänt i Skåne. Inte heller Henning Mankell (AB 30/9) lyckas riktigt förklara skeendet även om han har en hyfsat god bild av vilka som röstat fram sd och, helt riktigt, hävdar att vi måste våga ta samtalen med dem.

Kanske kan man vända på kuttingen och kika på situationen underifrån istället. Malmö är av tradition, dess värre, en stad där kriminaliteten alltid varit relativt hög men några av de händelser som stuckit ut på senare år kan säkert hjälpa till att förklara valutgången. Den 3 oktober för två år sen mördades krögaren Yixi Zhou på den populära krogen Wendis på Ystadvägen i Malmö. Mördarna ingick i ett rätt stort invandrargäng från Hermodsdal. Under rättegången satt mördarnas kompisar och flinade åt Wendi när han gav sin version av förloppet, med kepsarna på, gestikulerande och helt utan empati för den halvblinde Wendi.

Få händelser i Malmö har upprört Malmöborna på senare år som detta mord. Stefans söner känner till dem väl från Hermodsdalsskolan. I vintras stängdes samma skola efter att nästa generation gäng i kvarteret gjort det omöjligt att bedriva normal skolverksamhet, ett unikt beslut i svensk skolhistoria.

Förra hösten misshandlades en busschaufför svårt i det invandrartäta Kroksbäck av ett stort gäng och trots löfte om belöning för utpekande av de ansvariga teg man i stadsdelen. En natt förra sommaren sköts samtliga rutor på Rosengårdsskolan sönder och trots att många måste ha hört det (det handlade om hundratals rutor) och en belöning på 100 000 kronor kom inga tips in om vem som låg bakom förödelsen. Kvarteret teg där också.

Förra året drabbades Malmö av 905 (!) personrån, många av dem begångna av kriminella invandrare mot "svennar" och det är inte ovanligt med etniskt svenska föräldrar som försöker bromsa sina barns gryende rasism efter att dessa blivit nedslagna eller rånade enkom för att de är just "svennar". Som vännen A:s äldste son som med sina vänner på reggaekonsert i Folkets Park attackerades av ett invandrargäng. Skälet? Att de var blonda och "jävla svennar". Sådant pratas det mycket om i en stad som Malmö. Delar av medelklassen flyr vissa offentliga platser och stadens gemensamma ytor och mötesplatser krymper. Det märkliga är att rasismen mot svenskar aldrig debatteras på kultursidorna men Stefan och Charlie pratar om den och jag hör den ofta komma upp i samtal med andra vänner.

Ett antal frågor inställer sig alltså med anledning av Sverigedemokraternas framgångar: Varför har det blivit tabu att tala om och debattera föraktet för etniska svenskar och svensk kultur? Varför är det "fel" att oroa sig för islams utbredning - bara på Rosengård finns sju källarmoskéer där extrem islamism predikas; islam är ju faktiskt inte kebab och falafel utan en religion intimt förknippad med politik, en religion som inte gått igenom upplysningens stålbad och där vissa saker tycks oförenliga med grundläggande västerländska värden, som jämlikheten mellan könen till exempel?

Den arbetarrörelse som byggde Landskrona och Malmö hölls samman ideologiskt av en gemensam skötsamhetskultur, är det då fel att kräva av de nya svenskarna just detta? Har inte alla människor, oavsett om man är "svensk" eller "invandrare" ett personligt ansvar för vad de gör? Varför skall vi acceptera det utbredda epitetet "hora" så fort en tjej lever livet med dans, diskotek, killar och fotboll? Varför ska vi stå ut med det sorgligt utbredda "****** din mamma!" under fotbollsmatcher, på skolgårdar eller gator och torg så fort friktion uppstår?

Varför är det inte självklart med ett förbud för religiösa symboler i den svenska grundskolan, skolan är ju konfessionslös och slöjan en djupt reaktionär, religiös symbol som uppmuntrar killar att dela upp tjejer i "horor" och "madonnor" och som, i många fall, tvingas på unga tjejer mot deras vilja? Borde inte alla som delar upplysningens ideal, oavsett om vi är höger, liberaler eller vänster, arbeta för ett stopp för religiösa friskolor?

I bästa fall kan valresultatet bli en väckarklocka för en yrvaken socialdemokrati men också startskottet för en diskussion om den värdegrund samhället bör vila på. Förhoppningsvis innebär det också slutet på den naiva kulturrelativism som utgör en så god grogrund för högerextremismen. Att sd:s framgångar i Skåne delvis har sin upprinnelse i Skånes bruna tradition är en självklarhet men förklarar mer Sjöbo och Höör än Malmö och Landskrona. För att förklara sd:s framgångar i de gamla arbetarstäderna bör man analysera Stefan och Charlies oerhörda trötthet inför gängen och kriminaliteten och ta den helt berättigade oron för islams utbredning på allvar.

Det är inga "fascister" och "monster" som lyft sd i Malmö och Landskrona. Det är till stor utsträckning vanlig, strävsam arbetarklass som fått nog, eller "fått nock", för att säga det på ren malmöitiska, av integrationens baksida, den som aldrig debatteras på kultursidorna. Tar vi inte denna oro på allvar utan låtsas som att gängen inte finns (Kadhammar), att det är löjligt att oroa sig för islam (Svenning) eller bara tittar på situationen från ett sociologiskt von oben-perspektiv (Fryklund) - då kan Sverigedemokraterna redan nu inteckna ännu fler mandat i nästa val, både kommunalt och i riksdagen."

FREDRIK EKELUND
författare

Ni korstågsförare mot SD får gärna kommentera denna text.

Bolio
2006-10-04, 13:37
Jag har inte så mycket att säga förutom att den var dålig, och att sd är dåliga.

Bronkitkorv
2006-10-04, 13:40
Jag orkar inte ens läsa skiten..... dåligt som fan..

tigerofsweden
2006-10-04, 13:43
Jag orkar inte ens läsa skiten..... dåligt som fan..

Hur man kan uttala sig om den är dålig eller ej utan att ens ha läst den?

grabben i skogen
2006-10-04, 13:44
Hur man kan uttala sig om den är dålig eller ej utan att ens ha läst den?

för att man är imbecill.

tigerofsweden
2006-10-04, 13:45
för att man är imbecill.

Naturligtvis ;)

Fatalist
2006-10-04, 13:54
Vad är dåligt med den?

Bolio
2006-10-04, 13:58
Vad är dåligt med den?

Att det inte finns något bra med den.

egge
2006-10-04, 14:00
På min skola användes hora lika flitigt av både svennar och blattar.
****** din mamma stör inte mig lika mkt som det stör en blatte, därav kan det ibland vara kul att ha som motargument;) (jag vet, jag är barnslig blabla)

Önskar bara att fler etablerade partier vågar ta debatt med dom, så förbannat svårt kan de väl inte vara att muntligt krossa en sd:are?

Papi
2006-10-04, 14:04
Har aldrig fattat varför vissa går igång så hårt om någon säger nåt ont om deras mamma.
Man kan ju bara svara nåt i stil med "Känner du min mamma? Jag visste inte att hon umgicks med utvecklingsstörda". :MrT:

jwzrd
2006-10-04, 14:08
Har aldrig fattat varför vissa går igång så hårt om någon säger nåt ont om deras mamma.
Man kan ju bara svara nåt i stil med "Känner du min mamma? Jag visste inte att hon umgicks med utvecklingsstörda". :MrT:

Varför går du igång om jag kallar dig för bög, är det något fel på homosexualitet?

Yankeee
2006-10-04, 14:10
Varför går du igång om jag kallar dig för bög, är det något fel på homosexualitet?

Det är nog samma sorts människor som går igång på alla motsvarande tillmälen.

Fatalist
2006-10-04, 14:11
Att det inte finns något bra med den.

Jag tycker det är bra att han tar upp uppenbara fel i samhället. Tycker du att det är fel att exponera problemen i Malmö?

Miiix
2006-10-04, 14:12
Önskar bara att fler etablerade partier vågar ta debatt med dom, så förbannat svårt kan de väl inte vara att muntligt krossa en sd:are?

Varför tror du inga partier tar debatt med de? Om det hade så enkelt att "muntligt krossa" en sdare hade de redan gjort det.

Anledningen till att de inte vågar är för att de vet att de inte skulle kunna vinna en debatt mot de (tror jag iaf)

Inzza
2006-10-04, 14:12
Har aldrig fattat varför vissa går igång så hårt om någon säger nåt ont om deras mamma.
Man kan ju bara svara nåt i stil med "Känner du min mamma? Jag visste inte att hon umgicks med utvecklingsstörda". :MrT:

Du kan väl göra så i någon av förorterna till Stockholm, Göteborg eller Malmö, så får vi se hur lång tid det tar innan du får uppsöka sjukhus.

Yankeee
2006-10-04, 14:14
Varför tror du inga partier tar debatt med de? Om det hade så enkelt att "muntligt krossa" en sdare hade de redan gjort det.

Anledningen till att de inte vågar är för att de vet att de inte skulle kunna vinna en debatt mot de (tror jag iaf)

Inget etablerat parti har tagit debatt med sd för att det inte har funnits någon anledning. Nu kommer sd att ha en hel del procent på en del ställen och där kommer det att bli en debatt.

Vadå inte "vinna"? Vem bestämmer vem som vinner en politisk debatt? Det är upp till var och en och uppenbarligen tycker de flesta att sd inte har något att komma med.

Bolio
2006-10-04, 14:18
Har aldrig fattat varför vissa går igång så hårt om någon säger nåt ont om deras mamma.
Man kan ju bara svara nåt i stil med "Känner du min mamma? Jag visste inte att hon umgicks med utvecklingsstörda". :MrT:

Du är bra korkad. :)

Bolio
2006-10-04, 14:19
Jag tycker det är bra att han tar upp uppenbara fel i samhället. Tycker du att det är fel att exponera problemen i Malmö?

Nej och det vore bra om artikeln gjorde det. :)

Papi
2006-10-04, 14:24
Varför går du igång om jag kallar dig för bög, är det något fel på homosexualitet?
Jag går inte igång på sånt, bryr mig inte ett dugg faktiskt.

WheyProtein
2006-10-04, 14:24
Jag har inte så mycket att säga förutom att den var dålig, och att sd är dåliga.
Klart att du tycker det.

Bolio
2006-10-04, 14:25
Klart att du tycker det.

Varför är det klart?

Muskelbyggaren
2006-10-04, 14:25
Jag snabbläste texten och kan hålla med om problematiken, till viss del om man bortser från de ständiga överdrifterna och generaliseringarna som SD-förespråkare tar till. Men att ens börja diskutera invandrarproblemet är dömt att misslyckas då det är svårt att kritisera varandra pga. bristande källmaterial. Vad jag däremot kan säga är att SD är ett jävla skitparti, styrt av efterblivna idioter med ungefär likadana anhängare. Varför skulle lösningen på problemet med problematiska invandrare vara att gå tillbaka 50 år i tiden till ett utopiskt Sverige där alla kör Volvo, firar midsommar och spöar bögar och negrer? SD är den korkade pöbeln med högafflar, som trots sin okunskap tror sig veta bättre.

Yankeee
2006-10-04, 14:25
Du är bra korkad. :)

Svaret är väl inte det bästa, men att ta åt sig för att något verbalt tycker till om din mamma är rätt onödigt.

Bolio
2006-10-04, 14:26
Jag går inte igång på sånt, bryr mig inte ett dugg faktiskt.

Blir du sur om din bäste vän ligger med ditt ex dagen efter ni har gjort slut?

jwzrd
2006-10-04, 14:27
Blir du sur om din bäste vän ligger med ditt ex dagen efter ni har gjort slut?

Försöker du vinna en debatt med känslomässiga argument nu?

Bolio
2006-10-04, 14:27
Svaret är väl inte det bästa, men att ta åt sig för att något verbalt tycker till om din mamma är rätt onödigt.

Inte nödvändigtvis Yankee. Verkligen inte nödvändigtvis. Ibland kan det vara det bästa som finns att spöa skiten ur någon bara för att han tittar lite snett på dig.

Bolio
2006-10-04, 14:28
Försöker du vinna en debatt med känslomässiga argument nu?

Ja. :)

jwzrd
2006-10-04, 14:28
Inte nödvändigtvis Yankee. Verkligen inte nödvändigtvis. Ibland kan det vara det bästa som finns att spöa skiten ur någon bara för att han tittar lite snett på dig.

När?

Yankeee
2006-10-04, 14:29
Inte nödvändigtvis Yankee. Verkligen inte nödvändigtvis. Ibland kan det vara det bästa som finns att spöa skiten ur någon bara för att han tittar lite snett på dig.

Ja, det kan vara det bästa som finns i det extremt löjliga scenariot som du kommer att skriva som svar nu.

Papi
2006-10-04, 14:30
Svaret är väl inte det bästa, men att ta åt sig för att något verbalt tycker till om din mamma är rätt onödigt.
Det var precis det jag menade, men så gjorde jag misstaget att försöka skämta lite också. Jwzrd drar på högsta växeln och Bolio försöker pseudo-argumentera in mig i ett hörn. *rolleyes*

Diggler
2006-10-04, 14:30
Inte nödvändigtvis Yankee. Verkligen inte nödvändigtvis. Ibland kan det vara det bästa som finns att spöa skiten ur någon bara för att han tittar lite snett på dig.


Ressentiment.

Bolio
2006-10-04, 14:30
När?

När du hamnar i en grupp med ett gäng grabbar som bara väntar på att du skall visa lite svaghet, så att de kan hoppa på dig och spöa skiten ur dig. I en sådan situation är ofta det bästa du kan göra att överdriva din aggressivitet, ja rentav med mening missförstå och sublimera deras illvilja gentemot dig. Allt för att visa att du inte tänker vika en tum, att du inte är ett dugg rädd och att du spöar skiten ur dem innan de ens hunnit tänka till. Det handlar om att markera sin position i gruppen.

jwzrd
2006-10-04, 14:31
Det var precis det jag menade, men så gjorde jag misstaget att försöka skämta lite också. Jwzrd drar på högsta växeln och Bolio försöker pseudo-argumentera in mig i ett hörn. *rolleyes*

Högsta växeln?

Yankeee
2006-10-04, 14:31
När du hamnar i en grupp med ett gäng grabbar som bara väntar på att du skall visa lite svaghet, så att de kan hoppa på dig och spöa skiten ur dig. I en sådan situation är ofta det bästa du kan göra att överdriva din aggressivitet, ja rentav med mening missförstå och sublimera deras illvilja gentemot dig. Allt för att visa att du inte tänker vika en tum, att du inte är ett dugg rädd och att du spöar skiten ur dem innan de ens hunnit tänka till. Det handlar om att markera sin position i gruppen.

Sen drar de kniv och du hamnar på akuten.

Bolio
2006-10-04, 14:31
Ressentiment.

Nej Diggler. :)

Papi
2006-10-04, 14:32
Blir du sur om din bäste vän ligger med ditt ex dagen efter ni har gjort slut?
Den liknelsen är så offside att inte ens Maradona skulle kunna prata sig ur den. :D

Bolio
2006-10-04, 14:32
Sen drar de kniv och du hamnar på akuten.

Hellre tar jag den risken än att leva som en förtryckt. Du får naturligtvis värdera ett långt liv över ett förnämt liv, jag gör det inte.

jwzrd
2006-10-04, 14:32
När du hamnar i en grupp med ett gäng grabbar som bara väntar på att du skall visa lite svaghet, så att de kan hoppa på dig och spöa skiten ur dig. I en sådan situation är ofta det bästa du kan göra att överdriva din aggressivitet, ja rentav med mening missförstå och sublimera deras illvilja gentemot dig. Allt för att visa att du inte tänker vika en tum, att du inte är ett dugg rädd och att du spöar skiten ur dem innan de ens hunnit tänka till. Det handlar om att markera sin position i gruppen.

Tycker du att det är samma sak som att någon tittar snett på dig? Du döljer information för mig och försöker sen brotta ner mig med ett ledande resonemang; jag förväntade mig inte ett Trance-grepp av dig unge man. Nu får du bära dumstruten resten av dagen.

Yankeee
2006-10-04, 14:33
Hellre tar jag den risken än att leva som en förtryckt. Du får naturligtvis värdera ett långt liv över ett förnämt liv, jag gör det inte.

Jävla skillnad på att vara förtryckt och på att vara dum.

Bolio
2006-10-04, 14:33
Den liknelsen är så offside att inte ens Maradona skulle kunna prata sig ur den. :D

Faktiskt inte. :)

Corpobal
2006-10-04, 14:33
Kan denna användare "Bolio" sluta ordbajsa en massa skräp i tråden är du snäll eller någon av moderatorerna stoppa det.

Bolio
2006-10-04, 14:34
Tycker du att det är samma sak som att någon tittar snett på dig? Du döljer information för mig och försöker sen brotta ner mig med ett ledande resonemang; jag förväntade mig inte ett Trance-grepp av dig unge man. Nu får du bära dumstruten resten av dagen.

Läs inläggen igen och häng med i diskussionen. :)

Bolio
2006-10-04, 14:35
Jävla skillnad på att vara förtryckt och på att vara dum.

Vad menar du?

egge
2006-10-04, 14:35
Anledningen till att de inte vågar är för att de vet att de inte skulle kunna vinna en debatt mot de (tror jag iaf)

Det tror inte jag däremot. Anledningen är att i en sådan debatt har sd allt att vinna medans typ m nästan bara kan förlora, därför vågar de inte. De vill inte tappa ansiktet.

jwzrd
2006-10-04, 14:36
Läs inläggen igen och häng med i diskussionen. :)

Lamt försök Mahmud :)

Diggler
2006-10-04, 14:36
Nej Diggler. :)

Jo Bolio :) Det där är själva urtypen för ressentimentshandlande. Du spöar inte skiten ur honom för att han tittar snett på dig, utan för att du är avundsjuk på hans förmåga att titta snett, och din egen förmåga att titta snett är underlägsen. Ressentiment.

oyeah
2006-10-04, 14:36
Den tar väl upp problemen i Malmö, min käre bolio?

Jag är beredd att hålla med honom till viss grad, jag bor där själv och de flesta är helt enkelt trötta på vad som förorsakas av invandrare. SD trivialiserar problemet något enormt som de flesta förstår och därför röstar de inte på dem!

Handlar ju inte bara om att kasta ut/neka inträde för dem.


Denna någon som påstod att de etablerade partien inte kan outsmarta SD, titta på insider. Behöver inte säga mer. Det är ju bara vänsterflanken som inte vill ta debatten inte övriga partier.

jwzrd
2006-10-04, 14:37
Jo Bolio :) Det där är själva urtypen för ressentimentshandlande. Du spöar inte skiten ur honom för att han tittar snett på dig, utan för att du är avundsjuk på hans förmåga att titta snett, och din egen förmåga att titta snett är underlägsen. Ressentiment.

PWNT!

Bolio
2006-10-04, 14:40
Lamt försök Mahmud :)

Att någon tittar snett på dig kan vara av många olika anledningar. En av dessa (den vanligaste kanske) ifall du kommer till en ny grupp kan vara att testa om du är någon man kan köra med eller inte. Ifall du struntar i att man tittar snett på dig och säger saker om din mamma (därför att din mamma ju ändå inte är någon hora!) så skickar du signaler till den personen att du inte vågar säga emot. Det spelar ingen roll hur du tycker och tänker, eller ens vad du vågar eller inte vågar. För de andra människorna i gruppen kommer det genast att tolkas som att du är en svag och rädd person som man kan köra med. Detta vill du inte, följaktligen bör du skicka de motsatta signalerna. Det är faktiskt inte svårare än så och även ni töntar kan begripa det debattör jwzrd. :)

Bolio
2006-10-04, 14:41
Jo Bolio :) Det där är själva urtypen för ressentimentshandlande. Du spöar inte skiten ur honom för att han tittar snett på dig, utan för att du är avundsjuk på hans förmåga att titta snett, och din egen förmåga att titta snett är underlägsen. Ressentiment.

Nej, jag spöar honom för att skicka signaler att det inte går att köra över mig, så att folk inte försöker köra över mig i fortsättningen. Det är inte "urtypen för ressentimentshandlande". Det är snarare mycket förnämt.

Henkzz
2006-10-04, 14:42
Bolio är du blåst på riktigt eller spelar du bara korkad?

Bolio
2006-10-04, 14:42
Den tar väl upp problemen i Malmö, min käre bolio?

Nä, det tycker jag inte.

Yankeee
2006-10-04, 14:43
Vad menar du?

Du blir inte automatiskt förtryckt för att du inte slår ner liten turk på 15 år som glor på dig. Däremot är du antagligen rätt dum om du går på 11 snorungar för att du ska visa att du inte tar skit.

Dumleman
2006-10-04, 14:44
Den arbetarrörelse som byggde Landskrona och Malmö hölls samman ideologiskt av en gemensam skötsamhetskultur...
Där tycker jag att han har f som i fel. Han förskönar historien.

Bolio
2006-10-04, 14:44
Du blir inte automatiskt förtryckt för att du inte slår ner liten turk på 15 år som glor på dig. Däremot är du antagligen rätt dum om du går på 11 snorungar för att du ska visa att du inte tar skit.

Nej men du blir automatiskt förtryckt om du börjar i Fittjaskolan och låter folk kalla din mamma för hora.

Yankeee
2006-10-04, 14:45
Nej men du blir automatiskt förtryckt om du börjar i Fittjaskolan och låter folk kalla din mamma för hora.

Nej, varför skulle man bli det?

Bolio
2006-10-04, 14:47
Nej, varför skulle man bli det?

Jag vet inte Yankee. Min erfarenhet säger att de som tillåter den typen av tillmälen och glåpord i de miljöerna blir mobbade och får stryk. Det är lite av en naturlag förstår du: visar du att du är svag bland rovdjur kommer rovdjuren att äta upp dig. Även om du intalar dig själv att du inte bryr dig kommer du att bry dig när folk slår dig och tafsar på din brud.

Yankeee
2006-10-04, 14:51
Jag vet inte Yankee. Min erfarenhet säger att de som tillåter den typen av tillmälen och glåpord i de miljöerna blir mobbade och får stryk. Det är lite av en naturlag förstår du: visar du att du är svag bland rovdjur kommer rovdjuren att äta upp dig. Även om du intalar dig själv att du inte bryr dig kommer du att bry dig när folk slår dig och tafsar på din brud.

Fast nu pratade vi om verbala tillmälen. Att du sen lägger till misshandel och diverse annat har inte så mycket med saken att göra.

Baha
2006-10-04, 14:52
kanske därför invandrare har svårt att få jobb i sverige och diskrminineras överlag, för att dom visat sig svaga för att ha flytt från sitt land istället för att kämpa vidare där och dom svenska rovdjuren inte ens vill ge dom ett jobb och rasismen frodas.

ligger nog nånting i det bolio säger.

Leon
2006-10-04, 14:55
Tyvärr är det dagens sanning och jag tycker att det är fel av de andra partierna att sammarbeta mot SD,det är bättre att gå till djupet och lyssna på dem som valt att rösta på SD och låta dem förklara sitt missnöje,skapa en dabatt som är realistisk och inte bara handlar om vem som är rasist.Efter några år på nattklubb i Malmö vet jag att mycket av det som skrivs är sant och att det inte längre går att blunda för problemen.

Bolio
2006-10-04, 14:55
Fast nu pratade vi om verbala tillmälen. Att du sen lägger till misshandel och diverse annat har inte så mycket med saken att göra.

Jo det har det, om du läser mina inlägg och dina inlägg en gång till så förstår du att genom att tillåta verbala tillmälen så planterar man den fertila jord ur vilken det också kan växa fram en tillåtelse för fysiska angrepp och diverse andra elakheter. Det är så man blir testad, genom att de tittar på dig för att se om du tittar ned eller retas lite med dig för att se om du är rädd och underlägsen. Oavsett varför du beter sig som du gör kommer man att tolka det som ren och skär rädsla och undergivenhet ifall du inte spöar skiten ur dem ifall de kallar din mamma för hora. De vet inte om att du innerst inne inte bryr dig (precis som jag innerst inne inte bryr mig); det kommer att framstå för dem som att du är rädd för dem - därför vågar du inte säga emot - och då kan de bete sig precis som de vill mot dig. Detta vill du inte. Alltså måste du sätta hårt mot hårt redan från allra början.

Grahn
2006-10-04, 14:55
Kan vi hålla oss lite till ämnet kanske?

Bolio
2006-10-04, 14:56
Kan vi hålla oss lite till ämnet kanske?

Ok: sd är dumma i huvudet och alla som röstar på dem är dumma i huvudet. :)

jwzrd
2006-10-04, 14:59
Att någon tittar snett på dig kan vara av många olika anledningar. En av dessa (den vanligaste kanske) ifall du kommer till en ny grupp kan vara att testa om du är någon man kan köra med eller inte. Ifall du struntar i att man tittar snett på dig och säger saker om din mamma (därför att din mamma ju ändå inte är någon hora!) så skickar du signaler till den personen att du inte vågar säga emot. Det spelar ingen roll hur du tycker och tänker, eller ens vad du vågar eller inte vågar. För de andra människorna i gruppen kommer det genast att tolkas som att du är en svag och rädd person som man kan köra med. Detta vill du inte, följaktligen bör du skicka de motsatta signalerna. Det är faktiskt inte svårare än så och även ni töntar kan begripa det debattör jwzrd. :)

Det där händer inte mig. Kanske händer det dig för att du ser ut och verkar osäker debattör bolio? Jag äger tillräckligt mycket av den omgivning och mig själv som jag vistas i för att alla låter mig vara och/eller behandlar mig som vem fan som helst. Trust me, jag uppfattas inte som en svag och rädd person i något sammanhang och det har INTE att göra med att jag hotar folk med stryk, stirrar på dem eller verkar hotfull.

Diggler
2006-10-04, 15:00
Nej men du blir automatiskt förtryckt om du börjar i Fittjaskolan och låter folk kalla din mamma för hora.

Det är en väldig gradskillnad på det mot att någon tittar snett (Du kanske bara har glömt att dra upp gylfen?).

jwzrd
2006-10-04, 15:00
Tyvärr är det dagens sanning och jag tycker att det är fel av de andra partierna att sammarbeta mot SD,det är bättre att gå till djupet och lyssna på dem som valt att rösta på SD och låta dem förklara sitt missnöje,skapa en dabatt som är realistisk och inte bara handlar om vem som är rasist.Efter några år på nattklubb i Malmö vet jag att mycket av det som skrivs är sant och att det inte längre går att blunda för problemen.

Så, vilka förslag har SD som de skulle vilja samarbeta med andra partier med?

Bolio
2006-10-04, 15:04
Det där händer inte mig. Kanske händer det dig för att du ser ut och verkar osäker debattör bolio? Jag äger tillräckligt mycket av den omgivning och mig själv som jag vistas i för att alla låter mig vara och/eller behandlar mig som vem fan som helst. Trust me, jag uppfattas inte som en svag och rädd person i något sammanhang och det har INTE att göra med att jag hotar folk med stryk, stirrar på dem eller verkar hotfull.

Det händer inte heller mig i den omgivningen jag vistas i, men å andra sidan vistas inte du i den omgivningen jag talar om heller, och det gör inte jag heller (längre). Att dina kompisar på IT-jobbet inte slår dig och tafsar på din brud för att du inte slår dem om de kallar din mamma för hora är faktiskt inte extremt relevant debattör jwzrd. :)

Bolio
2006-10-04, 15:06
Det är en väldig gradskillnad på det mot att någon tittar snett (Du kanske bara har glömt att dra upp gylfen?).

För dig kanske, för de allra flesta förortskids eller kids i U-länder är det dock inte det. Att titta snett på en person man inte känner så bra betyder i de kretsarna bara en sak och det är att man utmanar den personen.

jwzrd
2006-10-04, 15:07
Det händer inte heller mig i den omgivningen jag vistas i, men å andra sidan vistas inte du i den omgivningen jag talar om heller, och det gör inte jag heller (längre). Att dina kompisar på IT-jobbet inte slår dig och tafsar på din brud för att du inte slår dem om de kallar din mamma för hora är faktiskt inte extremt relevant debattör jwzrd. :)

Jag bor inte på jobbet som du vet kära debattör Bolio. Du har kanske hört talas om gängbråk och annat strul i skåne, specifikt i Helsingborg (där jag bor) och i Malmö? Om det är något ställe där det finns grupper av unga bråkiga män som letar svagheter så är det här. Konstigt nog har jag ändå inte blivit omringad av unga män som tittar snett på mig, pratar om min mors samlagsavgifter eller min sambo. Märkligt det där debattör Bolio.

Bolio
2006-10-04, 15:09
Jag bor inte på jobbet som du vet kära debattör Bolio. Du har kanske hört talas om gängbråk och annat strul i skåne, specifikt i Helsingborg (där jag bor) och i Malmö? Om det är något ställe där det finns grupper av unga bråkiga män som letar svagheter så är det här. Konstigt nog har jag ändå inte blivit omringad av unga män som tittar snett på mig, pratar om min mors samlagsavgifter eller min sambo. Märkligt det där debattör Bolio.

Faktiskt inte ett dugg märkligt. Du umgås helt enkelt inte i kriminella blattekretsar och det är väl bra debattör jwzrd. Det gör inte jag heller och även jag slipper slåss och härja. :)

jwzrd
2006-10-04, 15:13
Faktiskt inte ett dugg märkligt. Du umgås helt enkelt inte i kriminella blattekretsar och det är väl bra debattör jwzrd. Det gör inte jag heller och även jag slipper slåss och härja. :)

Vad är det i så fall ärade debattör Bolio säger? Att en unga man behöver vara aggressiv för att få vara en aggressiv kriminell blatte?

Diggler
2006-10-04, 15:21
Jag har för mig att jag har läst att invandrare är överrepresenterade både som brottslingar och brottsoffer. Så den stereotypa bilden av en ensam 16-årig svensk kille som blir rånad på sin mobiltelefon av ett invandrargäng kanske skulle må bra av att presenteras som en ensam 16-årig invandrarkille som blir rånad på sin mobiltelefon av ett invandrargäng emellanåt.

Bolio
2006-10-04, 15:24
Vad är det i så fall ärade debattör Bolio säger? Att en unga man behöver vara aggressiv för att få vara en aggressiv kriminell blatte?

Det jag säger är att man vid vissa tillfällen tjänar på att spöa skiten ur någon för att den tittar snett på dig eller kallar din mamma för hora eller liknande, även om det för en själv egentligen saknar värde att någon kallar ens mamma för hora eller tittar snett på en. Gör man inte det så får man ta emot väldigt mycket skit av den gruppen som detta förekommer i, av den anledningen att gruppmedlemmarna tolkar ens passivitet som svaghet, och följaktligen en fingervisning i den riktningen att det är fritt fram att bete sig illa mot en.

grabben i skogen
2006-10-04, 15:27
Det jag säger är att man vid vissa tillfällen tjänar på att spöa skiten ur någon för att den tittar snett på dig eller kallar din mamma för hora eller liknande, även om det för en själv egentligen saknar värde att någon kallar ens mamma för hora eller tittar snett på en. Gör man inte det så får man ta emot väldigt mycket skit av den gruppen som detta förekommer i, av den anledningen att gruppmedlemmarna tolkar ens passivitet som svaghet, och följaktligen en fingervisning i den riktningen att det är fritt fram att bete sig illa mot en.

en teleskopbatong i huvudet löser saken enkelt

jwzrd
2006-10-04, 15:30
Det jag säger är att man vid vissa tillfällen tjänar på att spöa skiten ur någon för att den tittar snett på dig eller kallar din mamma för hora eller liknande, även om det för en själv egentligen saknar värde att någon kallar ens mamma för hora eller tittar snett på en. Gör man inte det så får man ta emot väldigt mycket skit av den gruppen som detta förekommer i, av den anledningen att gruppmedlemmarna tolkar ens passivitet som svaghet, och följaktligen en fingervisning i den riktningen att det är fritt fram att bete sig illa mot en.

Ja du säger det ja. Andra gången nu? Snarare är det så att dom du svarar med våld när någon tittar snett på dig så kommer du att få bögstryk den gången. Och gången efter. Och nästa gång. Anledningen? För att du försökte spöa gruppen som anser sig vara bättre än du är.

Låt dem knalla runt och tro att de är något, varför stör det dig? Känns penis kort eller vad handlar det om?

grabben i skogen
2006-10-04, 15:32
Ja du säger det ja. Andra gången nu? Snarare är det så att dom du svarar med våld när någon tittar snett på dig så kommer du att få bögstryk den gången. Och gången efter. Och nästa gång. Anledningen? För att du försökte spöa gruppen som anser sig vara bättre än du är.

Låt dem knalla runt och tro att de är något, varför stör det dig? Känns penis kort eller vad handlar det om?

Du har så rätt min gode JW. Knäcker man en av dom får man säkert igen det 20 ggr om.

fat_joe
2006-10-04, 15:33
Det jag säger är att man vid vissa tillfällen tjänar på att spöa skiten ur någon för att den tittar snett på dig eller kallar din mamma för hora eller liknande, även om det för en själv egentligen saknar värde att någon kallar ens mamma för hora eller tittar snett på en. Gör man inte det så får man ta emot väldigt mycket skit av den gruppen som detta förekommer i, av den anledningen att gruppmedlemmarna tolkar ens passivitet som svaghet, och följaktligen en fingervisning i den riktningen att det är fritt fram att bete sig illa mot en.


Eller så inser man att man inte är 15 längre.

Bolio
2006-10-04, 15:34
Ja du säger det ja. Andra gången nu? Snarare är det så att dom du svarar med våld när någon tittar snett på dig så kommer du att få bögstryk den gången. Och gången efter. Och nästa gång. Anledningen? För att du försökte spöa gruppen som anser sig vara bättre än du är.

Låt dem knalla runt och tro att de är något, varför stör det dig? Känns penis kort eller vad handlar det om?

Nej, det är inte så det fungerar i förorterna. Det är inte hela gruppen du slåss mot utan den personen som utmanar dig. Ifall du duckar från utmaningen kommer du vara allmänt offer för hela gruppen, men om du däremot spöar skiten ur han som utmanade dig slipper du få stryk och bli mobbad och blir istället respekterad. Det är helt enkelt så här det fungerar.

Bolio
2006-10-04, 15:35
Eller så inser man att man inte är 15 längre.

Ja, och då får du fett med stryk och din tjej blir tafsad på för att du var så klok och mogen. :)

Bolio
2006-10-04, 15:36
Du har så rätt min gode JW. Knäcker man en av dom får man säkert igen det 20 ggr om.

Ja, om en utomstående gör det, men inte om du är en ny medlem av deras grupp, t.ex. om du börjar i samma klass eller fotbollslag som dem. Då kommer inte gruppen hoppa på dig, utan tvärtom respektera dig för att du stod upp och försvarade dig mot medlemmens angrepp.

jwzrd
2006-10-04, 15:37
Nej, det är inte så det fungerar i förorterna. Det är inte hela gruppen du slåss mot utan den personen som utmanar dig. Ifall du duckar från utmaningen kommer du vara allmänt offer för hela gruppen, men om du däremot spöar skiten ur han som utmanade dig slipper du få stryk och bli mobbad och blir istället respekterad. Det är helt enkelt så här det fungerar.

För boskap: ja; för mig: nej. Det hänger på att du är svag genom att bry dig om vad andra tycker om dig och din morsa. Du behöver andras omdöme. Jag behöver ingens omdöme.

grabben i skogen
2006-10-04, 15:37
Nej, det är inte så det fungerar i förorterna. Det är inte hela gruppen du slåss mot utan den personen som utmanar dig. Ifall du duckar från utmaningen kommer du vara allmänt offer för hela gruppen, men om du däremot spöar skiten ur han som utmanade dig slipper du få stryk och bli mobbad och blir istället respekterad. Det är helt enkelt så här det fungerar.

Det är väl egentligen inte blattarna det är fel på, utan att blattarna organiserar sig i gäng som är det största problemet

grabben i skogen
2006-10-04, 15:37
För boskap: ja; för mig: nej. Det hänger på att du är svag genom att bry dig om vad andra tycker om dig och din morsa. Du behöver andras omdöme. Jag behöver ingens omdöme.

:bow: :bow: :bow:

Bolio
2006-10-04, 15:40
För boskap: ja; för mig: nej. Det hänger på att du är svag genom att bry dig om vad andra tycker om dig och din morsa. Du behöver andras omdöme. Jag behöver ingens omdöme.

Nej, jag bryr mig inte om vad andra tycker om min morsa, men däremot vet jag att om jag låter folk snacka skit om min morsa i förorten så betyder det för dem att jag är rädd och då kommer de göra riktigt fula saker mot mig. Det är så det fungerar i sådana kretsar, även om din tuffa obryddhet vill annat. Det slutar bara med att du blir mobbningsoffer, blir sagen och får din tjej tafsad på. :)

Yes
2006-10-04, 15:40
Ja, om en utomstående gör det, men inte om du är en ny medlem av deras grupp, t.ex. om du börjar i samma klass eller fotbollslag som dem. Då kommer inte gruppen hoppa på dig, utan tvärtom respektera dig för att du stod upp och försvarade dig mot medlemmens angrepp.
Så om min unge skulle börja sin första dag på fittjaskolan är det bäst att utrusta honom med knogjärn och tandskydd istället för penna, sudd och anteckningsblock?

Bolio
2006-10-04, 15:41
Det är väl egentligen inte blattarna det är fel på, utan att blattarna organiserar sig i gäng som är det största problemet

Nej, felet är blattarnas mammor!

Bolio
2006-10-04, 15:41
Så om min unge skulle börja sin första dag på fittjaskolan är det bäst att utrusta honom med knogjärn och tandskydd istället för penna, sudd och anteckningsblock?

Tyvärr är det så ja. Det bästa är nog dock att inte skicka sin unge dit.

grabben i skogen
2006-10-04, 15:43
Nej, felet är blattarnas mammor!

för att dom knullat fram så många ungar då som de inte kan kontrollera?

Bolio
2006-10-04, 15:44
för att dom knullat fram så många ungar då som de inte kan kontrollera?

Ja precis. :)

jwzrd
2006-10-04, 15:45
Nej, jag bryr mig inte om vad andra tycker om min morsa, men däremot vet jag att om jag låter folk snacka skit om min morsa i förorten så betyder det för dem att jag är rädd och då kommer de göra riktigt fula saker mot mig. Det är så det fungerar i sådana kretsar, även om din tuffa obryddhet vill annat. Det slutar bara med att du blir mobbningsoffer, blir sagen och får din tjej tafsad på. :)

Konstigt, när någon förolämpar mig så kommer det personer som respekterar mig och säger: Ffs, kamma dig - killen är ok. Jag behöver inte göra något. Inget våld uppstår, ingen känner att den behöver ge mig stryk, jag behöver inte ge någon stryk.

Bolio
2006-10-04, 15:47
Konstigt, när någon förolämpar mig så kommer det personer som respekterar mig och säger: Ffs, kamma dig - killen är ok. Jag behöver inte göra något. Inget våld uppstår, ingen känner att den behöver ge mig stryk, jag behöver inte ge någon stryk.

Ja, så är det verkligen när du är ny i gruppen, ingen känner dig och alla vill testa dig. Personer som respekterar dig ploppar fram från ingenstans och säger att du är ok.

grabben i skogen
2006-10-04, 15:48
Konstigt, när någon förolämpar mig så kommer det personer som respekterar mig och säger: Ffs, kamma dig - killen är ok. Jag behöver inte göra något. Inget våld uppstår, ingen känner att den behöver ge mig stryk, jag behöver inte ge någon stryk.


det är bara för att du är grofv och ser ond ut. funderat på det? hade du sett ut som mig hade du blivit spöad varje fucking dag.

jwzrd
2006-10-04, 15:48
Ja, så är det verkligen när du är ny i gruppen, ingen känner dig och alla vill testa dig. Personer som respekterar dig ploppar fram från ingenstans och säger att du är ok.

Ja, eller så ignorerar jag en eventuell uppstudsighet med att t ex skämta om vad han pysslar med. Jag gör sånt, inget händer. Ingen blöder, ingen får ont.

grabben i skogen
2006-10-04, 15:49
Konstigt, när någon förolämpar mig så kommer det personer som respekterar mig och säger: Ffs, kamma dig - killen är ok. Jag behöver inte göra något. Inget våld uppstår, ingen känner att den behöver ge mig stryk, jag behöver inte ge någon stryk.

en följdfråga: hur ofta blir du förolämpad egentligen? Det låter ju som om det vore ganska ofta.

jwzrd
2006-10-04, 15:51
en följdfråga: hur ofta blir du förolämpad egentligen? Det låter ju som om det vore ganska ofta.

Varför låter det som det? Jag blir aldrig förolämpad i princip.

grabben i skogen
2006-10-04, 15:52
Varför låter det som det? Jag blir aldrig förolämpad i princip.


"Konstigt, när någon förolämpar mig så kommer det personer som respekterar mig och säger"

Meningens utformning låter ju antyda att det inte varit ett enda tillfälle åtminstonde.

Fartman
2006-10-04, 15:53
för att dom knullat fram så många ungar då som de inte kan kontrollera?
För att dom knullar med alla i förorten snarare, därav uttrycket "knullar din mamma"

jwzrd
2006-10-04, 15:53
"Konstigt, när någon förolämpar mig så kommer det personer som respekterar mig och säger"

Meningens utforming låter ju antyda att det inte varit ett enda tillfälle åtminstonde.

Det jag menar är någon som försöker starta något.

Bolio
2006-10-04, 15:53
Ja, eller så ignorerar jag en eventuell uppstudsighet med att t ex skämta om vad han pysslar med. Jag gör sånt, inget händer. Ingen blöder, ingen får ont.

Det gör jag med bland civiliserade normala människor, men det funkar inte att skämta bort det hela, med att fråga om vad Ahmed 17 gör, ifall han inför hela klassen säger att jwzrds mamma är en hora. Ingen kommer att skratta och du kommer att bli mobbningsobjektet nummer ett i den klassen. Ahmed, Mahmud, Ali, Hassan, Hussein, Carlos, Juan och Arvid kommer mobba dig och slå dig dag in och dag ut för du är en rädd tönt i deras ögon.

grabben i skogen
2006-10-04, 15:55
Det gör jag med bland civiliserade normala människor, men det funkar inte att skämta bort det hela, med att fråga om vad Ahmed 17 gör, ifall han inför hela klassen säger att jwzrds mamma är en hora. Ingen kommer att skratta och du kommer att bli mobbningsobjektet nummer ett i den klassen. Ahmed, Mahmud, Ali, Hassan, Hussein, Carlos, Juan och Arvid kommer mobba dig och slå dig dag in och dag ut för du är en rädd tönt i deras ögon.

Men om man klår ahmed som är ledaren kommr han då att hämnas eller inte? ingen annan i gänget lär ju våga röra dig om ledaren går ner. Men efterverkningarna?

jwzrd
2006-10-04, 15:56
Det gör jag med bland civiliserade normala människor, men det funkar inte att skämta bort det hela, med att fråga om vad Ahmed 17 gör, ifall han inför hela klassen säger att jwzrds mamma är en hora. Ingen kommer att skratta och du kommer att bli mobbningsobjektet nummer ett i den klassen. Ahmed, Mahmud, Ali, Hassan, Hussein, Carlos, Juan och Arvid kommer mobba dig och slå dig dag in och dag ut för du är en rädd tönt i deras ögon.

Nej det kommer dom inte att göra. Jag svarar; "Betalar du pengar för att ****** äldre kvinnor, Ahmed?". Alternativt skulle jag driva med honom för att han, som blatte, beter sig så typiskt blattigt genom att tro att något händer för att han smädar min morsa. Jag hade garvat åt honom. Frågat om hon sa något om hans lilla omskurna penis, räckte den? Det finns många sätt; tro mig - det funkar.

grabben i skogen
2006-10-04, 15:58
jag sa ngt på nåt språk en gång som tydligen betydde ngt i stil med: jag ska knu*** din morsa blodig på din systers grav.

snubben blev helt wacko, lol

Diggler
2006-10-04, 15:59
Sjäv slapp jag mycket av sån skit som Bolio beskriver trots att jag gick i en skola med 50% invandrare i. De stökiga invandrarna var för det mesta upptagna med att jävlas mot varandra, somalier vs iranier.

jwzrd
2006-10-04, 16:00
Sjäv slapp jag mycket av sån skit som Bolio beskriver trots att jag gick i en skola med 50% invandrare i. De stökiga invandrarna var för det mesta upptagna med att jävlas mot varandra, somalier vs iranier.

Exakt. Låt de som vill förstöra sina liv genom att bråka om allt och med alla göra det.

grabben i skogen
2006-10-04, 16:02
Exakt. Låt de som vill förstöra sina liv genom att bråka om allt och med alla göra det.

ja men om man själv är offret så är det ju väldigt trist. Fick ett helt gäng chilenare efter mig när jag gick gymnasiet pga att jag hade glott på en av dom i matsalen. Slutade med att hela skolan var emot dom och folk jag inte ens kände kom fram och sa att vi skulle ta dom allihop :)

jwzrd
2006-10-04, 16:03
ja men om man själv är offret så är det ju väldigt trist. Fick ett helt gäng chilenare efter mig när jag gick gymnasiet pga att jag hade glott på en av dom i matsalen. Slutade med att hela skolan var emot dom och folk jag inte ens kände kom fram och sa att vi skulle ta dom allihop :)

Förstår debattör bolio att det är han som representerar chilenarna här. De tycker att debattör grabben i skogen tittade snett, genast vill gruppen ge honom bögstryk för att gruppen är livrädd.

Yes
2006-10-04, 16:04
Tyvärr är det så ja. Det bästa är nog dock att inte skicka sin unge dit.
Nu vet jag inte hur det är ute i Fittja men jag gick gymnasiet min kommuns blattetäta del. Stället har förstås dåligt rykte och det var gott om blattar på skolan. Jag behövde i varje fall aldrig slåss, och jag såg aldrig något bråk, även om det hände att min mamma blev förolämpad.

Baan
2006-10-04, 16:04
Lustigt med arbetarkultur och sånt skitsnackt om en icke-existerande homogen grupp. Lägg till på det västerländers import av folk från fattiga länder för att bygga upp ladnet i fråga, tyskarna är nog världsmästare i det här, och sen inte ha ett enda ickesvenskt namn med i listan på URARBETARNA. Fan jag blir så arg så jag funderar på att knivpulla skribeten!!!1 argh.

Bolio
2006-10-04, 16:08
Men om man klår ahmed som är ledaren kommr han då att hämnas eller inte? ingen annan i gänget lär ju våga röra dig om ledaren går ner. Men efterverkningarna?

Antingen blir du "ledaren" eller så blir du mobbningsoffer. Det beror helt på hur stark du är.

Bolio
2006-10-04, 16:09
Nej det kommer dom inte att göra. Jag svarar; "Betalar du pengar för att ****** äldre kvinnor, Ahmed?". Alternativt skulle jag driva med honom för att han, som blatte, beter sig så typiskt blattigt genom att tro att något händer för att han smädar min morsa. Jag hade garvat åt honom. Frågat om hon sa något om hans lilla omskurna penis, räckte den? Det finns många sätt; tro mig - det funkar.

Ja, det funkar på det sättet att du hamnar i bråk med honom. Och det är ju bra, då visar du att du inte är rädd. :)

Bolio
2006-10-04, 16:10
Sjäv slapp jag mycket av sån skit som Bolio beskriver trots att jag gick i en skola med 50% invandrare i. De stökiga invandrarna var för det mesta upptagna med att jävlas mot varandra, somalier vs iranier.

I fittjaskolan är det inte 50 % invandrare, och du kommer inte undan om de börjar jävlas med dig. :)

jwzrd
2006-10-04, 16:10
Antingen blir du "ledaren" eller så blir du mobbningsoffer. Det beror helt på hur stark du är.

Det där är så primitiva banor, de utesluter helt intelligensen. Ta en titt på mellanösternländer och dito grupperingar för att se hur bra utvecklingen går om man ska låta den typen av krafter bestämma allt. Man kommer ingenstans. Samma sak med folks personliga utveckling. Det är värdelöst. So WHAT om du är ledaren för Mobbingliga 1A på Fittja-skolan - fin merit liksom.

Bolio
2006-10-04, 16:10
Exakt. Låt de som vill förstöra sina liv genom att bråka om allt och med alla göra det.

Håller med. Tills de börjar bråka med mig. Då spöar jag dem.

jwzrd
2006-10-04, 16:11
Ja, det funkar på det sättet att du hamnar i bråk med honom. Och det är ju bra, då visar du att du inte är rädd. :)

Sannolikt garvar hans polare åt honom och jag blir antagligen en passiv medlem i gruppen. Det är så det brukar fungera, iallafall för mig.

grabben i skogen
2006-10-04, 16:11
Ja, det funkar på det sättet att du hamnar i bråk med honom. Och det är ju bra, då visar du att du inte är rädd. :)

Men ska man då mosa ahmed totalt, bryta hans armar och ben så han får ligga på sjukan i flera månader, eller ska man bara knocka honom?

Bolio
2006-10-04, 16:11
Det där är så primitiva banor, de utesluter helt intelligensen. Ta en titt på mellanösternländer och dito grupperingar för att se hur bra utvecklingen går om man ska låta den typen av krafter bestämma allt. Man kommer ingenstans. Samma sak med folks personliga utveckling. Det är värdelöst. So WHAT om du är ledaren för Mobbingliga 1A på Fittja-skolan - fin merit liksom.

Håller med dig helt. Därför skulle jag aldrig skicka min unge till en sådan skola med den sortens människor, men om han nu mot all förmodan skulle gå där så skulle jag lära honom att inte ta emot skit från någon.

grabben i skogen
2006-10-04, 16:12
Det där är så primitiva banor, de utesluter helt intelligensen. Ta en titt på mellanösternländer och dito grupperingar för att se hur bra utvecklingen går om man ska låta den typen av krafter bestämma allt. Man kommer ingenstans. Samma sak med folks personliga utveckling. Det är värdelöst. So WHAT om du är ledaren för Mobbingliga 1A på Fittja-skolan - fin merit liksom.

Men det är inte sowhat om man själv är mobboffret. jag vet detta och förmodligen du också.

Bolio
2006-10-04, 16:13
Nu vet jag inte hur det är ute i Fittja men jag gick gymnasiet min kommuns blattetäta del. Stället har förstås dåligt rykte och det var gott om blattar på skolan. Jag behövde i varje fall aldrig slåss, och jag såg aldrig något bråk, även om det hände att min mamma blev förolämpad.

I fittjaskolan hade du blivit mobbad och slagen. Det vet jag.

Bolio
2006-10-04, 16:14
Sannolikt garvar hans polare åt honom och jag blir antagligen en passiv medlem i gruppen. Det är så det brukar fungera, iallafall för mig.

Ja, så är det i dina önskedrömmar. En ny sextonårig svensk kille som kommer in i ett klassrum med massa andra sextonåriga killar i en förort börjar dissa en kaxig kiddie - och kiddien börjar inte bråka med honom, särskilt när resten av klassen börjar skratta åt kiddien. Yeah right. :)

Bolio
2006-10-04, 16:15
Men ska man då mosa ahmed totalt, bryta hans armar och ben så han får ligga på sjukan i flera månader, eller ska man bara knocka honom?

Det är en fråga om smak, mod och tycke. Jag hade börjat med att bara knocka Ahmed. :)

jwzrd
2006-10-04, 16:16
Ja, så är det i dina önskedrömmar. En ny sextonårig svensk kille som kommer in i ett klassrum med massa andra sextonåriga killar i en förort börjar dissa en kaxig kiddie - och kiddien börjar inte bråka med honom, särskilt när resten av klassen börjar skratta åt kiddien. Yeah right. :)

Ja.

Snake
2006-10-04, 16:16
Håller med. Tills de börjar bråka med mig. Då spöar jag dem.

Internetkrigare :)

Bolio
2006-10-04, 16:17
Ja.

Söt dröm. Önskar det vore så i verkligheten, då hade vi sluppit väldigt mycket mobbning och väldigt många elaka idioter. Om det bara vore så enkelt att man retade dem tillbaka så skulle de inte ta till våld.

grabben i skogen
2006-10-04, 16:17
Det är en fråga om smak, mod och tycke. Jag hade börjat med att bara knocka Ahmed. :)

mm precis, man får inte ta i för mkt och itne för lite. totalmos borde innebära rena släktfejden med brorsor och kusiner i en aldrig sinande ström som vill ta livet av dig. för lite stryk borde innebära att ahmed tror du vann på tur och efter att ha stärkt sig lite så kommer han försöka igen.

Bolio
2006-10-04, 16:18
Internetkrigare :)

Inte ens det. Vi snackar ju hypotetiskt ifall vi var sexton år gamla och gick i fittjaskolan. I nuläget slåss jag ju inte med någon, det vore pinsamt bara. :)

Bolio
2006-10-04, 16:19
mm precis, man får inte ta i för mkt och itne för lite. totalmos borde innebära rena släktfejden med brorsor och kusiner i en aldrig sinande ström som vill ta livet av dig. för lite stryk borde innebära att ahmed tror du vann på tur och efter att ha stärkt sig lite så kommer han försöka igen.

Brilliant analys av förortssituationen, håller helt med.

jwzrd
2006-10-04, 16:19
Söt dröm. Önskar det vore så i verkligheten, då hade vi sluppit väldigt mycket mobbning och väldigt många elaka idioter. Om det bara vore så enkelt att man retade dem tillbaka så skulle de inte ta till våld.

Alltså i vilken drömvärld lever du där någon vars första handling är att visa vilken bråkstake han är inte innebär att han kommer att få sina bollocks testade varje rast? Be the bigger man och ta skit när så krävs för att komma vidare - DET visar prov på cojones och att vara en riktig man/kvinna.

Att bråka om allt är något som respekt-kids gör. Små snorungar som inte vet något annat.

Diggler
2006-10-04, 16:20
I fittjaskolan är det inte 50 % invandrare, och du kommer inte undan om de börjar jävlas med dig. :)

Men ändå, jag blev "jävlad" med 2ggr på tre hela år i den skolan, en riktig problemskola. En gång fick jag stryk, och en gång hände inget alls för att "ahmeds" kompisar tyckte att "ahmed" nog fick slåss själv den gången.

2ggr på tre år är inte speciellt mycket för en "Fittjalight" skola. Så jag kom undan väldigt bra. som sagt de var för upptagna med att slå på varann för att bry sig.

Bolio
2006-10-04, 16:22
Alltså i vilken drömvärld lever du där någon vars första handling är att visa vilken bråkstake han är inte innebär att han kommer att få sina bollocks testade varje rast? Be the bigger man och ta skit när så krävs för att komma vidare - DET visar prov på cojones och att vara en riktig man/kvinna.

Att bråka om allt är något som respekt-kids gör. Små snorungar som inte vet något annat.

Jag har gått i fittjaskolan. Där var det massa respekt-kids och små snorungar som inte visste annat. Det kan vara svårt för dig att sätta dig in i en sådan miljö, men den funkar så. Ta och studera ghettokulturen i USA eller Sydafrika annars. Den funkar lite på samma sätt.

jwzrd
2006-10-04, 16:24
Jag har gått i fittjaskolan. Där var det massa respekt-kids och små snorungar som inte visste annat. Det kan vara svårt för dig att sätta dig in i en sådan miljö, men den funkar så. Ta och studera ghettokulturen i USA eller Sydafrika annars. Den funkar lite på samma sätt.

Du tycker fortfarande att det här handlar om ett faktaproblem alltså? Ta en titt på mellanöstern och se hur bra utvecklingen där är när alla väljer samma trötta grammofonskivespår hela tiden. Nöjer du dig med att bara fortsätta The Circle of Smörj så ser du till att nypa tillbaka hela tiden. Gärna lite extra hårt för att få Respect(tm).

Bolio
2006-10-04, 16:25
Du tycker fortfarande att det här handlar om ett faktaproblem alltså? Ta en titt på mellanöstern och se hur bra utvecklingen där är när alla väljer samma trötta grammofonskivespår hela tiden. Nöjer du dig med att bara fortsätta The Circle of Smörj så ser du till att nypa tillbaka hela tiden. Gärna lite extra hårt för att få Respect(tm).

Ja, åk till Palestina och försök bete dig västerländskt så får vi se vad som händer med dig. Bryt trenden - och få femton tänder sönderbrutna på samma gång. :)

jwzrd
2006-10-04, 16:27
Ja, åk till Palestina och försök bete dig västerländskt så får vi se vad som händer med dig. Bryt trenden - och få femton tänder sönderbrutna på samma gång. :)

Tycker du att det fungerar bra att bete sig mellanösterskt och bomba parkeringsplats hela tiden?

Bolio
2006-10-04, 16:29
Tycker du att det fungerar bra att bete sig mellanösterskt och bomba parkeringsplats hela tiden?

Nä, men däremot vet jag att om du åker ner till Mellanöstern och beter dig som en västerlänning med allt vad det innebär bland dem så kommer du råka fett illa ut.

paddanboy
2006-10-04, 16:32
Annan artikel
http://www.expressen.se/index.jsp?a=699600

Vettig artikel...

... Dessa problem är både på liten skala och stor. Liten för att konsekvenserna sker på gatan och stor statligt ekonomiskt.

... Några i denna tråd borde få varning på grund av spam.

1986
2006-10-04, 16:32
Nä, men däremot vet jag att om du åker ner till Mellanöstern och beter dig som en västerlänning med allt vad det innebär bland dem så kommer du råka fett illa ut.

En gubbe på mitt jobb åkte ner till mellanöstern och betedde sig som en västerlänning. Han råkade inte fett illa ut.

Det kanske berodde på att han var religiös kristen? :(

Blaine
2006-10-04, 16:33
Bolio-relaterat: Jag bor i Södertälje.

På vissa områden gäller denna djungellag: 'eat or be eaten'. Jag har sluppit bådadera dock.

jwzrd
2006-10-04, 16:35
Nä, men däremot vet jag att om du åker ner till Mellanöstern och beter dig som en västerlänning med allt vad det innebär bland dem så kommer du råka fett illa ut.

Ja, det du säger är att jag skulle få stryk för att jag inte är lika intolerant och strykbenägen? Är det en bra sak tycker du? Förstår du vad det är du debatterar för egentligen? Vilken del av att bete sig västerländskt är det som kommer att få mig spöad? Att jag inte förolämpas av att du kallar min mamma saker? Att jag inte känner att jag måste ge dig stryk för att visa att jag är en Riktig Man(tm)?

strong-man
2006-10-04, 16:36
Så om min unge skulle börja sin första dag på fittjaskolan är det bäst att utrusta honom med knogjärn och tandskydd istället för penna, sudd och anteckningsblock?

Visst är mångkulturen underbar välkommen till vårt nya sverige*screwy*

jwzrd
2006-10-04, 16:36
Annan artikel
http://www.expressen.se/index.jsp?a=699600

Vettig artikel...

... Dessa problem är både på liten skala och stor. Liten för att konsekvenserna sker på gatan och stor statligt ekonomiskt.

... Några i denna tråd borde få varning på grund av spam.

Så ditt off topic-inlägg med en annan artikel är inte spam på samma vis?

Bolio
2006-10-04, 16:36
En gubbe på mitt jobb åkte ner till mellanöstern och betedde sig som en västerlänning. Han råkade inte fett illa ut.

Det kanske berodde på att han var religiös kristen? :(

Jag vet faktiskt inte, men det vore kul om din västerländske vän åkte till Iran och predikade kristendom. :)

jwzrd
2006-10-04, 16:37
Jag vet faktiskt inte, men det vore kul om din västerländske vän åkte till Iran och predikade kristendom. :)

Varför vore det kul? Allt du säger är att det är skitbra att vara intolerant och ge folk spö varje gång de inte tycker precis som du.

paddanboy
2006-10-04, 16:38
Så ditt off topic-inlägg med en annan artikel är inte spam på samma vis?

Nej, den ingår i diskussionen och min post är ett inlägg i debatten.

Bolio
2006-10-04, 16:38
Ja, det du säger är att jag skulle få stryk för att jag inte är lika intolerant och strykbenägen? Är det en bra sak tycker du? Förstår du vad det är du debatterar för egentligen? Vilken del av att bete sig västerländskt är det som kommer att få mig spöad? Att jag inte förolämpas av att du kallar min mamma saker? Att jag inte känner att jag måste ge dig stryk för att visa att jag är en Riktig Man(tm)?

Du blandar ihop saker. Jag tycker att mellanösternbeteendet är extremt primitivt, groteskt och skitkorkat. Däremot så inser jag att om man skall överleva bland den sortens människor så måste man följa en del regler. Det är helt enkelt så att det finns en annan social kodex och andra regler bland dem, och om man inte följer de reglerna råkar man illa ut.

Yes
2006-10-04, 16:39
I fittjaskolan hade du blivit mobbad och slagen. Det vet jag.
Slagen kanske, jag vet som sagt inte hur eleverna på fittjaskolan funkar. Komma ifrån mobbing vet jag dock hur man gör.

jwzrd
2006-10-04, 16:40
Du blandar ihop saker. Jag tycker att mellanösternbeteendet är extremt primitivt, groteskt och skitkorkat. Däremot så inser jag att om man skall överleva bland den sortens människor så måste man följa en del regler. Det är helt enkelt så att det finns en annan social kodex och andra regler bland dem, och om man inte följer de reglerna råkar man illa ut.

Med den synen borde mao sverige/svenskar spöa skiten ur alla i fittja?

Bolio
2006-10-04, 16:40
Varför vore det kul? Allt du säger är att det är skitbra att vara intolerant och ge folk spö varje gång de inte tycker precis som du.

Ärligt talat, nu får du fan ta och skärpa dig. Tror du jag gillar den kulturen som de har där nere och i Fittja? På fullt allvar nu, tror du att jag gillar den kulturen mer eller den som du förespråkar? Tror du diskussionen handlar om det ens?

Prinsessa
2006-10-04, 16:41
Ja, det du säger är att jag skulle få stryk för att jag inte är lika intolerant och strykbenägen? Är det en bra sak tycker du? Förstår du vad det är du debatterar för egentligen? Vilken del av att bete sig västerländskt är det som kommer att få mig spöad? Att jag inte förolämpas av att du kallar min mamma saker? Att jag inte känner att jag måste ge dig stryk för att visa att jag är en Riktig Man(tm)?

*yourock*
Håller med dig fullständigt.
Åk ner till Kurdistan, och du kommer att behandlas med respekt! :)

Bolio
2006-10-04, 16:41
Slagen kanske, jag vet som sagt inte hur eleverna på fittjaskolan funkar. Komma ifrån mobbing vet jag dock hur man gör.

Hur hade du kommit ifrån att de kallade dig för fega svennehora och snodde dina grejer och tog sönder dina grejer?

Bolio
2006-10-04, 16:42
Med den synen borde mao sverige/svenskar spöa skiten ur alla i fittja?

Nej, Sverige/svenskar har ju inte den synen. :)

Blaine
2006-10-04, 16:42
Du blandar ihop saker. Jag tycker att mellanösternbeteendet är extremt primitivt, groteskt och skitkorkat. Däremot så inser jag att om man skall överleva bland den sortens människor så måste man följa en del regler. Det är helt enkelt så att det finns en annan social kodex och andra regler bland dem, och om man inte följer de reglerna råkar man illa ut.

Tyvärr så har det blivit så eftersom just de, i mitt tycke, korkade reglerna följs.

jwzrd
2006-10-04, 16:43
Ärligt talat, nu får du fan ta och skärpa dig. Tror du jag gillar den kulturen som de har där nere och i Fittja? På fullt allvar nu, tror du att jag gillar den kulturen mer eller den som du förespråkar? Tror du diskussionen handlar om det ens?

Du förespråkar definitivt den kulturen om du menar att det enda rätta är att ge folk spö varje gång dom tittar snett på dig. Det är exakt det diskussionen handlar om. Med den synen så är det rätt och helt rimligt att helt enkelt samla upp alla med den synen och ge dem fett med stryk för att visa att det är sverige/svenskt som är den riktiga ledaren. Alla paddanfittor och liknande står för den synen. (Vilket är grymt ironiskt i sin tur).

jwzrd
2006-10-04, 16:44
Nej, Sverige/svenskar har ju inte den synen. :)

MED den synen sa jag, debattör bolio.

Yes
2006-10-04, 16:46
Hur hade du kommit ifrån att de kallade dig för fega svennehora och snodde dina grejer och tog sönder dina grejer?
Letat upp grabbarna en och en och förklarat varför man inte gör så. Det är enligt min erfarenhet en mycket effektiv metod mot mobbare.

paddanboy
2006-10-04, 16:48
Du förespråkar definitivt den kulturen om du menar att det enda rätta är att ge folk spö varje gång dom tittar snett på dig. Det är exakt det diskussionen handlar om. Med den synen så är det rätt och helt rimligt att helt enkelt samla upp alla med den synen och ge dem fett med stryk för att visa att det är sverige/svenskt som är den riktiga ledaren. Alla paddanfittor och liknande står för den synen. (Vilket är grymt ironiskt i sin tur).

?????????????????????????????????????????????????? ????????????

Moderator... dags att sätta punkt för jwzrds förfaranden här. Verkar ju inte klara av att föra en debatt utan att ljuga och förvränga, vart kommer JAG in i bilden?

Blaine
2006-10-04, 16:53
Håller med jwrzd.

Käre Bolio. Följer man djungelns lag i form av 'eat or be eaten' (inte visa svaghet och som du säger, gärna bruka våld för att markera sin position i flocken) så kommer det alltid se ut på det sättet. Är du med? Det gäller att ändra på de tensenserna, som är det egentliga stora problemet; varför det just blivit så på vissa ställen hos vissa grupper.

Slutsats och dagens visdomsord: Du kan inte släcka eld med eld. Visa bråksta(c)karna vattnet!

Drfg
2006-10-04, 16:57
Ja, och då får du fett med stryk och din tjej blir tafsad på för att du var så klok och mogen. :)

Eller så kan man sluta umgås med idioter.